• X-files: Mer norrsken

    Här kommer en till bild från det sista stora norrskenet som var för någon vecka sedan. Nu är säsongen över för norrsken då det är för ljust på nätterna. Jag kan aldrig sluta förundras över hur vackert norrsken kan vara.

  • Live-föreläsning: Martina Wärenfeldt

    Martina Wärenfeldt är en mångfaldig prisbelönt porträttfotograf som skapar konstnärliga och kreativa porträtt för alla. Hon tror starkt på att alla borde ha porträtt på sig själva, att existera i foton. Det är en form av självvärde, men även en gåva till framtida generationer.

    ”Ett porträtt kan lyfta din självkänsla, vara säljande för ditt företagande, och fira livets alla fantastiska ögonblick.” Hon hade konstnärsdrömmar som barn, nu har cirkeln slutits för Martina som skapar konst med sina porträttbilder.

    Regi och Koreografi - Inte bara för dansens värld!

    Att kunna koreografera dina kunder genom poseringar gör dig inte bara till en bättre fotograf utan gör stor skillnad på upplevelsen för den som står framför din kamera. Likväl som i dans är kroppen en stor del av uttrycket i ett porträtt och en väl inövad dans har större chans att se otvingad och skön ut. Så en säker och kunnig fotograf som kan sina poseringar och kan guida med en tydlighet ökar förtroendet så att den som blir fotograferad kan slappna av mer, vågar ge sig hän och chanserna för ett mer naturligt uttryck ökar.

    Martina Wärenfeldt med alla sina års erfarenhet har samlat ihop sina bästa tips på poseringar, handplaceringar, huvudvinklar och mycket mer som hon vill dela med sig av. Du kommer också får handfasta råd om hur man bästa kommunicerar/ ger regi för att få fram den känslan man är ute efter i sitt porträtt.

    Datum: Tisdag, 18 maj
    Tid: 16:00
    Plats: CyberPhotos YouTube-kanal
    Språk: Svenska

     

  • Fotohistoria: Darth Vader's kamera

    Om Darth Vader hade haft en kamera så skulle det absolut varit en Konica AiBORG. Den futuristiska kamera kanske inte tilltalar alla rent estetiskt men den lämnar ingen oberörd. Nu ska vi se vad Konica hittat på i september 1991.

    Konica AiBORG vars namn åsyftar på både Cyborg och Ai är en mycket avancerad kompaktkamera. Grundläggande är att den har 35-105/3,5-8,5 zoom med 13 linselement. Slutaren klarar 1/500s - 6,4s i automatiskt läge men har ett B-läge som kan exponera från 1s upp till hela 100 timmar. Den drivs att vanligt 2CR5 batteri. Zoomknappen fungerar lite som en joystick då den zoomar åt ena leden och ställer fokusområde åt den andra.

    1992 får Konica AiBORG priset "Amateur Photographer Zoom Camera of the Year 1992, UK's Most Prestigious Award".

    Konica AiBORG kan användas i enkelt läge så det är bara att titta och tryck. Men du har också en mängd med andra spännande och faktiskt unika möjligheter för sin tid. 

    • Du kan välja område var kameran ska fokusera på båda sidor om mitten.
    • Sekvenstagning
    • Nattbildsläge, både med eller utan blixt.
    • Ljus bakgrundsläge vid snö eller vit vägg
    • Dubbelexponering med sekvenstagning
    • Spotmätning
    • Exponeringskompensation +/11,5 steg
    • Okularjustering
    • Manuell fokusering om man så önskar
      Läge för fokus låst på oändlighet
      Porträttläge där kameran själv zoomar in får ett bra utsnitt
    • TV-läge för att fotografera av TV-skärmar
    • Intervalltimer


    Om vi ska se på hur kameran är att använda i verkligheten så är ergonomin bedrövlig. Den är knölig att hålla i. Avtryckaren sitter logiskt på greppet men jag vet inte hur man ska vara skapt för att nå den på ett bekvämt sätt. Zoomknappen sitter också felplacerad. Funktionsknapparna är besvärliga att trycka på. Sökaren är väldigt liten och blir tämligen oskarp vid inzoomning. Darth Vader har gjort många dåliga val och valet av kamera är också dåligt. Kameran är så ful att den blir cool.

    Du ser 8 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum. Värdet på en Konica AiBorg ligger kring 1000kr.

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.  

    /Thomas

  • Infonsdag: Använd automatik

    Ett generellt råd är att köra så mycket automatik som möjligt utan att det inverkar på din kreativitet. Tanken är att automatiken ska underlätta din kreativitet. Ibland kan det vara mysigt att köra helt manuell exponering och i några få situationer är det bästa valet, men i de allra flesta fall så är någon form av automatik att rekommendera för att kunna arbeta snabbt och kunna fokusera mer på den kreativa delen av fotografering än den tekniska. Genom att använda tidsautomatik så kan du med hjälp av bländaren styra till den exponeringstid eller det skärpedjup du vill ha. Gärna kombinerat med automatisk ISO. Det är ett exempel där du får hjälp av kameran men ändå har koll på tid och skärpedjup utan att du behöver ratta både tid och bländare.

    Självklart så har olika fotografer sina personliga preferenser. Men att köra helt manuell exponering ger generellt inte bättre bilder utan oftast sämre bilder då ljuset eller motivet kan förändras fortare än du hinner med att justera. Självklart så finns det tillfällen då helt manuell exponering är bästa valet.

    Det finns en kombination där du har manuell exponering men automatisk ISO, som är mycket användbar. Då sätter du den tid som passar bäst för motivet och den brännvidd du använder. Du sätter den bländare som ger det resultat du vill ha, om det är kort eller långt skärpedjup. I detta läge får du den tid och bländare du vill ha och kameran ser till att det blir rätt ljus genom att automatiskt ändra ISO.

    Ibland dyker motiv upp utan att du hinner göra mycket annat än att trycka av, som på den bild du ser här ovanför. Den är tagen i Rom. Fågeln satte sig på stolpen och hade helt klart siktat in sig på tjejens kaka. Hon märker fågeln som lurar ovanför hennes axel och denna bild blev till på en bråkdels sekund. Den är tagen med Sony A7R IV med Sony 24-105/4 på 98mm.

    Helt manuellt blir ofta onödigt långsamt medan helt automatiskt, så kallad programautomatik, där tappar du kontrollen över den kreativa sidan. Använder du programshift i programautomatik så kan du få kontroll över det kreativa igen.

    Så nyttja kamerans hjälpmedel som kan hjälpa dig att ta bra bilder. Av alla hjälpmedel så är vår favorit tidsautomatik och automatisk ISO. Det är en bra balans mellan snabbhet och att du fortfarande har kontroll över resultatet.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Tre nya tester!

    Test

    Nu kan du läsa test på tre nya objektiv nämligen Sony FE 28-60/4-5,6, Fujifilm GF 30/3,5 R WR och Fujifilm XF 70-300/4-5,6 R LM OIS WR.

    Testbilderna är tagna några veckor sedan och är därför snötäckta men ger självklart dig som funderar på att köpa ett av dessa objektiv en bra bild om kvaliteten dessa objektiv kan ge. Har du övriga frågor eller behöver tips så har vi säljare live i chatten mellan 10-17:00, du hittar chatten nere i högre hörnet på hemsidan!

    Läs dessa test här:
    Sony FE 28-60/4-5,6
    Fujifilm Fujinon XF 70-300/4-5,6 R LM OIS WR
    Fujifilm GF 30/3,5 R WR

  • Turnering: Vilken kamera är snyggast?

    Nu är den populära turneringen tillbaka med ett nytt tema. Vilken kamera är snyggast? Glöm alla specifikationer och rösta endast utifrån utseendet.

    Vi har tagit ett urval av aktuella kameramodeller från vårt sortiment och det är upp till dig att rösta fram den snyggaste kameran, rösta genom att reagera på facebookinlägget HÄR >

    Första rundan börjar med två instegs-fullformatare, Sony A7C mot Canon EOS RP.

    Ny runda kommer varannan dag!

  • Drönarsöndag: Skog

    Vackert eller hemskt? Vad ser du i bilden? Skogsskövling eller en vacker tjärn?

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Blackorange

    Vindkraftverk mitt i en solnedgång gav såna färger och kontraster att jag kunde inte låta bli att ta en bild.

    Bilden är tagen med Sony A7R IV + Tamron 28-200/2,8-5,6, 200mm, 1/640s, f/5,6 och ISO 100.

    Klicka här för att se en större bild >>

    Nu undrar säkert någon varför jag använt en "oseriös" optik som en 28-200mm. Ibland är det bättre att ha en tillräckligt tekniskt bra bild än ingen alls. Nu är Tamron 28-200 riktigt bra men självklart är den inte lika bra som en fast optik. En sådan zoom är perfekt att ha redo på kameran mellan sätena när man är ute i obygden och kör. Man vet aldrig när ett motiv dyker upp. Jag har missat så många motiv då jag inte hunnit gå ut ur bilen och tagit fram kameran ur ryggsäcken i baksätet. Om motivet kommer att finnas kvar så kan jag i lugn och ro gå till ryggsäcken och plocka fram den optik jag vill använda. Oavsett vad du fotograferar så en bra superzoom praktisk att ha i sin utrustning.

    Vill du läsa mer ur vår serie ”X-files" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just X-files, eller bara klicka på denna text >>

    /Thomas

  • Nyhet: Sony Xperia Pro

    Nyhet

    Nu lanseras Sony Xperia Pro officiellt på den svenska marknaden och detta är ett klockrent verktyg för fotografen/videofilmaren som vill ha en riktigt schysst mobiltelefon och en högupplöst monitor till arbetet i samma enhet.

    Sony Xperia Pro är världens första smartphone med dedikerad HDMI-ingång. Tack vare HDMI-ingången kan du ansluta Xperia Pro till din kamera, vilket gör en rad arbetsuppgifter snäppet enklare – allt från att hantera dina bilder till att livestreama med 5G-hastighet. Ditt arbetsflöde har aldrig tidigare varit så effektivt!

    Livestreaming med 5G-hastighet och en allt-i-ett-lösning
    Med hjälp av en tredjeparts livestreaming-app, kan Xperia PRO streama innehåll från din kamera eller videokamera via HDMI-ingången.

    PRO_3_blogg.jpg

    Använd Xperia PRO som en högkvalitets 4K HDR monitor
    Använd Xperia Pro som en extern skärm eller sökare med en mängd användbara funktioner så som ljusstyrka, zoom och  och stödlinjer (grids) i form av rutnät. 

    PRO_14_blogg.jpg

    Snabba och enkla filöverföringar
    Anslut din Alpha-kamera till Xperia PRO med USB eller kabelansluten Ethernet-anslutning, och dina bilder överförs automatiskt till FTP-servern. Det har aldrig varit enklare att överföra dina filer.

    PRO_12_blogg.jpg

    Utöver dessa unika kamerafunktioner så är Xperia PRO en kraftfull mobiltelefon som du kan använda precis som vilken telefon som helst till att ringa, surfa, spela eller fotografera. Vi fotografer använder till störst del vår systemkamera att fotografera men ibland har man inte med sig den och får lov att använda mobiltelefonen, Xperia Pro har kameror och kamerafunktioner i absolut högsta kvalitet. Enheten skapades i samarbete med ingenjörerna bakom Alpha 9-serien för att leverera branschledande autofokus. Eye AF i realtid fungerar på både människor och djur, och funktionerna uppfyller professionella behov med manuella kontrollalternativ samt RAW-stöd.

    Läs mer och förbeställ telefonen här: Sony Xperia Pro

    xperiapro_tillbehör_heroblogg.jpg

  • Fotohistoria: Adox

    Idag ska vi titta närmare på Adox. Jag gissar att de flesta har hänt talas om detta märke, men alla känner kanske inte till dess 160-åriga historia.

    Märket Adox har använts av tre olika företag. Det var Fotowerke Dr. C. Schleussner GmbH of Frankfurt am Main som först använde Adox-namnet. Detta företag grundades 1860 och var världens första tillverkare av fotografiskt material. Dr. Carl Schleussner var en pionjär inom våtplåtar och han samarbetade också med Wilhelm Röntgen som upptäckt röntgenstrålning. Dr. Carl Schleussner uppfann den första röntgenplåten. Namnet Adox började användas på 1930-talet och företaget döpets om till Adox Fotowerke Dr. C. Schleussner GmbH. 1938 tog Adox över Wirgin kamerafabrik då bröderna Wirgin var tvungen att fly på grund av förföljelserna av judar på den tiden. Efter kriget köpte Henry Wirgin tillbaka den fabriken. Vi har berört Wirgin tidigare i vår serie fotohistoria här >>

    1952 lanserade Adox sin egen film under just namnet Adox. 1962 så säljs företaget till amerikanska Dupont som då får tillgång till Adox-namnet, ett namn som de också registrerar i USA. På 1970-talet så licensierade DuPont Adox-filmteknologi samt sålde en filmfabrik, dock inte Adox-namnet, till Fotokemika, Samobor, Kroatien, dåvarande Jugoslavien. 1972 så tillverkade Fotokemika film med 50-talsformula från Adox under namnet Efke. De hade flera filmer som var uppskattade för deras dynamik och skärpa. Det var billiga filmer, och de hade lätt för att bli repiga på grund av deras mjuka emulsion. De hade också stora kvalitetsproblem.

    DuPont förde över Adox-namnet till dotterföretaget Sterling Diagnostic Imaging, som i sin tur använde Adox-namnet för sin röntgen-film. DuPont använde själva Adox namnet till en industriell kemikalie, natriumklorit.

    1999 köps Sterling Diagnostic Imaging upp av tyska Agfa och införlivades i Agfa's Health Sciences. Så nu har Adox blivit tyskt igen men Agfa använde inte Adox-namnet och 2003 när tyska patentverket tog bort Agfas rättigheter till Adox så tog amerikanska och kanadensiska företag, samt tyska Fotoimpex, tillfället i akt att få tag i Adox-namnet.

    Nuvarande rättigheter till Adox-namnet ägs sedan 2003 av tyska Fotoimpex, ett företag som grundades 1992. Nu börjar en ny era för namnet. Fotoimpex importerade film och papper från forna östblocket. Speciellt då Efke-film, som de sedan namngav Adox CHS Art. Så nu har inte bara Adox blivit tyskt, det har också återförenats med originalformulan av film som Dr. C. Schleussner en gång skapade.

    Fotoimpex grundade ADOX Fotowerke GmbH, en "filmfabrik" i Bad Saarow där de förpackar deras film, papper och fotokemi med maskiner från forna Agfa (Leverkusen, Tyskland) och från forna Forte (Ungern). Som kuriosa så kan vi berätta att 2010 så testproducerade Adox förbättrade versioner av Agfa APX 400 och Adox Pan 400.

    2012 så slår Fotokemika igen på grund att det skulle bli för dyrt att reparera deras maskiner som tillverkar film. Fotoimpex tillverkar då själva Adox CHS II som motsvarade Efke KB 100 och den prioriterades över att återintroducera Agfa APX 400.

    2015 så "lång-leasar" Fotoimpex Ifords gamla tillverkning i Marly, Schweiz

    2017 så fördubblade Fotoimpex sin fabrik i Bad Saarow och la till en Agfamaskin för filmbeläggning samt även plats för tillverkning av fotokemikalier.

    Den kamera du ser på bilden är en Adox Polo som tillverkades 1960 - 1964, och den kommer från vårt museum. Objektivet är ett Adoxar 45/3,5. Nu har ringen med den texten fallit bort från vårt exemplar. I övrigt så fungerar vår kamera som den ska. Slutaren klarar 1/125s, 1/60s, 1/25s och B. Detta är en enkel och billig kamera med mycket plast. Själva kameran är inte så spännande men jag tyckte att Adox historia var spännande. En sådan här kamera ligger på kring 100kr i värde.

    Du kan se 9 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden.

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.  

    /Thomas