• Rösta på oss - Årets e-handlare 2022

    Nu börjar röstningen om årets e-handlare 2022 av PriceRunner. Rösta på oss och hjälp oss vinna!

    Gillar du det vi gör och vill hjälpa oss framåt? Det finns två saker du kan göra för oss redan nu.  För det första kan du klicka in här nedan och rösta på oss som Årets e-handlare 2022. För det andra kan du ge oss en recension när du har handlat hos oss.

    Du kommer att hitta länken till din recension på bekräftelsesidan när du genomfört ditt köp. Vi är väldigt glada för all hjälp vi kan få så stort tack till dig som tar dig tid att lämnar en recension, det hjälper oss att veta vad vi kan göra ännu bättre.

    PriceRunner ger även alla som är med och röstar i Årets e-handlare 2022 chansen att vinna en iPhone 13 Pro 128GB!

    Tack på förhand!

    Klicka här för att komma direkt till röstningen: PriceRunner | Årets e-handlare

  • Vi har Peak Design Mobile!

    Lär känna världens smartaste mobilskal.

    Att Peak Design ligger bakom några av marknadens bästa kameratillbehör är det nog få som missat men visste du att de även gör mobilskal? I sann traditionsanda sammanfogar Peak Design praktisk funktion och snygg design i vad de kallar Mobile Fabric Case, ett mobilskal som balanserar elegant tunnhet, robust skydd och smarta funktioner. Mobilskalet är även kompatibelt med Apples MagSafe-tillbehör.

    Genialiteten ligger i Peak Designs SlimLink-teknologi som är både ett magnetiskt och mekaniskt lås inbyggt i skalet som enkelt låter dig fästa din telefon på Peak Designs mobiltillbehör såsom bilhållare, cykelhållare, laddare, väggfästet eller den tunna plånboken, för att nämna ett par stycken.

    Vår planet är något Peak Design värnar om så förutom att vara helt koldioxidneutral skänker de även 1% av deras intäkter till ideella verksamheter för miljön genom 1% For The Planet.

    Oavsett om du är påväg till jobbet, följer ett recept i köket, tränar eller bara njuter av dagen så har Peak Design tillbehören för att göra livet lättare. Mobilskalet finns även i varianten Mobile Loop Case som har en ögla för minskad risk att tappa telefonen.

    Se alla Peak Designs mobiltillbehör här: Peak Design Mobile

  • Nyhet: Samyang AF 135/1,8 FE

    Nyhet

    Samyang lägger ännu ett spännande objektiv till sin växande skara av autofokusobjektiv för Sonys E-fattning.

    För nästan exakt sju år sedan fick världen lära känna Samyang MF 135/2,0 ED UMC som blev en mycket uppskattad teleoptik. Vår egen Thomas Lövgren sade: "Jag utnämner detta objektiv till världens genom tiderna mest prisvärda!" och även vår produkttestare Mats var minst sagt imponerad. Med tanke på hur bra Samyangs senaste släpp har varit så ser vi mycket fram emot att få testa denna nyhet.

    Likt Samyang AF 50/1,4 II FE kommer även detta i ett kompakt och lättviktigt utförande men med premiumkänsla. Autofokusen sköts snabbt och tyst av en STM-motor. Den optiska konstruktionen består av 13 element i 10 grupper och bländaren har inte mindre än 11 blad för att ge en ordentligt rund och fin bokeh, oavsett om du väljer att blända ner. Objektivet är försett med både en anpassningsbar knapp och brytare samt möjligheten att begränsa autofokusens avstånd.

    SamyangAF135FE_blogg5.jpg

    Utmärkande egenskaper

    • Stor bländare på f/1,8 tillsammans med brännvidden på 135mm ger mjuk och vacker bakgrundsoskärpa
    • Snabb och tyst autofokusmotor
    • Anpassningsbara knappar och brytare
    • Premiumkänsla i materialval och fokusring
    • Betydligt lättare än konkurrenternas motsvarigheter (endast 764 gram)
    • Vädertätad för användning i alla väderlekar


    Just nu får du en Samyang Lens Station på köpet när du förbeställer en Samyang AF 135/1,8 FE. Lens Station används för att uppgradera firmware, kalibrera autofokus, kalibrera bländarfunktion och justera känsligheten i den manuella fokuseringen (halvmanuell/focus-by-wire) i Samyangs objektiv med autofokus.

    Läs mer och förbeställ redan nu: Samyang AF 135/1,8 FE

  • Fotohistoria: Graflex KE-4

    Idag ska vi titta på en stor kamera, och då menar jag en väldigt stor kamera. Finns inte en chans att jag kunna gissa dess storlek från de bilder jag sett av den. Den har lockat mig i många år men de har alltid legat högt i pris och oftast i USA som då leder till både moms och tull. Nu hittade jag äntligen en till hyfsat pris och inom Europa. Jag måste ha sett ut som en fågelholk när jag öppnade paketet. Jag hade aldrig riktigt förstått hur stor den var. Det är som att stoppa en Contax G1 eller en Leica M6 in i en maskin och trycka på 4x storlek få ut denna. Hur som helst är denna nu en av mina favoriter bland de ca 3000 kameror som vi har i vårt museum.

    Vi måste börja från början och se vad Graflex är för företag innan vi grottar in oss på själva kameran. Graflex Inc. började som  företaget Folmer & Schwing i New York. William F. Folmer var en produktiv uppfinnare som gick tillsammans med William E. Schwing och startade företaget. De tillverkade gaslampor men utökade senare med att tillverka cyklar och fotografisk utrustning. Senare så koncentrerade de sig helt på fotografisk utrustning.

    Folmer & Schwing hade framgång med deras kameror som hade fokalplanslutare, en produkt dom som de lanserade redan 1899. Efter den succén så fick Kodak upp ögonen för dem och George Eastman köpte upp dem 1905. Den nya avdelningen fick 1907 namnet Folmer Graflex division of Eastman Kodak. redan 1921 så hade nu Kodak monopol på kameratillverkning i USA och blev tvingade att dela upp sig i fler företag. Kodak hittade ingen köpare till Folmer Graflex och 1928 blev Folmer Graflex till Folmer Graflex Corporation.

    Under 1920-30-talen så förenklade Graflex sitt sortiment och designade om sina presskameror till att kunna använda den på den tiden nya teknologin med blixtlampor. 1933 lanserade Graflex sin National Graflex som blev deras första försök att lansera en kamera avsedd för massmarknaden.

    1944 tillverkade Graflex en 4x5-modell avsedd för US Navy och US Marine Corps. Den kameran var byggd i trä och var olivgrön. Den användes primärt i Stilla Havet och i kriget mot Japan. Den kameran kallades Combac Graphic.

    1945 bytte man namn till Graflex Inc. 1948 lanserades Graflex Super D, som var den första Graflex spegelreflexkamean med blixtsynkronisering. Företaget hade 1938 100 anställda och de ökade till 760 anställda till 1957. De utvidgade på 50-talet genom att ha en gren i Los Angeles, California.

    1954 så tillverkas första Graflex Combat Graphic Camera som fick militära benämningen KE-4, den kamera som vi ser på bilderna här ovanför. Den tillverkades fram till 1957 och användes av US Signal Corps. Självklart olivgrön. Det fanns tre objektiv till den: En vidvinkel Kodak Ektar 2.5in (63mm) f/4.5, normalen Kodak Ektar 4in (102mm) f/2,8 och ett tele Kodak Ektar 8in (205mm) f/4. Vi har normalen och telet i vårt museum. Kring 1500 enheter tillverkades varav vi kan förmoda att ett antal har förlorats eller skadats under Vietnamkriget där de användes. Ett antal till torde också ha skrotats, så det antal som finns kvar är nog väldigt begränsat i antal.

    Graflex Combat Graphic designades av John Maurer som var specialiserad på motordrivna kameror som användes av US Air-Force och tillverkades sedan av Graflex, där den produktionsattes av Hubert Nerwin som tidigare varit chefsdesigner hos Zeiss-Ikon som tog fram Contax 35mm kameror. Därav likheten med Contax RF. I och med att han jobbade hos Graflex i stället så tredubblade han sin lön. Kamerahuset är tillverkat av aluminium och väger 2,25kg. Den har en fokalplanslutare med tygridåer som T, B, X, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/50, 1/100, 1/200 och 1/500s. Filmframmatningen är fjäderdriven och en uppvevning räcker för att dra fram 9 bilder. Kameran använder speciella filmkassetter som tar 70mm film. Filmen matas från kassett till kassett och kan vid behov skäras av. Negativformatet är 6x7cm. Det finns också en blixtlampehållare som man kan montera på kameran.

    Allt rymdes i en väska, också olivgrön, och hela settet fick beteckningen KS-6. Kameran hade smeknamnen Combat70 och Gullivers Contax.

    Graflex köpte senare verktygen för att tillverka Ciro 35 och Ciro-flex, de fick då namnen Graphic 35 och Graflex 22.

    1958 köps Graflex upp av General Precision.
    1965 lanserar Graflex sin Graflex XL, baserad på Mamiya Press och Linhof Technika Press.
    1968 köps Graflex av Singer Corp.
    1970 och framåt så las de flesta av konsumentkamerorna ner på grund av japansk tillverkning och efterfrågan av mindre 35mm-kameror, och proffsen gick över till 120-film så Graflex tappade även yrkesdelen.
    1973, vissa anger 1978, men 1973 verkar stämma bättre, så köpte Cambo kompletta tillverkningsverktyg samt kunskapen för att tillverka Graflex XL från Singer Educational Systems och marknadsförde den som Cambo XL. Rättigheterna till 4x5 Speed Graphic och Crown Graphic köptes av japanska Toyo. Graflex finns inte längre utan har blivit ett olivgrönt minne i fotohistorien.

    Du ser 16 bilder av kameran här ovanför. En Hasseplad X-pan ser ut som en plutt i jämförelse. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Värdet idag ligger ofta kring 20,000kr för en väska med kamerahus och två objektiv. Endast lösa objektiv ligger på 10,000kr - 15,000kr. Kamerakroppen tom, dvs endast skalet ligger på 5,000kr - 10,000kr. De höga priserna beror på hur sällsynt den är.

    Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.  

    /Thomas

  • Rösta fram vinnaren i tävlingen #cybersigma2022

    Fem finalister har valts ut av vår jury och nu är det upp till dig att rösta fram din favorit!

    I början av året drog vi igång en tävling med ett riktigt toppenpris, nämligen Sigma 28/1,4 DG HSM Art och Sigma 40/1,4 DG HSM Art till ett sammanlagt värde av 25 980:-. Tiden att skicka in bidrag är från och med idag över så nu är det dags att rösta fram vinnaren!

    Missa inte heller att du fram till 2022-01-31 sparar du 5000:- på Sigma 28mm och 40mm f/1,4 DG HSM Art

    För att minska risken för fusk behöver du logga in med ditt Google-konto för att kunna rösta.

  • Veckans slutarljud: Contax RTS II

    I veckans avsnitt lyssnar vi på ett kamera designad av Porsche!

    RTS står för Real Time System. Hela grundtanken med Contax RTS var snabbhet och kvalitet. Och det uppfyllde den. Avtrycket var kanske det mest unika. Det var ett elektroniskt avtryck till en elektronisk slutare. Du behövde knapp trycka ner en millimeter förrän den tog bilden.

    RTS II ser tämligen lika ut men skiljer åt sig mer än man tror. På utsidan så är det mest uppenbara den elektroniska självutlösaren men på insidan har det hänt desto mer. En ny titanslutare som styrdes av quartzkristaller. Sökaren visar hela 97% av bilden mot RTS som vara visade 92%, ny LED info i sökaren, ny TTL blixtljusmätning, för att nämna några. RTS II är den populäraste av dessa tre, både som brukskamera och som samlarkamera. En klassisk kamera som skulle pryda vilken bokhylla som helst.


    Om du är nyfiken på analogt fotografi så är du varmt välkommen att spana in vårt Analoga Sortiment

    Läs mer om Spotmatic här: Fotohistoria: Contax RTS

  • Vad har Tom Svensson i kameraväskan?

    Se videon där wildlifefotografen själv berättar vilken kamerautrustning han numera använder sig av.

    Tom Svensson är en världsberömd bevarandefotograf, född i Danmark, men uppvuxen i Sverige och bosatt i Fjällbacka. Toms stora drivkraft i livet är naturvård och, som han säger, ”Jag gör det inte för mig själv, men för mina barn och framtida barnbarn, för om vi inte gör det för dem, kan de inte göra någonting själva och då är det för sent. Hans färdigheter som fotograf är att ta bilder som påverkar människor och gör skillnad.

    I denna video berättar Tom hur han gått från Canon EOS 1D X Mark III till ett spegellöst system som numera följer med honom i hans nya Lowepro Pro Trekker 350 AW II.


    Tom Svensson erbjuder även en rad spännande fotoresor, bland annat Wild Kenya och The Great Migration som du kan läsa mer om här: Zoom Fotoresor - Wildlife

  • Test: Nikon Nikkor Z DX 18-140/3,5-6,3 VR

    Test

    Vi har testat Nikons superzoom till deras spegelfria Z-kameror med APS-C-sensor.

    Objektivet motsvarar 27-210mm på 35mm-fullformatskamera. Det fungerar även på Nikons fullformatskameror i beskuret DX-format. Perfekt för dig som är ute efter ett lätt och kompakt objektiv med stort zoomomfång.

    Mats skriver: Nikon Nikkor Z DX 18-140/3,5-6,3 VR är ett bra val för dig som tröttnat på att byta objektiv stup i ett. Bildkvaliteten är också bättre än genomsnittet bland liknande superzoomar, men jämfört med normalzoomen Z DX 16-50/3,5-6,3 VR och telezoomen Z DX 50-250/4,5-6,3 VR så får man som brukligt vara beredd på lite sämre skärpa i superzoomen. Vilket också är precis som det brukar vara och den kompromiss man i regel får räkna med när man väljer en superzoom som ska ersätta flera objektiv...

    Läs hela testet här: Nikon Nikkor Z DX 18-140/3,5-6,3 VR

  • Påminnelse om tävling!

    Fram till idag Kl 23:59 har du på dig att skicka in ditt bidrag till tävlingen #cybersigma2022

    I början av året drog vi igång en tävling med ett riktigt toppenpris, nämligen Sigma 28/1,4 DG HSM Art och Sigma 40/1,4 DG HSM Art till ett sammanlagt värde av 25 980:-, och den tävlingen börjar nu lida mot sitt slut. Idag (tisdag 25/1) Kl 23:59 är sista tiden att skicka in ditt bidrag så missa inte chansen!

    Som om det inte vore nog sparar du 5000:- på Sigma 28mm och 40mm f/1,4 DG HSM Art fram till sista Januari. 

    Mer information om tävlingen hittar du här: #CyberSigma2022 på Instagram

  • Drönarsöndag: Jättens avtryck

    Skostorlek 156 meter.

    En härlig morgon den 6e Juni 2021 var jag ute och spatserade i vackra naturreservatet Strömbäck-Kont, beläget vid kusten cirka 2 mil söder om Umeå. Jag har många gånger haft med mig kameran hit men denna dag hade även drönaren fått följa med i väskan så jag startade upp den i syfte att få se Strömbäck-Kont från ett nytt perspektiv och blev inte besviken.

    De flesta som äger en drönare kan nog skriva under på att det är häftigt hur de låter oss upptäcka former och mönster vi aldrig annars skulle sett från marken. Just denna morgon råkade det vara något som liknande ett enorm fotavtryck.

    /Carl

    Bilden är tagen med DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se större bild >>

    "Vinn" en lyxig kamerarem från Italienska 4V Design. Värde 1100kr - 2000kr! 
    Har du en egen drönarbild som du skulle vilja visa upp här i Drönarsöndag så maila in den till blogg@cyberphoto.se. Den kan vara tagen med vilken drönare som helst. Berätta gärna lite kort om bilden. Den måste vara på minst 1200 pixlar. Bifoga filen i mailet. Om motivet kräver spridningstillstånd så förutsätter vi att du har det. Alla publicerade bilder premieras med en lyxig kamerarem från Italienska 4V Design. Värde 1100kr - 2000kr! ​Många ser nog fram emot att få se just din bild!