Mamiya-Sekor CS 50/1,7
Mamiya tillverkade både bra objektiv och bra kameror en gång i tiden. Här ska vi titta närmare på det objektiv från 1978 som följde med till Mamiya NC1000S.
Här har jag satt den på en Sony A7R III, helt enkelt för att det inte fanns någon adapter till GFX för Mamiya CS-bajonett. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.
Bländare f/1,7. Mjukt och inte så skarpt men jag har absolut sett betydligt värre.
Bländare f/2,8. Klart mycket bättre. Bra kärpa i mitten. Faller dock mot kanterna.
Bländare f/4. Ytterligare bättre. Kantskärpan räcker nog ungefär till för APS-C-format nu.
Bländare f/5,6. Bra mittskärpa. Typ okej kantskärpa men det är just kantskärpan som är akilleshälen för detta objektiv.
Bländare f/8. Bättre kantskärpa men diffraktionen börjar nu äta upplösning över hela bilden.
Bländare f/11. Bättre kantskärpa men diffraktionen äter nu ännu mer upplösning över hela bilden.
Bländare f/1,7. Mjuk och inte skarp. Typiskt för en 70-80-tals optik på full öppning.
Bländare f/2.8. Ett stegs nedbländning och pang så sitter skärpan där. Helt klart bra skärpa. Bokehbubblorna börjar anta formen av hexagoner pga den sexbladiga bländaren. Här är det ju bara mittskärpan och bokehn vi tittar på. Vi vet ju redan att kantskärpan är bristfällig.
Bländare f/4. Mycket bra skärpa.
Bländare f/5,6 Mycket bra skärpa.
Bländare f/8. Bra skärpa men diffraktionen börjar nu äta upplösning och att det börjar redan nu på bländare f/8 beror mer på den lilla fullformatssensorn än på själva objektivet.
Bländare f/11. Ser helt okej ut men diffraktionen äter upplösning.
Slutsatsen blir att denna optik är lite både och. Den duger absolut till en modern kamera med tanke på mittskärpan men inte alls på kantskärpan. Nu vill man ibland få suddigt runt huvudmotivet och där kan denna optik vara mycket lämplig. Men som allmän optik så rekommenderar jag den inte.
Bild och text: © Thomas Lövgren
2019-10-15