Fotohistoria: Graflex KE-4

Idag ska vi titta på en stor kamera, och då menar jag en väldigt stor kamera. Finns inte en chans att jag kunna gissa dess storlek från de bilder jag sett av den. Den har lockat mig i många år men de har alltid legat högt i pris och oftast i USA som då leder till både moms och tull. Nu hittade jag äntligen en till hyfsat pris och inom Europa. Jag måste ha sett ut som en fågelholk när jag öppnade paketet. Jag hade aldrig riktigt förstått hur stor den var. Det är som att stoppa en Contax G1 eller en Leica M6 in i en maskin och trycka på 4x storlek få ut denna. Hur som helst är denna nu en av mina favoriter bland de ca 3000 kameror som vi har i vårt museum.

Vi måste börja från början och se vad Graflex är för företag innan vi grottar in oss på själva kameran. Graflex Inc. började som  företaget Folmer & Schwing i New York. William F. Folmer var en produktiv uppfinnare som gick tillsammans med William E. Schwing och startade företaget. De tillverkade gaslampor men utökade senare med att tillverka cyklar och fotografisk utrustning. Senare så koncentrerade de sig helt på fotografisk utrustning.

Folmer & Schwing hade framgång med deras kameror som hade fokalplanslutare, en produkt dom som de lanserade redan 1899. Efter den succén så fick Kodak upp ögonen för dem och George Eastman köpte upp dem 1905. Den nya avdelningen fick 1907 namnet Folmer Graflex division of Eastman Kodak. redan 1921 så hade nu Kodak monopol på kameratillverkning i USA och blev tvingade att dela upp sig i fler företag. Kodak hittade ingen köpare till Folmer Graflex och 1928 blev Folmer Graflex till Folmer Graflex Corporation.

Under 1920-30-talen så förenklade Graflex sitt sortiment och designade om sina presskameror till att kunna använda den på den tiden nya teknologin med blixtlampor. 1933 lanserade Graflex sin National Graflex som blev deras första försök att lansera en kamera avsedd för massmarknaden.

1944 tillverkade Graflex en 4x5-modell avsedd för US Navy och US Marine Corps. Den kameran var byggd i trä och var olivgrön. Den användes primärt i Stilla Havet och i kriget mot Japan. Den kameran kallades Combac Graphic.

1945 bytte man namn till Graflex Inc. 1948 lanserades Graflex Super D, som var den första Graflex spegelreflexkamean med blixtsynkronisering. Företaget hade 1938 100 anställda och de ökade till 760 anställda till 1957. De utvidgade på 50-talet genom att ha en gren i Los Angeles, California.

1954 så tillverkas första Graflex Combat Graphic Camera som fick militära benämningen KE-4, den kamera som vi ser på bilderna här ovanför. Den tillverkades fram till 1957 och användes av US Signal Corps. Självklart olivgrön. Det fanns tre objektiv till den: En vidvinkel Kodak Ektar 2.5in (63mm) f/4.5, normalen Kodak Ektar 4in (102mm) f/2,8 och ett tele Kodak Ektar 8in (205mm) f/4. Vi har normalen och telet i vårt museum. Kring 1500 enheter tillverkades varav vi kan förmoda att ett antal har förlorats eller skadats under Vietnamkriget där de användes. Ett antal till torde också ha skrotats, så det antal som finns kvar är nog väldigt begränsat i antal.

Graflex Combat Graphic designades av John Maurer som var specialiserad på motordrivna kameror som användes av US Air-Force och tillverkades sedan av Graflex, där den produktionsattes av Hubert Nerwin som tidigare varit chefsdesigner hos Zeiss-Ikon som tog fram Contax 35mm kameror. Därav likheten med Contax RF. I och med att han jobbade hos Graflex i stället så tredubblade han sin lön. Kamerahuset är tillverkat av aluminium och väger 2,25kg. Den har en fokalplanslutare med tygridåer som T, B, X, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/50, 1/100, 1/200 och 1/500s. Filmframmatningen är fjäderdriven och en uppvevning räcker för att dra fram 9 bilder. Kameran använder speciella filmkassetter som tar 70mm film. Filmen matas från kassett till kassett och kan vid behov skäras av. Negativformatet är 6x7cm. Det finns också en blixtlampehållare som man kan montera på kameran.

Allt rymdes i en väska, också olivgrön, och hela settet fick beteckningen KS-6. Kameran hade smeknamnen Combat70 och Gullivers Contax.

Graflex köpte senare verktygen för att tillverka Ciro 35 och Ciro-flex, de fick då namnen Graphic 35 och Graflex 22.

1958 köps Graflex upp av General Precision.
1965 lanserar Graflex sin Graflex XL, baserad på Mamiya Press och Linhof Technika Press.
1968 köps Graflex av Singer Corp.
1970 och framåt så las de flesta av konsumentkamerorna ner på grund av japansk tillverkning och efterfrågan av mindre 35mm-kameror, och proffsen gick över till 120-film så Graflex tappade även yrkesdelen.
1973, vissa anger 1978, men 1973 verkar stämma bättre, så köpte Cambo kompletta tillverkningsverktyg samt kunskapen för att tillverka Graflex XL från Singer Educational Systems och marknadsförde den som Cambo XL. Rättigheterna till 4x5 Speed Graphic och Crown Graphic köptes av japanska Toyo. Graflex finns inte längre utan har blivit ett olivgrönt minne i fotohistorien.

Du ser 16 bilder av kameran här ovanför. En Hasseplad X-pan ser ut som en plutt i jämförelse. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Värdet idag ligger ofta kring 20,000kr för en väska med kamerahus och två objektiv. Endast lösa objektiv ligger på 10,000kr - 15,000kr. Kamerakroppen tom, dvs endast skalet ligger på 5,000kr - 10,000kr. De höga priserna beror på hur sällsynt den är.

Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.  

/Thomas