Carl Zeiss Planar 50/1,7

Carl Zeiss har alltid tillverkat objektiv av hög kvalitet och så även till Contax. Denna fattning delades med Yashica, då Kyocera ägda båda dessa företag. Nu ska vi se vad detta objektiv från 80-talet kan prestera.

ZP50k.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX via en Kipon adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 6768x4512 pixel. Inte ändra storlek bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.

 

Zeiss50-1,7-1-2.jpg

Bländare f/1,7. Lite mjukt kanske och en aning överstrålning men inte så mycket som Carl Zeiss Planar 50mm f/1,4 som jag nyss testat. Kantskärpan är bättre än jag väntat mig och bättre än Planar 1,4. Tänk nu på att detta är taget med mellanformat. Det är byggt för fullformat och ska användas så. 

 

Zeiss50-1,7-2-2.jpg

Bländare f/2,8 och allt förbättras självklart ytterligare. Kantskärpan räcker nog för fullformat.

 

Zeiss50-1,7-3-2.jpg

Bländare f/4, och ytterligare bättre.

 

Zeiss50-1,7-4-2.jpg

Bländare f/11. Grymt bra, här tecknar den skarpt ända ut i kanterna och detta på mellanformat. Imponerande.

 

ZP50-1-7-1-2.jpg

Bländare f/1,7 och det ser bra ut, klart bättre än Planar 50/1,4 på f/1,4. Bokehbollarna har formen av katttögon.

 

ZP50-1-7-2-2.jpg

Bländare f/2,8 och det ser ännu bättre ut. Hexagonerna är hyfsat diskreta.

 

ZP50-1-7-3-2.jpg

Bländare f/4 ger mer skärpa men också mer störande hexagoner.

 

ZP50-1-7-4-2.jpg

Bländare f/5,6 ger mer skärpa men också mer störande hexagoner.

 

 

ZP50-1-7-5-2.jpg

Bländare f/11 ger ytterligare bättre skärpa och det ser väldigt bra ut, men f/11 ger också tyvärr mer distinkta hexagoner.

Slutsatsen är inte förvånande. Contax var kända för sina fina objekitv och detta är inget undantag. Mittskärpan sitter bra redan från full öppning och för fullformat så sitter kantskärpan från f/2,8 - f/4 och även om det kanske inte är helt relevant så sitter kantskärpan för mellanformat på f/11. Jag har inte ordat något om vinjettering då det är lätt åtgärdat och det är den enda redigering som gjorts från raw-filen. Denna optik ska självklart användas på en fullformat men faktum är att den fungerar även på mellanformat, vilket är imponerande. Jag vill påstå, om än motvilligt, att Planar 50/1,7 är bättre än Planar 50/1,4. Hur som helst så är båda mycket bra objektiv.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-03-28