• Nattdrönare

    Den här vackra bilden taget från en drönare har Christofer Cederberg skickat in till oss och den är tagen vid midnatt då fullmånen lyste upp nog mycket för att man ska få chansen att ta den här bilden. En härlig drönarbild, fler kommer inom kort att presenteras. En liten premie skickar vi till Christofer!

    Vill du också skicka in en drönarbild? Gör det till blogg@cyberphoto.se och visar vi upp din bild premierar vi dig så klart. Tack till alla er som redan skickat in en bild, vissa kommer att publiceras inom kort.

  • Nyhet: Fujifilm GF 100-200mm

    Nyhet

    GFX-systemet utvidgas med ett 100-200mm (motsvarar ett bildutsnitt på 79-158mm fullformat) för 21990kr inkl moms med leverans i slutet av februari 2019. Vi gillar GFX vilket du säkert märkt i Bloggen och det är spännande med nya objektiv till detta system tack vare sin mellanformats-sensor.

    Objektivet är stabiliserat och ska ge upp till 5 stegs effekt för skarpa bilder vid längre slutartider. Vi kommer så klart att testa detta objektiv inom kort och vill du veta mer om GFX så kontakta oss - vi hjälper dig gärna att byta in dina prylar om du är sugen att byta upp dig till GFX. Det här är systemet för dig som är petig när det gäller bildkvalitet...

    Läs mer här:  Fujifilm GF 100-200/5,6 R LM OIS WR

  • Fotohistoria: Agfa Karat

    Här du hört talas om Rapid-film? Om inte så kan Agfa Karat vara extra intressant läsning.

    Agfa Karat var en kameraserie av smidiga kamero som hade utfällbar optik. De använde också Karat filmkassetter. Första kameran lanserades 1936 och sista 1954. Karat filmkassetter uvecklades från Ansco Memo Cassette från 1927. Agfa övertog Ansco 1928 och därmed all den teknologin. Fördelen med Karat filmkassetter jämfört med vanlig 135-film var att man inte behöver fästa filmen på någon spole och man behövde inte heller veva tillbaka filmen in i kassetten. På Karat så går filmen från en kassett in till en annan kassett. Karat filmkassetter återuppstod 1964 under namnet Rapid som ett svar på Kodaks 126 filmkassetter. Men marknaden valde 126-filmen så Agfa valde att lägga ner Rapid filmformat och börja tillverka 126-kameror istället. Rapidfilmen slutade tillverkas 1989 om vi inte minns helt fel. På bilden med kamerans bakstycke öppet så ser du hur kassetterna ser ut.

    Det fanns många andra tillverkare som gjorde kameror som använde Rapidfilm som Adox, Canon, Dacora, Ferrania, Fujica (!), Hanimex, Ilford, KMZ (ryskt), Mamiya, Minolta, Oehler, Olympus, Petri, PMC, Regula, Ricoh, Voigtländer, Yashica, Welta och självklart då Agfa. 

    Objektivet på kameran som du ser på bilden är ett Agfa Oppar 4,5/55mm vilket då berättar att vår Agfa Karat i vår samling är en Karat 4.5 från 1938. Objektivet har fyra element. Bländare från 4,5 till 22 och Prontorslutaren klarar B + 1/25-1/125s. Det finns också en T-funktion genom att man gör B och sedan låser avtrycket med den lilla T-spärr som sitter nära. Den har även uttag för trådutlösare. Agfa använde även Comous slutare på vissa modeller. Vi kan lista upp Agfas Karatmodeller i åldersordning:

    1936 Agfa Karat 6.3 Art Deco med Igestar 6,3/50mm som har 3 element.
    1938 Agfa Karat 6.3 med Igestar 6,3/50mm som har 3 element.
    1938 Agfa Karat 4.5 med Oppar 4,5/55mm som har 4 element.
    1938 Agfa Karat 3.5 med Apotar 3,5/50mm som har 3 element.
    1941 Agfa Karat 2.8, hette också Karat 12. Med Schneider Xenar 2,8/50mm som har 5 element.
    1948 Agfa Carat 36 med Agfa Solinar 2.8/50 med 4 element eller Agfa Solagon 2.0/50 med 6 element eller Rodenstock Heligon 2.0/50 med 6 element eller Schneider Xenon 2.0/50 med 6 element.
    1954 Agfa Karat IV med Agfa Solinar 2.8/50 med 4 element eller Agfa Solagon 2.0/50 med 6 element eller Rodenstock Heligon 2.0/50 med 6 element eller Schneider Xenon 2.0/50 med 6 element.

    Du kan se sju bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden.

    Agfa Karat är inte så populär som samlarkamera men varje seriös kamerasamling borde i alla fall ha minst en kamera som tar Rapidfilm. Agfa Karat ligger mellan 200kr till 1600kr beroende på modell och skick.

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.

  • Nyhet: Sony A6400

    Nyhet

    Nu lanserar Sony en ny kamera och det blir den första större lanseringen 2019 inom foto! Spännande med supersnabb autofokus och ögon-AF samt nya möjligheter när det kommer till video. Spännande också att man utlovar en uppdatering till A9, A7 III och A7R III i samma veva...

    Autofokusen har fått mer datakraft vilket gör att man nu kan registrera ögon och mönster utöver färg, avstånd och ansikte. Det är så effektivt och snabbt att Sony kallar det för autofokus i realtid. A6400 får samma processorkraft som toppmodellen A9 och därigenom möjligheterna till mycket nyheter när det gäller datakrävande algoritmer för tex autofokus men även för avläsning av sensorn när det gäller video. Även HLG finns på A6400 samt HDR, S-Log2, S-Log3 och Timelapse - allt för att vara en favorit för filmare som har lite högre krav.  Sensorn är på 24,2 mpixel, ISO-omfånget är upp till 102400, sensorn har 425st fas- och kontrastdetekterande punkter som täcker 84% av ytan och klarar upp till 11 bilder per sekund med följande autofokus och mekanisk slutare. Skärmen är Youtuber- och vlogg-vänlig genom att den är tiltbar och vridbar 180 grader. Sony har igen skapat en kamera som till synes har precis allt man kan önska sig (nästan i alla fall) och det i en kamera med APS-C-sensor. Fördelen blir så klart prisbilden och storleken när man jämför med fullformat och i vårt test ska vi se hur stor skillnaden verkligen är när man jämför prestanda mot syskonen som har större sensorer. 

    Vi kommer att testa A6400 inom kort och den finns på marknaden redan i slutet av februari för 11490kr inkl moms (kamerahuset).  Mer om den nya uppdateringen till A9, A7 III och A7R III kommer innan sommaren och i den kommer även ögon-igenkänning för djur har Sony skvallrat om. Dessutom lanseras en ny app med A6400, namnet är Imaging edge mobile och innehåller nya funktioner och är en helt ny app för bättre kontroll och överföring.

    Läs mer här: Sony A6400

  • Test: Viltrox PFU RBMH 85mm F1.8 MF till Sony FE

    Test

    Nu har vi testat nästa Viltrox och det är dags för 85:an till Sony som får se sig betygsatt. Än en gång blir vi överraskade över resultatet från dessa, relativt billiga, objektiv från Viltrox.

    Mats skriver:  Viltrox PFU RBMH 85mm F1.8 MF känns som en mycket rejäl konstruktion i metall, och med en fin känsla i fokusringen. Även bajonettfattningen är i metall, för stabil och säker infästning mot kamerahuset. Objektivet saknar autofokus, men ger elektronisk bländarstyrning från kameran. Vid fokusering växer det inget på längden och frontlinsen snurrar ej. Gammaldags avstånd och bländarskala är alltid trevligt, och tyvärr rätt ovanligt bland moderna objektiv. Perfekt för dig som vill skapa maximalt skärpedjup via hyperfokusering.

    Resten hittar du här:  Viltrox PFU RBMH 85mm F1.8 MF till Sony FE

  • Macromåndag: Isblad

    Naturen har denna gång skapat vackra blad av is från omgivande fukt. Det finns inga blad under som mall, utan någon matematisk regel har skapat is i form av ett blad. Fascinerande.

    Denna dag hade jag inte alls tänkt fotografera macro men detta motiv dök upp och det enda macro jag hade med var ett Panasonic/Leica 45/2,8 på en E-M1. Optiken är riktigt bra men jag hade gärna tagit bilden med en större sensor och med en högre upplösning. Nu sitter inte skärpan 100% på denna bild men jag tyckte motivet var så fascinerande att jag vill visa bilden ändå.

    Klicka här för att se större bild >>

    Har du någon egen macrobild som du skulle vilja visa här i macro-måndag så skicka in den till bloggen@cyberphoto.se.

    /Thomas

  • Drönarsöndag: Öde

    Drönarsöndag: Öde

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Denna bild är tagen sent en vintereftermiddag när solen har gått ner, snön var djup och ingen skulle hinna vandra fram till ödehuset innan det blev helt mörkt, så drönaren fick segla högt ovanför den djupa snön och ta bilden.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Färöarna

    Hela Färöarna består av enorma och majestätiska berg. Som någon form av sagoöar. Och allt är grönt. En plats för äventyr och upplevelser.

    Färöarna är helt klart en av världens vackraste platser. Jag har satt samman några bilder därifrån i Captain's Log.

    Klicka här för att se alla bilder >>

    Vill du läsa mer ur vår serie ”X-files" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just X-files, eller bara klicka på denna text >> 

    /Thomas

  • Test: Nikon Z 50/1,8 S

    Test

    Nikon släppte ett 50mm f/1,8 till sitt nya Z-system och man kände, som pryltokig, att det inte lät särskilt spännande. Varför inte f/1,4? Varför så tråkig design? Känslan saknas initialt men nu när vi har testat objektiv kan vi bara säga WOW!

    Mats skriver: De flesta 50mm-objektiv har fina optiska prestanda med god skärpa, låg distorsion och välkorrigerad sfärisk/kromatisk aberration. Nikon menar att Z 50/1,8 presterar ännu bättre än de flesta konkurrerande objektiv, bl a tack vare den nya fattningen med större diameter. Det handlar förmodligen om att optiken kommer närmare sensorn och att ljusinfallet mot sensorn kan göras mer vinkelrätt än i traditionella kamerasystem (s.k. telecentrisk optikdesign)

    Läs mer här:  NIKON Z 50 f/1,8 S test 

  • Fotohistoria: Single 8

    Nu ska vi prata om smalfilm. Från den tid då man såg sina semesterfilmer på en filmprojektor som knattrade och levde om. Långt innan den tid när man kunde filma 4K-filmer i sin telefon. På den tiden hade telefonen en nummerskiva och satt i hallen med en sladd till uttaget på väggen. Allt var inte bättre förr.

    Det fanns i huvudsak två stora filmformat för rörliga bilder. Först dubbel-8 som egentligen var 16mm film som man vände på och filmade åt två håll. Filmen kapades sedan på mitten. Dubbel-8, som också kallades Standard-8, lanserades av Kodak 1932. 33 år senare, 1965, så lanserar Kodak Super-8 där all film sitter bekvämt i en kassett. Film och tomspole sitter på varandra precis som Philips VCR videokassett.

    Men det fanns ett system till, som också lanserades 1965, nämligen Single-8 från Fujifilm. Ett företag med namnet Konan hävdar ett de uppfann Single-8 redan 1959. Hur som helst så byggde Single-8 på samma perforering och filmstorlek som Super-8, men i en annan form av kassett där film och tomspole sitter sida vid sida, vilket gör kassetten hälften så tjock men istället dubbelt så bred. På samma sätt som en VHS videokassett. Single-8 och Super-8 kunde använda samma projektorer.

    Du kan se 8 bilder av kamerorna här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden.

    Vi har tre Fujica Single-8-kameror i vår samling, 2st C100 i beige och röd samt en P1. C100 tillverkades 1970-1971 och har en har en Fujinon 1.8/11.5mm med 19.5mm filtergänga. 124mm x 114mm x 62mm och väger 370g. P1 tillverkades 1965-1967 och har en 1.8/11.5mm med 19.5mm filtergänga. 192mm x 106mm x 37mm och väger 530g. Om du har en Fujica Single-8 liggande så får du här en kort historisk lista:

    1965-1967 Fujica P1
    1965-1967 Fujica Z1
    1966-1970 Fujica Z2
    1966-1970 Fujica Z2 A Industrial
    1967-1978 Fujica P100
    1967-1972 Fujica P300
    1967-1978 Fujica P105
    1968 Fujica ZR400
    1968-1972 Fujica Z600
    1970-1975 Fujica Z400
    1970-1975 Fujica Z450
    1970-1975 Fujica Z700
    1970-1971 Fujica C100 (fanns i svart, vit, blå och röd)
    1971 Fujica ZS400
    1971-1975 Fujica Z800
    1972 Fujica P300 N 
    1972-1977 Fujica P400
    1973-1978 Fujica AX100
    1974-1976 Fujica ZX300
    1974-1979 Fujica ZC1000 (C-mount)
    1975 Fujica ZX250
    1975-1977 Fujica ZX500
    1975-1979 PX300
    ​1975-1979 Fujica Sound AXM100
    1975-1979 Fujica Sound ZM300
    1976-1979 Fujica Sound ZM800
    1976 Fujica Sound ZM500
    1978-1983 Fujica P2
    1978-1983 Fujica P2 Zoom
    1979 Fujica ZC1000 N (C-mount)
    1979 Fujica Sound 300AF
    1979-1983 Fujica P100 Sound
    1979-1983 Fujica P300 Sound
    1979-1982 Fujica P500 Sound
    1980-1981 Fujica ZX550 Sound
    1981 Fujica P400 Sound AF

    Generellt så var Fujica Single-8-kameror bra konstruktioner och de var väldigt smidiga jämfört med sina konkurrenters Super-8-kameror. Men allt med smalfilm är nu historia. De flesta modeller ligger från 0kr till 300kr, men en modell sticker ut rejält och det är ZC1000 som ofta ligger på 8000-11000kr vilket är galet dyrt för en så gammal kamera.

    Att filma förr i tiden krävde både engaagemang och utrustning. För att redigera filmen så var det lämligt med en separat viewer där du kunde rulla fram till rätt bildruta och sedan med en skarvapparat klippa och klistra scener i filmen. 

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.