Pressman 135/2,8

Allt jag vet om denna optik är att den är tillverkad i Japan. Jag gissar att någon distributör någonstans i världen skapade detta namn för att sälja optik under egen flagg. Den har M42-gänga. Jag skulle också gissa att den är från början av 70-talet med tanke dess design. Jag forskat runt men hittar ingen information alls om detta objektiv. Det gör det hela ännu mer spännande. Utifrån yttre bedömning så ser det ut att vara en billigare optik, men den är helt byggd i metall och allt fungerar perfekt på den. Till och med fokuseringen går mjukt och jämnt. Pressman verkar sällsynta, men efter lite letande så hittade jag även Pressman 28mm och 80-200mm.

PA150214-2.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX 100 via en Kipon adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

 

Pressman135-1-2.jpg

Bländare f/2,8. Lite mjukt och disigt men det finns spår av skärpa i mitten.

 

Pressman135-2-2.jpg

Bländare f/4. Rätt bra mittskärpa men den faller snabbt på kanterna.

 

Pressman135-3-2.jpg

Bländare f/5,6. Rätt bra skärpa och kantskärpan räcker nu ungeför för fullformat.

 

Pressman135-4-2.jpg

Bländare f/8. Rätt bra skärpa. Det är hörnen som brister mest.

 

Pressman135-5-2.jpg

Bländare f/11. Även om diffraktionen nu äter upplösning så ser det rätt bra ut.

 

Pressman-1-2.jpg

Bländare f/2,8. Lite mjukt och disigt men det finns spår av skärpa i mitten.

 

Pressman-2-2.jpg

Bländare f/4. Rätt okej skärpa faktiskt.

 

Pressman-3-2.jpg

Bländare f/5,6. Okej skärpa.

 

Pressman-4-2.jpg

Bländare f/8. Okej skärpa men det ligger som ett svagt dis över alla bilder.

 

Pressman-5-2.jpg

Bländare f/11. Nu äter diffraktionen upplösning och resultatet blir därefter.

Slutsatsen blir att denna optik var bättre än jag gissat. Namnet och yttre intrycket gav mig intrycket av att den skulle var riktigt dålig, men det var den inte. Den är kring bättre medelklass för 70-talsobjektiv, sedan misstänker jag att det finns lite beläggning på ett av glasytorna för jag upplever ett svagt dis. Vid noggrann kontroll så fanns det lite mögel i den så den får hamna i karantän i vårt museum farmöver. Detta är självklart ingen optik att använda på en modern kamera. Jag var mest nyfiken över ett märke som jag aldrig hört talas om förut. 

Bild och text: © Thomas Lövgren

2019-10-25