Bangkok 2019

Jag gjorde ett kort besök i Bangkok med Sony och en av dagarna hade vi en photoshoot i form av sightseeing på en sån där smal båt med en bilmotor där bak, de kallas longtail, med Tuk-tuk, färja och till fots. Tyvärr fick vi inte fotografera alls inne på Sonys fabrik.

Detta inlägg får bli i form av en resedagbok. Inga bilder är att betrakta som testbilder. Jag använde en Sony A7R III med en Sony GM 24-70/2,8, samt en iPhone Xs. Många bilder är tagna från gungande båtar, andra tagna i all hast. Snapshots från en hektisk resa helt enkelt. Det låter säkert spännande att resa till Bangkok och det var trevligt att både få se Bangkok som stad och få besöka Sonys fabrik, men dessa affärsresor är ofta ganska hårda. Det trevliga sällskapet och den goda maten hjälpte att göra resan värd ansträngningen. Det tog 10 timmar att resa dit och väl framme så var det redan nästa dag och även om det fanns möjlighet till en tupplur så låg man redan rejält minus i sömn. Middag sent på kvällen och sedan upp i ottan för fabriksbesök. Blev kanske 4 timmars sömn. Nästa dag upp tidigt för sightseeing och sedan middag till framåt midnatt. Dag tre upp 05.00 för att åka taxi till flyget så typ 4 timmar sömn igen. Självklart var planet försenat samt att det blev 2 timmars extra flygning på grund av att Pakistan och Indien fått för sig att skjuta ner varandras flygplan. Så 13 timmar hopklämd på flyget, landar över en timme efter anslutningsflyget lyft. Som tur var så fanns det senare flyg att ta sig hem till trygga norrland.

Första dagens aktivitet var egentligen bara att checka in på hotellet och sedan äta en middag på hotellets topp med den utsikt du ser från bilden här ovanför. Taget med mobilen.

Här ser du hotellet vi bodde på. Det var en resort så det var som en oas av renhet och trygghet mitt i Bangkok. 5-stjärningt med riktigt fina och rena rum, och en av medresenärerna hade kollat upp priset för ett rum och det var inte alls dyrt med tanke på hur fint det var.

Dag två så var det upp i ottan för att åka till fabriken. Tog väl 1-2 timmar dit och efter vägen så fanns det några små sjöar som av formen troligen var utgrävda. Säkert räk eller fiskodlingar skulle jag gissa. I en av dessa sjöar tyckte jag att jag såg en hund simma och tänkte det var udda och när jag titta närmare så insåg jag att det var en jätteorm, det var den största orm jag sett någonsin. I alla fall på fabriken fick vi ta på oss speciella västar, speciella skor och inte så vackra kepsar. Men det rådde totalt fotoförbud så tyvärr blir det inga intressanta bilder över hur en kamera tillverkas, utan bara en tråkig bild på min namnskylt. Sedan hem mot kvällen, klä om, och sedan middag på toppen av en annan skyskrapa.

Middag dag två var på toppen av en skyskrapa. God mat med trevligt sällskap. Bilden tagen med mobilen.

Frukosten på hotellet var fantastisk. Jag har aldrig någonsin sett ett sådant utbud. Det här var den vy man hade på fruktosten. Bilden tagen med mobilen.

Dag tre så var det sightseeing på schemat. Äntligen få se mer av Bangkok. Vi åkte färja flera gånger, tuk-tuk, long-tail båt och en hel del vandring. Skönt med en guide som kunde språket, som hittade och som förstod hur man köpte biljetter till alla färjor. Denna bild känns som representativ för Bangkok.

Vi åkte en hel del tuk-tuk. Jag tror inte svenska trafiksäkerhetsverket skulle godkänt dessa i trafiken överhuvudtaget. Sista kvällen kom någon på att med 10 personer som vi var den kvällen, skulle vi fixa fram 5 tuk-tuk och tävla genom Bangkok fram till hotellet. Helt galen tur men vi överlevde som tur var. Ni som sett trafiken i Bangkok vet att den är en katastrof.

Kontrasternas stad. Stannar du till här någon sekund och ser alla byggnader som finns på bilden så ser du vissa skillnader. Det enda som är konstant i Bangkok är elnätet, eller om man ska kalla det kråkbon.

Det finns säkert många män som arbetar hårt i Thailand, men längs gatorna så sitter det ofta män på mopeder och ja, sitter där, medan längs samma gator så finns massor av matvagnar som lagar mat längs trottoarerna och jag såg bara kvinnor där.

Jag gillar hundar... och katter... och denna hund var verkligen gullig.

Streetfood. Det fanns oräkneliga matvagnar längs alla gator.

En halvdålig bild men visar ett vanligt inslag i Bangkok.

Bangkok har världens största Chinatown. En plats med mycket verksamhet.

En till bild från Chinatown. Kolla gärna in elnätet. Skulle du vilja vara elektriker i Bankok?

En tuk-tuk och en Volvo. De hade Ikea i Bangkok. Ikea är verkligen oaser av Sverige i främmande länder.

Bangkok har världens största blommarknad. De hade så enormt mycket blommor att man undrar om de verkligen kan omsätta den galna mängden.

Deras meny ser lite annorlunda ut än våran.

De hade mycket fisk och skaldjur som låg i +35C. De gav en påtaglig stank av död. Man undrar om det verkligen var ätbart.

Vidare i nästa del av blommarknaden.

Jag gillar katter... och hundar... och här hittade jag en riktig myskisse.

Det fanns även annat på blommarknaden. Allt i överflöd.

Rosa ägg? De är tydligen "konserverade" genom en process med aska, lera, salt och osläckt kalk. De är rosa på utsidan men när du tar av skalet så är ägget svart, eller i alla fall mörkbrunt. Låter väl aptitretande? Kankse låter mer lockande när jag berättar att äggulan är mörkgrön, mmmums. Tydligen så ska de smaka gott.

Nämen, en till myskisse, vad härligt!

Det går åt några blommor för att göra dessa takprydnader.

Ser nästan ut som våra klöver.

Blommor, blommor och mera blommor. Men det är fint och luktar gott. Jag föredrar denna marknad framför fiskmarknader.

Här tävlar vi med en annan long-tail-båt och vi tog dom!

Du måste kolla in dessa tofflor! Vore inte det den perfekta presenten till din fisktokige kompis?

Bangkok är skräpigt och smutsigt och så är även dess flod. De har dessa reningsbåtar som rensar skräp hela dagarna.

Lång paus. De satt där när gick samma väg tillbaka någon timme senare också. Två saker är helt internationellt. Selfies och telefonberoende.

Tyckte att det var kul att de hade bananer som växer i trädgården. De flesta men kanske inte alla vet att bananer växer uppåt.

Min vidvinkel räckte inte alls till så jag tog tre bilder som Lightroom fick trolla ihop. Detta föreställer Santa Cruz kyrka som ligger i Soi Kudi Jeen, Thonburi, Bangkok. Portugiserna har varit allierade med Thailand sedan 1516 när de försåg Thailand med vapen för att kunna hindra Burma från att invadera.

Här har vi både högtalare och kamera intrasslat i det thailändska elnätet.

På en trång bakgata mitt i ingenstans och där det knappt fanns något folk så fanns även där en thailändsk kvinna som lagade mat och sålde.

Vår guide använde ofta sin handväska som solskydd.

Detta måste vara Plumeria, vackra och otroligt väldoftande blommor. Jag har bara sett dem på Hawaii tidigare men tydligen ska de finns i södra europa också.

Mitt i det lite kaosartade och inte helt rena Bangkok så finns kring 400 tempel och det är platser som verkligen skiljer sig helt från sin omgivning. Det är ordnat och rent.

Skön patina på denna hoj.

Ett av tusentals gatukök.

Solskyddsfaktor 100?

Till lunch ville vi äta på en riktig, genuin, thailändsk restaurang och guiden hittade en pytteliten restaurang på en bakgata. Maten var utsökt. Jag insåg att maten lagade de utomhus på bakgården. Bilden är tagen rakt in i vad som borde varit köket.

Som svensk så var namnet på denna restaurang lite kul. Vi åt inte där tyvärr.

Som sagt, deras tempel är i utmärkta skick, och är hela och rena.

Hahaha, denna bild blev så kul, hon ser ut att vara 40cm stor i förhållande till min vän i blå tröja pga perspektivet.

Liggande buddah var en stor turistattraktion och det var trångt med folk, fanns inte en chans att ta en bra bild så jag tog fyra bilder om Lightroom la ihop till en enda bild. Funkar ju det också.

En detalj från samma tempel.

En bra beskrivning av deras tempel borde vara ordet "utsmyckat".

När vi vandrade genom delar Bangkok så var jag lika fascinerad av deras elnät som av alla byggnader, gatukök, affärer och allt tumult. Hela elnätet ser ut som en katastrof, ett totalt kaos med många udda lösningar med eltejp och snören. Jag tog ett gäng bilder av hur de dragit kablar på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag valde ut denna bild av ren slump då det var svårt att avgöra vilken bild som beskriver situationen bäst. Konstigt nog så verkar det mesta fungera. Detta är kanske inte den vanligaste turistbilden men det är av de saker som satte sig i mitt minne efter denna resa.

Jag gillar ödehus även om det känns tragiskt att ett hus har övergivits. Detta hus var nog väldigt vackert en gång i tiden.

Här ser du en vacker lyktstolpe och jag tänkte att så här fina lyktstolpar har vi inte i Sverige. Sedan såg jag glödlampan, hur den var fäst och hur de dragit kabeln dit. Gaaaaah. Detta sätt att hantera elektricitet var tyvärr inget undantag. Trots allt så fungerar ändå det mesta, vilket är ett under i sig. Nästa vecka ska jag bjuda på en bild på deras kabeldragning inne i Bangkok, inte så vacker bild men ändå så fascinerande. Hur som helst var detta en vacker lyktstolpe och jag hoppas du tar dig tid njuta av elektrikerns arbete.

Vissa kommer att fatta detta, andra inte: Wait for it!........ Fujifilm!.....       (Theoria Apophasis på Youtube)

Ännu ett tempel, också detta välordnat och rent, och med en perfekt trädgård. Kolla in trädet till höger. Nästa bild så ser du det närmare.

Det är klart att klart att någon måste ju klippa trädet för att det ska vara så där fint.

Den här bilden ser nästan ut som från en resebroschyr över Thailand.

Bungalow säljes. Strandtomt. Öppen planlösning. Passar ej för möbler med hjul. Veranda runt huset. Bättre pris vid snabb affär.

Jag hade största behållningen av båtturen bland floder och kanaler. Otroligt hur en del hus såg ut. Jag var inte helt överens med den A7R III jag hade med mig. Det är en fantastisk kamera men jag har inte använt en sådan på ett tag och jag insåg när jag var hemma att jag borde ha stängt av bildstabiliseringen då den förmodligen ställde till mer elände än nytta vid mina flodbilder då jag panorerade en hel del. De flesta bilderna tog jag på 1/500s vilket borde varit tillräckligt snabbt för att ge skarpa bilder då jag även panorerade för att kompensera bort båtens hastighet. Känns som jag skulle klarat det på 1/125s utan problem, så upp till 1/500s borde vara en stor buffert. Blev ändå rörelseoskärpa på de flesta bilderna. Tänkte inte på att stänga av stabiliseringen just då, men det kan vara ett tips till dig som gör nåt liknande. Vissa stabiliseringar kan man sätta i panoreringsläge, men här hade det garanterat blivit bäst med helt avstängt.

Bangkoks kanaler är en udda plats. Många hus är fallfärdiga, mycket skräp i vattnet och elstolpar som ser ut att falla när som helst.

Sightseeing på en sån där smal båt med en bilmotor där bak, de kallas longtail. Det var fascinerande att åka genom kanaler och floder och se den delen av Bangkok.

Näst sista bilden av förfallna hus... vi tar en till... de är så fascinerande...

Så, sista bilden av av förfallna hus. Finns nog mycket historia i dess väggar.

Kolla in det "trasiga" huset i bakgrunden. Kul design!

Det finns många vackra och spännde byggnader i Bangkok.

Även långt in på kvällarna så finns det gatukök. Bilden tagen med mobilen.

Sista kvällen så åt vi också på toppen av en skyskrapa. Efter en stund så hörde vi något som lät som fyrverkerier och när vi titta ut så såg vi ner, ja, just det, vi såg ner på fyrverkerier långt bort. Bilden tagen med mobilen och är kraftigt delförstorad så kvaliteten är helt kass men ändå tillräcklig för att illustrera att vi där uppe såg ner på ett fyrverkeri.

Fin vy från restaurangen.

På flyget hem som tog 13 timmar så har man ju en del tid att slå ihjäl. Här har jag fotograferat av den lågupplösta skärmen som satt i nackstödet i raden framför. Som liten bild blev den kul men det finns ingen upplösning alls. Intressant att planet hade en kamera i fenan och en undertill.

Tack för att du läst ända hit. Det var vår korta resa visad med både skarpa och oskarpa bilder. Ska du åka ända till Thailand så stanna två veckor och inte i två dagar.