EPZ18200
E PZ 18-200mm f/3,5-6,3 OSS (APS-C)
Sony
Sony E PZ 18-200mm f/3,5-6,3 OSS (APS-C)
Vårt artikelnr: EPZ18200
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS
Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS är en superzoom som är speciellt anpassad för videofilmning. Zoomomfånget på 18-200mm (motsvarar 27-300mm på 35mm-kamera) är tillräckligt stort för de flesta användningsområdena, och bildstabiliseringstekniken optical SteadyShot med aktivt läge, ger stadigare bild vid filminspelningar.
Egenskaper:
- Sony E-fattning APS-C
- 18-200 mm (motsvarar 27-300 mm på fullformat)
- Både motorstyrd och manuellt handriven zoomfunktion
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Tystgående autofokusering
- Låg fokusskift vid in och utzoomning
- Låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
Brännvidd 18mm, bländare f/10.
Passar till
Objektivet är anpassat till Sonys spegelfria systemkameror samt deras videokameror med utbytbar optik. E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS tecknar ut endast för APS-C sensorer, men går även att använda på kameror med fullformatssensor och för filmning har det mindre betydelse än vid stillbildstagning. Man förlorar ingen upplösning vid t ex filmning i 4K med någon av Sonys A7-modeller.
Allmänt
Objektivet känns robust och välbyggt med mycket fin känsla i fokus- och zoomreglagen. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst. Zooma kan man också göra på flera sätt, antingen med hjälp av videokamerans inbyggda zoomkontroller, eller använda den elektroniska zoomknappen, alternativt den manuella zoomringen på själva objektivet. Vid zoomning växer objektivet som brukligt några centimeter på längden.
Förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering håller sig på mycket låga nivåer, och det är just på dessa egenskaper som detta objektiv skiljer sig markant från mängden bland liknande objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R III:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i produktbild ovan), och det finns tre olika zoomhastigheter att välja mellan. Ett rektangulärformat motljusskydd ingår.
Brännvidd 110mm, bländare f/10. Fler bilder finns under testbildsfliken ovan.
Bildkvalitet film & stillbild
Eftersom detta är en optik framtagen i första hand för videofilmning så bedömer vi också funktioner och bildkvaliteten efter det.
När det gäller bildkvaliteten för filmbruk så finns det inte särskilt mycket att klaga över. Det ser bara skarpt och fint ut även i 4K (fullformat) på samtliga bländaröppningar och brännvidder, och den softare kantskärpan som i första hand syns på stillbilder tagna på längsta brännvidder i 100% detaljförstoring, är normalt inget som stör nämnvärt vid rörliga bilder.
Vinjetteringen är förhållandevis låg, vilket även gäller kromatisk aberration. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är förhållandevis lugn och fin. Motljusegenskaperna i direkt motljus imponerar med tanke på att det är en superzoom, jag lyckades inte provocera fram några störande reflexer eller spökbilder.
Filmklippen nedan är inspelade med Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS samt Sony A7R III i 4K.
Plus
+ Bra skärpa och bildkvalitet för videofilmning (även i 4K)
+ Bra skärpa i centrum redan på största öppning och på alla brännvidder för stillbilder
+ Mycket bra skärpa över större delen av bilden på korta brännvidder vid f/5,6-f/8
+ Låg vinjettering
+ Försumbar kromatisk aberration för filmbruk
+ Mycket bra motljusegenskaper
+ I stort sett ljudlös och lämplig autofokusfunktion anpassad för filmning
+ Ovanligt kort närgräns även på längre brännvidder
+ Relativt soft och fin bokeh både för film och stillbild på 200mm f/6,3
+ Både motorstyrd och mekaniskt handdriven zoomfunktion
+ Mycket tystgående motorzoom och fokusering
+ Zoomreglage med tre olika hastigheter (anpassade för filmning)
+ Låg eller ingen fokusskift vid zoomning
+ Låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
+ Känns gediget byggd
+ Smidig i storlek
+ Motljusskydd ingår (rektangulärt)
Minus
- Saknar möjlighet till eget stativfäste
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre på längre brännvidder (dock en vanlig egenskap bland liknande superzoomar)
Slutsats
Sony E PZ 18–200mm F/3.5–6.3 OSS är som gjord för dig som mestadels filmar med din Sonykamera och vill ha möjlighet till motorzoom och extremt tyst autofokus. För dig som använder kameran till att bara ta stillbilder och där objektivets specialanpassade egenskaper såsom låg förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning/fokusering inte är lika nödvändigt, så finns det liknande alternativ som ger likvärdig bildkvalitet till lägre pris (som exmpelvis Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS).
Testad av Mats 2018-08-14.
11 990:-
9 592:- exkl. moms

- Motordriven zoom
- Anpassad för både video
- Inbyggd bildstabilisering
Beräknad leveranstid 7-10 dagar
E PZ 18-200mm f/3,5-6,3 OSS (APS-C)
Sony EPZ18200
11 990:-

Spara 20% på Peak Design!

Spara 10% på Nisi-filter!

Spara 40% på Capture One!

Vi löser leasingavtal!

Bygg din SmallRig!

Betala tryggt med Klarna!
Rekommenderade tillbehör
Populära produkter
Cyberphoto testar
Tillbehör
Tekniska data
Om varumärket
Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS
Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS är en superzoom som är speciellt anpassad för videofilmning. Zoomomfånget på 18-200mm (motsvarar 27-300mm på 35mm-kamera) är tillräckligt stort för de flesta användningsområdena, och bildstabiliseringstekniken optical SteadyShot med aktivt läge, ger stadigare bild vid filminspelningar.
Egenskaper:
- Sony E-fattning APS-C
- 18-200 mm (motsvarar 27-300 mm på fullformat)
- Både motorstyrd och manuellt handriven zoomfunktion
- Inbyggd OSS optisk bildstabilisering
- Tystgående autofokusering
- Låg fokusskift vid in och utzoomning
- Låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
Brännvidd 18mm, bländare f/10.
Passar till
Objektivet är anpassat till Sonys spegelfria systemkameror samt deras videokameror med utbytbar optik. E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS tecknar ut endast för APS-C sensorer, men går även att använda på kameror med fullformatssensor och för filmning har det mindre betydelse än vid stillbildstagning. Man förlorar ingen upplösning vid t ex filmning i 4K med någon av Sonys A7-modeller.
Allmänt
Objektivet känns robust och välbyggt med mycket fin känsla i fokus- och zoomreglagen. Autofokus och motorzoom är extremt tystgående och jobbar i princip helt ljudlöst. Zooma kan man också göra på flera sätt, antingen med hjälp av videokamerans inbyggda zoomkontroller, eller använda den elektroniska zoomknappen, alternativt den manuella zoomringen på själva objektivet. Vid zoomning växer objektivet som brukligt några centimeter på längden.
Förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning med låst fokusering håller sig på mycket låga nivåer, och det är just på dessa egenskaper som detta objektiv skiljer sig markant från mängden bland liknande objektiv gjorda för stillbildsfotografering. Med A7R III:ans C-AF så fungerar det också mycket bra att låta kameran fokusera under zoomning och pågående filmning, det sköter den oftast riktigt mjukt, snyggt och träffsäkert. Man kan även välja om zoomen skall styras manuellt via zoomringen, eller med Powerzoom-knappen (syns i produktbild ovan), och det finns tre olika zoomhastigheter att välja mellan. Ett rektangulärformat motljusskydd ingår.
Brännvidd 110mm, bländare f/10. Fler bilder finns under testbildsfliken ovan.
Bildkvalitet film & stillbild
Eftersom detta är en optik framtagen i första hand för videofilmning så bedömer vi också funktioner och bildkvaliteten efter det.
När det gäller bildkvaliteten för filmbruk så finns det inte särskilt mycket att klaga över. Det ser bara skarpt och fint ut även i 4K (fullformat) på samtliga bländaröppningar och brännvidder, och den softare kantskärpan som i första hand syns på stillbilder tagna på längsta brännvidder i 100% detaljförstoring, är normalt inget som stör nämnvärt vid rörliga bilder.
Vinjetteringen är förhållandevis låg, vilket även gäller kromatisk aberration. Objektivets teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh), är förhållandevis lugn och fin. Motljusegenskaperna i direkt motljus imponerar med tanke på att det är en superzoom, jag lyckades inte provocera fram några störande reflexer eller spökbilder.
Filmklippen nedan är inspelade med Sony E PZ 18–200/3,5–6,3 OSS samt Sony A7R III i 4K.
Plus
+ Bra skärpa och bildkvalitet för videofilmning (även i 4K)
+ Bra skärpa i centrum redan på största öppning och på alla brännvidder för stillbilder
+ Mycket bra skärpa över större delen av bilden på korta brännvidder vid f/5,6-f/8
+ Låg vinjettering
+ Försumbar kromatisk aberration för filmbruk
+ Mycket bra motljusegenskaper
+ I stort sett ljudlös och lämplig autofokusfunktion anpassad för filmning
+ Ovanligt kort närgräns även på längre brännvidder
+ Relativt soft och fin bokeh både för film och stillbild på 200mm f/6,3
+ Både motorstyrd och mekaniskt handdriven zoomfunktion
+ Mycket tystgående motorzoom och fokusering
+ Zoomreglage med tre olika hastigheter (anpassade för filmning)
+ Låg eller ingen fokusskift vid zoomning
+ Låg förändring av "focus breathing" vid fokusering
+ Känns gediget byggd
+ Smidig i storlek
+ Motljusskydd ingår (rektangulärt)
Minus
- Saknar möjlighet till eget stativfäste
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre på längre brännvidder (dock en vanlig egenskap bland liknande superzoomar)
Slutsats
Sony E PZ 18–200mm F/3.5–6.3 OSS är som gjord för dig som mestadels filmar med din Sonykamera och vill ha möjlighet till motorzoom och extremt tyst autofokus. För dig som använder kameran till att bara ta stillbilder och där objektivets specialanpassade egenskaper såsom låg förskjutning av fokus eller optisk axel vid zoomning/fokusering inte är lika nödvändigt, så finns det liknande alternativ som ger likvärdig bildkvalitet till lägre pris (som exmpelvis Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS).
Testad av Mats 2018-08-14.