Canon 50mm f/1,2 LTM

Denna optik lanserades i september 1956. De heter egentligen inte LTM, men det är ett smeknamn som den fått då LTM står för Leica Thread Mount. En mer sällsynt benämning är LSM som står för Leica Screw Mount. Man kan också kalla fattningen för M39. Optiken är 63mm i diameter och 39mm lång. Den väger 322 gram och tar 55mm filter. Den har 7 linselement i 5 grupper. I skrivande stund så ligger värdet kring 5000kr då typ 95% av alla till salu ligger i den nivån. Billigast låg på 2500kr och dyrast på nära 10000kr.

P1010486.jpg

P1010487.jpg

P1010489.jpg

Jag har satt objektivet både på en Fujifilm GFX 100S och på en Sony A7R IV via adaptrar. De testbilder som är tagna med Fujifilm GFX 100S är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Bilder tagna med Sony A7R IV är då självklart tagna i fullformat. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. Anledningen till att jag tagit bilderna med två olika kameror är att denna optik inte passar på adaptern till GFX utan att också använda en mellanring, vilket då leder till att den inte fokuserar på oaändligt.

 

Canon5012LTMuw.jpg

Bländare f/1,2. Bild tagen med Sony A7R IV. Bakom diset och överstrålningen så verkar det finnas någon form av skärpa ändå.

 

Canon5012LTMuw-2.jpg

Bländare f/2. Bild tagen med Sony A7R IV. Mycket bättre. Hyfsad skärpa i mitten, sämre i kanterna. Tyvärr en del komaastigmatism och kromatisk aberration.

 

Canon5012LTMuw-3.jpg

Bländare f/2,8. Bild tagen med Sony A7R IV. Nu ännu bättre, börjar på se rätt bra ut. Sony A7R IV är en väldigt bra kamera men jag inser när jag använder den parallellt med Fujifilm GFX 100S hur grymt mycket bättre GFX verkligen är.

 

Canon5012LTMuw-4.jpg

Bländare f/4. Bild tagen med Sony A7R IV. Blir bättre och bättre men kanterna är inte på plats ännu. Gissar att skulle vi även testat hörnskärpan så skulle det inte alls se bra ut. Hörnskärpa är viktigt också men det är inte just den jag är ute efter på denna typ av testbild. Ibland sätter jag kameran 45 grader snett så att hörnen hamnar där kanterna är på denna bild, då kan jag avgöra även hörnen. Jag brukar inte visa dessa bilder då man nästan blir yr i knoppen med en sådan sned bild.

 

Canon5012LTMuw-5.jpg

Bländare f/5,6. Bild tagen med Sony A7R IV. Bättre men kantskärpan är ännu inte bra.

 

Canon5012LTMuw-6.jpg

Bländare f/8. Bild tagen med Sony A7R IV. Mittskärpan är helt okej men kantskärpan når aldrig ut till fullformat, kanske täcker för APS-C-format möjligtvis. 

 

CanonLTM50w-1.jpg

Bländare f/1,2. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Alldeles för mjuk. Jag har använt en mellanring 

 

CanonLTM50w-2.jpg

Bländare f/2. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Märkbart bättre men är fortfarande mjuk.

 

CanonLTM50w-3.jpg

Bländare f/2,8. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Ytterligare bättre men är definitivt inte krispig i sin skärpa.

 

CanonLTM50w-4.jpg

Bländare f/4. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Inte speciellt skarp ändå. Lustig form på bokehbollarna.

 

CanonLTM50w-5.jpg

Bländare f/5,6. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Rätt okej men inte fantastisk.

 

CanonLTM50w-6.jpg

Bländare f/8. Bild tagen med Fujifilm GFX 100S. Helt okej mittskärpa men blev aldrig riktigt krispig.

Som du märker så tar jag inte testbilder på bländare f/11 längre, då det i stort sett alltid börjar på att bli problem med diffraktion vid f/11 eller mindre bländaröppning. 

Slutsatsen blir att detta är en gammal konstruktion med gammalt glas. En kul optik att äga, men inte speciellt kul att använda. Kan prestera rätt okej i mitten vid nedbländning. Kant och hörnskärpa ökar vid mer nedbländning men då förstör diffraktionen hela bilden istället. Jag upplevde inte någon speciell charm eller egenhet som tilltalade mig. Den gör sig snygg och cool på en hylla, det är där den passar bäst i dagens läge.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2022-04-16