Fortsatt testande!

Vi har testat Fujifilms X-T2 under sommaren på flera olika motorevent för att få en utvärdering av hur den fungerar i skarpt läge. Ett genomgående test kommer först när vi har ett officiellt produktionsexemplar men vi kan dela med oss av en del redan nu...

Bildmässigt är det inget snack om att X-T2 är på en riktigt hög nivå men det är inget överraskande då vi vet att den delar det mesta när det gäller sensor och bildbehandling med X-Pro2 som redan bevisat sig, läs gärna vårt test av den. Frågan är om Fujifilm lyckats att lyfta sig från ryktet att vara långsammare än sina konkurrenter? Det krävs för att X-T2 ska vara den succé som Fujifilm hoppas på. Redan med en lite småbuggig och tidig förproduktionskamera kan vi intyga att autofokusen är på en nivå som man ska kunna förvänta sig för en kamera i den här klassen och genren som X-T2 vill placera sig i. Efter några tusen exponeringar så visar det sig att jag har fått i samma nivå med skarpa bilder som mina kollegor och vänner med konkurrenternas kameror. Däremot är greppet Booster Grip med två extra batterier ett måste för dig som ska ta mycket action och bildserier.

Om X-T2 kan konkurrera med sina APS-C-kollegor för action och motorsport så blir det en mycket intressant kamera då den har fördelar där den slår dessa och det är för det första de fina JPG-filerna direkt från kameran, här märks det att man har jobbat hårt för att få ett smidigt flöde tack vare riktigt bra JPG istället för att fokusera på lösningar med mindre RAW eller liknande. En annan fördel är de otroligt fina objektiven som ger otroligt bra bildprestanda för vettiga pengar. Tar man av Booster Grip-greppet och har en 35mm f/2,0 monterad så är kameran relativt liten och lätt men ger enormt fina bilder, redan från största bländare.

Läs mera här: Fujifilm X-T2

Har du frågor kring X-T2? Skriv gärna en kommentar med din fråga så svarar vi så gott vi kan!

Bilden är tagen på Mittsverigebanan, foto: Tobias Lehtinen