Helios-40-2 85/1,5

Detta är en väldigt gammal konstruktion och den delar verkligen fotovärlden i två tydliga delar. De som upplever en bild och de som analyserar en bild.

PB200342-2.jpg

Här har jag satt den på en Fujifilm GFX. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 6768x4512 pixel. Inte ändra storlek bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.

It's Russian. Ryssarna kopierade tyska objektiv under kalla kriget och denna konstruktion är en kopia av Zeiss Biotar från 50-talet någon gång. Helios-40 tillverkades fram till Sovjetunionens fall 1991. Men det fanns en efterfrågan av denna udda optik och 2012 återupptogs tillverkningen igen. Helios tillverkades av KMZ, som står för Krasnogorski Mekhanicheskii Zavod. KMZ grundades 1942 i en förort till Moskva som heter Krasnogorsk. De skulle förse ryska armén med optisk utrustning. 1946 så började KMZ tillverka kameror, först med en ihopfällbar kamera med namnet Moskva. 1948 började de tillverka FED kameror och 1949 kom Zorki kameor, och 1952 lanserades en spegelreflexkamera som byggde till stora delar på Zorki. Denna nya kamera fick namnet Zenit. Helios kallades objekitven till Zenit. 1993 blev KMZ till S.A.Zverev Krasnogorsky Zavod Jsc. 

Det var lite kort historik. Så vad är så speciellt med denna optik då? Den har en fantastisk virvelbokeh. Det är verkligen den stora grejen med denna optik. Rent tekniskt så är den helt klart bara byggd av metall och glas för den är galet tung, den väger hela 820 gram. Den har 6 element 4 grupper och en filterdiameter på 67mm. Den har även dubbla lager av bländarblad vilket känns påkostat på en så "udda" optik. 10 bländarblad i varje lager. Skulle vi råkade tappa ner den så är vi nog mer oroliga över golvet än optiken för den är verkligen byggd som en stridsvagn.

Vi visade några medarbetare bilder tagna med denna optik och de flesta sa wow, vilken härlig bild, medan någon direkt zoomar in för att se om skärpan på ögonfransarna är bra och missar helheten av bilden och tycker att det är skräp. Detta är inte en optik för alla, för alla förstår inte, och alla gillar inte looken på bilderna. Det är helt okej. Den är inte skarp på full öppning och kantskärpan är bedrövlig. Nedbländad presterar den bra. Men det är just dess "fel" som gör den intressant, kreativ, rolig och spännande. Det är inte en optik för produktfotografering eller liknande, det är en optik för porträtt och stämningsbilder, för där är den fantastisk. Så låt oss se vad den kan göra. Nu har jag inte tagit så många bilder med den ännu då vädret är oftast grått, fuktigt och kallt just nu, men jag lär återkomma och uppdatera denna sida framöver.

DSCF1941-2.jpg

Det här är exakt vad det handlar om. En virvelbokeh som omfamnar motivet. Jag längar att få använda den i sommar med den gröskan och det ljuset. Det här resultatet sporrar verkligen till att utforska objektivet ännu mer. Enda nackdelen är att man alltid måste placera motivet exakt i mitten på i höjdled och sidled.

 

DSCF1933-2.jpg

Här kan du se lite bättre hur objektivet återger oskärpan. Nu blir det mycket vackrare med lövträd och mer sol för det ger många fler ljuspunkter som i sin tur skapar "bokehbollar".

 

DSCF1981-2.jpg

Här går jag helt bananas och nyttjar objektivets "dåliga" egenskaper till dess fördel. Det handlar verkligen inte om teknisk perfektion, det handlar om charm. Bildupplevaren sa: Wow vad härlig bild!, medan bildanalyseraren sa: Usch, så fruktansvärt!. Vilken typ är du? Finns inget rätt eller fel i detta, vi är alla olika, med olika smak.

 

DSCF2192k.jpg

Vi kommer att ha en kampanj där denna mössa och vantar kommer att vara med, och vi behövde en produktbild så jag tog några bilder med Helios-40-2 och några bilder med annat objektiv som är tekniskt mycket bättre, men vi valde ändå att använda bilderna från Helios-40-2. På denna bild så är två trädstammar bortredigerade, inte för att du behöver leta fel utan mer bara att det kändes rimligt att infomera om. Trädstammarna spelade ingen roll på en testbild men denna bild kommer att använda kommersiellt.

 

DSCF2205k.jpg

En till bild från samma photoshoot som föergående bild. På denna bild så är en trädstam bortredigerad, inte för att du behöver leta fel utan mer bara att det kändes rimligt att infomera om. Helios-40-2 är inte alls speciellt skarp på stora öppningar men det spelar ingen större roll på en sådan här bild, det är heltheltsintrycket som är intressant, och dessutom vi kommer bara att använda dem på hemsidan. 

Nu ska vi lämna charmen och allt det roliga och titta rent tekniskt på optiken:

Helios85-1-2.jpg

Bländare f/1,5. Nu är det iofs taget på mellanformat viket är 167% större yta än vad objektivet är konstruerat för, men det ser ändå bedrövligt ut, rent tekniskt då.

 

Helios85-2-2.jpg

Vid f/2 så är det självklart bättre, men inte mycket.

 

Helios85-3-2.jpg

Vid f/2,8 ytterligare förbättring, men ändå inte bra för detta typ av motiv. Skärpan i mitten är riktigt bra, det är kantskärpan som fortfarande fallerar, men området med skärpa räcker nu ungefär till för kameror med APS-C-sensor.

 

Helios85-4-2.jpg

Vid f/4 ytterligare förbättring. Skärpan i mitten är riktigt bra, det är kantskärpan som fortfarande fallerar, men området med skärpa räcker nu ungefär till för kameror med småbilds/fullformatssensor. 

 

Helios85-5-2.jpg

Vid f/5,6 så är nu resultatet tillräckligt bra för småbild/fullformat. Mittskärpan är mycket bra, klart bättre än genomsnittet.

 

Helios85-6-2.jpg

Vid f/8 räcker den nästan fullt ut till mellanformat. Något som den aldrig var konstruerad för. Mittskärpan är fantastisk.

 

Helios85-7-2.jpg

Vid f/11 är mittskärpan fortfarande toppklass, och kantskärpan är helt okej. Som sagt, detta är på mellanformat, måste bara påpeka det igen för att alla ska förstå hur bra objektivet faktiskt kan prestera.

 

Helios85-9-2.jpg

Vid f/16 kommer diffraktionen krypande men inte så farligt ännu.

 

Helios85-10-2.jpg

Vid f/22 så är diffraktionen mer märkbar och helt klart ligger detta objektivs topp kring f/8-11, precis som på de flesta andra objektiv.

 

Helios85-11-2.jpg

Vi avslutar denna gång med en närbild tagen på f/11 i mellanformat. Nu spelar självklart ett kort skärpedjup in på en sådan bild men helt klart ser det bra ut. Även om man bländar ner till f/11 så blir det ändå rätt kort skärpedjup på så kort avstånd och en brännvidd på 85mm.

Slutsatsen blir att detta är ett mycket speciellt objektiv som inte passar alla. Det kräver en hel del av den som använder det då fokuseringen är manuell och bländaren är lite bökig då den har två bländarringar, varav en som öppnar/stänger bländaren medan den andra ringen ställer in önskat bländarvärde. Rätt använd kan den ge charmiga bildreultat, men också tekniskt bra resultat om du bländare ner den tillräckligt. Inte alls världens bästa objektiv men en av de mer intressanta att använda. Det riktigt uppmanar till kreativitet. Detta objektiv hamnar inte i vårt museum ännu, det ska få följa med i fotoväskan många gånger. Jag lär återkomma med fler bilder.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2018-11-27