Island 2019

Här kommer några utvalda bilder från vår resa till Island 2019. Jag har tidigare lagt ut bilder från Island 2015 och 2017, du hittar dessa i menyn till vänster. Här blir det lite andra bilder men en bild från Skogafoss behövde få vara med. De flesta bilder är tagna med Fujifilm GFX 50S, någon enstaka med mobilen.

DSC00021.jpg

Vi flög in över Blue Lagoon så det blev en bild genom flygplansfönstret från luften. Vi besökte badet senare. Det är en upplevelse att bada i så varmt vatten och vattnet är helt mjölkigt.

 

DSCF7818.jpg

Nootka lupin (Lupinus nootkatensis) sprider sig snabbt över Island. De täcker enorma arealer och jag ser en stor skillnad då jag besökt Island vartannat år en tid.

 

DSCF7828.jpg

Detta område är en nu en golfbana. Jag kan tänka mig att det är utmaning att spela här då det ofta blåser rejält mycket.

 

DSCF7843.jpg

Island är verkligen en varierande ö. Ibland är det som att vara på månen, ibland som i fjällen, ibland som i Skottland, och här nästan som i Grekland.

 

DSCF7871.jpg

Det borde var flygplatsen du anar i horisonten.

 

DSCF7874.jpg

Islandshästar är så otroligt söta, och dessutom är de väldigt social. De kommer gärna fram och hälsar.

 

DSCF7878.jpg

Inte lilla huset på prärien men kanske lilla kyrkan på kullen.

 

DSCF7902.jpg

Som sagt, ett varierande landskap.

 

DSCF7911.jpg

Reykjavik sett från Kópavogskirkja om jag inte minns helt fel.

 

DSCF8669.jpg

Kópavogskirkja

 

DSCF8675.jpg

Wikipedia: Perlan är ett kupolliknande landmärke i Islands huvudstad Reykjavik. Byggnaden är 25,7 meter hög och ursprungligen designad av arkitekten Ingimundur Sveinsson. Perlan ligger på kullen Öskjuhlíð, där det varit 6 varmvattentankar i årtionden. Året 1991 uppdaterades tankarna och en halvkupolstruktur placerades ovanpå. Detta projekt var till stor del på uppdrag av Davíð Oddsson, under hans tid som borgmästare i Reykjavík.

 

DSCF8675x.jpeg

Jag gillade bilden men inte bakgrunden så varför inte "go bananas" och byta ut den till något vildare.

 

DSCF8675u1.jpeg

Eller kanske så här, om fantasin får skena iväg rejält.

 

DSCF8683.jpg

Hallgrímskirkja är en kyrka i Reykjavik, Island. Kyrkan har fått sitt namn efter den isländske prästen och psalmdiktaren Hallgrímur Pétursson. Kyrkan ligger i centrum av huvudstaden och är synlig över hela staden. Den är en av Reykjaviks mest kända symboler. Kyrkans ritningar gjordes år 1937 av arkitekten Guðjón Samúelsson. Det tog hela 41 år för att få kyrkan helt klar; bygget påbörjades 1945 och avslutades år 1986. År 1948 invigdes ett kapell i källaren av nuvarande kor. Kyrktornet blev klart redan år 1974, långt före den övriga byggnaden. Kyrktornets högsta topp är 74,5 meter, vilket gör Hallgrímskirkja till den näst högsta byggnaden i landet, efter det ca 3 meter högre Smáratorg 3 i Kópavogur (allra högsta konstruktionen är radiomasten i Hellissandur på 412 meter). Det finns en hiss man kan åka 8 våningar och gå ytterligare 2 trappor upp till en fantastisk utsiktplats med vy i alla väderstreck. Statyn framför kyrkan föreställer Leif Eriksson, son till Erik Röde. Statyn är äldre än kyrkan själv och är en gåva av USA 1930 för att fira Alltingets tusenårsjubileum.

 

DSCF8685.jpg

Ett till exempel på den lekfullhet som finns i Reykjavik.

 

DSCF8804.jpg

År 1973 tappade en av amerikanska flottans C-117 höjd och nödlandade på Solheimasandur på Island. Det var under andra världskriget som DC-3 fick sin storhet, då behovet av snabba transporter ökade enormt. US Army Air Forces mönstrade in nästan alla civila DC-3 samt alla flygplan som då var under produktion. De fick benämningarna C-48, C-49, C-50, C-51 och C-52. En militär version med lastdörr, förstärkt golv, förstärkta vingar och med ökad max startvikt fick beteckningen C-47. Den versionen blev den i särklass mest tillverkade. Den militära passagerarversionen i sin tur blev C-53. RAF och RCAF benämnde flygplanet Dakota. DC-3 i alla dess varianter användes av de allierade i kriget på samtliga krigsskådeplatser, samt av Japan, som redan före kriget fått licens att bygga planet under namnet Showa L2D. Sovjetunionen licenstillverkade flygplanet men med ett sovjetiskt motoralternativ benämnt Lisunov Li-2. 

En C-47 kunde, om nödvändigt, bogsera upp till tre fullastade lastglidflygplan samtidigt. Under Koreakriget byggdes ett antal DC-3 om till gunships, vilka var utrustade med ett antal kraftiga kanoner. Totalt tillverkades 455 civila DC-3 plus ytterligare 10 174 i olika militära utföranden i USA. Forskning i sovjetiska arkiv på senare år har visat att upp till 7 – 8 000 Li-2 kan ha tillverkats där. 1951 så granskade amerikanska flottan Douglas Super DC-3 (USAF YC-47F) och slutligen beställde 98st C-117 (USN designation R4D). Jämfört med DC-3 / C-47 så hade C-117 nya vingspetsar, en förlängd flygkropp, en ny bakdel men ny fena och nya R-1820-80-motorer. 1962 designades den om ytterligare och den R4D-8 blev C-117D. Amerikanske flottan och marines använde den flygplanstypen ända fram till 1990-talet.

Detta flygplan har jag velat se sedan första gången vi var på Island, men olika omständigheter som tid och väder har förhindrat det. Fjärde gången gillt då. Det ligger 2,5 timmars körtid från Reykjavik och sedan 1 timmes vandrin över en stenöken. Det brukar alltid var mycket turister där så min plan var att ta flera bilder från samma plats med stativ och på så sätt kunna få alla delar på någon bild fri från turister och därmed kunna pussla ihop en turistfri bild. Nu hade vi lite tur för just när vi kom fram så var det inte mycket folk alls och jag kunde ta bilder runt hela flygplanet utan några turister i bilden.

 

DSCF8849ps.jpg

De hade en bröllopsfotografering när vi var där.

 

DSCF8866.jpg

Jag gillade denna bild men jag gillade inte riktigt himlen så jag lät mig få lite artistisk frihet med färgerna och plötsligt så gillade jag bilden betydligt bättre. Nä, himlen hade inte den färgen i verkligheten, men ja, bilden blev mycket bättre. Galet mycket bättre faktiskt. Sedan behöver man inte hålla med.

 

DSCF8870.jpg

Spännande moln, såna har jag aldrig sett i Sverige.

 

C117w.jpg

Norrsken och flygplan. Jag gillar båda. Jag har tagit båda bilderna själv som bildar denna bild. Inte tagna varken på samma plats eller vid samma tid. Blev riktigt bra tillsammans. Lite mer detaljerat så är bilden flygplanet taget på Island mitt på dagen. Självklart i raw så det var lätt att göra den till nattbild bara genom att ändra exponering och färgtemperatur. Den andra bilden är tagen i Djäkneböle strax utanför Umeå. Nu var det en irriterande måne där men den var bra för detta projekt, då planet har solblänk på sig och det blev nu till "månblänk" i stället. Eftersom planet ligger på en stenöken så var det extremt lätt att lägga ihop bilderna. Det värsta är om det finns träd med blad, det är ett elände såna här gånger. Denna bild har jag dessutom använt Instagrams Lux-funktion på vilket gav den lite extra tryck. Fotografering är en konstart. Om du tar en enda bild, eller om du tar hundra bilder för att få en bra bild, eller om du bygger en bild av hundra bilder så är det helt okej. I det senare fallet så bör du tala om att det är flera bilder satt ihop till en.

 

c117ww.jpg

Jag testade Luminar 4 och tog en bild på måfå för att se hur bra programmet var på vissa saker. En funktion som programmet verkligen briljerar på är hur enkelt det är att byta ut himlen. Bilden på flygplanet har jag tagit själv. Den bilden är tagen mitt på dagen. Bakgrunden är någon standardhimmel i Luminar 4. Ser galet bra ut. Inte bara att den byter ut bakgrunden utan den påverkar även resten av bilden så att den ska passa bra med den nya himlen. Fusk, magi eller helt okej är upp till dig att ha åsikter om. Snygg bild blev det i alla fall.

 

DSCF8687.jpg

Färgglatt på många ställen.

 

DSCF8688.jpg

En "butik" som tilltalade mig.

 

DSCF8690.jpg

Mer färg! 

 

DSCF8693.jpg

Joylato är en kul ordlek på italienska gelato som betyder glass. 

 

DSCF8696.jpg

Passande grind för att hindra bildtrafik.

 

DSCF8699.jpg

Många klistermärken överallt i Reykjavik.

 

DSCF8707.jpg

Solnedgång över konstverket Sólfar, vilket betyder solfärd.

 

DSCF8769ps.jpg

Jag älskar Skogafoss vattenfall. Så vackert där. Jag trollade bort allt onödigt folk och behöll den som gjorde en perfekt "stance".

 

DSCF8780ps.jpg

Inte långt från Skógafoss på Island så ligger det ett hotell som en gång varit en skola, Hotel Edda Skogar, och nära det så ligger Skogar Museum, och bakom det efter en stunds vandring så ligger Kvernufoss vattenfall. Nästan fritt från turister. Jag kommer fram dit och sätter upp kameran på stativet och får nästan gnugga mina ögon för där står en brud! Ja, se på bilden!

 

DSCF8877.jpg

Intressant när solen ligger så lågt att den belyser lägre moln som ger en skugga mot de högre molnen. Inget man ser varje dag.

 

DSCF8889.jpg

Valmuséet i Reykjavik är absolut värt ett beök.

 

DSCF8896.jpg

Det finns snart inga fotobutiker kvar i världen. De slås ut en efter en, men vi finns kvar, och det kommer vi att göra läääänge!

 

DSCF8906.jpg

En hel husgavel var målad så här.

 

DSCF8922.jpg

Intressant butik. Intressant bänk.

DSCF8934.jpg

Block Burgers ska man inte missa. Vettiga priser och fascinerande pommes.

 

IMG_5087.JPG

Chuck Norris Grill är lite av ett måste också. Rolig insida och helt okej mat.

 

IMG_0828.JPG

En av massor av "citat" inuti restaurangen.

 

IMG_3352 (kopia).JPG

Flyga drönare och köra Jeep är två av mina favoritsysselsättningar. Dock inte just här.

 

IMG_5638.JPG

Vi avslutar med den mest udda fotografstil jag någonsin sett.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-06-30