• Filma i RAW med din Sony A7S III

    Sony A7S III börjar levereras inom kort och nu har Atomos släppt en uppdatering till deras Ninja V som gör det möjligt att filma i RAW med din nya A7S III. Vill du vara redo att filma i RAW direkt du får din kamera så uppdatera din Atomos Ninja V redan nu.

    Ladda ned nya uppdateringen här >

    Läs mer och beställ:
    Sony A7S III
    Atomos Ninja V

    Nedan hittar du detaljerad information om vad som är nytt med denna uppdatering. (På engelska)

    ProRes RAW Recording:

    - 4.2k

    • Uncropped metadata mode 4264 x 2408 at 23.98p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p
    • Cropped metadata mode 4240 x 2385 at 23.98p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p The Metadata crop provides a simple way to transform the RAW data to a 16:9 aspect ratio that closely represents the internally recorded 4K UHD files.

    - 12bit Log

    • 16bit linear converted to 12bit Log (visually lossless process)

    ProRes and DNX Recording:

    - 4KUHD (3840x2160p) recording at 23.98p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p - HD (1920x1080p) recording at 23.98p, 25p, 29.97p, 50p, 59.94p - HD interlaced (1920x1080i) at 50i, 59.94i - Video output of the camera is 10-bit 422

    AtomOS Monitoring Settings:

    - Native – Linear to Slog3 or use with 3D LUTs – can use any existing Slog3 LOOK LUTs
    - Rec709 – to view RAW input in SDR up to 6.7 stops of dynamic range
    - HLG – to view RAW in HLG with up 10.5 stops of dynamic range
    - PQ – to view RAW in PQ/HDR10 with up to 10.5 stops of dynamic range, for scenes with extended spectral highlights

  • Test: Olympus M.Zuiko Digital 100-400/5-6,3 IS

    Test

    Nu har vi testat Olympus nya 100-400, en optik som ställer sig direkt mot Panasonics version som är något ljusstarkare men också betydligt dyrare. Båda objektiven passar din m4/3 kamera så läs testet på båda för att se vilken av dessa som passar dig bäst!

    Mats skriver: Olympus M.Zuiko Digital 100-400/5-6,3 IS är kompatibelt med Olympus egna telekonvertrar som ger 1.4x och 2x brännvidd. Detta innebär upp till 800mm vilket ger en brännvidd motsvarande 1600 i fullformat. Objektivet ger mycket bra skärpa på samtliga brännvidder och fokusavstånd från närgräns till "oändligt". Det bakre fokussystemet driver optikens lätta linser med hög hastighet och exakthet. Resultatet blir en snabb fokusering som sitter där den ska. Det är dessutom möjligt att välja ett kortare fokusintervall för ännu snabbare autofokus.

    Läs hela testet här: Olympus M.Zuiko Digital 100-400/5-6,3 IS

  • Fotohistoria: Bertele

    Idag ska vi läsa om bland annat Apollo-programmet, Zeiss, Contax, Rodenstock, Canon, Leica, Hasselblad, ICA, Ernemann, Sony och Steinheil. alla dessa har en gemensam nämnare och det är den tyska optikkonstruktören Ludwig Jakob Bertele

    Ludwig Jakob Bertele föddes den 25 december 1900 i München och arbetade senare i livet som optikkonstruktör. Hans konstruktioner ligger till grund för en stor del av de optiska konstruktioner som används idag.

    Ludwig börjde 1916 som assistent åt en optikkonstruktör på Rodenstock i München. 1919 fyttade han till Dresden för att arbeta på Krupp-Ernemann Kinoapparate AG som optikdesigner under överinseende av August Klughardt. Ludwig Bertele började att rita på ett nytt optisk schema redan samma år. Denna konstruktion blev senare känd som Ernostar och används som grund för moderna objektiv som Canon EF 135mm F/2.0 L. Grunden till Ernostar kom från konstruktionen från en filmoptik, Ultrastigmat, vilket var en modifierad triplett som beräknats av Charles C. Minor redan 1916 och tillverkades av företaget Gundlach. Ludwigs mål var att öka ljusinsläppet och att minska aberrationer, dvs optiska fel. 

    Efter fyra år av stora ansträngningar, 1923, så patenterade han sin första riktigt ljusstarka optik, Ernostar f/2. Fler versioner av den följde fram till 1926. Ernostar f/2 placerades på kameran Ermanox, vilket var en kamera som var avsedd för reportagefotografering.

    1926 så grundas Zeiss Ikon genom en sammanslagning av Carl Zeiss med ICA (Internationale Camera Actiengesellschaft), Optische Anstalt CP Goerz, Contessa-Nettel och Ernemann-Werke. Ludwig fick en optisk verkstad till förfogande för sina experiment. Den verkstaden byggde alla av hans prototyper. Dessa fick alla unika femsiffriga nummer och dessa graverades oftast in på objektiven.

    I slutet på 20-talet så påbörjade Ludwig utvecklingen av en objektivtyp som verkligen satt sina spår i fotohistorien. Den byggde på Ernostar typ II som hade ett positivt element i fronten som följdes av ett tjockt negativt element av meniscustyp och med ett positivt element efter det. Första objektivet kom 1931 och hade sju element i tre grupper och det fick namnet "Sonnar". Låter rätt bekant, va? Lite mer onödig kunskap är att Sonnar är en omskrivning av tyskans namn för sol som är "sonne". Ett modernt exempel på denna optikkonstruktion är Sony Carl Zeiss Sonnar T* 135/1.8 ZA. 1932 så lanserades Sonnar 50/1,5, en optik som tillverkas än i dag av Zeiss till Leica-M. På den tiden så satt den på Zeiss Ikons 35mm Contax-kameror. Det kom fler Sonnar-konstruktioner fram till 1940-talet med brännvidder från 50 till 300mm.

    Kring 1934 så tog Ludwig konstruktionen från Sonnar som grund och ritade på en ny konstruktion, vilket också var hans första vidvinkeloptik. Den hade 60° bildvinkel och fick det numera mycket kända namnet Biogon. Ett namn som används än i dag. 1935 beräknade Ludwig fram Sonnar 180mm/2.8 till olympiska spelen sommaren 1936. Denna optik är känd för sin goda bildkvalitet och fina bokeh, och är därför mycket populär bland samlare.

    Från 1943 till 1945 arbetade Ludwig hos Steinheil i München. Under kriget arbetade även det företaget åt vapentillverkare. Efter kriget hamnade både Dresden och Jena under sovjetisk ockupation och de tyska kamerafabrikerna blev tvungna att föra både ritningar och maskiner till Ryssland och Ukraina. Även personal fördes med till Rysslan och Ukraina för att utbilda rysk personal. Sonnarobjektiven tillverkades under namnet Jupiter. Den ryska produktionen av Jupiterobjektiv var långt större än vad Zeiss tillverkade i både väst och öst tillsammans. Ludwig Bertele hade blivit Sovjetunionens störste objektivkonstruktör och han var inte ens närvarande, vilket i och för sig var lyckligt för honom. Han klarade sig på rätt sida om järnridån. Ludwig flyttade till Schweiz under 1946 och arbetade på företaget Wild Heerbrugg. det företaget blev sedermera Leica Geosystems.

    1950 konstruerade Ludwig en flygoptik med en bildvinkel på 90°. Den fick namnet Aviogon, och denna optik var fri från optiska aberrationer. Distorsionen var mindre än 10µm över hela synfältet och upplösningen på f/4,5, vilket var enastående. Denna optik ersatte snabbt Topogon och Metrogon som standardoptik för flygfotografering. Senare kom även en Super Aviogon med hela 120° bildvinkel. Båda dessa vann många priser och utmärkelser.

    Ludwig beräknade även nya optiska konstruktioner åt Carl Zeiss i Oberkochen. Det resulterade 1954 i en ny Biogon med en bildvinkel på 90°. Denna nya design blev grunden för bland annat Biogon 21/4.5 till Contax, Biogon 38/4,5mm för Hasselblad, Biogon 53/4,5 och Biogon 75/4,5 till Linhof. NASA använde Biogon på de svenska Hasselbladkmaerorna som användes för att dokumentera Project Gemini 1965-66 och även Apollo-programmet 1968-72. Ludwig utvecklade även objektiv till företaget Schacht.

    Ludwig lämnade företaget 1956 och fortsatte som konsult, men fortsatte även sin egen forskning. 1959 blev han tilldelad titeln hedersdoktor av ETH Zurich. Han gick i pension 1973 men fortsatte han ändå att arbeta mycket, och hans sista patent togs 1976. Han spenderade sina sista dagar i den lilla staden Wildhaus i distriktet St. Gallen i Schweiz. Ludwig Jakob Bertele avled 16 november 1985.

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.  

    /Thomas

  • Stor uppdatering till din Insta360

    Nyhet

    Insta360 släpper nu ännu en stor uppdatering till din ONE R. Detta blir den tredje stora uppdateringen sedan kameran blev lanserad för under ett år sedan. Denna uppdatering kommer tillsammans med en helt ny Insta360 app som kan laddas ned redan nu till iOS eller Android.

    insta360_uppdatering_blogg1.jpg

    Insta360 har utvecklat en ny AI-teknik för att få bästa möjliga bildkvalitet i alla typer av ljus men i huvudsak i dåligt ljus. PureShot använder AI för att förbättra det dynamiska utbudet av foton samtidigt som bruset minskas och detaljerna bevaras, vilket ger en livlig bild. Vad som brukade behöva ta flera bilder kombinerat med automatisk exponeringsfunktion tar nu bara ett tryck med PureShot.

    insta360_uppdatering_blogg2.png

    Bilder med ONE R är nu skarpare än någonsin tack vare högre bitrate. Färger har också gjorts mer levande med en helt ny standardprofil, designad för de som vill ha ett mer levande utseende. För dig som vill ha mer kontroll över sina färger kan de också välja en LOG-profil eller välja standard för en mer naturlig känsla.

    insta360_uppdatering_blogg3.png

    ONE R kan nu användas som en full HD-webbkamera för samtal eller möten hemifrån. Insta360-appen upptäcker också hur många motiv som finns i ramen när du fotograferar med 4K vidvinkelmodulen och justerar zoomnivån därefter. När du använder 360 Modulen kan du använda ett nytt delat skärmläge som visar framåt och bakåt på samma gång.

    AquaVision är en perfekt funktion för dig som filmar eller fotar under vattnet. Denna funktion läggs till i efterhand med Insta360-appen eller Studio, den använder AI-teknik för att balansera och korrigera undervattensfärger. Resultatet blir klara undervattensbilder och filmer, utan behov av externa filter eller svår redigering.

    insta360_uppdatering_blogg4.png

    Ny och förbättrad vindreducering ger bättre ljud oavsett vilken miljö du befinner dig i. Den senaste uppdateringen tillåter också möjligheten att använda röststyrning med dina AirPods. Perfekt för användning på avstånd.

    Insta360 ONE R kan nu livesända i 360 °. Uppdateringen ger två sätt att sända. 360 Live, där publiken kontrollerar strömningens perspektiv, eller Reframe Live, där streameren kontrollerar perspektivet i realtid. Appen stöder streaming till YouTube, Facebook eller via en RTMP URL.

    Uppdateringen innehåller även mer justeringar och funktioner, ladda ned uppdateringen i din Insta360 app redan nu!

    Se vårt Insta360 sortiment här >

  • Dubbla proffsnyheter från Nikon

    Nyhet

    Nu lanserar Nikon två professionella objektiv, Nikon Z 14-24/2,8 S och Nikon Z 50/1,2 S. Dessa utökar Nikons Z-linje av objektiv till 13 stycken.

    14-24mm f2,8 är ett favoritobjektiv bland många Nikonfotografer och nu äntligen finns den med Z-fattning. Med denna nya version har Nikon tagit steget vidare för att modernisera objektivet, det äldre F-objektivet var en skarp samt ljusstark vidvinkel men saknade möjlighet att använda någon typ av filter. Nya Z-versionen har tagit steget vidare genom att du nu kan använda ett speciellt motljusskydd med filtergänga för att montera 112mm filter på objektivet.  Bak på det nya objektivet finner man ett filterfack för färgfilter och på toppen finns så klart den digitala displayen likt de andra professionella Z-objektiven. Nikon Z 14-24/2,8 S väger endast 650g vilket är hela 350g lättare än F-versionen, objektivet är också ca 1cm kortare och smalare. 

    Läs mer och beställ redan nu: Nikon Z 14-24/2,8 S

    Nikon 50/1,2 S är deras första professionella, ljusstarka och fasta objektiv om vi inte räknar 58/0,95 Noct. Denna nya 50mm är uppbyggd av 17 element i 15 grupper varav 2 ED, 3 asfäriska och element med nanokristall- och ARNEO-beläggning. Dessa stora glas tillsammans med en 9-bladig slutare ska ge högsta möjliga bildkvalitet och mjuk bokeh men gör också objektivet relativt stort och tungt med en vikt på över 1kg.

    Läs mer och beställ redan nu: Nikon Z 50/1,2 S

  • Infonsdag: Stepringar

    Har du objektiv med olika storlekar på filtergängorna?

    Stepringar väger väldigt lite och är billiga. De kan spara många kronor samt sparar både utrymme och vikt. 

    En stepring fungerar som så att den har en storlek på gängan på ena sidan och en annan storlek på andra sidan. Tanken är att du köper filter i den storlek som passar den optik som har största filtergängan och sedan köper du stepringar från alla andra gängstorlekar till den storlek du har dina filter på.

    UV-filter används idag i första hand för att skydda objektivets frontlins så dessa filter bör du alltid ha monterade på alla dina objektiv, men t. ex. polarisationsfilter, gråfilter, tonade filter och så vidare, de kan du ha i en enda storlek som du sedan använder stepringar till för att kunna använda på alla dina objektiv.

    Se mer om stepringar >>
    Se vårt filtersortiment >>

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Vattenfall i fyrtal

    Under sommaren har Sören Ekspong besökt ett flertal vattenfall i Jämtland tillsammans med sin Nikon Z6. Bilden ovan är en Laxtrapp vid Forsaledens naturliga äventyrsbad några mil utanför Östersund.

    Sören berättar: Gillar resultatet med att då använda långa exponeringar. Blir då extra utmanande om man dessutom ska ha med folk i bilden. Gillar verkligen min Nikon Z6. Smidig och lätt att ta med sig och kräver därför inte heller något tungt stativ. Älskar även den manuella focusen med konturförstärkning. Fungerar suveränt bra och använder nästan alltid den numera när stativ används. Det jag dock tycker är synd är att skärmen inte kan fällas ut med kameran på högkant.

    sören_ekspong_tri.jpg
    Bild 1 - Sångbäcksfallet (Klövsjö) / Bild 2 - Tännforsen (Åre) / Bild 3 - Fettjeåfallet (Klövsjö)

    Tack för att vi får dela dina fina bilder Sören! Gillar du bilden så får du gärna kommentera det på vår instagram @cyberphoto_se. Vill du också visa upp en bild som Sören? Skicka då in bilden till blogg@cyberphoto.se så kanske vi delar den här på bloggen och instagram!

    Sören fotar som sagt med Nikon Z6, läs vårt test på kameran här >

  • Sony A7C - Kompakt nyhet!

    Sony lanserar nu A7C som tar innehållet ifrån en Sony A7 III och placerar det i ett mindre kamerahus som har vinklingsbar skärm vilket är en dröm för många vloggare!

    Sony A7 III är en av de mest populära kamerorna på marknaden tack vare den höga prestanda du får för priset. Nu har Sony tagit detta recept till en mindre och smidigare kamera som gör helheten ännu bättre. Den har samma sensor på 24 MP samt samma processor vilket innebär att bildkvaliteten kommer att vara på topp. Autofokussystemet är taget från Sony A7R IV som är ett av de snabbaste och mest träffsäkra systemet på marknaden. Om du tidigare känt på en av Sonys A6000-kameror så kommer A7C kännas väldigt lik med ungefär samma storlek och med sökaren placerad i det vänstra hörnet istället för i mitten som A7-serien normalt har. Kameran har 5-axlad bildstabilisering som hjälper mot skakningsoskärpa och är perfekt om du ska fota t.ex. street när du rör dig mycket. Sony har lyckats få plats med deras stora Z-batteri i denna kompakta kamera vilket ger en mycket lång batteritid.

    Sony A7C har nu fått en vinklingsbar skärm vilket är perfekt för alla vloggare då du kan se dig själv samtidigt som du filmar, Sony har inte tidigare haft detta på deras A7-serie (förutom A7S III som nyligen lanserades). Tillsammans med denna nyhet lanserar Sony ett nytt och kompakt kitobjektiv Sony FE 28-60/4-5,6 som passar perfekt med storleken på den nya kamera. 

    Sony A7C beräknas att finnas tillgänglig i mitten av oktober

    Läs mer och beställ redan nu: Sony A7C

    a7c_banner.jpg

  • Samyang lanserar!

    Nyhet

    Nu lanserar Samyang ett till objektiv i sin smidiga objektivserie med Sony E-fattning, nämligen Samyang AF 35/1,8 FE.

    Dessa mindre och smidiga objektiv från Samyang har blivit mycket populär då du får en mycket högpresterande optik för ett lågt pris i ett litet format. Denna nya 35mm passar perfekt in i denna serie med en mycket låg vikt och  ett lågt pris på endast 3790:-. Sonys egna version är dubbelt så dyr och har troligtvis liknande prestanda, vi kommer självklart testa dessa mot varandra när vi har möjlighet!

    Objektivet är självklart anpassat för Sonys högupplösta fullformatskameror och ska ge hög skärpa i kant till kant och tack vare en stor bländaröppning på f/1,8 och 9 bländarblad ska den ge mycket fin bokeh. Objektivet är vädertätad precis som Sonys egna!

    AF 35mm F1.8 FE _Reinold Aryee.jpg
    Bilder tagna av Reinold Aryee

    Förbeställ redan nu så får du med en liten Samyangväska på köpet som passar perfekt för dig som har använder Samyangs smidiga objektivserie då den får perfekt plats med antingen tre objektiv eller din kamera + ett objektiv.

    samyang tiny bag.jpg

    Första leverans beräknas i slutet av september!

    Läs mer och förbeställ redan nu: Samyang AF 35/1,8 FE

    AF 35mm F1.8 FE_Fabian Pfeifhofer.jpgBilder tagna av Fabian Pfeifhofer

  • Drönarsöndag: Drake

    Efter ett antal bilder så lyckades jag sätta molnet vid näbben så att det ser ut som tuppen blåser rök som en drake. Jag vet fortfarande inte vad som är så fascinerande med kyrktuppar, kanske för att de alla är så olika. Hur som helst har det visat sig att det är många fler som tycker att det är intressant, så numera finns det en facebookgrupp som heter just Kyrktuppar där vem som helst kan bli medlem i och bidra med bilder på kyrktuppar.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.