Bokehbubblor

Olika objektiv har olika egenskaper. Många äldre objektiv kan ha optiska defekter som kan vara charmiga. De kan ge coola motljusbilder på grund av bristfällig antireflexbehandling. De kan ge en krämig bokeh eller en helt skruvad bokeh. Eller som jag jagar i detta fall en galen bokeh på hur de återger ljuspunkter som inte ligger i fokus.
Hittar man rätt objektiv så kan man ta spännande och mycket originella bilder. Tidiga ryska Helios-44 58/2 är kända föra att ge en helt galen bokeh på alla sätt så den är ett självklart val. Meyers trioplan 100 är också en klassiker men den är tyvärr en dyr sådan, den ger fantastiska bubblor av ljuskällor som ligger utanför fokus. Finns även nytillverkad för ännu mer pengar. En annan ännu skummare effekt får man med Kilfitt Macro-Kilar 90/2,8 som ger dubbla ringar i bubblorna.
Jag samlade ihop ett gäng äldre objektiv, i huvudsak M42-gänga och satte de på min Fujifilm GFX för att se vad jag kunde locka fram. Den här testen var egentligen helt för min egen skull för att hitta objektiv med optiska fel eller unik bokeh till att använda kreativt senare. Det här är total överkurs men jag tänkte att det kanske kunde vara lite intressant för någon kreativ fotograf.
Några kommer nu att säga: Men, hej, vänta nu, GFX är ju mellanformat. Javisst är den det och jag valde den av två anledningar. Dels för att det kan ofta bli en intressant effekt när man hamnar utanför objektivets normala beskärning. Nu spelar det inte så stor roll här då "bubblorna" hamnar långt in i mitten och de flesta bilder är kraftigt beskurna. Andra anledningen är jag tycker GFX är bäst av allt just nu. Jag använde en billig batteridriven julbelysning från Rusta som motiv. Den kostade mig hela 29kr. Avståndet till motivet var 2m och objektiven var inställda på bästa närgräns eller i alla fall i närheten.
Låt oss börja på att plöja igenom objektiven:
Zenit Helios-44 58/2 med fokus på max närgräns.
Zenit Helios-44 58/2 fokuserad lite mer från max närgräns.
Zenit Helios-44 58/2 fokuserad ännu lite mer från max närgräns.
Zenit Helios-44 58/2 fokuserad ännu lite mer från max närgräns. Nu börjar något Aliensliknande på dyka upp.
Zenit Helios-44 58/2 fokuserad ännu lite mer från max närgräns. Nu börjar några andra aliens dyka upp.
Zenit Helios-44 58/2 motivet satt mot ena kanten.
Zenit Helios-44 58/2 i nedre kant.
Sigma 35/1,4 Art på nära max närgräns.
Sigma 35/1,4 Art på en bra bit från max närgräns.
Angenieux 70-210/3,5 på 70mm.
Angenieux 70-210/3,5 på 210mm.
Canon EF 135/2,8 på mellanavstånd.
Canon EF 135/2,8 på max närgräns.
Canon EF 135/2,8 på i softläge, äntligen en intressant effekt.
Canon EF 50/1,2 L på mellanavstånd.
Canon EF 50/1,2 L på max närgräns. En mycket bra optik på alla sätt men ger inte de bokehbollar som jag jagar.
Chinon 135/2,8 M42. En helt ointressant optik med ointressanta bokehbollar.
Leica Macro APO-Elmarit-R 100/2,8.
Leica Hector 135/4,5. Ett objektiv från 50-talet.
Fujinon 135/3,5 M42. Inga spännade bokehbollar.
Fujinon EBC 135/3,5.
Fujinon 55/1,8 på mellanavstånd.
Fujinon 55/1,8 på max närgräns.
Fujinon 50/2,2 M42. Här är vinnaren! Detta är de bokehbollar jag jagade. Hade aldrig trott att denna optisk skulle trolla fram ett sådant resultat. Det här är inte långt ifrån den alldeles för dyra Meyer Trioplan 100.
Fujinon EBC 100/2,8. Detta är ett förvånansvärt bra objektiv. Bra slärpa och fin bokeh. Men den gav inte de bokehbollar jag var ute efter här.
Fujinon GF 110/2,0 R LM WR. Galet bra optik på alla sätt men gav mig inte de bokehbollar jag letar efter här.
Fujinon GF 110/2,0 R LM WR på max närgräns. Galet bra optik på alla sätt men gav mig inte de bokehbollar jag letar efter här.
Fujinon GF 120/4 R LM OIS WR Macro. Mycket bra optik på alla sätt men gav mig inte de bokehbollar jag letar efter här.
Fujinon GF 120/4 R LM OIS WR Macro på max närgräns. Mycket bra optik på alla sätt men gav mig inte de bokehbollar jag letar efter här.
Fujinon 55/1,6 M42.
Fujinon 55/1,6 på max närgräns.
Fujinon 55/1,8 M42 (äldre version).
Fujinon 55/1,8 M42 (äldre version) på max närgräns.
Fujifilm GF 63/2,8 R WR.
Fujifilm GF 63/2,8 R WR på max närgräns.
Fujifilm GF 32-64/4 R LM WR på 64mm.
Zenit Helios 44M-4 på mellanavstånd.
Zenit Helios 44M-4 på max närgräns.
Zenit Helios 44M på mellanavstånd.
Zenit Helios 44M på max närgräns.
Leica Summilux-M 50/1,4. ett av världens bästa objektiv men gav inte de bokehbollar som jag jagar.
Mamiya Sekor 135/2,8 M42.
Mamiya Sekor 55/1,8.
Mamiya Sekor 55/1,8 på max närgräns.
Minolta M-Rokkor 90/4.
Pentax Takumar 55/2.
Pentax Takumar 55/2 M42 på max närgräns.
Rikenon 135/2,8.
Rikenon 55/2 M42.
Rikenon 55/2 M42 på max närgräns.
Rodenstock Retina-Rotelar 135/4,5 från 1962.
Schneider Kreuznach Tele-Xenar 135/3,5 M42-Electric.
Super Wiestar-DM 135/2,8 M42.
Super Wiestar-DM 200/3,5.
Leica Vario-Elmar 75-200/4,5 på 200.
Super Weistar 55/1,7 M42
Följande bilder är tagna vid annat tillfälle och därför skiljer sig belysningen.
Zenit Helios 44 58/2 med frontlinsen vänd bak och fram.
Zenit Helios 44 58/2 med frontlinsen vänd bak och fram.
Zenit Helios 44 58/2 med frontlinsen vänd bak och fram. En delförstoring av bilden ovanför.
Leica Noctilux-M 50/0.95. Det dyraste och bästa objektivet i detta test. Men det var inte bästa objektivet jag var ute efter här utan det objektiv som gav de snyggaste eller galnaste bokehbollarna.
Har du läst ända hit så hoppas jag att du blivit inspirerad av att experimentera och hoppas lika mycket att du inte blivit helt uttråkad av bildernas enformighet. Personligen så gillar jag olika objektivs unika egenskaper för att sedan använda dem kreativt. Jag hade inte hittat dessa möjligheter utan att fotografera mig igenom denna hög av objektiv.
Text och bild: © Thomas Lövgren
2017-12-21