Zeiss-Opton Sonnar 85mm f/2
Denna optik är från kring 1952 och tillverkades i Västtyskland.
Här har jag satt objektivet på en Fujifilm GFX 100S via en adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.
Bländare f/2. Väldigt mjukt. Någon form av skärpa i mitten men den försvinner snabbt mot kanterna. Inte bra.
Bländare f/2,8. Nu ser absoluta mitten rätt bra ut men det gör absolut inte kanterna.
Bländare f/4. Blir allt större skärpeområde i mitten men kanterna är ännu inte bra. Och som alltid så bedömer jag utifrån fullformat och inte mellanformat.
Bländare f/5,6. Det blir allt bättre...
Bländare f/8. Nu ska den vara som bäst på denna bländare och skärpan i mitten är rätt bra. Kanterna är typ okej, dock inte imponerande. Den tecknar nu ut mellanformat lika bra som fullformat i kanterna, självklart dock inte i hörnen.
Bländare f/2. För mjukt resultat.
Bländare f/2,8. Bättre men fortfarande för mjukt.
Bländare f/4. Rätt okej skärpa men det är inte riktigt krispigt.
Bländare f/5,6. Rätt okej skärpa men det är fortfarande inte riktigt krispigt. Den tolvbladiga bländaren ger lite udda form på bokebollarna, lite blomform kanske.
Bländare f/8. Känns nästan som lite diffraktion redan nu. Mjukare.
Bländare f/2,8. Jag och barnbarnen ordnade en demonstration till stöd för Ukraina med Mandalorian i spetsen. Denna bild hör inte till de normala testbilder jag tar men passade på att se hur den kan prestera på närbilder med mellanring. Väldigt mjukt resultat. Ingen närbildsoptik detta.
Bländare f/8. Mycket bättre än full öppning. Lite "Ta bort dis" i Lightroom skulle göra bilden mycket bättre.
Som du märker så tar jag inte testbilder på bländare f/11 längre, då det i stort sett alltid börjar på att bli problem med diffraktion vid f/11 eller mindre bländaröppning.
Slutsatsen blir att även detta är en gammal konstruktion i en gammal optik. Jag ser ingen egentlig charm med denna optik. Den är en del av fotohistorien och har ingen annan funktion idag än at påminna oss tider som flytt. Jag skulle inte använda denna optik på en modern kamera. Kanske skulle vara kul att testa den på porträtt, men jag känner ingen större motivation, för mig så känns det mest bara som en gammal optik, inget mer. Nog för att jag gillar gamla objektiv men för att använda dem så måste det vara något som lockar.
Bild och text: © Thomas Lövgren
2022-04-14