Leveransvillkor

Köp

CyberPhoto säljer till privatpersoner och företag vars syfte är att själv eller i samarbete med andra använda produkten. Vid misstanke om organiserad vidareförsäljning eller distribution förbehåller sig CyberPhoto AB rätten att neka köp och makulera order.

Vid beställning över Internet ingås ett avtal om köp när du tryckt på "Slutför köp" i kundvagnen. Därefter skickas automatiskt en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress) och SMS. Du kan då kontrollera vad du beställt från oss. Om något blivit fel eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Du kan också senare gå in och se din order på vår hemsida. Vi förbehåller oss rätten att ej leverera ordrar där ett kraftigt felaktigt pris visats vid köpet (tex. vid tekniskt fel).

Bokning av fotoresa eller kurs med Zoom Fotoresor

När det gäller de fotoresor och vissa kurser som du kan boka på vår hemsida så administrerar Zoom Fotoresor bokning, betalning och genomförande. Zoom Fotoresor är arrangör av alla fotoresor och har ställt lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet enligt resegarantilagen. Här kan du läsa fullständiga villkor för dessa resor samt hitta kontaktuppgifter för de frågor du har. 

Priser

Priserna framgår i vår webshop och är alltid aktuella. CyberPhoto AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webshop påverkar order som redan lämnat vårt lager. Vi reserverar oss för att tekniska fel kan orsaka felaktiga priser på hemsidan.

Leveransinformation, inom Sverige

Fullständiga villkor och leveransåtaganden hos Postnord kan läsas på Postnords hemsida.
Om din order är klar för leverans, skickas den nästkommande arbetsdag från det att vi mottagit den till vårt system. När din order har lämnat oss, får du automatiskt en leveransbekräftelse samt fakturan (förutsatt att du lämnat rätt e-postadress) via e-post.
Om vi måste beställa hem en vara kan leveranstiden vara längre. Information om detta finns i kundvagnen under "lagerstatus".

Använd Postnords app
Vi skickar alla våra paket med Postnord och med deras app kan du se, följa och hantera ditt paket efter den har lämnat oss vilket gör det mycket smidigt att hålla koll på ditt paket. Ladda ned den idag så behöver du inte ringa oss när du har en fråga om leveransen. Ladda ned den HÄR!

Mypack Collect – Leverans till ombud
Leverans 1-2 vardagar beroende på avståndet. Du får en aviseringen när ditt paket är hos ombud. Leverans sker på vardagar (lördagsleveranser kan ske hos ombud i delar av Stockholm, Göteborg och Malmö). Här kan även bara kollin som väger mindre än 20 kg och kortare än 1.5m skickas. Notera att om du väljer att hämta ut ditt paket i en paketbox, så används Bankid som identifiering. Detta funkar helt enkelt bara för privatpersoner. Om ni som företag väljer detta fraktsätt, välj då ett vanligt ombud att hämta ut ert paket hos. 

Mypack Home – Flexibel leverans
Hempaket levereras direkt till din gatuadress, ej box, helgfri måndag till fredag. Leverans 1-2 vardagar beroende på avstånd. Leverans sker mellan klockan 9:00–21:00 i 2-4 timmars intervall. Du kan få din hemleverans tidigast nästkommande vardag efter aviseringsdagen. Tidsintervallen varierar beroende på din adress. Leveransen går åter till ombudet om mottagaren inte kan nås . Du bokar ditt leveransönskemål själv i Postnords app eller via länk på sms. 
Vid skrymmande paket t ex tyngre eller längre produkter tillkommer ett XL tillägg.* Se nedan kring XL

Parcel
Leveransen tar 1-2 vardagar beroende på avståndet. Leveransadressen på paketet måste överensstämma med företagets registrerade adress. Paket kan ej levereras till boxadress. För att paket ska kunna levereras till enskilda firmor så måste "företag" eller "firma" finnas med tillsammans med namnet på den som beställer (om inte detta finns så kan vi komma att ändra till Hempaket). Leverans sker mellan 7:00-18:00 på vardagar.  Vid skrymmande paket t ex tyngre eller längre produkter tillkommer ett XL tillägg.* Se nedan kring XL

Varubrev - Ej Spårbart
Leveranstid 1-5 vardagar. Levereras direkt till din postlåda. Max storlek på våra brev är 500g och med måtten 7x24x34 cm. 

Varubrev - Spårbart
Leveranstid 1-2 vardagar. Levereras direkt till din postlåda. Max storlek på våra brev är 500g och med måtten 7x24x34 cm. Du får en notis när det har lämnat oss och en notis när det är levererat. Om det mot förmodan inte ryms i brevlådan så kommer försändelsen att läggas i en vädersäker påse, som sedan försluts och hängs på din dörr. 

Direktbud inom Umeå tätort
För dig som har bråttom inom Umeå stad. Vi anlitar JetPak för att på ett snabbt och smidigt sätt få ditt paket på plats. För att leverans ska ske samma dag så ska ordern vara lagd innan 13:30. Ordrar lagda efter 13:30 körs ut nästkommande vardag. Intervallen för utkörningar är mellan 10:00-17:00
Lägsta ordervärde för att kunna beställa Direktbud är 500 SEK inkl moms. Denna tjänst kräver att du bor inom Umeå tätort, angivit ett korrekt telefonnummer och att din order är betald och klar. Budet har inga möjligheter att hantera betalningar. För mer information, klicka här 

*XL
Paket som är tyngre (över 20 kg) eller längre (över 1.5 m) får ett extra kostnadstillägg eftersom att de kräver mer manuell hantering. Du ser alltid den total fraktkostnaden i kundvagnen. 

Mer om Postnords transporttider och paketval hittar du genom att klicka här >> (CyberPhoto har postnummer 906 20) 

Id-handling
Vid utlämning av paket via serviceställe måste alltid giltig identitetshandling uppvisas.

Lantbrevbäring
För de kunder som har lantbrevbäring kan logistiska problem uppkomma ifall lagd order överstiger vissa längd-, mått-, och viktgränser. Postnord kan svara på hur stora paket din lantbrevbärarlinje klarar av att hantera. Lantbrevbäring ger generellt en dags påslag på leveranstiden (gäller alla leveranssätt).

Hämta i vår butik
Du kan välja att hämta din beställning i vår butik på Gräddvägen 5 i Umeå. Vi har öppet alla vardagar mellan 10:00-17:00.  

Instabox

Om ditt postnummer kan ta emot leverans från denna speditör och du väljer något av nedan alternativ, då skickar vi fullständiga ordrar samma dag om de läggs innan 14.30 (gäller ej helger och helgdagar). I kassan ser du den beräknade leveranstiden. Vilken generellt är 1-3 arbetsdagar. Max ett kolli per order. Använd deras app för lättare hantering av ditt paket. 

Instabox express

Levereras till paketskåp av ditt val.

Instabox home

Få paketet hem till dig med kvällsleverans mellan 17-22 på vardagar.

-Vi förbehåller oss rätten att ändra fraktval och speditör om just ditt val inte passar med din order. Detta för att säkerställa så att just din order kommer fram på bästa och säkraste sätt. -

Betalning

Vi erbjuder dessa betalsätt i butik (Umeå) & på nätet: kortbetalning, faktura, förskottsbetalning (se villkor nedan), delbetalning, & Swish. Enkelt och smidigt - kontakta oss om du har frågor kring din betalning.

Klarna Checkout
Hos oss kan du betala ditt köp med Klarna Checkout. Klarna erbjuder följande betalalternativ:

  • Direktbetalning från ditt bankkonto
  • 30 dagars faktura
  • Avbetalning - 3, 6, 12, 24 eller 36 månader
  • Månadsfaktura
  • Swish
  • Banköverföring
  • Kortbetalning - med VISA, Mastercard och American Express

Mer information om Klarnas villkor hittar du här
Vill du komma i kontakt med Klarna kan du vända dig direkt till deras kundservice genom att klicka här

Förskottsbetalning direkt till Cyberphoto
Betala in i förväg på vårt bankgiro (5160-2332). Tar längre tid än övriga betalningssätt då det normalt tar 3 vardagar innan vi ser din inbetalning. Vill du använda dig av förskottsbetalning måste du kontakta oss via mail, telefon eller besök innan köpet

Leasing
Vi erbjuder leasing till företag via Release Finans. För mer information om hur det går till med leasing kan du kontakta oss via mail eller telefon.

Presentkort
Du kan lösa in ditt presentkort direkt i kundvagnen genom att fylla i koden i fältet för kod i kassan. Om du behöver hjälp kan du även ringa vår kundtjänst på 090-200 70 00.  Du kan även lösa in ditt presentkort i vår fysiska butik genom att uppge din presentkortskod.

Tax Free
Tax Free-köp kan endast utfärdas vid uthämtning av produkten i vår fysiska butik på Gräddvägen 5 i Umeå.

Omvänd skattskyldighet
Från och med den 1 april 2021 gäller omvänd skattskyldighet dig som bedriver en momsregistrerad verksamhet och handlar nedanstående produkter för mer än 100 000:- exklusive moms vid samma tillfälle. Detta gäller alltså inte försäljning till verksamheter som inte är momsregistrerade eller försäljning till privatpersoner.

Produkter som omfattas av den omvända skattskyldigheten är:

  • Mobiltelefoner
  • Surfplattor
  • Smarta klockor
  • Spelkonsoler 

Läs mera om omvänd skattskyldighet hos Skatteverket

Köp för dig under 18 år
Vi ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande så tänk på att du behöver din målsmans tillåtelse för lägga din beställning hos oss.

Garanti / Reklamation / Försäkring

Naturligtvis har du garanti på alla de produkter du köper hos oss. Minst 1 års garanti på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex projektorlampor och batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år) och det gäller för alla, privatpersoner och företag. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt i 3 år för varor som är köpta efter 1 april 2005. Läs mer på konsumentverkets egen hemsida >>

Rent praktiskt fungerar det så, inom Sverige, att om du får problem under garantitiden kontaktar du oss. Vi hänvisar till en lokal auktoriserad verkstad eller om det inte finns, sänder vi dig en förbetald paketavi så att du kostnadsfritt kan skicka kameran till auktoriserad verkstad. Efter service skickas den direkt hem till dig.

Om det skulle visa sig att du som kund åberopat garanti och verkstaden konstaterar att felet beror på yttre åverkan och inte täcks av garantin, så står du som kund för reparationskostnaden. Efter godkännande av kostnadsförslag och reparation skickas varan hem till dig mot postförskott.  Om du väljer att inte reparera varan så betalar du undersökningskostnaden. Den auktoriserade verkstaden är den som avgör om det är en garantireparation eller ej. Om du åberopat garanti och det visar sig att inget fel föreligger så debiteras du verkstadens undersökningskostnad samt frakt.

Rengöring av en kamera faller inte under garantin.

Pixelfel på färgskärmen räknas som fel om det är tre pixel eller fler som är felaktiga. Pixelfel på bildsensorn räknas alltid som fel.

CyberPhoto AB svarar inte för skador på annan egendom än levererad produkt. Vi svarar inte heller för skador som åsamkats tredje man på grund av en felaktig produkt eller andra indirekta skador och följdskador.

Om vi inte skulle vara överens

Om vi tillsammans med dig som konsument inte skulle vara överens om en retur, ett garantiärende, en reparation eller annat som faller inom ramarna för konsumentköplagen och distanshandelslagen med dess tolkningar så stöttar vi gärna en opartisk granskning via Allmänna Reklamationsnämnden som du kan skriva till via arn@arn.se, alternativt Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm, eller så hittar du dem via www.arn.se. Vid gränsöverskridande köp hänvisar vi till European Online Dispute Resolution (ODR) (https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.complaints.screeningphase)

CyberPhoto AB i samarbete med Solid Försäkring AB erbjuder en kostnadsfri försäkring för ett flertal av de produkter som vi säljer. Försäkringen är kostnadsfri och ej förbindande. Det skickas ut ett erbjudande om förlängning från Solid Försäkring AB. Återfinns inte försäkring i kundvagnen så är den produkter / de produkter du beställt ej försäkringsbara. Försäkringen gäller både privatkunder och företag. Har du flera frågor? Ring oss på 090-200 70 00 (alla vardagar, 09:30-17:00).

Här kan du läsa mer om försäkringen från Solid >>

Här kan du läsa de fullständiga villkoren >>

Kontakta oss >>


Ångerrätt

Du som privatperson har 14 dagar på dig att ångra ditt köp hos CyberPhoto AB. Vi erbjuder generösare villkor i och med att vi tillämpar 30 dagar Öppet köp enligt samma villkor som Ångerrätten.  Kontakta oss vid frågor. Vi tillämpar Konsumentverkets riktlinjer och följer Distansavtalslagen, Konsumentköplagen och branschregler för postorderverksamhet. Konsumentverket erbjuder en ångerblankett på sin hemsida som du kan använda. Den hittar du om du klickar här >>.

Returnera varan inom 30 dagar

Produkten skall skickas tillbaka inom 30 dagar efter att du att du ångrat köpet. Returfrakten betalar du själv. Du kan även lämna tillbaka din produkt i vår butik (Umeå). Villkoren för 30 dagars Öppet köp är de samma som för Ångerrätten (som man har enligt Distansavtalslagen i 14 dagar efter uthämtning / mottagande av försändelsen) dvs har man möjlighet att packa upp och kontrollera produkten motsvarande det man har möjlighet att göra i en fysisk butik.

Produktens förpackning

Förpackningen är specialtillverkad för att skydda produkten och är tillverkad unikt för varje enskild produkt. Den innehåller (oftast) bilder och information för att förklara produktens funktion och egenskaper. Vi rekommenderar därför att du hanterar förpackningen varsamt.
 

Vad innebär Ångerrätten?

Du har rätt att undersöka produktens funktioner och egenskaper motsvarande det man får göra när man besöker vår butik. Tänk på att det skiljer sig mellan att undersöka och att använda produkten. Användning av produkten kan medföra att vi gör avdrag för varans värdeminskning. Ångerrätten förbrukas om man upprepat använt produkten. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som t ex in-ear hörlurar, inte heller datorprogram, tjänster, spel och ljud- och bildupptagningar där förseglingen/plomberingen har brutits.

Hur gör jag en retur?

Följ instruktionerna för smidigaste möjliga returhantering. Du bekostar en retur och ansvarar för att produkten kommer till oss oskadad, se till att emballera väl. Vid en godkänd retur återbetalar vi senast inom 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att avtalet frånträtts.

Instruktioner

  • Glöm inte att få med alla eventuella tillbehör samt i förekommande fall göra en fabriksåterställning av produkten.
  • Paketera omsorgsfullt och emballera väl.
  • Bifoga kopia på kvitto/orderbekräftelse samt skriv gärna orsaken till varför du ångrat dig.
  • Posta paketet, ange adress nedan och spara ditt inlämningskvitto.
  • KLART!

Vi rekommenderar att du använder dig av PostNord. Vi bekräftar när försändelsen är hanterad av oss och klar för återbetalning.

Om du skickar som PostNord postpaket (samt brev) skickar du ditt paket till:

CyberPhoto AB
Returavd.
Box 1226
901 22 Umeå

Om du skickar som PostNord företagspaket, Schenker kundretur eller med DHL skickar du ditt paket till:

CyberPhoto AB
Returavd.
Gräddvägen 5
906 20 Umeå

 

Fel vid leverans

Eventuella fel i din leverans anmäls till oss på CyberPhoto. Vi rekommenderar att ni kontaktar oss på telefon 090-200 70 00 eller via e-post till info@cyberphoto.se

Transportskador

Skador anmäls till oss på CyberPhoto. Vi rekommenderar att ni kontaktar oss på telefon 090-200 70 00 eller via e-post till info@cyberphoto.se

Viktigt att spara allt emballage. Du bör inte lösa ut ett paket som du ser är skadat, även om du tror att innehållet klarat sig.

Ej utlösta paket

Beställda men ej utlösta paket debiteras med full frakt och returfrakt dock minst 295 SEK inkl moms. Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.

Produktinformation

CyberPhoto AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns i Internetbutiken samt kan ej heller garantera att bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Det vill säga att alla A/V-produkter är i PAL och alla nätanslutningar har kontakter för norden.

Bruksanvisningar

Det ingår svensk bruksanvisning till i stort sett alla våra kameror. Om bruksanvisningen är på annat språk, så anges det på produktens informationssida. Soligor, Dörr och Konusprodukter levereras endast med tysk eller engelsk bruksanvisning. Du är medveten om detta och godkänner det genom dessa villkor.

Nyhetsbrev och direktutskick

Vi skickar ut nyhetsbrev, erbjudanden och artiklar relaterade till våra produktgrupper till dig som har valt att ta emot dem i vår kassa. Man kan när som helst avbryta en prenumeration på e-utskicken genom att klicka på "Klicka här för att avbryta din prenumeration". Du hittar denna funktion längst ned i våra utskick. CyberPhoto förbehåller sig också rätten att skicka erbjudanden till sina kunder via e-post och fysisk post (direktutskick) eller sampackning i beställda paket. OBS! CyberPhoto säljer inte vidare kunduppgifter för direktutskick från andra leverantörer eller företag.

Mobilabonnemang

Om din beställning hos oss innehåller ett mobilabonnemang så godkänner du även mobiloperatörens abonnemangsvillkor. Mobiloperatörens abonnemangsvillkor hittar du alltid i kundvagnen. Du godkänner även att CyberPhoto tecknar detta abonnemang i ditt namn hos av dig vald operatör.

Personuppgifter

Vi sätter stor vikt i att både dina personuppgifter och du som kund i övrigt behandlas ansvarsfullt och med stor respekt för din personliga integritet.
För att kunna erbjuda dig produkter och tjänster från vår webbsida och för att kunna behandla och skicka dina beställningar till dig behöver vi en del information och uppgifter. Utöver detta så behandlar vi även vissa av dina uppgifter för att kunna ge dig information och marknadsföra varor/tjänster som vi tror att du är intresserad av.

I samband med ditt första köp hos oss skapas ett kundnummer/en profil på cyberphoto.se där vi sparar Namn, adress, e-post och telefonnummer till dig. När du slutför en beställning så lämnar du uppgifter knutet till det betalsätt du väljer att använda.

De uppgifter du lämnar till oss sparar vi för att kunna ge dig en så god service som bara är möjligt. Bokföringslagen och andra lagar kan kräva att vi sparar uppgifter om dig under ett visst antal år.

För din trygghet så sparar vi även IP-nummer och andra uppgifter som exempelvis kan vara kopplade till inköp av begagnad utrustning och försäljning i syfte att bistå myndigheter, kredit och försäkringsbolag att motverka brott som  bedrägerier och bistå vid brottsutredning. (ex. Serienummer, Fakturanummer, inköpsordernummer.)

När vi kommunicerar med varandra så kommer det in uppgifter till oss via e-post, telefon, chatt mm gällande försäljning kundtjänst och/eller serviceärenden.

När du har beställt något hos oss så ser vi till att skicka det till dig så snart det är möjligt, därför måste vi dela en del nödvändig information med några samarbetspartners. Det kan till exempel vara för att kunna hantera en delbetalning, faktura, leasing, erbjuda en försäkring och att vår transportpartner måste få dina kontaktuppgifter och din adress.

Det är viktigt för oss att berätta för dig som kund vilken rätt och vilka möjligheter du har eftersom vi behandlar information om dig.

Du har rätt enligt gällande dataskyddslagstiftning att få information om vilka personuppgifter som behandlas om dig. Du har också rätt att begära rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har även rätt att invända mot att CyberPhoto behandlar dina personuppgifter. Du har också rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. (Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.)

Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. Du har även rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Det innebär att du har rätt att säga nej till nyhetsbrev och andra marknadsföringsutskick från oss. Om du invänder mot marknadsföring kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Om du vill så får du självklart en kopia av de personuppgifter vi har om dig, så kallat Registerutdrag. Du kan själv logga in på cyberphoto.se och enkelt skriva ut den data vi har. Om du inte har någon inloggning så hjälper vi gärna dig. Skicka bara e-post till info@cyberphoto.se eller ring till oss per telefon 090-200 70 00.

Om någon av de uppgifter vi har om dig inte stämmer eller inte är kompletta så rättar vi dem så snart du meddelat oss.

De uppgifter du gett till oss med så kallat samtycke kan du när om du vill be oss ta bort. Hör då av dig på enklaste sätt genom e-post till info@cyberphoto.se eller per telefon 090-200 70 00

När vi behandlar din information med hänvisning till det som kallas legitimt intresse så har du rätt invända mot denna på grund av skäl som rör dig och din situation och som vi inte rimligt har kunnat förutse.

När du besöker vår hemsida kommer information om användandet att sparas genom så kallade cookies. Cookies är passiva textfiler som sparas i din webbläsare, mobil eller surfplatta. Vi använder dessa cookies för att förbättra din upplevelse och underlätta ditt besök på våra sidor samt för att få information som exempelvis statistik om besökare av hemsidan. Mer information Cookies kan du läsa om i vår Cookie Policy.

Denna policy kan komma att uppdateras och den senaste versionen finns alltid tillgänglig på http://www.cyberphoto.se.

CyberPhoto AB är personuppgiftsansvarig. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@cyberphoto.se eller ringa till oss på 090-200 70 00.