SMC Pentax-M 50/4 Macro

Jag har testat flera SMC Pentax-M objektiv och har inte blivit imponerad av någon förrän jag nyligen testade 28/3,5, som var riktigt bra, så nu ska vi se vad denna Macro 50mm går för...

PK50Mk.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX via en Kipon adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 6768x4512 pixel. Inte ändra storlek bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

PK50-4-1-2.jpg

Bländare f/4 och det ser bra ut. Kantskärpan räcker inte till för mellanformat men det kan ingen begära heller, men för fullformat så är detta objektiv klart användbart även i skrivande stund.

 

PK50-4-2-2.jpg

Bländare f/8 och allt blir ännu bättre. Absolut användbar på en fullformatskamera.

 

PK50m-1-2.jpg

Bländare f/4 och det ser riktigt bra ut. Taget på mellanformat. Bokehn ser okej ut, men bokehbollarna är lite av kattögon.

 

PK50m-2-2.jpg

Bländare f/8 och skärpan är ännu bättre. Den fembladiga bländaren skapar nu pentagoner i stället för vackra bokehbollar. Ett vanligt dilemma på 70-80-talsobjektiv.

 

PK50m-3-2.jpg

Bländare f/16. Här inverkar diffraktionen negativt på upplösningen, något som är både vanligt och normalt när man passerar f/11. Ger också små agressiva pentagoner.

 

PK50m-4-2.jpg

Bländare f/4 på max närgräns och det ser bra ut!

 

PK50m-5-2.jpg

Bländare f/8 och skärpan är riktgit bra!

 

PK50m-6-2.jpg

Bländare f/16. Här inverkar diffraktionen negativt på upplösningen, något som är både vanligt och normalt när man passerar f/11. 

Slutsatsen blir att detta var också en stor överraskning. Jag har tidigare provat andra SMC Pentax-M-objektiv och de har varit halvhyfsade men denna är faktiskt bra. Jag kommer inte att använda den på GFX men jag skulle absolut kunna tänka mig att använda den på en fullformatskamera, och det är ju det som den är byggd för. Snyggt jobbat Pentax! Igen!

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-03-27