Schneider-Kreuznach Edixa-Xenon 50/1,9
Här har vi en optik med M42-gänga. Den har rena fina glas utan varken mögel eller dimma. Bländaren fungerar perfekt och har ingen olja på bladen. Fokuseringen löper mjukt och fint, den känns som ny. Bländaren saknar klicksteg, jag vet inte om det ska vara så eller inte.
Här har jag satt den på en Fujifilm GFX 100 via en Kipon adapter. Alla testbilder är orättvist tagna på mellanformat. Vill du se hur bilderna blir i småbildsformat, eller fullformat som det ofta kallas idag, så beskär du ner bilderna till 9552x6368 pixel. Inte ändra storlek på bilden utan ändra storlek på arbetsytan. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen.
Bländare f/1,9. Det är mjukt och det är rejält med överstrålning men det döljer sig någon form av skärpa över hela bilden under allt detta.
Bländare f/2,8. Ganska mjukt. Hyfsad skärpa i mitten men den faller snabbt mot kanterna.
Bländare f/4. Bättre men inte bra.
Bländare f/5,6. Hyfsad skärpa men är inte riktigt krispig. Skärpan håller bra ut mot kanterna.
Bländare f/8. Hyfsad skärpa men blir inte så krispig som jag skulle önska. Kul att den tecknar ut mellanformat ända ut i kanterna med både skärpa och ljus. Skärpan kanske inte räcker ända ut i hörnen men ändå.
Bländare f/11. Även om diffraktionen nu kommer så det det rätt okej ut.
Bländare f/1,9. Mjukt. Väldigt mjukt. Inte mycket till skärpa men kolla in bokehn! Den är ju som vispad grädde. Underar hur det skulle vara att fota drömmiga porträtt med denna optik på denna bländare. Måste nog utforskas.
Bländare f/2,8. Okej skärpa dock med en hel del överstrålning. Bokehbollar hyfsat mjuka tack vare 6 rundade blädarblad.
Bländare f/4. Skärpan nu bra. Bokehbollarna blivit tydliga hexagoner.
Bländare f/5,6. Bra skärpa. Kul att den tecknar ut mellanformat ljusmässigt.
Bländare f/8. Bra skärpa.
Bländare f/11. Ser bra ut men diffraktionen märks nu av.
Slutsatsen blir att denna optik var mycket bättre än jag förväntat mig men den klarar ändå inte att ge en så krispig skärpa på längre avstånd som skulle krävas på en moderna kamera. Den är bäst på kortare avstånd. Jag måste nog prova att ta porträtt framöver på full öppning för att se hur dreamy den blir och hur bokehn blir.
Bild och text: © Thomas Lövgren
2020-12-29