• Infonsdag: Håll rätt!

    Självklart har du din fria vilja att hålla kameran hur du vill, men vi vill verkligen uppmuntra dig att hålla den "rätt". Kanske lite väl grundläggande för de flesta, men alla har inte fått lära sig detta.

    Det handlar om att få bättre bilder. Håller du rätt så blir kameran betydligt stabilare och du får skarpare bilder.

    Sätt vänster hand under objektivet med tummen åt vänster och ta stöd med armbågen mot din mage/bröstkorg. Nu blir det riktigt stabilt.

    Det finns ett sätt till som vissa tycker är ännu bättre och det är att man håller vänstra handen typ under kameran med tumled och ringfingersled mot kameran med långfingrets och pekfingrets led mot objektivet.

    Nu är det bara att fylla minneskortet med skarpa bilder. Lycka till!

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Skakningsoskärpa

    Skakningsoskärpa är inget man vill ha. Det finns flera anledningar till att man kan få det problemet och det finns likaså många åtgärder för att undvika skakningsoskärpa. Det finns en generell regel som vi ska berätta mer om.

    Den självklara lösningen är självklart ett stabilt stativ. Och att då använda självutlösaren eller en fjärrutlösare.

    Har du inte ett trebenstativ så är det näst bästa ett enbensstativ.

    Har du inte tillgång till, eller situationen tillåter inte stativ så är det viktigt att hålla kameran rätt. Det har har vi gått igenom tidigare i den här serien.

    En generell regel är att du på fri hand inte ska understiga den exponeringstid som motsvarar den brännvidd du använder. Dvs gå inte under 1/60s ifall du använder en 60mm optik, och inte under 1/250s om du använder 250mm, osv. Vissa fotografer är stabilare på handen medan andra är mindre stabila, men detta är en bra riktlinje. Med inbyggd bildstabilisering så kan du självklart hålla på längre exponeringstid. 

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Undvik damm

    Damm på sensorn är inget farligt bara lite irriterande och därför något man vill undvika. Damm är däremot farligt för slutaren, så det motiverar till större försiktighet. Undvik att byta objektiv på dammiga och smutsiga platser och när du byter objektiv så håll kamerahuset med sensorn nedåt så minskar risken för att damm trillar in i kameran.

    Det är varken dyrt eller krångligt att rengöra sensorn. Använd dock endast rengöring som är avsedd för sensorer, inget annat, och använd dem endast en gång. Här har du länkar till bra rengöring:

    Rengöring för fullformat >>
    Rengöring för APS-C och M 4/3 >>

    Vi vill passa på att utfärda en varning då det florerar ett "hack" hur man kan byta optik på Nikon Z-serien så att slutaren täcker sensorn. Vi tänker inte berätta hur man gör utan vill bara kraftigt avråda från att utföra denna faktiskt korkade handling. Slutaren är en mycket känslig och delikat mekanik där damm kan förstöra slutaren om man har otur. Damm på sensorn är ofarligt och om man behöver rengöra så kostar det 60 kronor vilket är försumbart jämfört med att byta slutare för kanske 6000 kronor.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Ljuset

    Att ljuset är viktigt för fotografering är en självklarhet. Inte då bara att ha tillräckligt med ljus, utan också typ av ljus, riktning av ljus samt färgtemperatur på ljuset. Ämnet är för stort för en enda blogginlägg även om vi bara berör naturligt ljus denna gång, men vi ska i alla fall gå igenom grunderna. Vi förutsätter att du fotograferar i RAW.

    Mängd ljus
    Vi börjar med det mest fundamentala, nämligen att styra mängden ljus till bildsensorn. Det bästa är att exponera så korrekt som möjligt oavsett hur du vill ha bilden i slutänden. Om du överexponerar så är risken att du fräter ut delar av bilden, och om du underexponerar så får du mycket brus i de mörkaste delarna. Mätta sensorn så får du mest information för att redigera senare i Capture One, eller vad du använder för program. Då kan du välja om du vill ha en ljus (High Key) bild eller en mörk (Low Key) bild, eller vad som helst därimellan.

    Hårt eller mjukt ljus
    Beroende på den effekt du vill ha i bilden så väljer du hårt eller mjukt ljus. Ofta vill man ha mjukare ljus vid porträttfotografering. Kort kan man säga att direkt solsken ger hårt ljus medan skugga ger mjukt ljus. Vad du väljer är tycke och smak men det viktiga är att du faktiskt väljer, och inte bara tar bilden där och då för att det är bekvämt. Hela idén med vår serie "Infonsdag" är att uppmuntra till att tänka efter lite extra innan du tar bilden, att se att det finns många alternativ, och detta leder då till att du tar fler bilder, och i fler variationer, och du kommer därmed att få bilder som du kommer att bli ännu mer nöjd med, och det blir ännu roligare att fotografera.

    Temperatur på ljus
    Under dagen så kommer färgtemperaturen att variera kraftigt från väldigt gult till väldigt blått. Nu kan du styra färgtemperaturen i t ex Capture One så att du kan få den känsla i bilden som du är ute efter. Vi ska nu ta upp två tillfällen med väldigt stor skillnad i färgtemperatur.

    Gyllene timmen
    Det är den stund på dagen precis efter solen just gått upp eller just innan den går ner. Då lyser solen genom jordens atmosfär och ljuset blir väldigt varmt och behagligt. Då uppstår också det som kallas för släpljus där den låga solen ger långa mjuka skuggor av allt som sticker upp.

    Blå timmen
    Det är den stund på dagen precis innan solen går upp eller just efter att solen gått ner. Det är ett mycket mjukt ljus. Denna tid är lämplig för stämningsfulla bilder.

    Riktning av ljus
    Detta är oftast den enklaste parametern att kunna styra. Tar du en bild på en person så är det ju bara att ni flyttar er runt för att få medljus, motjus eller sidoljus.

    Bilden du ser ovanför är tagen exakt vid midnatt i Ilulissat på Grönland med Fujifilm GFX 50S + GF250/4. Den tid på sommaren då det finns en gyllene timme men ingen blå timme på den platsen. Solen går aldrig ner.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Rengöring av sensor

    För eller senare så kommer du att behöva rengöra din sensor. Det är egentligen inte så komplicerat men det gäller att har rätt rengöringsmaterial och att vara försiktig. Du bör inte använda annat än det som är avsett just för att rengöra bildsensorer, för använder du fel materiel så kan du skada bildsensorn.

    Sätt rengöringsvätska på en rengöringsspatel och för den över sensorn tills den blir ren. Vi rekommenderar absolut att skaffa en lupp med belysning, det underlättar arbetet. Det är egentligen inte svårare än så. Rengöringsspatlar bör inte återanvändas.

    Se rengöringsvätska >>

    Se rengöringsspatlar (Swabs) >>

    Se lupp med belysning >>

    Använder du luft på burk så funkar det oftast bra för att blåsa bort damm men de har en tendens att spotta. Det är bara att rengöra men kan som sagt undvikas. Använd blåsbälg eller spatel istället. Det man inte vill göra är att blåsa dammet från sensorn till slutaren. Slutaren är finmekanik med mycket små toleranser och definivt inget som man vill få in damm i.

    Slutligen en varning. Precis som man inte kan torka en pudel i en mikrovågsugn så kan man inte heller rengöra en sensor med kniv eller skruvmejsel. Varför vi nämner just de exemplen med kniv eller skruvmejsel är självklart ingen slump. Det har hänt och de förstörde sina kameror. Det är sällan lönsamt att byta bildsensor. Så återigen, använd rätt produkter så är det inga problem.

    Känner du dig osäker så kan vi rengöra din bildsensor åt dig. Vi har rätt materiel och stor erfarenhet. Ring eller maila oss så hjälper vi dig.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Rengöring av kamerahuset

    Idag ska vi titta på hur du rengör kamerahuset på bästa sätt. Förra veckan tog vi upp hur du rengör ditt objektiv och nästa vecka går vi in på hur du rengör kamerans bildsensor.

    Damm borstar du bort med en pensel och blåsbälg. Använder du tryckluft på burk så tänk på att kameror som inte är allvädersskyddade måste man vara lite försiktigare med så du inte riskerar att blåsa in damm i kameran. 

    Fettfläckar kan du ta bort med linsrengöringsmedel på en microfiberduk.

    Ingrodd smuts som fastnat längs kanter kan du ta bort med en mjuk tandborste. En uttjänt tandborste är på ett sätt bättre då stråna är mjukare men istället kan sträna spreta mera.

    Har du damm på mattskivan så kan det enkelt blåsas bort med blåsbälg. Ligger dammet på mattskivans ovansida så är det enkelt att blåsa bort om din kamera har utbytbar mattskiva. Men har den en fast mattskiva så får du nog stå ut med dammet. Det blir för dyrt att åtgärda.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Rengöring av objektiv

    Rengöring är ganska lätt men ändå mer komplicerat än vad många tänker på. Vi ska dela upp detta i hur du rengör objektiv, hur du rengör kamerahuset och hur du rengör bildsensorn. Det är väldigt olika saker att tänka på. Vi börjar idag med hur du rengör ditt objektiv på bästa sätt.

    För att rengöra ett objektiv bör du ha microfiberduk, pensel, blåsbälg eller tryckluft, och linsrengöringsmedel. Vi har färdiga kit för detta. Tänk på att både microfiberduken och penseln måste vara avsedda för objektiv. Annars riskererar du att repa linsytan.

    1. Blås bort allt löst damm med blåsbälgen.
    2. Det som inte gick bort med blåsning tar du med penseln.
    3. Om det finns fingeravtryck eller annan smuts kvar så använd microfiberduken med lite linsrengöringsmedel.
    4. Torka det sista med torr del av microfiberduken.

    Blås inte med munnen mot linsytan, då det alltid kommer små vattendroppar när du blåser. De kan lämna fläckar. Andas inte på linsytan för att få imma på den som du sedan tänkt torka av med microfiberduken. Moderna högteknologiska ytbehandlingar kan reagera med de syror du har i munnen. Låter kanske långsökt men Nikon gick ut med detta officiellt för en tid sedan men nu har de dock tagit bort den informationen. Hur som helst så en blåsbälg och en microfiberduk väger inget att ha i din fotoväska och de gör det bästa jobbet.

    Det är mycket enklare att rengöra en plan linsyta än en konvex, det är en av anledningarna till att alltid ha ett UV-filter på din optik. Om du använder tryckluft på burk, vilket är mycket bekvämt, så tänk på att blåsa bort dammet och inte blåsa in det i optiken. 

    Nästa onsdag ska vi titta på hur du rengör ditt kamerahus.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Upplättning vid nattbilder

    Ibland finns det delar av en nattbild, oftast förgrunden, som man vill ljusa upp lite. Det finns lite olika tekniker man göra detta på. Vi ska berätta om de vanligaste och ge lite tips.

    Använda blixt
    Blixt är det vanligaste hjälpmedlet för att belysa ett motiv. Vid nattbilder är det lätt att blixten tar över och bakgrunden blir helt svart medan förgrunden, ofta en person, blir korrekt exponerad. För att få både bakgrund och förgrund korrekt exponerade så krävs det att du exponerar efter bakgrunden. Sedan får du dosera blixten till att inte ge för mycket ljus. Många moderna kameror gör detta mer eller mindre automatiskt så länge du inte använder programautomatik. Du kommer säkert att behöva exponeringskompensera ner blixtens ljus något för att bilden inte ska bli alltför "blixtig". Exponeringskompensation för blixten finns antingen i kameran eller på blixten, det beror på vad du har för utrustning. Sista utvägen om du inte får till det bra är att ställa både kamera och blixt helt manuellt men det är sällan man behöver gå så långt.

    Använda belysning
    Idag finns många bra LED-belysningar, båda stora och så små att de ryms i fickan. De fungerar självklart bra till detta ändamål. Det kan ta ett par provexponeringar att få en lämplig ljusstyrka men det är snabbt gjort att prova sig fram. Generellt kan man säga att det ljus du behöver från LED-belysningen är oftast mycket mindre än du tror när du långtidsexponerar vid nattbilder. Så när du med ögonen bedömer att det blir bra så dra ner ytterligare lite så ligger du närmare vad som kommer att bli bra med kameran.

    Nödbelysning
    Man tager vad man haver och gör det bästa av situationen. Har man inte planerat denna typ av bild så har man kanske inte med sig rätt prylar. Ofta har man då bara lampan i telefonen eller möjligtvis en pannlampa. Är du på riktigt nära avstånd till motivet så kan du använda telefonens bildskärm som belysning, det finns bra appar, t ex Screen Light, där du kan ställa ljusstyrkan. Är det längre avstånd och du långtidsexponerar så kan du göra en svepande rörelse med telefonens ficklampa eller din pannlampa. Det går oftast att justera ljusstyrkan på båda. Blir det för mycket ljus, eller för hårt ljus, eller du har så snabb exponeringstid att du inte hinner svepa med lampan så finns det en annan lite udda lösning. Har du en vit jacka på dig så kan du belysa den med din telefon eller pannlampa så fungerar du nu som en reflexskärm. Har du som jag ofta en svart jacka på dig så finns en annan lösning som också fungerar långt bättre än man kan tro. Belys ditt ansikte med pannlampan och ditt ansikte fungerar nu som reflexskärm som dessutom ger en varm ton. Vi behöver nog inte påpeka att du måste blunda om du vill ha synen kvar. Udda men det fungerar. Bilden du ser ovanför är tagen med "nödbelysning".

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Bakgrunden

    Tänk på bakgrunden. Var medveten om den. Den kommer att absolut påverka intrycket av den bild du tar.

    Vi kan förenkla tankar kring bakgrunden till två frågor: 
    Finns det något direkt störande i bakgrunden?
    Hur skarp vill du att bakgrunden skall vara?

    Genom att flytta på dig i förhållande till motivet kan du välja bakgrund. Genom att välja brännvidd kan du välja hur långt bort du vill ha bakgrunden i förhållande till motivet. Vidvinkel drar ut avståndet till bakgrunden och tele trycker ihop bilden och gör att bakgrunden kommer närmare. Genom att välja bländare kan du välja hur skarp bakgrunden ska vara.

    Det viktiga är att du är medveten om bakgrunden och tar medvetna beslut hur du vill ha den. Bakgrunden påverkar bilden mer än vad många förstår. Till och med mobiltelefontillverkarna har förstått detta och många av deras mobiltelefoner kan ge en konstgjord oskarp bakgrund i deras kameror om man så önskar. Ofta kallas det porträttläge.

    Med bakgrundsoskärpa, bokeh, så kan man slå ut bakgrunden helt med stort tele och en stor bländaröppning. Ibland kanske man bara vill döva ner bakgrunden med lite mjukhet och då väljer man en passande bländare för det.

    Vi kan ta lite överkurs i detta för våra mer erfarna läsare. Du kan inte bara välja hur nära du vill ha bakgrunden eller hur suddig den ska vara, du kan också välja vilken look du vill ha på den. Olika objektiv har olika karaktärer. Vissa objektiv ger helt runda bokehbollar, andra ger mer kattögonlika. Vissa har krämig bokeh, andra en orolig. Vissa har ljusare kanter på sina bokehbollar. Asfäriska objektiv ger (tyvärr) ofta bokehbollar som ser ut som skuren lök. Vissa har så kallad virvelbokeh. Genom att ha koll på brännvidd, bländare och vilken typ av bokeh så kan du skapa bilder som är något utöver det vanliga. 

    Lycka till och ha kul!

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Infonsdag: Stativ

    Detta är ett mer kontroversiellt ämne än det egentligen borde vara. Det finns två starka åsiktsgrupper inom fotografering. De som tycker att stativ är ett måste. Alltid. Att inte använda stativ är en dödssynd. Den andra gruppen anser att stativ är ett stort hinder i deras kreativitet. Vi ska vara sansade och sakliga och hjälpa dig att hitta din nivå av stativanvändning.

    Om vi börjar med att svara på frågan: Behöver du ett stativ? Svaret är: Ja!

    Det är så att i många situationer så får du bättre skärpa om du använder stativ, samtidigt som många gånger så hindrar stativet dig från att ta en bättre bild för att du hinner inte ta lika många vinklar och du hinner inte reagera lika snabbt. Med modern bildstabilisering och moderna kameror som klarar allt högre ISO så är det inte lika nödvändigt att använda stativ idag som det var förr.

    Vårt råd till dig är att använda stativ så ofta som du kan utan att det hindrar dig från att vilja ta med dig kameran eller att det hindrar dig från att vara kreativ fullt ut, t ex vid rörlig porträttfotografering. Var gränsen går känner du själv. 

    Det finns ett bra mellanting och det är enbensstativ. Det får bort mycket skakningar och ger ändå en bra rörlighet. Väger inte mycket att ta med sig heller. Det funkar mycket bra i de situationer du egentligen borde kanske använda stativ men då ett vanligt stativ känns för besvärligt att ta med sig eller för besvärligt för att använda.

    Vid långtidsexponering eller riktigt långa telen har du inte så mycket val. Där måste du använda ett stabilt stativ.

    En fråga som också brukar dyka upp vid val stativ och det är vilket stativhuvud du bör ha. Vårt generella råd är att för vanlig fotografering så är en kulled det bästa valet. För video, ett videohuvud, och för långa telen så rekommenderar vi ett gimbalhuvud.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".