Chris Raphael - Set for Life

För filmfotografen Chris Rafeael handlar det alltid om förändringar, ena dagen fotograferar han en biljakt i afrikanska öknen och den andra en upplyst eldstrid i Paris tunnelbanesystem. Vad som inte förändras är dock hans val av kameror. Chris jobbar med tre Sony A7R lll kameror som försäkrar att han är redo för allt.

chris_raphael_1.jpg

chris-raphael-sony-alpha-7RII-car-explodes-as-it-hits-another-car.jpg

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn.jpg

Cut to the chase
I TV och film produktion går allting väldigt snabbt, som fotograf måste man därför alltid vara redo. α7R lll bidrar med minnesinställningar som nås via läge 1, 2 eller 3 på programvalsratten. Chris använder inställningarna för att snabbt kunna justera kameran efter subjekten. ”Med de inställningarna i kameran vet jag att jag snabbt kan byta från läget som passar i ett starkt ljus till ett läge som tillämpar sig bättre i en mörk studio med volframljus, man kan till och med ställa in en längre slutartid för panorering”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit.jpg

Quiet on set
När fotograferingen sker samtidigt som filmkamerorna rullar är viktigt att fotograferna varken blir sedda eller hörda. ”Inget du gör får distrahera skådespelarna eller de som arbetar. När α7R III blev lanserad var de viktigaste förbättringarna, Silent Shooting och den lutningsbara skärmen. Med de nya funktionerna kan jag gömma mig bakom huvudkameran och komponera bilden utan att behöva titta in i objektivet, det innebär att jag inte är i skådespelarens synfält och det bidrar till en ostörd och ljudlös fotografering.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face.jpg

Spola fram
“De flesta filminspelningsstudiorna är väldigt mörka, vilket numera föredras av fotoregissörerna. På grund av detta måste jag jobba med högkänsliga inställningar så som ISO 4000 eller 5000 och med ljuskänsliga objektiv, särskilt om det är en viktig scen som ska fotograferas”. Lyckligtvis har α7R III en väldigt låg brusnivå, till och med vid högre ISO- inställningar medan Chris ständigt växande antal av Sony E Mount objektiv med stort ljusinsläpp så som 35mm f/1.8, 55mm f/1.8, 85mm f/1.8, och 24-70mm f/2.8 ligger i Chris väska. 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera.jpg

Hitta focus
Skarp, precis och tyst fokus är också viktigt för fotografer, särskilt vid fotografering i svagt-ljus. Med α7R III hybrid autofokus blir det lättare att låsa och hålla ett motiv i fokus. "Kamerans AF-förmågor är fantastisk, vilket är viktigt då man eventuellt inte får fler chanser att fotografera scenen igen” säger Chris. När du arbetar med stor bländaröppning kommer Eye Detect-fokuset till användning. Tidigare kunde jag ha tagit 10 bilder varav 4 var skarpa - nu är det istället 8 eller 9, eller allihop som är bra."

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television.jpg

Chris berättar, “På vissa jobb kan det vara en blandning av dämpat ljus, action, porträtt och landskapsbilder där kameran snabbt måste anpassa sig efter mina önskningar, allt för att inte missa viktiga ögonblick vilket är avgörande. Filmbolaget spenderar miljoner på vissa scener och de har inte möjligheten att spela upp scener igen på grund av mina misstag. Man måste därför vara säker på att slutartiden och objektivet är redo för användning då det inte finns tillräckligt med tid till eventuella ändringar senare!”

Chris är en Sony Europe Imaging Ambassador och du kan se mer av hans arbete på: 
www.sony.se/alphauniverse

Sony A7R III fullformatskameran med snabb hybrid-AF och Silent Shooting, klicka in och läs mer.

Sony_A7RIII.jpg