Panasonic Lumix DMC-FZ5 svart

Långzoom  Panasonic Lumix DMC-FZ5 svart

Utgången modell som inte säljs längre

12x
12x zoom, 5M pixel och optisk bildstabilisering är goda argument för denna kamera.

Svensksåld
Denna kamera köper vi direkt från Panasonic i Sverige. Levereras med svensk bruksanvisning.

Klicka på bilden, så får du se en större bild. FZ5 finns i både svart och silver.

Storlek
Här kan du se kamerans storlek jämfört med ett kreditkort.
Baksida
FZ5 har en stor och bra skärm.
Topp
Direktvalsratt gör hanteringen enkel.
Filter
Med den medföljande filteradaptern så får du en filtergänga på 55mm.
Sol
Motljusskydd ingår. Det monteras på filteradaptern.
Pop
Den inbyggda blixten är av så kallad pop-up-typ.
Under
Både batteri och minneskort sitter under en lucka i kamerans botten.

Motivprogram
FZ5 har 9 olika motivprogram: Sport, Porträtt, Landskap, Nattlandskap, Nattporträtt, Panorering, Fyrverkeri, Party och Snö.

Byggkvalitet
Kameran känns gedigen och bra. Vi gillar också strömbrytaren som är traditionell men tydlig. Ett stort plus för hjälpbelysningen som faktiskt fungerar. När vi tar testbilderna för blixt i ett mörkt rum så är det nästa ingen kamera som klarar av att fokusera utan att vi fokuserar med lyset tänt och sedan släcker för att ta bilden, vare sig de har hjälpbelysning eller inte, men FZ5 klarade det galant.

Hastighet
Från avstängd tills kameran är redo för användning tar ca 6s, lite lång tid men ganska normalt för det stora zoomomfånget. Tid från tagen bild tills du kan ta nästa är under 1s. Panasonic uppger en reaktionstid på 0,006s vid avtryck och fokuseringen tar ca 0,4s. Så kameran är snabb förutom den genomsnittliga starttiden.

Film
De flesta kameror idag filmar i 640x480, men det gör inte FZ5, den har max filmupplösning på 320x240.

Tillbehör
En väska kan vara praktiskt. Batteriet räcker mycket långt, men visst kan det kännas tryggt med ett extra, speciellt när man är ute och reser mycket.  Vi rekommenderar ett större minneskort, minst 256MB, helst 512MB till denna kamera, OBS! FZ5 stöder minneskort på max 1GB.

Slutsats
FZ5  har tydliga och bra reglage. Optiken är skarp och har ett hisnande zoomomfång på 12x. Dessutom har kameran optisk bildstabilisering vilket gör den mycket användbar. Helt klart ett mycket bra köp.

Testad 2005-05-19. Kameran är bedömd av vår säljavdelning som består av 7 fotokunniga säljare. Texten är skriven av Thomas Lövgren.

Bildkvalitet
Ta en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Alla bilder är tagna med stativ med kameran i bästa jpg-läge. ISO 80.

FZ5 tar mycket bra bilder. Skärpan är bra och bruset likaså. FZ5 har förvånansvärt lite problem med kromatisk aberration trots det stora zoomomfånget. Ett mycket bra köp!

Klicka på bilden för att se den i originalstorlek. Tänk på att Microsoft Internet Explorer ofta förminskar bilder för att anpassa dem till fönstret. Bilden öppnas i separat fönster. Bästa sättet att bedöma en bild är att spara ner den och öppna den i ett bildbehandlingsprogram.

Denna bild tar vi för att se kamerans förmåga vid långa avstånd. Maximal vidvinkel.
Samma som ovan men med maximalt tele.
Denna bild tar vi för att se kamerans förmåga vid medelavstånd och för att se kromatisk aberration, dvs färgförskjutning. Maximal vidvinkel.
Samma som ovan men med maximalt tele.
Denna bild tar vi för att se hur kameran klarar av närbilder.
Denna bild tar vi för att kunna se dynamiken och bruset. Ljus fälg mot svart däck, ifall det ljusa fräts ut eller om det mörka svärtar igen. Bruset är i regel mest synligt i det svarta däcket.

Inomhus
Tagna med halogenbelysning 2x300W och manuell vitbalans. ISO 80.

Denna bild tar vi för att kunna bedöma färger och brusnivåer.

Blixt
Bilderna är tagna mot gulbeige vägg i mörkt rum på ca 2m. ISO 80.

Vidvinkel

Tele

Dessa bilder tar vi för att se utlysningen på blixten samt hur vitbalansen klarar av blixtbilder.

Bildsensor storlek 1/2,5" (5,8 x 4,3mm)
Upplösning bildsensor 5 400 000
Upplösning bild (effektiv) 2560 x 1920 pixel
Kompressionsstandard JPEG, TIFF
Objektiv 4,6-55,2 vilket motsvarar 36-432mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik 2,8-3,3
Optisk zoom 12x
Digital zoom 4x
Filterdiameter 55mm via medföljande adapter
Fokusering Autofokus
Närgräns 5cm
Minnestyp SecureDigital
Minne som ingår 16MB
Optisk sökare Ja, elektronisk
Bildskärm 1,8" (130000 pixel)
Ljusmätning Flerzon + spotmätning
Vitbalans Auto + 4 lägen + manuell
Ljuskänslighet Auto, ISO 80, 100, 200, 400
Slutartider 8-1/2000s
Exponeringskompensation +/- 2 steg
Självutlösare Ja
Blixt Inbyggd
Blixtinställningar Auto, röda-ögon-reducering, slow, på och av
Räckvidd blixt 4,5m
Sekvenstagning 3 el 2 b/s, max 7 bilder (JPEG Standard) eller 4 bilder (JPEG Fine)
Film 320 x 240, 30 b/s. Så länge minnet räcker
Ljudinspelning Ja
Anslutningar USB, A/V, nätdel
Batteri Li-Ion, CGA-S002E
Mått 102 x 68 x 85 mm
Vikt 326g inkl batterier
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara USB-driver för Windows, SD Viewer 2.0E för Windows, ArcSoft Software för Win och Mac, Quicktime
Medföljande tillbehör Laddbart batteri CGA-S002E, laddare/nätdel DE-928, USB-kabel, A/V-kabel, lock, motljusskydd, rem, minneskort på (snåla) 16 MB
Övrig kommentar Optisk bildstabilisering, Bruksanvisning ingår på svenska, pictbridgestöd, AF-hjälpbelysning