Eizo_hero.jpg

Ta dina bilder till nästa nivå med grafiska bildskärmar från Eizo

Bildskärmar är viktigare och mer komplexa än man först kan tro. Många fokuserar väldigt mycket på sin kamera och objektiv, man läser spaltmeter av tester av allt från sensor, dynamiskt omfång och linselement i objektiven.
Men var tittar man på bilden? Var redigerar man bilden? Var gradar man filmen?
På bildskärmen såklart! Och i och med att bildskärmen är det enda sanna fönstret till din bild kan vi slå fast att bildskärmen är en viktig del.

En kontorsskärm eller en gamingskärm har i regel 8-bitarspaneler vilket betyder upp 16,7 miljoner färger. Det kanske låter mycket men jämför det med en 10-bitarspanel som sitter i en grafisk bildskärm som har över en miljard färger så börjar man förstå varför en grafisk skärm är så viktigt för grafiskt arbete. För om du ser fel så redigerar du fel.

ColorEdge CG2700S, 27 tum, 2560x1440, inbyggd kalibrering
Eizo
ColorEdge CG2700S, 27 tum, 2560x1440, inbyggd kalibrering
  • Inbyggd automatisk självkalibrering
  • 99% AdobeRGB & 98% DCI-P3
  • HDR-HLG & HDR-PQ-EOTF
I lager
26 190:-
ColorEdge CG2700X,4K 27 tum, 3840x2160, inbyggd kalibrering
Eizo
ColorEdge CG2700X,4K 27 tum, 3840x2160, inbyggd kalibrering
  • Inbyggd automatisk självkalibrering
  • 99% AdobeRGB & 98% DCI-P3
  • HDR-HLG & HDR-PQ-EOTF
I lager
33 790:-
ColorEdge CS2400S, 24 tum, 1920x1200, inkl. kalibrator EX4
Eizo
ColorEdge CS2400S, 24 tum, 1920x1200, inkl. kalibrator EX4
  • Wide Gamut LCD 16:10, 1920x1200
  • 99% av AdobeRGB, 98% av DCI-P3, 100% sRGB
  • Hårdvarukalibrering med 10 presets
I lager
10 490:-
ColorEdge CS2740 4K, 27 tum, 3840x2160
Eizo
ColorEdge CS2740 4K, 27 tum, 3840x2160
  • Hårdvarukalibrering
  • Maximal betraktningsvinkel
  • 10-bitars färgvisning
Tillfälligt slut
17 890:-

Utgångspunkten för grafiska skärmar är att kunna visa bilder och filmer i så äkta återgivning mot originalet gällande svärta, färger, ljus osv. som möjligt. Det ställer väldigt höga krav på panelerna. Panelen kan man enkelt sett jämföra med en kamerasensor, den är jätteviktig. Den stora skillnaden är att panelerna skiljer rätt mycket internt även fast de är tillverkade samtidigt.

I ett tvärsnitt utav en bildskärm så är det inte helt olikt ett objektiv. Och precis som i ett objektiv så har varje del ett viktigt syfte. Med bilden nedan så är det ganska lätt att förstå att en riktigt bra bildskärm är riktigt avancerad.

Eizo_fig1.jpg

Uniformitet

Eizo_fig2.jpg

Varför är det viktigt att skärmen är så uniform som möjligt? Tänk dig själv att du redigerar en bild eller färgkorrigerar en film på en skärm som är mörkare i ena hörnet och ljusare i andra hörnet. Det blir såklart väldigt svårt att göra rätt redigering då. Samma gäller uniformitet i färger.

Kalibrering

Kalibrering görs antingen med att man hänger en kalibrator/colorimeter frampå skärmen eller som med Eizo’s CG-serie att det sitter en inbyggd kalibrator/colorimeter som fälls ner när man aktiverar kalibreringsprogrammet. Det finns två sätt som skärmar kalibreras på beroende på vilken typ av skärm det är.

Mjukvarukalibrering

Om det är en vanlig kontorsskärm, gaming eller bärbar datorskärm så går de att kalibrera. Men det enda man gör är att de mjukvarukalibreras. Det innebär att kalibreringsprogrammet skickar ut lite olika färger till skärmen som kalibratorn läser av och matchar mot datorns grafikkort. Därefter anpassas datorns grafikkort till att försöka visa rätt färger. Problemet med mjukvarukalibrering är att även fast du kommer att få en jämnare skärm så kommer du att få färre antal färger och med det tonhopp och bandningsproblem.

Hårdvarukalibrering:

Om man skall jobba med grafisk material så bör man investera i en grafisk skärm. Det finns inget bättre sätt att hålla koll på hela kedjan i sitt skapande. På en grafisk bildskärm så kalibrerar man skärmens hårdvara. Det blir alltid bättre än mjukvarukalibrering. Men beroende på panelkvalitet, övrig elektronik i skärmen och dess kalibreringsmjukvara så blir det olika bra resultat.

Profiler/färgprofiler/färgrymd/gamut:

Vanligaste färgrymden är Standard RGB, förkortas sRGB. Det är en komprimerad färgrymd som vanligtvis är den maximala färgrymden för alla vanliga data och gamingskärmar. Den föredragna färgrymden för foto heter Adobe RGB och det är en större färgrymd som innehåller mycket mer färger. Många av de grafiska bildskärmarna har ofta Adobe RGB färgrymd. Förenklat sätt så är rekommendationen att fota i RAW och arbeta med till exempel bilder i Adobe RGB’s färgrymd.

Man editerar sin masterkopia/master edit i Adobe RGB och genom att sedan spara en kopia och bädda in en färgprofil i bilderna, så förstår till exempel webbläsaren eller printern den avsedda färgrymden. Om skärmen har möjlighet att lägga in fler profiler så kan man direkt i skärmen alltså simulera hur bilden kommer att se ut hos mottagaren, dvs en utskrift, webbläsare eller till exempel mobiltelefon.

Vill du veta mer så tag kontakt med oss på CyberPhoto, kan vi inte svara direkt på dina frågor så hjälper vi dig att någon av våra partners hjälper till.