si50_12PaL
50mm f/1,2 DG DN ART för L-fattning (fullformat)
Sigma
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART för L-fattning (fullformat)
Vårt artikelnr: si50_12PaL
Tillv. artikelnr: 316969
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART
Sigma 50mm f/1,2 DG DN Art är ett fantastiskt skarpt och mycket ljusstarkt normalobjektiv. Det är också ett förvånansvärt kompakt 50mm-objektiv med tanke på den extremt höga ljusstyrkan på f/1,2 och att det tecknar ut bilden för fullformat.
Utmärkande egenskaper:
- Brännvidd 50mm anpassad för fullformat
- Ljusstyrka f/1,2
- Mycket soft och fin bokeh
- 13st rundade bländarlameller
- Dubbla HLA-autofokusmotorer
- Låg focus breathing
- Effektiv motverkning av reflexer och spökbilder
- Lättaste objektivet i sin klass, endast ca 745 gram
- Damm- och stänksäker konstruktion
- Finns med Sony E- och Panasonic L-fattning
Brännvidden 50mm
En skarp och ljusstark 50mm-optik passar utmärkt för porträtt, landskap, natur, vardagsbilder, reportage, dokumentärfoto, resor och mycket annat. På en kamera med APS-C sensor får man en snävare bildvinkel som motsvarar 75mm brännvidd, vilket är väldigt nära den optimala brännvidden för porträtt som anses vara runt 85mm.
Fokusering
Autofokusen drivs av 2st linjära och helt nykonstruerade HLA-motorer som ger minst lika tyst och snabb autofokus som tidigare, men nu i ett lättare och kompaktare format för att hålla nere storlek och vikt på objektivet. Sigma har säkert gjort sitt yttersta för att minimera förändringen av effektiv brännvidd vid fokusering (s.k. focus breathing), men helt fritt är det inte och man kan ana en svag förändring när det fokuseras från närgräns till oändligt.
Bländare f/1,2 på kortast närgräns. Objektivet lyckas med bra att göra en gräsligt stökig och orolig bakgrund lugn.
Byggkvalitet
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART är till stor del byggt av metall, vilket såklart ger en mycket gedigen känsla. Fokus- och bländarring går med perfekt motstånd. Utöver objektivets damm- och stänktåliga konstruktion har frontlinsen en vatten- och oljeavvisande ytbehandling.
I skrivande stund är detta det lättaste 50mm f/1,2-objektivet till spegelfria fullformatskameror. Det skiljer dock bara några gram och några millimeter mot Sonys FE 50mm f/1,2 GM. Men jämfört med Panasonics 50mm f/1,4 eller Canons och Nikons 50mm f/1,2 med RF- och Z-fattningar så är det mycket kännbara skillnader i storlek och vikt.
Reglage
Objektivet är försett med en manuell bländarring som går i tredjedelssteg från f/1,2 ner till f/16. Om du föredrar att reglera bländaren från kamerahuset istället så är det bara att välja A-läget, som också är låsbart. För dig som videofilmar finns en knapp för med eller utan klick-inställning. En tilldelningsbar fokusstopp- samt AF/MF-omkopplingsknapp finns också.
Bildkvalitet
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART är kort sagt ett fantastiskt skarpt normalobjektiv. Skärpan imponerar redan på f/1,2 över stor del av bilden. Det är som väntat lite svagare ut mot kanter och hörn på full öppning, men redan på f/1,6 började det märkas skillnad närmast kanterna och nedbländad runt f/2,8-f/4 blir det som skarpast över hela bilden. Många liknande objektiv ger märkbart försämrad skärpa på största bländaröppning och fokuserat på närgränsen, men det kan jag inte påstå att detta objektiv lider av. Det levererar skarpa bilder på samtliga fokusavstånd.
Distorsionen är svagt kuddformig och det är heller inte 100% fritt från longitudinell kromatisk aberration på f/1,2. Den laterala håller sig däremot på en mycket låg nivå och behöver sällan eller aldrig korrigeras beroende på vilka krav man har.
En ganska kraftig vinjettering på f/1,2 får man som brukligt räkna med i ljusstarka objektiv som detta, men den avtar som vanligt vid nedbländning och försumbar redan på f/2,8. Vinjetteringen är också lägre på f/1,4 än i stort sett alla 50mm f/1,4-objektiv.
Objektivets bokeh tycker jag är helt underbar för att vara en normaloptik. Den klarar av att göra en mycket stökig och orolig bakgrund ovanligt lugn och fin.
Motljusegenskaperna är också imponerande och det går fint att komponera bilden med t ex solen i bild utan att det bildas en massa reflexer eller spökbilder. Koma-effekten är också mycket låg på f/1,2.
Bländare f/11. Samma motiv som ovan på f/1,2 ->
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9,9
- Byggkvalitet 9,5
- Funktion 9
- Pris 8
Plus
+ Mycket hög skärpa redan på f/1,2 till stor del av bilden
+ Absolut knivskarpt från hörn till hörn runt f/2,8-f/4
+ Soft och fin bokeh på f/1,2-f/2,8
+ Låg lateral kromatisk aberration
+ Utmärkta egenskaper i direkt motljus
+ Försumbar koma
+ Manuell bländarring (steglös- eller klickbar)
+ Låsbart A-läge för bländaren
+ Gediget byggd till stor del av metall
+ Väderskyddad konstruktion
+ AF/MF-knapp
+ Tilldelningsbar AF-låsknapp
+ Motljusskydd ingår
+ Mycket prisvärt jämfört med Sony 50/1,2 och Panasonic 50/1,4
+ Betydlig mindre och lättare än Panasonic 50/1,4
Bländare f/11. Samma motiv på f/5,6 -> och f/1,2 ->
Minus
- Longitudinell kromatisk aberration är i vissa motiv märkbar på f/1,2
- Markant vinjettering på f/1,2 (dock fullt normalt bland f/1,2-objektiv)
- Focus breathing märks vid fokusering
Bländare f/1,2. Samma motiv som ovan på f/8 ->
Slutsats
Det här är absolut inte första gången som Sigma bevisat att de kan ta fram fantastiska objektiv, och att Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART nu är deras bästa och mest ljusstarka normaloptik förvånar nog ingen. Objektivet är också mycket konkurrenskraftigt i jämförelse med Sony FE 50mm f/1,2 GM och Panasonic Lumix S Pro 50mm f/1,4 då man får minst lika bra optik (om inte bättre t.o.m) till ett klart lägre pris.
Sigma har även en mycket bra och prisvärd 50mm f/1,4 DG DN ART, men f/1,2:an vinjetterar mindre och är snäppet skarpare på större öppningar runt f/1,4-f/2, och speciellt märkbart blir det om man jämför båda på bländare 1,4.
Jag gillar också att 50mm f/1,2 DG DN är jämförelsevis kompakt byggd i förhållande till brännvidd och ljusstyrka. Rekommenderas!
Fler bilder tagna med Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART hittar du här ->
Ifall det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-06-04.
Bilderna är tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.
17 990:-
14 392:- exkl. moms
Förläng garantitiden på din nya Sigma-produkt!
Till kampanj
- Knivskarp
- Vacker bokeh
- Relativt lätt & kompakt
I lager
50mm f/1,2 DG DN ART för L-fattning (fullformat)
Sigma si50_12PaL
17 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Förläng garantin på din Sigma-produkt!
Finns i andra varianter
Populära tillbehör
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART
Sigma 50mm f/1,2 DG DN Art är ett fantastiskt skarpt och mycket ljusstarkt normalobjektiv. Det är också ett förvånansvärt kompakt 50mm-objektiv med tanke på den extremt höga ljusstyrkan på f/1,2 och att det tecknar ut bilden för fullformat.
Utmärkande egenskaper:
- Brännvidd 50mm anpassad för fullformat
- Ljusstyrka f/1,2
- Mycket soft och fin bokeh
- 13st rundade bländarlameller
- Dubbla HLA-autofokusmotorer
- Låg focus breathing
- Effektiv motverkning av reflexer och spökbilder
- Lättaste objektivet i sin klass, endast ca 745 gram
- Damm- och stänksäker konstruktion
- Finns med Sony E- och Panasonic L-fattning
Brännvidden 50mm
En skarp och ljusstark 50mm-optik passar utmärkt för porträtt, landskap, natur, vardagsbilder, reportage, dokumentärfoto, resor och mycket annat. På en kamera med APS-C sensor får man en snävare bildvinkel som motsvarar 75mm brännvidd, vilket är väldigt nära den optimala brännvidden för porträtt som anses vara runt 85mm.
Fokusering
Autofokusen drivs av 2st linjära och helt nykonstruerade HLA-motorer som ger minst lika tyst och snabb autofokus som tidigare, men nu i ett lättare och kompaktare format för att hålla nere storlek och vikt på objektivet. Sigma har säkert gjort sitt yttersta för att minimera förändringen av effektiv brännvidd vid fokusering (s.k. focus breathing), men helt fritt är det inte och man kan ana en svag förändring när det fokuseras från närgräns till oändligt.
Bländare f/1,2 på kortast närgräns. Objektivet lyckas med bra att göra en gräsligt stökig och orolig bakgrund lugn.
Byggkvalitet
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART är till stor del byggt av metall, vilket såklart ger en mycket gedigen känsla. Fokus- och bländarring går med perfekt motstånd. Utöver objektivets damm- och stänktåliga konstruktion har frontlinsen en vatten- och oljeavvisande ytbehandling.
I skrivande stund är detta det lättaste 50mm f/1,2-objektivet till spegelfria fullformatskameror. Det skiljer dock bara några gram och några millimeter mot Sonys FE 50mm f/1,2 GM. Men jämfört med Panasonics 50mm f/1,4 eller Canons och Nikons 50mm f/1,2 med RF- och Z-fattningar så är det mycket kännbara skillnader i storlek och vikt.
Reglage
Objektivet är försett med en manuell bländarring som går i tredjedelssteg från f/1,2 ner till f/16. Om du föredrar att reglera bländaren från kamerahuset istället så är det bara att välja A-läget, som också är låsbart. För dig som videofilmar finns en knapp för med eller utan klick-inställning. En tilldelningsbar fokusstopp- samt AF/MF-omkopplingsknapp finns också.
Bildkvalitet
Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART är kort sagt ett fantastiskt skarpt normalobjektiv. Skärpan imponerar redan på f/1,2 över stor del av bilden. Det är som väntat lite svagare ut mot kanter och hörn på full öppning, men redan på f/1,6 började det märkas skillnad närmast kanterna och nedbländad runt f/2,8-f/4 blir det som skarpast över hela bilden. Många liknande objektiv ger märkbart försämrad skärpa på största bländaröppning och fokuserat på närgränsen, men det kan jag inte påstå att detta objektiv lider av. Det levererar skarpa bilder på samtliga fokusavstånd.
Distorsionen är svagt kuddformig och det är heller inte 100% fritt från longitudinell kromatisk aberration på f/1,2. Den laterala håller sig däremot på en mycket låg nivå och behöver sällan eller aldrig korrigeras beroende på vilka krav man har.
En ganska kraftig vinjettering på f/1,2 får man som brukligt räkna med i ljusstarka objektiv som detta, men den avtar som vanligt vid nedbländning och försumbar redan på f/2,8. Vinjetteringen är också lägre på f/1,4 än i stort sett alla 50mm f/1,4-objektiv.
Objektivets bokeh tycker jag är helt underbar för att vara en normaloptik. Den klarar av att göra en mycket stökig och orolig bakgrund ovanligt lugn och fin.
Motljusegenskaperna är också imponerande och det går fint att komponera bilden med t ex solen i bild utan att det bildas en massa reflexer eller spökbilder. Koma-effekten är också mycket låg på f/1,2.
Bländare f/11. Samma motiv som ovan på f/1,2 ->
Betyg 1-10:
- Bildkvalitet 9,9
- Byggkvalitet 9,5
- Funktion 9
- Pris 8
Plus
+ Mycket hög skärpa redan på f/1,2 till stor del av bilden
+ Absolut knivskarpt från hörn till hörn runt f/2,8-f/4
+ Soft och fin bokeh på f/1,2-f/2,8
+ Låg lateral kromatisk aberration
+ Utmärkta egenskaper i direkt motljus
+ Försumbar koma
+ Manuell bländarring (steglös- eller klickbar)
+ Låsbart A-läge för bländaren
+ Gediget byggd till stor del av metall
+ Väderskyddad konstruktion
+ AF/MF-knapp
+ Tilldelningsbar AF-låsknapp
+ Motljusskydd ingår
+ Mycket prisvärt jämfört med Sony 50/1,2 och Panasonic 50/1,4
+ Betydlig mindre och lättare än Panasonic 50/1,4
Bländare f/11. Samma motiv på f/5,6 -> och f/1,2 ->
Minus
- Longitudinell kromatisk aberration är i vissa motiv märkbar på f/1,2
- Markant vinjettering på f/1,2 (dock fullt normalt bland f/1,2-objektiv)
- Focus breathing märks vid fokusering
Bländare f/1,2. Samma motiv som ovan på f/8 ->
Slutsats
Det här är absolut inte första gången som Sigma bevisat att de kan ta fram fantastiska objektiv, och att Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART nu är deras bästa och mest ljusstarka normaloptik förvånar nog ingen. Objektivet är också mycket konkurrenskraftigt i jämförelse med Sony FE 50mm f/1,2 GM och Panasonic Lumix S Pro 50mm f/1,4 då man får minst lika bra optik (om inte bättre t.o.m) till ett klart lägre pris.
Sigma har även en mycket bra och prisvärd 50mm f/1,4 DG DN ART, men f/1,2:an vinjetterar mindre och är snäppet skarpare på större öppningar runt f/1,4-f/2, och speciellt märkbart blir det om man jämför båda på bländare 1,4.
Jag gillar också att 50mm f/1,2 DG DN är jämförelsevis kompakt byggd i förhållande till brännvidd och ljusstyrka. Rekommenderas!
Fler bilder tagna med Sigma 50mm f/1,2 DG DN ART hittar du här ->
Ifall det är något ord eller förkortning i texten ovan som du undrar över så finns förklaringen här ->
Testad av Mats 2024-06-04.
Bilderna är tagna med en Sony A7R V i RAW och konverterade till JPEG i Capture One.