Bloggpost

2019-11-28

Fotohistoria: Mamiya Canonex

Idag ska vi titta närmare på hela fyra olika kameror, Jag har samlat dem till ett enda inlägg då de ändå är så lika. Mamiya Prismat Family, Mamiya Auto-Lux 35, Mamiya Prismat 528TL och Mamiya Prismat 528AL. Fyra spegelreflexkameror med fasta objektiv. Då avses fast optik som fast monterad på kameran. Jag ska även nämna lite om en femte kamera fast den är egentligen är i stort sett samma kamera som Mamiya Auto-Lux 35 men med Canon-logo. Jag hoppas det ska vara intressant att se var i fotohistorien dessa spegelreflexkameror med fasta objektiv dyker upp. Och försvinner.

Förra vecka berättade jag om en annan spegelreflexkamera med fast optik, Aires Penta 35, så det fanns ett antal spegelreflexkameror med fast optik på den tiden och idag ska vi fokusera på de fyra spegelreflexkameror med fast optik som Mamiya producerade:

Mamiya Prismat Family lansrades 1962 och är en budget-spegelreflex med fast optik, en Mamiya-Sekor 48/2,8. Kameran har en Copal centralslutare som sitter i optiken. Den klarar 1/250s - 1/15s + B vilket räcker till mycket men helt klart är den en budgetslutare. Själva spegeln fungerar som en bakre slutare. Bländaren har endast två blad och ger en rombliknade öppning vilket ger en lite udda bokeh, vilken kan vara kul i vissa situationer men är oftast gräslig. Endast två bländarblad är en riktigt snål lösning vilket inte borde höra hemma på en spegelreflex. Men iofs så var denna kamera avsedd som en budgetkamer och då måste de skära i alla kostnader.

Mamiya Prismat Family har en inbyggd ljusmätare av selentyp. Den fungerar faktiskt fortfarande. Jag vet inte hur exakt den är men att den överhuvudtaget fungerar är imponerande. Man ställer in ASA och sedan exponeringstid på kamerans ovansida så ser man vilken bländare som visaren pekar på. Det vill säga att ljusmätaren är inte kopplad utan avläses separat. Intressant att Mamiya valt att färgsätta vissa bländartal precis som både Nikon och Fujica gjorde på den tiden. Däremot så finns det ingen logik bakom färgsättningen då alla tre tillverkade hade sin egen färgkodning. Personligen så finns det något varmt retro i dessa färger som triggar något i mig sedan min barndom, detta då jag vuxit upp med alla dessa kameror.

Mamiya Prismat Family hette Mamiya Korvette i Storbritannien och Dixons sålde den som Mamiya Saturn. Båda dessa hade oftast en 48/2,8 Mamiya-Kominar optik. Den hade inte alls lika bra skärpa som Mamia/Sekors motsvarande. Den hade också lätt att få överstrålning. Mamiya Prismat Family var populär på vissa marknader, då bland annat på den engelska marknaden.

Mamiya Auto-Lux 35 lanserades 1963 och är också en budget-spegelreflex med fast optik, , en Mamiya/Sekor 48/2,8. Kameran har en Copal-X centralslutare som sitter i optiken. Den klarar 1/500s - 1/15s + B. Själva spegeln fungerar som en bakre slutare. Bländaren har endast två blad och ger en rombliknade öppning vilket ger en lite udda bokeh, vilken kan vara kul i vissa situationer men är oftast gräslig. Kameran hade möjlighet till bländarautomatik vilket var avancerat för sin tid. Du kunde också ställa den helt manuellt. Mamiya Auto-Lux 35 såldes även som Canon Canonex men bara under 9 månader. Den var i alla fall Canons första spegelreflex med någon form av automatik, men hade ingen större framgång på marknaden. Det gör att inte så många Canonex såldes och därför ligger den alldeles för högt i andrahandsvärde. Kameran hade en selencell i ljusmätaren. Mamiya Auto-Lux 35 tillverkad under betydligt längre tid än Canonex, och kameran såldes på den tyska marknaden som Revue Auto-Lux 35 och som Porst Autoflex.

Mamiya Prismat 528TL lanserades 1967 och är ytterligare en budget-spegelreflex med fast optik, en Mamiya/Sekor 48/2,8. Kameran har en Copal-X centralslutare som sitter i optiken. Den klarar 1/500s - 1/15s + B. Denna kamera har en batteridriven mätcell placerad bakom optiken. Den är av spot-typ och har en mätvinkel på 10 grader. Bländaren har endast två blad och ger en rombliknade öppning vilket ger en lite udda bokeh, vilken kan vara kul i vissa situationer men är oftast gräslig. Kameran kunde köras på bländarautomatik eller helt manuell. Den hade också en kopplad blixtsko. Kameran såldes både som Mamiya 528TL och Mamiya/Sekor 528TL. I USA såldes den som Sears Auto 35TL. Det fanns Mamiya original konvertrar till den. Dessa skruvas utan på befintlig optik. Filterdiameterna är 52mm. En som gav 35mm och en som gav 62mm. Vivitar hade även konvertrar till denna kamera. Även om denna kamera inte på långa vägar är bland Mamias bästa så sålde den hyfsat och den gav okej bildresultat. 

Mamiya Prismat 528AL lanserades 1975 och var Mamiyas sista budget-spegelreflex med fast optik, som var en Mamiya/Sekor 48/2,8. Kameran har en Copal-X centralslutare som sitter i optiken. Den klarar 1/500s - 1/15s + B. Samma konvertrrar som passade till 528TL passar även till 528AL. Största skillnaden är att 528AL har en centrumvägd ljusmätning och du hade bländarskala i sökaren. En mätarnål pekade på aktuellt bländarvärde. 1975 var detta ändå en hopplöst föråldrad kamera. Trots ett lågt pris så var dess begränsningar för stora för den konkurrens som fanns där ute på marknaden.

Vi hade en Mamiya 528TL i vårt museum när jag ramlade på en Mamiya Family till vettig kurs. Jag tänkte ta upp dessa i bloggen då jag tyckte hörde till fotohistorien. Det var då jag insåg att Mamiya hade ju två till kameror i denna serie och jag hittade en Mamiya Auto-Lux 35 till rätt kurs, så jag köpte den också men då saknades ju 528AL, och den var lite dyrare tyvärr, men ja, det blev en sån också. Så nu är denna serie komplett i alla fall. Du kan se bilder på alla fyra här ovanför. Jag hopppas att vi i framtiden hittar en Canonex till vettigt pris, det skulle vara kul att ha på samma hylla som dessa.

Du kan se 9 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden.

Värdet på dessa kameror beror helt på skick och funktion, de ligger på 100-800kr och där udda nog 528AL ligger högst. Jag gissar att det tillverkades och såldes minst av den modellen. 

Vill du läsa mer ur vår serie "Fotohistoria" så kan du använda sökfunktionen här i bloggen och skriva in just Fotohistoria.