Fotografering med drönare

Drönare ger dig som fotograf goda möjligheter att fånga fina vyer som annars inte hade synts från marken. I denna guide har vår Content Partner Kevin Bruseby sammanställt sina bästa tips för dig som vill skapa foto- och videomaterial med din drönare.

Jobba med kompositionen

En viktig sak som man inte får glömma bort när man fotograferar med drönare är att komponera bilderna ordentligt. Det är lätt hänt att man lyfter med drönaren, blir helt förundrad över vyn och enbart tar bild av landskapet för att fånga utsikten på bild. Det är såklart inget fel med det, men bilderna kan bli ännu bättre om man även har kompositionen i åtanke. Jag brukar ofta börja med att ta några överblickande landskapsbilder i början av flygturen.

Sedan ägna resten av tiden åt att hitta unika detaljer i landskapet som jag vill fokusera på. Vissa av de nyare drönarna erbjuder också möjligheter till zoom, vilket är en möjlighet som definitivt är värd att ta tillvara på.

När det kommer till kompositioner kan du egentligen använda samma teknik som du gör med en vanlig kamera. Tredjedelsregeln, som innebär att motivet placeras cirka en tredjedel in i bilden, är en perfekt att använda om du vill skapa ett djup i dina bilder.

När du fotograferar med drönare kan du även arbeta med symmetri på ett helt annat sätt. Med ett top-down perspektiv, som du åstadkommer genom att vinkla kameran rakt ner mot marken, kan du fånga mönster i naturen som inte syns från marknivå.

Om du vill spana efter platser som skulle kunna lämpa sig bra för top-down bilder, är Google Maps ett mycket användbart verktyg.

En viktig sak som man inte får glömma bort när man fotograferar med drönare är att komponera bilderna ordentligt. Det är lätt hänt att man lyfter med drönaren, blir helt förundrad över vyn och enbart tar När man fotograferar med drönare inser man snabbt att man inte alltid får den bästa bilden genom att flyga högt. En del motiv kan såklart göra sig bra från högre höjder, men ofta upplever jag att man får mer djup och dynamik i bilderna på lite lägre höjder.

Genom att flyga lägre och istället experimentera med infallsvinklar mot det valda motivet, kan man få riktigt härlig känsla i sina foton. När jag exempelvis fotograferar över skogar, brukar min sweet-spot ligga omkring 50-80 meter i höjd. Detta kan helt klart vara värt att ha i åtanke när man flyger.

Inställningar och förhållanden

Gällande kamerainställningarna på drönaren rekommenderar jag starkt att fotografera i RAW-format. Detta ger dig goda möjligheter att senare kunna redigera samt finslipa dina bilder på önskat sätt. Jag brukar även ta stillbilderna i högsta möjliga upplösning, så att man får maximal kvalitet vid redigering av bilderna.

För att få så bra bilder som möjligt, spelar väderleken såklart otroligt stor roll. Det viktigaste att tänka på är att ljussättningen blir bra. Ju mörkare och sämre ljuset är, desto större är risken att du får mer korniga bilder. Genom att istället fotografera när ljuset är bra, kommer du att spara mycket tid när du senare redigerar dina foton. Jag rekommenderar starkt att fotografera vid soluppgång och solnedgång, eftersom dessa tider på dygnet vanligtvis ger ett välbelyst och harmoniskt landskap. Om det är stora skillnader i ljus mellan himlen och marken när du fotograferar, är det smart att ta en serie bilder med varierande exponering. På det här sättet kan du vid redigering sätta ihop dessa för att få en mer jämnt exponerad bild. I DJIs drönare finns det ett läge som heter AEB (Auto Exposure Bracketing), som lämpar sig perfekt för just detta ändamål.

Inställningar i DJI-appen

DJI-appens flik “Gain & Expo Tuning” innehåller många funktioner som är värda att experimentera med. Här hittar du massor med anpassningsbara inställningar som har med drönarens rörelser att göra. För att hitta hit klickar du på meny-knappen i högra hörnet, följt av “Control” och slutligen “Gain & Expo Tuning”.

Under fliken “Gain & Expo Tuning” hittar du först parametrarna “Max Angular Velocity” och “Yaw Smoothness”. Värdet på max angular velocity avgör hur fort drönaren roterar när du drar i den vänstra styrspaken. Ett lägre värde på denna innebär alltså att drönaren roterar långsammare. Yaw smoothness påverkar istället början och slutet av rörelsen, där ett högre värde på yaw smoothness ger en mjukare start och avslutning på drönarens rotation.

Under fliken “Gain & Expo Tuning” hittar du först parametrarna “Max Angular Velocity” och “Yaw Smoothness”. Värdet på max angular velocity avgör hur fort drönaren roterar när du drar i den vänstra styrspaken.

Ett lägre värde på denna innebär alltså att drönaren roterar långsammare. Yaw smoothness påverkar istället början och slutet av rörelsen, där ett högre värde på yaw smoothness ger en mjukare start och avslutning på drönarens rotation.

Reglagen “Max Control Speed” och “Tilt Smoothness” är mycket användbara om du vill få dina klipp att se mer cinematiska ut. Ett lägre värde på “Max Control Speed” kommer göra att gimbalens lodräta rörelser blir långsammare, medan ett högre värde på “Tilt Smoothness medför att rörelserna blir mjukare i början och slutet av panoreringarna.

När det kommer till de här reglagen är det bra att själv prova sig fram med olika inställningar, för att lista ut vad som passar bäst för en själv.

För många personer kan drönarens förinställda inställningar under Cine-läget räcka gott och väl, men för dig som vill skräddarsy reglagen in i detalj är dessa steg otroligt värdefulla.

En bra sak är även att de tre olika lägena Cine, Normal och Sport är oberoende av varandra, så ändringar som exempelvis görs till Cine-läget påverkar inte de övriga två lägena. Detta gör det enklare att hålla de olika inställningarna organiserade på din kontroll.

Övriga saker att tänka på

När du flyger med drönaren och ska filma, finns det ett antal olika sekvenser som du inte får missa! Genom att antingen flyga framåt eller bakåt samtidigt som du panorerar kameran nedifrån och upp, får du en fin effekt som stegvis avslöjar landskapet. Känslan i videon förstärks ännu mer om du har ett objekt i bilden som fokuset ligger på. När jag filmar över skogar, brukar jag till exempel välja ut ensamma träd eller stugor, och ha motivet som utgångspunkt genom hela klippet för att förstärka känslan.

Du kan även få riktigt fina drönarklipp genom att flyga i sidled. Ett tips är att använda båda styrspakarna när du gör detta, då det ger klippen en helt annan dynamik. Innan jag börjar filma, brukar jag ofta välja ut en punkt i landskapet som jag vill ha någorlunda centrerat i bild under klippet. Med denna metod får du dels fina cinematiska sekvenser, samtidigt som det blir lättare att synka styrspakarnas rörelser.

Om du exempelvis drar för hårt i den vänstra styrspaken, märker du snabbt att motivet inte längre är centrerat. De olika inställningarna i DJI-appen som vi tog upp i den föregående delen, blir högst aktuella i det här läget. För att filma dessa sekvenser, är det mycket lättare om styrspakarnas känslighet är lägre. Man kan säga att det då blir lite mer förlåtande, eftersom det inte märks lika tydligt om panoreringen inte är helt perfekt.