• Nyhet! Hur använder man den?

    Canon lanserar idag Legria Mini, en kamera som filmar i vidvinkel och Full HD med massor av features som SlowMotion, WiFi, HS-sensor, LiveStreaming osv. När jag såg kameran fick jag en fundering, hur använder man den?

    Då menar jag inte reglage eller hantering då Canon är ofta föredöme när det gäller intuitiva inställningar och menyer. Vad har man Legria Mini till? Ställde frågan och fick många svar. Blogg-videos, övervaka händelser, filma in i bilen från instrumentbrädan, filma en bröllopsfest och många flera förslag dök upp direkt. Så visst finns det sätt att använda den på...

    Vad skulle du använda den till?

  • Min favorit

    Vi får många frågor om vilka objektiv vi själva tycker om. Nu är det svårt att bara nämna ett objektiv då det hänger ihop med mycket annat och beroende på motiv, tillfälle, kamerahus och mycket annat. Men jag har ändå en favorit.

    Skulle jag bara få använda ett objektiv resten av mitt liv så skulle det bli 70-200 F2.8 VR II. Använder mest Nikon personligen men Canon har ju sitt 70-200 F2.8L IS USM som är precis lika bra men vit istället svart och felvänd (rättvänd?) fokusring. Varje gång jag monterar 70-200 på kameran så känns det tungt och klumpigt och man blir sugen på att istället köra en 50mm F1.4 eller annan fast glugg. Men så fort man börjar ta bilder så glömmer man allt annat för man bara myser åt hur bra bilderna blir.

    Har du ingen 70-200 idag? Som tur är finns flera bra alternativ. Tamron har ett mycket fint 70-200 F2.8 med VC (Stabilisering), Canon har både F4 och F2.8-varianter där alla fyra är skarpa och bra. Nikon har också både F4 och F2.8 på sin repertoar nuförtiden. Vilken ska man välja? Har man möjlighet att köpa original F2.8 med stabilisering så är det den som gäller. Vill man komma undan något billigare så gillar vi Tamron 70-200 F2.8 VC som får ses som bästa valet om man (som man oftast måste) ser till prisvärdhet. Du hittar dem via länkarna här nedan.

    /Tobias

    Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD till Nikon
    Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD till Canon
    Tamron AF SP 70-200/2,8 Di USD till Sony

  • Grym nyhet

    Bästa kameran på länge

    Jag har idag testat testat senaste kameran från XXXX. Jepp, mina händer är bundna att tala om vad det är för tillverkare och vad modellen heter, men på torsdag släpps den, så du får ha tålamod tills dess, du får se detta som en teaser. Ledsen att behöva sudda ut bilden...

    Känsla
    Chassi bygg av magnesiumlegering ger en mycket god och gedigen kvalitetskänsla samtidigt som den är lätt. Greppet är gummerat och känns bra. Toppklass.

    Bildskärm
    En mycket bra bildskärm. Kristallklar med otroligt bra betraktningsvinkel. Skärmen är vinklingsbar. Skärmupplösningen ligger på hela xxxx pixel. Toppklass.

    Sökare
    Den inbyggda EVF-sökaren är på xxxx pixlar. Den är förvånansvärt nog vinklingsbar vilket är ett stort plus. Naturligtvis har den dioptrijustering. Toppklass.

    Autofokus
    Autofokusen är grymt snabb och exakt. Dessutom klarar den ner till -xxxxEV vilket är unikt bra. Toppklass.

    Hantering
    Om vi börjar med strömbrytaren som ju är det första man använder på kameran så är den av vanlig brytartyp vilket gör att den är lätt åtkomlig och startar upp kameran snabbt. Det gillas. En ratt för huvudvalen sitter på kamerans topp som vanligt, en inmatningsratt är smart placerad runt avtrycket. Den bakre inmatningsratten är tyvärr av dubbelfunktion, att du väljer funktion på den genom att trycka på den. Tyvärr väldigt lätt att göra fel, och det är min enda kritik mot kameran. I övrigt så fungerar tryckskärmen och menyerna föredömligt bra.

    Bildkvalitet
    Den tar mycket bra bilder, och imponerar på höga ISO. Jag ser fram emot att köra RAW-bilder att ta fram i Capture One så fort kameran stöds. Redan på JPG så för den betyget toppklass.

    Hastighet
    Kameran startar direkt, för snabbt för att klocka exakt. Tid mellan bilder är försumbart. Coolast av allt är att den kan ta xxxx bilder per sekund. Snabbaste slutartiden är 1/xxxx. Toppklass.

    Bildstabilisering
    Kameran har inbyggd bildstabilisering till skillnad från sina föregångare. Stöder naturligtvis även optisk bildstabilisering.

    Kompetent
    Även om kameran riktar sig mot den mer erfarne fotografen så har de ändå, och det är bra, lagt in massor av funktioner och filter i kameran. Det jag vill lyfta fram speciellt är möjligheten att redigera bort delar från bilden, t ex en lyktstolpe eller ett finger som kommit med i bilden.

    Trådlös
    Kameran har inbyggd Wifi och NFC, och du kan med en gratis app styra kameran och ta bilder med den från din iPhone eller Android-smartphone. Naturligtvis kan du även föra över bilder. Fungerade mycket bra.

    Slutsats
    Denna modell är helt klart bland det bästa du kan köpa i den här kategorin. Gedigen, snabb och oerhört kunnig. Jag ska ha en själv. Toppklass.

    Som sagt på torsdag kan du lägga din order på den...

    /Thomas

  • Nu smäller det!

    Åskan har rört sig över vårt land sista tiden och det är ett gyllene läge att fotografera! Se till att stå väl skyddad så kan du ta ditt livs häftigaste bilder. Andreas från Skellefteå har skickat in bilden ovan, riktigt häftig!

    Hur gör man då när man ska fotografera blixtar? Knepen är att använda en liten bländaröppning, lång slutartid, ett bra stativ, låg ISO och gärna en fjärrutlösare. Ställ fokusen på oändlig, rikta kameran åt det håll där det är störst chans för blixtar, komponera bilden med horisont, hustak eller liknande och sedan ställer du in bländare & slutare anpassat för 10 sekunders exponering. Med fjärrutlösaren tar du en ny bild var 10:e sekund. Om blixten slår så avbryter du den exponeringen på en gång med fjärrutlösaren.

    Låter det krångligt? Se till att först skaffa dig ett bra stativ och en fjärrutlösare och sen är det bara att börja träna tills det sitter. När du fått in allt så är det komposition och självbehärskning man får jobba på eftersom man ofta får vara ute länge innan en bra bild sitter. Lycka till!

    Här hittar du alla fjärrutlösare:
    Klicka här



  • CCTV del 1

    CCTV står för Close-Circuit Television, eller på svenska: övervakningskameror.

    Objektiv för övervakningskameror är avsedda för de små bildsensorer som övervakningskameror har. Därför kan de aldrig bli riktigt bra på en större sensor som t ex sitter i Micro 4/3-kameror. Trots detta är det många som satt CCTV-objektiv på sina Micro 4/3-kameror. Varför då kan man undra? Visst är det billiga objektiv i jämförelse, och det kan aldrig bli riktigt bra, men det är faktiskt det sistnämna som är poängen. De är ute efter effekten av vinjettering och dålig kantskärpa. Måste testas. Nyfiken?

    Låt oss kolla in lite bilder >>

    /Thomas

  • Utbildning inom foto?

    Har du drömt om att bli fotograf? Resa jorden runt i jakten på den perfekta bilden eller kanske få uppdrag i hembygden? Oavsett vad du tänkt dig så finns det bra utbildningar för att ta sig vidare som fotograf. Dessutom har vi erbjudanden för dig som bestämt dig!

    Är utbildningen redan bokad så kontakta oss på pro@cyberphoto.se eller ring oss så kan du få prisuppgifter på kamera, objektiv och tillbehör och mera information. Populärast just nu är Nikon D600 / D800 samt EOS 5D Mark III men vi kan självklart ordna vilken kamera som helst ur vårt sortiment. Du är mer än hjärtligt välkommen att höra av dig!

  • Österlen

    Om du inte har besökt Skåne och Sveriges södra kust med Österlen, Kustvägen och städer som Simrishamn, Ystad, Trelleborg och hela vägen till Malmö med bland annat Falsterbo på vägen så är det dags att du gör det!

    Packa & ladda kameran, ta med sandaler, short och solkräm så är det bara att åka. Miljöerna skiljer sig mycket från nordligare delar av landet och när man rullar in i Trelleborg och palmerna vajar i värmen så kan man inte annat än bli glad. Hela kusten är full av bra motiv så ta med ett bra landskapsobjektiv för det kommer du att behöva. Och ett stativ!

    Sverige är ett fantastiskt vackert land och vi får in massor av härliga bilder, bland annat ovan bidrag från Per Hillerborg som tagit denna bild med sin Fujifilm X-E1 mellan Simrishamn och Brantevik. Tack för bilden och tack alla ni andra som skickar in bilder, fler kommer!

    Fujifilm X-E1 svart kamerahus + XF 18-55/2,8-4 LM OIS

  • Lunndörren

    Vi har fått den här bilden inskickad av Andreas Strand över Lunndörren. Vackert är ordet, eller hur? Tack för bilden, den förgyller vår fredag! Fortsätt att skicka in bidrag...det kommer flera i Bloggen!

  • Lugnet

    Den här bilden är inte annat än lugn och fridfull. En riktigt väl avvägd bild med detaljer och samtidigt helt avslappnad. Lars-Ove har skickat in den här bilden och vi gillar den skarpt då bilden förmedlar en känsla, värme och dofter. Du kanske relaterar till fiske, eller ett dopp i sjön?

    Svenska sommaren är underbar och kanske är det just att man vet att den går över som gör den magisk? Såg en skylt härom dagen som sade: Svenska sommaren är den bästa dagen på hela året och visst kan det kännas så när höstvindarna börjar att blåsa. Men nu ska vi inte tänka på det utan njuta för fullt av all härlig värme och sol! Mellan varven får du gärna skicka in en bild till blogg@cyberphoto.se så hamnar den kanske i Bloggen!

  • Värsting

    Vill du vara värst? Eller brinner intresset för foto så starkt att en EOS 1D X är inom räckhåll? Passa på nu, för vi har ett antal kameror för 49990kr som vi dessutom skickar med en Canon 600 EX-blixt till. Den har ett värde på 5099kr! För dig som följer oss på bloggen har vi ännu en bonus...

    1D X är kameran som verkligen visar att Canon kan och är i absolut världsklass. Snabb autofokus, en otrolig sensor och mekanismen för spegeln är helt unik för att ge möjlighet till de prestanda som den besitter. Köper du en 1D X nu får du inte bara blixten 600 EX på köpet utan även ett extra originalbatteri. För att få batteriet så ringer du oss på 090-2007000 och anger att du sett Blogg-kampanjen.

    Vill du vara värst? Ja, då är det 1D X som gäller och det är mycket sommar kvar att föreviga så vänta inte!

    Kameran kan du läsa mera om och beställa HÄR

  • Fiske?

    Har du fiskat något i sommar? Många av oss har satt kroken i sjön under sommaren och visst är det något magiskt med att fiska. Många tänker på vild natur och fria vidder men många fiskar mitt i stan i Umeå, Stockholm, Sollefteå, Härnösand, Trelleborg, Göteborg, Malmö eller Ystad.

    Jens Olofsson skickade in den här härliga bilder till oss och han kom hem med både bra bilder och bra fisk så full pott, Jens!

    Om du är ute mycket i skog och natur så är en bra väska ett måste. Vi gillar Icebreaker-serien som är en favorit och du hittar du den mest populära modellen, Icebreaker Medium för endast 999kr om du klickar HÄR.

  • Inget hjälmtvång!

    Actionkameror är fortfarande hetare än någonsin men de har sina begränsningar när det gäller användbarhet. Panasonic har lanserat HX-A100 och en stor fördel är att den ger nya möjligheter när det gäller användbarhet då man inte behöver fästa den i en hjälm...

    När vi testar den så är det enkelt att ha den på det medföljande fästet på huvudet om man är ute och springer eller gör annat när man inte behöver en hjälm. Man behöver ju en hjälm för att kunna fästa de flesta andra actionkameror på eller nära huvudet. Användbarhet är A och O när det kommer till actionkameror och då ska du kolla närmare på denna. Bra bildstabilisering, bra optik och en helt egen design gör HX-A100 till en höjdare. Rejält tålig är den också, ingen nackdel direkt då dessa kameror brukar få sig en och annan törn.

    Kolla in våra actionkameror via menyn här till vänster men jag rekommenderar att du först spanar in HX-A100 som du hittar HÄR. Finns även i svart som du hittar HÄR.

    PS. Längtar någon efter vintern? Inte? :)


  • Använder du Nikon?

    Så missa inte kampanjen på V2 där du får med adaptern på köpet till V2 så att du kan använda AF och AF-S objektiv direkt på V2:an. Det gör att du får helt nya möjligheter att fotografera med dina befintliga objektiv...

    Tänk dig ett 70-200 F2.8 med faktor x2.7 (ger maximalt 540mm). Du utnyttjar de fina egenskaperna och den fina ljusstyrkan och har över 500mm brännvidd att utnyttja och ett kamerahus vars fokusering är av toppklass. Det du, det är något att fundera över. Dessutom kan du handla nu och betala sista september...

    Du hittar kampanjen HÄR

  • Sommar & Sol

    Bilderna ramlar in och Patric har skickat in det här bidraget som inte kan kommenteras som något annat än mycket vackert! Att fotografera landskap är inte så lätt som det kan verka så här har du verkligen lyckats, Patric!

    Har du haft tidig semester så är du kanske tillbaka på jobbet nu eller så har du sen semester som inte har börjat än. Hur det än är så så till att få med kameran och skicka in din alster till oss, vi visar gärna upp bra bilder i Bloggen.

  • Nu bär det av!

    Skogen börjar att fyllas av bär och annat gott. Svamp, blåbär, lingon, hjortron och mycket annat har vi helt gratis att hämta ute i det vilda. Blåbär verkar det bli gott om i stora delar av landet och dessutom är färgerna otroligt bra motiv när man vill fotografera ute i naturen.

    Anna Harr i Malå har skickat in det här härliga bidraget och visst blir man både sugen på att smaka på hjortron men också att få komma ut i skogen eller myrmarken för att plocka dessa bitar av guld. Har du inte semester så hoppas vi att du har en härlig och ledig helg i alla fall och hinner att fotografera.

    Vi önskar en trevlig helg!

  • BSA

    Stefan Öberg har skickat in en bild på sin BSA A10 från 1961. Motorcyklar är ju starkt förknippat med sommaren och vi gillar ju hojar så en vacker BSA är på sin plats. Minns du när detta var det hetaste man kunde åka?

    Om inte så betyder BSA Birmingham Small Arms. Det var från början en vapentillverkare som efter ett minskande behov av vapen började med cyklar, bilar och motorcyklar. En detalj är att Triumph gick in i BSA-gruppen 1951 och man sålde mängder av motorcyklar fram till slutet av 60-talet men under 70-talet kom japanerna ikapp och sprang om med driftsäkra och riktigt bra motorcyklar och BSA hamnade i en kris man inte klarade sig igenom.

    Triumph vet vi är tillbaka sedan ett antal år sen och idag säljer europeiska märken (BMW, Ducati, Triumph m.fl.) massor av motorcyklar. När kommer BSA tillbaka?

    Har du en trevlig sommarbild, skicka in till oss på blogg@cyberphoto.se.

    /Tobias

  • The Memory Remains

    Det är viktigt för mig att se till att alla mina bildminnen inte försvinner utan finns kvar till kommande generationer, speciellt bilder på familjen.

    Jag har hittat ett enkelt sätt att hålla ordning på och backa upp mina bilder. Finns tusen andra sätt men detta funkar bra.

    Vill du veta hur, så klicka här >>

    Till bärbara hårddiskar >>

    /Thomas

  • X-M1

    Bland de första testerna i världen på Fujifilm X-M1!

    Fujifilm X-M1 är en kamera som tilltalar en betydligt bredare publik än sina storebröder. Den är enkel för den ovane fotografen att använda men har alla funktioner som en erfaren fotograf vill ha. Vi gillade den verkligen. Eftersom känsla, funktion och bildkvalitet alla är i toppklass, så måste kameran få betyget Toppklass!

    Kameran fick hänga med ut på en hojtur...

    Kolla in bilderna >>

    /Thomas

  • Nu är det dags!

    Så här ser det ut i Umeå med omnejd idag och det känns kanske lite tråkigt för dig som har semester och vill ha sol och värme. Men dessa dagar med växlande molnighet, regn, åska och klart väder ger otroligt vackra himlar vilket bör locka dig som fotograf att gå ut och fotografera.

    Att använda filter är något man har mycket nytta utav. Kolla in polarisationsfilter och gråfilter som kan ge dig helt nya förutsättningar när du fotograferar. Och ett bra stativ får du inte glömma. Kolla in detta stativ som vi har kampanj på just nu KLICKA HÄR. Dessutom kan du läsa mera om filter här. Vill du veta mera eller inte hittar det du söker, ring oss eller maila oss på en gång!

  • Lättburen

    Visst har du upplevt att du vill ta med din fotoutrustning men att vikten & storleken på din favoritprylar har gjort att de får stanna hemma. Igår var en sån dag eftersom mina två barn också skulle med och då är det inte läge att bära runt på alltför mycket prylar.

    När fika och extrakläder var packade fanns inte mycket plats kvar. Vi begav oss ner till det närliggande grön-området Nydala här i Umeå och Coolpix A fick följa med. Jag avslutar nu mitt test av den här kameran och även om förhoppningarna att hitta bra motiv var rätt låga så blev de överträffade. En riktigt stor groda som inte heller var särskilt skrajsen, en mycket val kamouflerad fjäril (nedersta bilden) av nästan exotisk design och mycket mera hann vi se på ett par timmar. Man underskattar svensk natur, i alla fall gör jag det lätt.

    När det gäller kameran så har den stärkt sin position hos mig. Storleken och formatet med tanke på att det är en APS-C-sensor gör den smidig. Ergonomiskt en bra produkt och för dig som kan Nikon så förstår och kan du den här direkt. Ingen upplärningstid alls faktiskt. Bildmaterialet blir mycket bra även om man ibland så klart hämmas av den fasta brännvidden men samtidigt så skapar den också en tänkande fotograf i all högre grad. Bra zoom-objektiv har ju gjort vardagen lättare och fotografen latare.

    Kort sagt så skulle jag personligen kunna tänka mig att ha en Coolpix A. Den svarta är klart snyggare, bara ett tips. Ska du iväg till Europas huvudstäder eller kanske till New York så är det här en perfekt resekamrat. För streetfotografering fungerar brännvidden mycket bra och storleken på kameran känns inte lika påträngande för din omgivning som om du har en systemkamera.

    Nikon CoolPix A svart

  • Vad är detta?

    Jag tog en promenad i skogsgläntan bredvid vårt hus och hittade denna varelse i det varma kvällsljuset, vilandes på en gren. Bara tur att jag såg den och tur att jag hade med mig kameran. Men vad är det för art?

    Om du har bättre koll på vår insektsfauna så skriv gärna en kommentar om vad du ser på bilden. Och glöm inte att alltid ha med dig kameran, det kommer tillfällen när man minst anar det...

    // Tobias

  • Snäppor

    Vi har fått in massor av bidrag med härliga solnedgångar med riktigt mustiga och härliga färger men ibland är det ett helt annat magiskt ljus på sommaren vilket vi ser i den här bilden som Jens Christian skickat in.

    Så här skriver Christian: Här kommer mitt bidrag till Sommar och sol, kanske inte det första man tänker på, men de första strålarna på morgonen ger et fantastiskt ljus och den varma grönskan som är nu är helt fantastisk! Färgerna blir mjuka och sköna, dimman som precis har lättat ger bilden lite extra värme :) här möts en Skogssnäppa och en Gluttsnäppa.

    Tack för ditt bidrag, vacker bild!

  • Firmware

    Glöm inte att uppdatera din kamera och/eller ditt objektiv. Uppdaterade programvaror gör att du får ut mer av din kamera. Vissa uppdateringar ger mindre brus, vissa ger bättre film, andra snabbare autofokus. Vad det än är, så är det en förbättring.

    Idag så släpps uppdatering av firmware (V1.2) till Panasonic GH3 som ger förbättrad autofokus i dåligt ljus, kameran får ett tyst läge som stänger ljud och blixt, samt GH3 får en reset för exponeringskompensation.

    Firmware Canon >>
    Firmware Casio >>
    Firmware Fujifilm >>
    Firmware Kodak >>
    Firmware Leica >>
    Firmware Nikon >>
    Firmware Olympus >>
    Firmware Panasonic >>
    Firmware Pentax >>
    Firmware Ricoh>>
    Firmware Samsung >>
    Firmware Sony >>

    /Thomas


  • 135

    På 70-talet så var den vanligaste fotoutrustningen 28mm + 50mm + 135mm. Tre brännvidder jag fortfarande gillar. 135mm ger mycket fina proportioner för porträttfotografering, samt ett skönt kort skärpedjup.

    Jag har testat Carl Zeiss Sonnar T* 135/1,8 till Sony.

    En fantastiskt bra optik. Gedigen som få. Skarp som få. Absolut toppklass!

    Jag råkade hamna i vackra Burträsk på dess marknad och som av en händelse så råkade jag ta lite bilder där.

    Klicka här för att se bilderna >>

    /Thomas

  • Örnen har landat

    Rovfåglar är något vi har rätt gott om i Sverige och håller man ögonen öppna när man åker bil så är det ofta man ser en vacker och ståtlig fågel sitta utmed vägarna på en stolpe.

    Leif Svensson har skickat in det här bidraget till vår tävling Sommar & SOL och visst förstår man varför man använder örn, falk och hök som symbol så ofta? Vilken uppsyn! Skicka ditt bidrag också, allt om tävlingen hittar du längre ned i Bloggen.

    /Tobias

  • Test för fullt!

    Vi testar Coolpix A från Nikon för fullt i verkliga livet nu och har du frågor eller funderingar så skriv det bland kommentarerna så ska vi svara på dessa. Presentation av hur vi upplever kameran kommer i Bloggen och på produktsidan för Coolpix A.

    Potenta kompaktkameror är något som verkligen tagit fart sista två åren och det förstår vi. Fantastiska bilder, bra priser och många märken, varianter och modeller gör att det finns en kompaktkamera för alla idag. Det är inte länge sedan man fantiserade om kompaktkameror med större sensorer, ljusstark optik och flera funktioner. Idag är de här.

    Att Nikon skulle lansera en kompaktkamera med en sensor i APS-C-format var häftigt men på den här marknaden är konkurrensen stenhård och tex Fujifilm har modeller som säljer mycket bra i detta segment. Vi ska se vad Coolpix A kan leverera...

    TREVLIG HELG!

  • Kanonläge

    Är du på gång att köpa Canon EOS 6D, EOS 7D eller EOS M, eller kanske bara sneglat lite på dem? Då är det läge att slå till nu!

    Samtliga är prissänkta idag 12:00. Med Canon EOS 6D och Canon EOS 7D får du en Canon originalblixt på köpet (värde 2290kr). Köper du Canon EOS M svart inkl 18-55mm + blixt får du en fotoskrivare på köpet (värde 1000kr).

    Denna kampanj gäller endast fram till på söndag 7/7 klockan 23:59:59

    Canon EOS 6D hus

    Canon EOS 7D hus

    Canon EOS M svart hus + EF-M 18-55mm 3,5-5,6 IS STM + Speedlite 90EX

  • A-klass

    Råkar man hamna i Sollefteå på sin semester och ha med sig en Nikon Coolpix A så tar man sig tiden att testa den. Formatet är ypperligt, men vad tycker jag?

    Skärmen är riktigt bra och jag älskar faktumet att kan jag Nikons DSLR sen D90, D300, D3 och framåt så kan och förstår jag menyer och inställningar direkt. Och den fungerar likadant. Så jag kör exakt samma inställningar som när jag använder D600 och det blir resultat som blir likvärdiga. Eller nästan.

    Jag har personligen svårt för kompaktkameror då man blivit bortskämd med FX sedan länge men det finns några kompaktkameror som jag skulle kunna tänka mig att använda dagligen. Och nu tillhör Coolpix A dessa. Känslan, exponeringen, bildresultatet och vitbalansen samt fokuseringen fungerar som om man tagit en D7000 och klämt på en fast glugg. Fast mycket mindre.

    Nackdelen är så klart avsaknad av sökaren. Jag har tillgång till sökaren från Nikon som i sig är mycket trevlig men man kan inte stänga av displayen vilket är mycket irriterande. Kanske i en programvaru-uppdatering men det känns lite dumt.

    Vill du ha en kamera för street-fotografering och på familjesemestern och inte vill tumma på dynamiskt omfång eller brusnivåer på höga ISO (1600 ser grymt bra ut!) så är Coolpix A mycket, mycket vass. Om du dessutom redan är van med Nikons systemkameror och menyerna i dessa så är det här en kamera för dig.

    Kolla in bilderna >>

  • Muller

    Det är inte bara åskan som mullrar på sommaren, även många motorcyklar låter rejält mycket. Ibland stör det och ibland ger det en extra sommarkänsla. Här är en hoj som jag tog bild på nyligen som lät helt fantastiskt om man gillar muller och dån.

    Om du råkar ut för en regnskur eller i värsta fall rejäl åska & regn när du är ute och fotograferar så finns det idag många kameror som är vädertätade. Canon, Nikon och Pentax har kameror som tål lite mera när det gäller fukt, väta och smuts. Dessutom kan man skydda kameran med ett Neopren-skydd som vi nu har i Camo-version för 299kr. Kolla in här: LensCoat Bodyguard

    Ett annat bra skydd är ryggsäcken från Naneu som är både snygg, rejäl och smart konstruerad. Den har gummibotten så även om den står i fuktigt gräs eller hamnar i en vattenpöl så suger den inte upp vätska från backen. Här hittar du den: Naneu Ryggsäck Military Ops Alpha L Grå

    Bilden har jag tagit, och ännu bättre, det var jag som körde hojen dit :)

    /Tobias

  • Tävla idag!

    Skicka in din bild du också...vi har en tävling med temat SOMMAR & SOL igång för fullt just nu och bidragen ramlar in. Det här vackra bidraget har skickats in av Frank och föreställer en svensk sommarnatt. Härliga färger!

    Har du någon sommarbild som du vill visa upp i vår Blogg? Skicka in den till blogg@cyberphoto.se och du är samtidigt med och tävlar om fina priser från märket SOL (se blogg-inlägg längre ner). Lycka till och tack på förhand.



  • Wheels 2013

    Det var Wheels i Umeå under helgen som var...

    Wheels i år igen. Kul. Denna gång tog jag 50/1,4 som enda objektiv och utmaningen var att hitta motiv som passade med noll skärpedjup, det vill säga full öppning rakt igenom... så i stort sett alla bilder är tagna på 1,4... vädret var tungt grått och regnet hängde i luften, men det blev inget regn och det var varmt och skönt...

    Otroligt många fina bilar och det är svårt att förstå hur många timmar i garaget som ligger bakom var och en...

    Kolla in bilderna >>

    /Thomas

  • Ny och het EOS 70D

    Canon släpper idag en riktigt het nyhet, Canon EOS 70D. En kamera med riktiga nyheter!

    Canon EOS 70D är inte bara en vanlig uppdatering av en tidigare modell, här kommer en helt ny bildsensor, en helt ny processor och en helt ny autofokus, Dual Pixel CMOS AF. Tekniken är unik och är utvecklad av Canon.

    EOS 70D har en nydesignad Canon CMOS-sensor med 20,2 miljoner pixlar. Alla effektiva pixlar på sensorytan består av två individuella fotodioder, som totalt skapar 40,3 miljoner fotodioder. Fotodioderna kan läsas separat för att åstadkomma fasförskjutnings-AF, eller läsas tillsammans som bildpixlar – i motsats till andra
    metoder med sensorbaserad autofokus, som antingen använder autofokus- eller bildbehandlingsfunktioner för pixlar på sensorn, eller förlitar sig helt på kontrastavkänning. Med den här innovativa sensordesignen behövs ingen ytterligare bildbearbetning för pixlar avsedda för AF. Här säkerställs både snabb fokus och maximal bildkvalitet vid stillbildsfotografering och filminspelning. Dessutom innebär den nya designen att EOS 70D kan använda Dual Pixel CMOS AF på 80 procent av bildytan.

    * 20,2M pixel CMOS bildsensor
    * 7 bilder per sekund i full upplösning räcker till att fånga det mesta som rör sig...
    * 19 korslagda autofokuspunkter
    * Ljusmätning i 63 zoner
    * Touchskärm gör att du kan välja autofokuspunkt direkt på skärmen med ditt finger.
    * Du kan styra kameran trådlöst direkt från din smartphone eller surfplatta.

    En grym kamera som vi verkligen ser fram emot att testa!

    Här hittar du mera information och kan BOKA din kamera:

    Canon EOS 70D hus
    Canon EOS 70D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
    Canon EOS 70D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II


  • Gotland del III - Landskap

    Gotland. En fantastisk och vacker ö som jag missat fram till nu.

    5 dagar på ön som resulterade i 633 bilder. Antalet bilder gör att jag delar upp detta i teman i stället. Nej, jag ska inte visa alla 633 bilder, men ett urval och på begäran lite hur jag tänkt när jag tog bilderna samt hur jag tänkt när jag redigerat dem. Del 3: Landskap

    Kolla på bilderna >>

    /Thomas

  • Snabbare M

    Det har precis släppts en ny uppdaterad firmware till Canon EOS M

    Den största nyheten i firmware 2.0.2 är en betydligt snabbare autofokus.

    Den nya programvaran stöder även Canon EF-M 11-22mm f/4-5,6 IS STM

    Gå till nedladdning >>

    Just nu har vi otroligt bra kampanjer på EOS M med skrivare på köpet!