Vad gör olika brännvidder för skillnad?

Ordet brännvidd har du säkert stött på inom fotosammanhang. Vi behöver dock inte gå in på djupet vad det egentligen står för, utan enkelt förklarat handlar det om vilken bildvinkel som ett objektiv ger. En kort brännvidd, eller ett så kallat vidvinkelobjektiv, ger en vidare bildvinkel än t ex ett teleobjektiv, som i sin tur har en längre brännvidd.

Brännvidder2.jpg

Vidvinkelobjektiv förekommer vanligtvis i brännvidder från ca 4mm och upp till ca 35mm. Normalobjektiv räknas från ca 40mm och upp till ca 60mm. Teleobjektiv är allt däröver från ca 70mm och uppåt. Detta gäller dock endast för fullformatskameror med en sensorstorlek på 24 x 36mm (mer om detta finner du längst ner på sidan).

För att du enkelt ska se skillnaderna mellan olika brännvidder så har vi här tagit bilder av samma motiv från en och samma utgångspunkt med de vanligaste brännvidderna från 10mm och upp till 900mm. Samtliga bilder är tagna med en fullformatskamera, och siffran inom parentes uppger den brännvidd som krävs för att man ska få ungefär samma bildvinkel när man använder en kamera med den mindre APS-C-sensorn.  Alla tillverkare av APS-C-kameror förutom Canon ger en beskärningsfaktor på 1,5x, och för Canon gäller 1,6x. Mer information om olika beskärningsfaktorer finner du längst ner på sidan.

10mmb.jpg
Brännvidd 10mm med fullformatskamera (eller ca 7mm med APS-C-kamera).

14mmb.jpg
14mm (ca 9mm).

16mmb.jpg
16mm (ca 10mm).

20mmr.jpg
20mm (ca 13mm).

24mmr.jpg
24mm (16mm).

28mmr.jpg
28mm (ca 19mm)

35mmr.jpg35mm (ca 23mm).

50mmr.jpg50mm (ca 33).

70mmr.jpg70mm (ca 47mm).

85mmr.jpg85mm (ca 57mm).

100mmr.jpg100mm (ca 67mm).

135mmr.jpg135mm (90mm).

200mmr.jpg200mm (ca 133mm).

300mmr.jpg300mm (200mm).

400mmr.jpg400mm (ca 267mm).

500mmr.jpg500mm (ca 333mm).

600mmr.jpg600mm (400mm).

900mmr.jpg900mm (600mm).

Olika beskärningsfaktorer (sk crop factors)
Eftersom det blivit mer eller mindre vedertaget att man pratar brännvidder för kameror med en sensorstorlek på 24 x 36 mm (härstammar från 35mm-kamera för analog 135mm-film), eller fullformat som blivit en vanligare benämning på digitala 35mm-systemkameror, så behöver man tänka på beskärningsfaktorn när sensorn är mindre än 24 x 36mm. Viktigt och tänka på är att det är aldrig själva brännvidden som förändras, det är endast bildvinkeln, men som förstås ger skenet av att det är brännvidden.

När gäller benämningar som vidvinkel-, normal- och teleobjektiv så behöver man också tänka om eftersom det handlar mer om bildvinkel än brännvidd. En normaloptik på 50mm räknas nämligen som en teleoptik på en kamera med mindre sensor än 24 x 36mm.

APS-C som vi redan nämnt ovan ger alltså en crop factor på 1,5x på samtliga märken bortsett från Canon som ger 1,6x.
Micro 4/3  (eller Micro Four Third, MFT) som gäller för kameror från Olympus och Panasonic ger en crop på 2x. Vilket betyder att t ex 50mm brännvidd ger en motsvarande bildvinkel på M.4/3 som 100mm ger på fullformatskamera.
1-tums sensor som är vanligt förekommande i många kompakt- och videokameror ger en beskärningsfaktor på ca 2,7x, som innebär att man behöver en brännvidd på 18mm för att det ska motsvara samma bildvinkel som 50mm på fullformat.
1/2,3-tums sensorer som sitter i många lite enklare kompaktkameror ger en beskärningsfaktor på ca 5,6x, och för samma bildvinkel som 50mm på fullformat krävs ca 9mm brännvidd.

Mellanformat har däremot större sensor än 24 x 36mm, och med t ex Fujifilms mellanformatssystem får man en brännviddsomvandlingsfaktor på ~0,8x jämfört med en 35mm-fullformatskamera och där 50mm istället motsvarar 40mm. Alltså lite vidare bildvinkel istället för snävare som med mindre sensorer. Sen finns det också fler storlekar bland analoga mellanformats- och storformatskameror, men det är en annan historia (eller kanske rättare sagt bara- historia).

Skapad av Mats 2021-01-20.
mylin25s.jpg