Peter Neill - Bilden och artisten är allt

I musikbranschen är ditt utseende och hur du låter lika viktigt. Peter Neill avslöjar hur han använder sina Sony-kameror och objektiv för att få bilder som musiker vill ha.

peter_neill_1.jpg

Peter-Neill-TheScript18.png

Det är ingen slump att en av de mest glamorösa typerna av fotografering, musikfotografering, också är även en av de svåraste att komma in på. Med hårt arbete och beslutsamhet har Peter Neill blivit en av de mest eftertraktade musikfotograferna i branschen. Det är hans sätt att fotografera artister live som gjort att han fått jobba med några av världens största artister, till exempel The Script, Rick Astley, Will.I.am och Justin Timberlake. 

Peter-Neill-TheScript6.png

De verktyg han använder sig av för att förverkliga sin vision är hans betrodda Sony A7R llI och A7S ll-kameror samt en mängd olika objektiv. Varje del av Peters kit har en roll att spela för att fånga ikoniska stunder. "Flexibiliteten hos de två kamerorna är fantastisk. Båda är mycket kapabla när det gäller såväl stillbild som video. Om jag till exempel vill ta fantastiska stillbilder eller video i svagt ljus är A7S ll helt fenomenal, vill jag istället ha den bästa upplösningen byter jag till A7R lll."

Peter-Neill-Elbow1.png

Att behöva anpassa sig till belysningen i konsertlokaler av varierande storlek samtidigt som man fotograferar objekt i rörelse, gör livefotografering otroligt utmanande. Du måste på bråkdelen av en sekund kunna fånga när artisten gör något speciellt. Peter nämner “Nicky Wire (basist i Manic Street Preachers) gör alltid någon form av galen spark, medan Danny från The Script ofta hoppar från sitt trumset i slutet av konserten. Du måste vara beredd på att fånga just de ögonblicken."

Peter-Neill-TheScript1.png

Peter väldigt tacksam över kamerornas fantastiskt högkänsliga prestanda som gör fotograferingen lättare.  "Det brukade vara en tuff avvägning mellan ljuset, slutartiden och ISO-talet, men med A7S ll är jag mycket mer komfortabel att fotografera på ISO 4000 eller högre. Att inte behöva använda största bländaren lika ofta har gett mig mer flexibilitet."

Peter-Neill-Elbow5.png

"Jag vill ofta ha en kort slutartid och använda bländare f/1.4 så att jag får ett riktigt kort skärpedjup. I situationer när jag fotograferar en turneaffisch behövs dock det motsatta eftersom jag då vill ta en bild där både trummisen, basisten och sångaren är i fokus. Det är ovanligt att hela bandet befinner sig på samma avstånd från dig, så därför behövs en mindre bländaröppning som bidrar till ett längre skärpedjup. Detta har blivit mycket lättare att uppnå eftersom jag nu kan öka ISO-talet ännu mer och samtidigt använda en mindre bländaröppning, utan att behöva minska slutartiden till exempelvis 1/50 sek."

Peter-Neill-Elbow6.png

Peter föredrar också den kontroll som manuell fotografering ger honom. “För att balansera belysning och exponering fotograferar jag alltid i manuellt exponeringsläge. Kamerorna är mycket anpassningsbara så jag kan ändra knapplayouten så att den är exakt som jag vill ha den - jag behöver inte fumla omkring i mörkret."

"Jag fokuserar även manuellt. Konturframhävningen (focus peaking) och förstorad vy i sökaren gör det enkelt. Jag har ställt in C1- anpassad knapp på mina kameror för att snabbt kunna växla till den förstorade vyn. Det är viktigt för att jag verkligen ska se detaljerna i det jag håller på att fotografera"

Peter-Neill-TheScript17.png

Peters bästa tips för att få ut det mesta av sina bilder: 
• Vet vem du fotograferar. Studera hur dom rör sig på scenen och vad du kan förvänta dig under specifika låtar.
• När du fotograferar porträtt i studio, se till att skapa en god relation till den du fotograferar.
 Det gör personen mer avslappnad vilket kan bidra till bättre bilder.
• Förstå när du ska lägga ner kameran. Om du har turen att få backstagepass måste du veta när du ska sluta fotografera och när showen är över.
• Lär känna din kamera utan och innan, så att du kan hitta alla dess knappar även i en mörk miljö.
• Försök att fokusera manuellt. Använd den förstorade vyn och konturframhävning (focus peaking) för att snabbt få exakta resultat. 

A7R III fullformatskamera med snabb hybrid-AF, klicka in och läs mer:

Sony_A7RIII.jpg

Sony A7s II för stillbilder och video i svagt ljus. Klicka in och läs mer om kameran här:

sony_a7s_ii.png