tse135
TS-E 135mm f/4L Macro
Canon
Canon TS-E 135mm f/4L Macro
Vårt artikelnr: tse135
Tillv. artikelnr: 2275C005
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Canon TS-E 135/4L Macro
Canon TS-E 135/4L Macro är i skrivande stund det enda tilt/shift-objektivet med längre brännvidd än 90mm (avsett för 35mm-kamera).
Samtidigt som detta objektiv lanserades släppte Canon också en 50mm normal och en 90mm tele. Alla tre med kortare närgräns än de tidigare TS-E-varianterna vilket ger en avbildningsskala på 1:2 (därav Macro i beteckningen).
Dessa går även att tilta och shifta i samma led och oberoende av varann ungefär som med en storformatskamera, vilket inte var möjligt med första generationens TS-E-objektiv. Tilt/shift-funktionerna är också uppdaterade med större möjligheter och bättre precision än tidigare.
Canon lovade också vid lanseringen förbättrad optisk prestanda med bland annat skarpare linser, vilket vi nu kan intyga att det stämmer helt och hållet. Även kromatisk aberration är märkbart lägre än hos tidigare varianter.
Vad innebär tilt och shift?
Tilt betyder att optikens skärpeplan går att luta/snedställa, och shift gör den höj och sänkbar, alternativt i sidled. Detta innebär att man kan bl.a räta upp lutande perspektiv med shiftfunktionen, eller skapa större alternativt kortare skärpedjup än normalt genom att tilta skärpeplanet. Se bildexempel längre ner på sidan.
Vilken TS-E optik bör man välja och till vad?
Egentligen är det nog bara ens egen fantasi som sätter gränserna för vad dessa tilt/shift-objektiv kan användas till, men rent generellt känns vidvinkelobjektiven TS-E 17/4L och 24/3,5L II mest lämpliga till landskap, panorama, arkitektur och inredning, men kan duga till ex.vis produkter också ifall man är ute efter ett djupare och lite mer udda perspektiv.
50mm räknas till normaloptik och är kanske den brännvidd som egentligen har störst användningsområde av Canons alla TS-E gluggar. Det fungerar utmärkt för motiv som t ex landskap, panoramafotografering, natur, reklam, produktfoto och arkitektur m.m. Kan även fungera till porträtt så länge man inte går för nära sitt objekt, på korta avstånd ökar nämligen risken för felaktiga ansiktsproportioner, som t ex att näsan ser större ut än vad den är. Men detta gäller endast fullformatskamera, på en APS-C kamera ger den en bildvinkel som motsvarar 80mm brännvidd, och det fungerar utmärkt till porträtt.
Teleobjektiven TS-E 135/4L Macro och TS-E 90/2,8L Macro lämpar sig bättre till porträtt, natur, panoramabilder, reklam, produkter etc. Ett stort skärpedjup är alltid svårare att lyckas med teleobjektiv än med kortare brännvidder, och för just produktfotografering är det få objektiv som är mer lämpade än ett tilt/shift-teleobjektiv. Samtliga Canons TS-E objektiv håller en mycket hög nivå sett till både bygg- och bildkvalitet.
Bländare f/5,6 utan tilt/shift.
Allmänt
Canon TS-E 135/4L Macro är tillverkat till större del av metall och känns också mycket gediget byggd. Den mekaniska känslan i fokusering och tilt/shift-funktionerna känns också mycket bra. En annan positiv detalj är att ratten för tilten är större än tidigare, vilket gör att den är inga problem att använda även om man har handskar på sig.
Shift-funktionen är försedd med en lite mindre ratt, men den är man inte lika beroende av som tilt-ratten. Shiften går bra att trycka lite lätt i önskad riktning med bra precision, och man behöver alltså inte vrida på ratten i alla lägen. Extra kort närgräns på ca 48cm och skala på 1:2 är en mycket trevlig och välkommen egenskap. Manuell fokusering gäller som vanligt som med alla Canon TS-E objektiv. Motljusskydd medföljer.
Bländare f/7,1 tiltad i sidled ca 1 grad.
Bildkvalitet
Skärpan är mycket hög redan på full öppning till större del av bilden, och rejält skarpt blir det över hela bilden bara efter ett steg f/5,6. Skärpan bibehålls också mycket bra i tiltade och shiftade lägen. Distorsion, vinjettering och kromatisk aberration håller sig på låga och försumbara nivåer. Detta är en mycket välkorrigerad optik på alla sätt.
Motljusegenskaperna vid direkt solljus var tyvärr inget vi fick möjlighet att testa pga ett tjockt molntäcke som försvann först när solen precis gått ner bakom horisonten. Lugn och fin bokeh gör att den passar utmärkt för bilder och motiv med kort skärpedjup.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner.
Bländare f/4 shiftad några millimeter uppåt.
Bländare f/5,6 utan tilt/shift.
Bländare f/16 tiltad ca 3 grader.
Bländare f/11 tiltad ca 2 grader.
Samma bländare och motiv som ovan på kortare avstånd ->>
Bländare f/4 utan tilt/shift.
Bländare f/16 tiltad ca 3 grader. Skärpeplanet ligger från stenarna i förgrunden till trädtopparna i bakgrunden.
Bländare f/16 utan tilt/shift.
Plus
+ Tilt- och shift-funktioner
+ Mycket bra skärpa över i stort ett hela bilden på f/4
+ Knivskarp över hela bilden i nedbländat läge ner till f/11
+ Försumbar kromatisk aberration
+ Ingen distorsion
+ Mycket låg vinjettering
+ Soft och fin bokeh
+ Kort närgräns som ger skala 1:2
+ Känns mycket gediget byggd
+ Bra känsla i tilt/shift-funktionerna
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Relativt stor och tung
- Högt pris
Slutsats
Canon TS-E 135/4L Macro är ett fantastiskt välkorrigerat verktyg och som gjort för kreativ fotografering. Detta är en mycket imponerande optik, och i skrivande stund den enda tilt/shift-optiken för 35mm-kamera med längre brännvidd än 90mm.
Testad av Mats 2018-01-05.
Bilderna ovan tagna både med en Canon EOS 5Ds R och med en Sony A7R II (+ Metabonesadapter för Canonobjektiv på Sony E-hus), med stativ. Ifall du undrar varför jag använt en Sonykamera till ett Canonobjektiv så är det bara av den enkla anledningen att man får bättre kontroll över skärpeplanet tack vare att Sonys kameror har en suverän hjälpfunktion för manuell foksering, nämligen tidigare nämnda "Focus Peaking". Vilket tyvärr Canons DSLR-kameror saknar i skrivande stund, men vi håller tummarna att det kommer i framtida modeller.
Tips för manuell fokusering med kameror som saknar focus peaking
Det kan vara svårt att avgöra i sökaren att fokus ligger till 100% där man önskar, och speciellt ifall man använder sig av tiltfunktionen. Canons EOS modeller ger visserligen fokusindikering i sökaren för mittersta AF-punkten även med dessa autofokusfria objektiv, men det säger inget om hur skärpeplanet ligger till över resten av bilden. Enklaste och snabbaste lösningen är enligt mitt tycke att använda sig av Live View-funktionen (om den finns förstås) och förstora bilden 5x (eller i vissa fall 10x) för att sedan skrolla runt i bilden på skärmen via joysticken och kontrollera skärpeplanet på skärmen, och gärna med en lupp.
25 990:-
20 792:- exkl. moms

- Både tilt och shift
- Utmärkt optisk kvalitet
- Mycket gedigen
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
TS-E 135mm f/4L Macro
Canon tse135
25 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Canon TS-E 135/4L Macro
Canon TS-E 135/4L Macro är i skrivande stund det enda tilt/shift-objektivet med längre brännvidd än 90mm (avsett för 35mm-kamera).
Samtidigt som detta objektiv lanserades släppte Canon också en 50mm normal och en 90mm tele. Alla tre med kortare närgräns än de tidigare TS-E-varianterna vilket ger en avbildningsskala på 1:2 (därav Macro i beteckningen).
Dessa går även att tilta och shifta i samma led och oberoende av varann ungefär som med en storformatskamera, vilket inte var möjligt med första generationens TS-E-objektiv. Tilt/shift-funktionerna är också uppdaterade med större möjligheter och bättre precision än tidigare.
Canon lovade också vid lanseringen förbättrad optisk prestanda med bland annat skarpare linser, vilket vi nu kan intyga att det stämmer helt och hållet. Även kromatisk aberration är märkbart lägre än hos tidigare varianter.
Vad innebär tilt och shift?
Tilt betyder att optikens skärpeplan går att luta/snedställa, och shift gör den höj och sänkbar, alternativt i sidled. Detta innebär att man kan bl.a räta upp lutande perspektiv med shiftfunktionen, eller skapa större alternativt kortare skärpedjup än normalt genom att tilta skärpeplanet. Se bildexempel längre ner på sidan.
Vilken TS-E optik bör man välja och till vad?
Egentligen är det nog bara ens egen fantasi som sätter gränserna för vad dessa tilt/shift-objektiv kan användas till, men rent generellt känns vidvinkelobjektiven TS-E 17/4L och 24/3,5L II mest lämpliga till landskap, panorama, arkitektur och inredning, men kan duga till ex.vis produkter också ifall man är ute efter ett djupare och lite mer udda perspektiv.
50mm räknas till normaloptik och är kanske den brännvidd som egentligen har störst användningsområde av Canons alla TS-E gluggar. Det fungerar utmärkt för motiv som t ex landskap, panoramafotografering, natur, reklam, produktfoto och arkitektur m.m. Kan även fungera till porträtt så länge man inte går för nära sitt objekt, på korta avstånd ökar nämligen risken för felaktiga ansiktsproportioner, som t ex att näsan ser större ut än vad den är. Men detta gäller endast fullformatskamera, på en APS-C kamera ger den en bildvinkel som motsvarar 80mm brännvidd, och det fungerar utmärkt till porträtt.
Teleobjektiven TS-E 135/4L Macro och TS-E 90/2,8L Macro lämpar sig bättre till porträtt, natur, panoramabilder, reklam, produkter etc. Ett stort skärpedjup är alltid svårare att lyckas med teleobjektiv än med kortare brännvidder, och för just produktfotografering är det få objektiv som är mer lämpade än ett tilt/shift-teleobjektiv. Samtliga Canons TS-E objektiv håller en mycket hög nivå sett till både bygg- och bildkvalitet.
Bländare f/5,6 utan tilt/shift.
Allmänt
Canon TS-E 135/4L Macro är tillverkat till större del av metall och känns också mycket gediget byggd. Den mekaniska känslan i fokusering och tilt/shift-funktionerna känns också mycket bra. En annan positiv detalj är att ratten för tilten är större än tidigare, vilket gör att den är inga problem att använda även om man har handskar på sig.
Shift-funktionen är försedd med en lite mindre ratt, men den är man inte lika beroende av som tilt-ratten. Shiften går bra att trycka lite lätt i önskad riktning med bra precision, och man behöver alltså inte vrida på ratten i alla lägen. Extra kort närgräns på ca 48cm och skala på 1:2 är en mycket trevlig och välkommen egenskap. Manuell fokusering gäller som vanligt som med alla Canon TS-E objektiv. Motljusskydd medföljer.
Bländare f/7,1 tiltad i sidled ca 1 grad.
Bildkvalitet
Skärpan är mycket hög redan på full öppning till större del av bilden, och rejält skarpt blir det över hela bilden bara efter ett steg f/5,6. Skärpan bibehålls också mycket bra i tiltade och shiftade lägen. Distorsion, vinjettering och kromatisk aberration håller sig på låga och försumbara nivåer. Detta är en mycket välkorrigerad optik på alla sätt.
Motljusegenskaperna vid direkt solljus var tyvärr inget vi fick möjlighet att testa pga ett tjockt molntäcke som försvann först när solen precis gått ner bakom horisonten. Lugn och fin bokeh gör att den passar utmärkt för bilder och motiv med kort skärpedjup.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du som vanligt längst ner.
Bländare f/4 shiftad några millimeter uppåt.
Bländare f/5,6 utan tilt/shift.
Bländare f/16 tiltad ca 3 grader.
Bländare f/11 tiltad ca 2 grader.
Samma bländare och motiv som ovan på kortare avstånd ->>
Bländare f/4 utan tilt/shift.
Bländare f/16 tiltad ca 3 grader. Skärpeplanet ligger från stenarna i förgrunden till trädtopparna i bakgrunden.
Bländare f/16 utan tilt/shift.
Plus
+ Tilt- och shift-funktioner
+ Mycket bra skärpa över i stort ett hela bilden på f/4
+ Knivskarp över hela bilden i nedbländat läge ner till f/11
+ Försumbar kromatisk aberration
+ Ingen distorsion
+ Mycket låg vinjettering
+ Soft och fin bokeh
+ Kort närgräns som ger skala 1:2
+ Känns mycket gediget byggd
+ Bra känsla i tilt/shift-funktionerna
+ Motljusskydd ingår
Minus
- Relativt stor och tung
- Högt pris
Slutsats
Canon TS-E 135/4L Macro är ett fantastiskt välkorrigerat verktyg och som gjort för kreativ fotografering. Detta är en mycket imponerande optik, och i skrivande stund den enda tilt/shift-optiken för 35mm-kamera med längre brännvidd än 90mm.
Testad av Mats 2018-01-05.
Bilderna ovan tagna både med en Canon EOS 5Ds R och med en Sony A7R II (+ Metabonesadapter för Canonobjektiv på Sony E-hus), med stativ. Ifall du undrar varför jag använt en Sonykamera till ett Canonobjektiv så är det bara av den enkla anledningen att man får bättre kontroll över skärpeplanet tack vare att Sonys kameror har en suverän hjälpfunktion för manuell foksering, nämligen tidigare nämnda "Focus Peaking". Vilket tyvärr Canons DSLR-kameror saknar i skrivande stund, men vi håller tummarna att det kommer i framtida modeller.
Tips för manuell fokusering med kameror som saknar focus peaking
Det kan vara svårt att avgöra i sökaren att fokus ligger till 100% där man önskar, och speciellt ifall man använder sig av tiltfunktionen. Canons EOS modeller ger visserligen fokusindikering i sökaren för mittersta AF-punkten även med dessa autofokusfria objektiv, men det säger inget om hur skärpeplanet ligger till över resten av bilden. Enklaste och snabbaste lösningen är enligt mitt tycke att använda sig av Live View-funktionen (om den finns förstås) och förstora bilden 5x (eller i vissa fall 10x) för att sedan skrolla runt i bilden på skärmen via joysticken och kontrollera skärpeplanet på skärmen, och gärna med en lupp.