Bloggpost

2024-01-25

Fotohistoria: Thomas favoriter del 3 av 10: Canon F-1N

P1010231.jpg

I vår serie fotohistoria så har vi berättat om alla möjliga, och omöjliga, kameror. Idag ska vi titta på den tredje analoga favoritkameran av 10 kameror från 10 olika märken. Ingen rangordning. Vi ska titta närmare på min favorit från Canon. Nästa vecka ska vi titta på min favorit från Minolta.

Så av alla Canons fina analoga systemkameror så föll mitt val direkt på Canon F-1N. Det är den kamera som jag trivdes allra bäst med. Jag hade även en F-1 (old) och en T90, dock inte samtidigt. De var också fina kameror men F-1N har en speciell plats i mitt hjärta. Byggd som en stridsvagn och den fick verkligen bekänna färg den tid jag hade den, men den fungerade perfekt i alla väder och i alla temperaturer. Jag hade en FDn 85mm f/1,2 L till den som jag älskade men vi hade ingen sådan i vårt museum då de numera har skjutit iväg i pris långt över vad som är rimligt, men vi hade en FDn 50mm f/1,2 L så den fick vara med på bilderna.

Vi tar en titt på dess historia: I mars 1971 så lanserar Canon sin F1. Helt manuell och helt mekanisk. Ljusmätaren sitter i kamerahuset och inte i den utbytbara sökaren vilket gör att du kan mäta ljuset oavsett sökare du använder. Detta var en stor fördel mot Nikon F2 som var den stora konkurrenten på den tiden.

1971-1975 Canon F-1, en manuell och mekanisk kamera med inbyggd ljusmätare. Det fanns motor med 3 b/s som tillbehör. Den använde 10st AA-batterier.

1972 kom en specialversion: High Speed Motor Drive Camera. Den hade fast halvgenomskinlig spegel. Den använde 20st AA-batterier och klarade hela 9 b/s.

1976 kom en till specialversion, denna gång bara kosmetiskt. Den hade ett emblem "1976 Montreal Olympics".

1978 kom "ODF-1" som står för Olive Drab F-1 som kallas både safari och militär på grund av sin olivgröna färg, denna modell är populär bland samlare.

F1 fanns också i versionen med ingraverat "US Navy" samt en med "U.S. Dept. of Defense"

1976-1980 Canon F-1(n), men som alla ändå refererade till bara F-1. Det är i grunden samma kamera men en hel var uppdaterat, den fick mattskiva E isf A och skillnaden var snittbilden, frammatningsarmen fick ett plastgrepp och fick ett annat redoläge samt en kortare frammatningsrörelse, max ISO ökade från 2000 till 3200, ny bättre spegel, förbättrad återspolningsvev, förbättrad synkkontakt, fjäderbelastad batterikontroll, förbättrad hållare för avtryckaren, fick gummiring runt okularet, filmflikshållare på bakstycket och förenklad dubbelexponering.

1981-1994 Canon New F-1, här kan det bli lite stökigt för denna modell hette New F-1 men blev känd som F-1N. Den ska ha slutat tillcwerkas 1992 men blev officiellt nedlagd 1994. En helt ny och fullt modern kamera då den släpptes. Här kombineras elektronik med mekaniska tider. Sökaren är fortfarande utbytbar, en av sökarna medgav tidsautomatik. Den hade totalt 32 olika mattskivor med 13 olika utseenden. Skillnaden förutom utseendet var att mattskivan styrde vilken typ av ljusmätning du ville ha: genomsnitt, avgränsat område eller spot.

1980 kom en version "1980 Lake Placid"

1983 kom en "50th Anniversary" som var standardmodell men med logon i guld.

Canon levererade några F-1N med fast ALOS 3,5/35 optik till Schweiziska posten.

1984 kom en version "1984 Summer Olympics" som hade OS-loggan och Canons logga i guld.

1984 kom också en "High Speed Motor Drive" som klarade 14 b/s tack vare en fast halvgenomskinlig spegel.

Det fanns också en US Navy-modell som var samma som standardmodellen men med US Navy ingraverat på högra framsidan. Verkar inte vara så högt samlarvärde på dessa då det troligen fanns ganska många, och det fanns även många objektiv som också var märkta US Navy. Det fanns även versioner för "Canadian Forces", och en polisversion med Multanova VR5F. Det fanns en grön variant märkt "US GOVT PROPERTY"

Canon F-1 är en legendarisk kamera oavsett version. De ligger inte så högt i pris och en F-1 i fint skick kan pryda vilken bokhylla som helst.

Jag utnämner Canon F-1 till kamerahistoriens stridsvagn. Den verkade tåla allt.

/Thomas