Paul von Rieter-02.jpg
Paul von Rieter-02.jpg

Porträtt i Los Angeles med Paul Von Rieter och Profoto A1X

Fujifilm-fotografen Paul Von Rieter tog nyligen med sig Profoto A1X på en förlovningsfotografering runt om i Los Angeles. Som bröllops- och porträttfotograf behöver han en mjuk och naturlig känsla i sina bilder. Nu delar han med sig av sina ljussättningstips och hur han använde A1X för att skapa en rad olika bilder – från livfulla Venice Beach till en inomhusfotografering i centrum.

Pauls tips inom ljussättning

Vad har du för tips till de som är vana att bara fotografera med naturligt dagsljus, men vill prova på att använda blixt och inte vet hur man kommer igång?

”Leta efter situationer där blixtljus kan tillföra något till det naturliga dagsljuset och försök att förstärka det. Kanske är det omgivande ljuset matt och tråkigt eller ger ojämna färgtoner – då är det ett perfekt tillfälle att använda blixt. Att lägga till lite fyllnadsljus kan ge en klarare ljussättning av ditt motiv, samtidigt som du behåller en naturlig känsla som smälter in i det omgivande ljuset.”

01.jpg

Vilka är dina främsta utmaningar när du bara använder naturligt dagsljus? Har Profoto A1X hjälpt dig att övervinna dem på något sätt?

”När du endast använder det naturliga dagsljuset tvingas du att hitta lösningar, även om du ställs inför dåligt väder och inte kan fotografera på den plats där du tänkt dig. Med blixt får du tillgång till en snabb och enkel lösning utan att behöva flytta på dig. Till exempel kan du lägga till lite fyllnadsljus vid dåliga ljusförhållanden utomhus. Eller säg att du fotograferar inomhus där glödlampsljuset är förskräckligt, men du kan inte släcka lamporna eftersom du befinner dig på en allmän plats – då kan du plocka fram din Profoto A1X för att skapa ett renare och jämnare ljus.

02.jpg

Som Fujifilm-fotograf har du precis fått möjlighet att prova nya Profoto A1X för Fujifilm. Vad tycker du?

”Jag är väldigt glad över att äntligen ha fått tillgång till den. Med den kvalitetsnivå som mina kunder förväntar sig av mig kan jag bara använda produkter som är stabila, hållbara och tillförlitliga – och det är precis vad Profoto A1X är. Det ger verkligen en premium-känsla att använda den, så att den nu finns för Fujifilm känns fantastiskt.”

Fotograferingen

Livfullt blått på Abbot Kinney Boulevard

För den här bilden använde Paul sin Profoto A1X monterad på kameran, tillsammans med en Dome Diffuser. ”När du fotograferar i stadsmiljö med mycket asfalt, kan det hända att grått ljus studsar från asfalten och träffar motiven”, berättar han. ”Genom att använda Profoto A1X kan du dock jämna ut ljuset på personerna du fotograferar och få en mycket snyggare bild, med jämna hudtoner.”

Paul von Rieter-01.jpg

Taylor Kienzie-01.jpg

Missa aldrig ett fototillfälle på Venice Beach

Paul blev tvungen att hantera förbifarande moln när han fotograferade på Venice Beach sent på eftermiddagen, eftersom ljuset växlade mellan varmt och kallt när de passerade. ”Att använda Profoto A1X monterad på kameran gjorde stor skillnad när jag försökte få enhetlighet i bilderna”, berättar han.

Paul von Rieter-02.jpg

Paul ville skapa ett porträtt av sina kunder Amanda och Carson, med vågor som slog mot klipporna i bakgrunden. Men det är lättare sagt än gjort. Om han bara skulle använda det omgivande ljuset och exponera efter vågorna skulle personerna bli underexponerande. En lösning är då att tillföra blixtljus. Å andra sidan rör sig vågorna så snabbt att du måste ta en snabb serietagning med bilder och se till att blixten är snabb nog att ljussätta varenda en.

”Min Profoto A1X missade aldrig en bild. Tack vare den snabba laddtiden kan du fokusera på dina kunder utan att behöva bekymra dig över ljuset. Den jobbar bara på som planerat”, säger han.

Paul von Rieter-03.jpg

Taylor Kienzie-02.jpg

Att skapa en mjuk och naturlig känsla inomhus

För de här bilderna använde Paul sin Profoto A1X som fristående blixt med sändaren Profoto Connect monterad ovanpå sin Fujifilm X-T3-kamera för att utlösa blixten. Det omgivande ljuset var lite matt och tråkigt, så för att återskapa en naturlig känsla av fönsterljus riktade han A1X in i paraplyet Umbrella Deep White M. Han monterade även ett Profoto Clic Gel Full CTO på A1X för att balansera blixtljuset med ljuset från lamporna. ”Med A1X får man den verkliga friheten att skapa saker, för om jag befinner mig i en situation där ljuset inte är det jag önskar kan jag bara fälla upp ett paraply och återskapa ett mjukt och naturligt ljus.”

Paul von Rieter-04.jpg

03.jpg

Taylor Kienzie-03.jpg

Pauls sista tips – så skapar du ett gyllene skymningsljus

”Något jag först nyligen lärt mig – och som har fått en stor betydelse för mig – är hur man återskapar ett gyllene skymningsljus (golden hour) när som helst på dygnet med Profoto A1X. Eftersom jag gillar bakgrundsbelysta bilder är jag alltid på jakt efter det vackra ljuset som syns längs med kanterna på motiven, mer känt som ”rim light”. Nu kan jag bara fotografera bilden som vanligt men tillföra en aning ljus i bakgrunden om det inte finns något naturligt ljus – det gör hela skillnaden.”

Paul von Rieter-05.jpg

Produkter som användes i denna artikel är Profoto A1X, Profoto Dome DiffuserProfoto Connect och Umbrella Deep White M