Hur du fotograferar norrsken

Här går jag helt tekniskt in på tips om hur du fotograferar norrsken. Vill du se norrskensbilder så hittar du det i inlägget ovanför detta.

IMG_6999.jpeg

Det är mig du ser på bilden. Att fotografera norrsken är en utmaning. Dels att det verkligen blir norrsken när det är beräknat, och sedan att ha en kamera med optik är av lämplig modell samt att allt är korrekt inställt, även skärpan. Det går att fotografera norrsken med nästan vilken kamera eller optik som helst men självklart så finns det de som är mer lämpliga för just norrsken. Jag går nu igenom utrustning och teknik, steg för steg.

Kamerahus
Fullformatssensor är att föredra. Ju modernare kamera desto bättre är de på höga ISO, något som är viktigt vid norrskensfoto. En mindre sensor, t ex av APS-C-storlek, går också att använda men de är generellt inte lika bra på höga ISO som en fullformatskamera. Micro 4/3 är gränsfall för liten sensor för denna typ av fotografering. Mellanformat är som sensor oftast bättre men då faller de på att det inte finns så ljusstarka objektiv till dessa. Det finns inga ljusstarkare bra vidvinklar än f/4 till mellanformat medan till fullformat finns det med f/1,4 vilket blir hela 3 bländarstegs skillnad.

Optik
Generellt kan man säga att ju mer vidvinkel desto bättre, dock inte så långt ner som till fisheye, och ju högre ljusstyrka desto bättre. Sigma 14/1,8 och Sigma 20/1,4 är de ljusstarkaste i denna klass. Själv använder jag oftast Sigma 14/1,8. Irix har 15mm f/2,4 som har den stora fördelen med att kunna låsa fast fokuseringsringen. 

Stativ
Generellt kan man säga att ju större och starkare stativ desto bättre. Självklart. De blir ju stabilare. Men också dyrare att köpa och tyngre att släpa med sig. Hitta den balans mellan kostnad och stabilitet som passar dig.

Kulled
Samma sak här att ju starkare och stabilare kulled du har desto bättre. Vilket är självklart. Hitta den balans mellan kostnad och stabilitet som passar dig. Kolla också att kulleden fungerar bra i kyla. De flesta blir för tröga när temperaturen sjunker. Jag använder själv Uniqball då de funkar lika bra i -20 som i +40. En betydligt billigare kulled som fungerar riktigt bra i kyla är Dörr CNC-40 (och CNC-30)

Tidsinställning
Du bör inte överskrida 30s, helst kring 5-10s för att få fram mönstret i norrskenet. Vid längre exponeringstider så blir norrskenet mer till en färgad dimma. Det beror på hur snabbt norrskenet rör sig vilken exponeringstid som är optimal. En fördel att ju mer norrskenet dansar desto mer ljus avger det och det i sin tur ger kortare exponeringstider.

Bländarinställning
Full öppning. Har du en undermålig optik som inte är skarp på full öppning så är faktiskt den bästa lösningen att skaffa en bättre optik. Näst bäst är att blända ner ett steg men då förlorar du mycket ljus i stället.

ISO-inställning
Generellt så får du räkna med att ligga kring ISO 1600, vilket är beroende av hur ljusstark optik du har och hur ljusstarkt norrskenet är.

Fokusering
Fokuseringen kan vara lite frustrerande. Man förstorar bilden på skärmen och ställer in skärpan på en stjärna, helt enkelt så att den ser så liten ut som möjligt, då har du rätt fokus. Ett problem är att det är alltför lätt att råka komma åt fokuseringen då man hanterar kameran och då blir alla bilder suddiga. Alla norrskensfotografer vet exakt vad jag menar. Många sätter eltejp för att låsa fast fokuseringsringen. Det funkar rätt bra men ibland så kan tejpen släppa av kylan och då är problemet tillbaka. Irix har gjort den perfekta lösningen på detta problem. Fokuseringen är helt enkelt låsbar. Då kan man inte av misstag komma åt fokusringen och det är ingen tejp som lossnar i kylan utan optiken är alltid fokuserad och redo.

Skakningsoskärpa
Använd kamerans självutlösare inställd på 2s eller en kabelutlösare så riskerar du inte att skaka kameran när du trycker av. Du kan också använda kamerans inbyggda intervalltimer. Då kan kameran mata på medan du själv bara kan njuta av norrskenet. 

RAW
Du måste köra i RAW-format så att du kan redigera bilderna på ett bra sätt. Detta är inte förhandlingsbart. Vet du inte hur man gör, så lär dig det först innan du gör något annat. Det är mycket enklare än de flesta jpg-fotografer tror.

Appar
Det finns flera bra appar till din telefon som kan hjälpa dig att se när det finns chans fär norrsken. SpaceWeatherLive är den bästa appen men den kräver lite mer kunskap att utläsa. En annan bra som är mindre avancerad men enklare att läsa är AuroraAlerts. Sedan finns en till som är riktigt bra som heter AuroraNow men den finns bara till iOS.

Var inte rädd för att göra misstag. Här har du fått en bra kunskapsgrund. Oavsett vad du har för utrustning så gå ut och börja fotografera norrsken. Lär dig från gång till gång. Oavsett hur bilderna blir så har du kommit dig ut, och du har fått en himmelskt vacker show.

Text: © Thomas Lövgren
Bild: © Fredrik Larsson

2020-03-03