Först i Sverige

Välkommen till Sveriges första test med ett produktionsexemplar av Leica DG Summilux 25/1,4 för Panasonics G-serie. Vi testade Leica Summilux 25/1,4 redan för en månad sedan i Rom, men det var ett sample. Denna test är på ett riktigt produktionsexemplar.

Till alla Leicavänner vill jag först säga att ja, denna optik tillverkas i Japan av Panasonic. Men eftersom den får bära namnet Leica så har Leica antingen varit med och konstruerat den eller tyckt att den är tillräckligt bra för att bära namnet. Sådana hemligheter kommer vi aldrig att få klarhet i, så denna test går ut på att se om optiken är bra och om den håller typ Leica-klass.

Oftast vid tester brukar man vara intresserad av att se om det är bra skärpa i optiken, denna gång har jag varit minst lika intresserad av oskärpa, eller för att vara exakt optikens bokeh, dvs dess förmåga att teckna oskärpa mjukt och vackert. Summilux är kända för sin fantastiska bokeh. 

Till min stora glädje så kan jag redan nu säga att optiken får med beröm godkänt. Skärpan är riktigt bra och bokehn är klart godkänd. Inte lika bra som Leica Summilux M 50/1,4. men det är ingen, och så det är inte helt rättvist att jämföra mot en 20.000kr dyrare optik.

Jag har gjort testen med en Panasonic Lumix GF3 då jag tror många krävande fotografer som idag använder de bästa kompaktkamerorna men ändå alltid ångrar att de inte släääpade med sin systemkamera, GF3 är nog väldigt intressant för dem. Speciellt med Leicas DG-objektiv. Jag har använt GF3 hela dagen med både hjälm och handskar på, och det har gått alldeles förträffligt bra. Det går utmärkt att peka på skärmen för att välja fokuspunkt trots MC-handskar. Det gick till och med bra att snurra på den lilla ratten på kamerans baksida.

Nåja, låt oss kika på lite bilder. Alla är tagna på ISO 160, och alla är tagna UTAN stativ.

Juli000 382.jpg

Full öppning och riktigt nära. Skärpan är satt på röda pricken, vilket för övrigt är så löjligt enkelt på GF3 då det är bara att peka på skärmen där kameran ska sätta skärpan. Denna bild tog jag för att dels se hur optiken tecknar övergång från skarpt till oskarp samt även att se hur den tecknar stökig för och bakgrund. Riktigt bra. Jag la till lite vinjettering i Capture One för att få bilden lite mysigare.

 

Juli000 372.jpg

Bländare 1,4. Skön bokeh.

 

Juli000 353.jpg

Bländare 8. Polarisationsfilter.

 

Juli000 356.jpg

Bländare 6,3 och polarisationsfilter.

 

Juli000 357.jpg

Bländare 10 och polarisationsfilter. Inga reflektioner trots kraftigt motljus.

 

Juli000 358.jpg

Bländare 1,4 och polarisationsfilter.

Juli000 359.jpg

Bländare 1,4 och polarisationsfilter.

 

Juli000 361.jpg

Bländare 1,6 och polarisationsfilter.

 

Juli000 364.jpg

Bländare 1,4 och polarisationsfilter. Lite vinjettering via RAW-programmet gör bilden lite mysigare.

 

Juli000 367.jpg

Bländare 1,8 och polarisationsfilter.

 

Juli000 365.jpg

Bländare 11

 

Juli000 362.jpg

Bländare 1,4 och polarisationsfilter.

 

På grund av sensorstorleken så brukar jag rekommendera att inte köra på mindre bländare än 8. Efter 8 så tappar du kvalitet. Summilux 25/1,4 ger fullt användbara resultat redan från 1,4. 

Även om den inte är lika bra som Leica Summilux M 50/1,4 (+ 20.000kr dyrare) så tycker jag att Leica Summilux DG 25/1,4 är värdig sitt namn. Skärpan är bra och den har även en trevlig bokeh. Som ljusstark normaloptik till Micro 4/3 så får den helt klart toppklass.

Text och bild: © Thomas Lövgren

2011-07-22