• 3 snabba tips om hur du fotar fyrverkeri!

    Inatt smäller det (bokstavligen) och det är nyår. Passa på att ta med kameran och fota då du kan få några riktigt häftiga bilder som man normalt endast tar en gång om året. Vi ger tre snabba tips om hur du gör dig redo för att fota natten show!

    1. Använd stativ

    Du fotar alltid fyrverkeri på natten när det är mörkt med lång slutartid så du måste alltid ha stativ. Det spelar inte så stor roll vilket stativ du använder men ett stativ vi kan rekommendera är detta som just nu är på kampanj! Sirui Stativ N-1004SK + kulled G-10KX

    2. Inställningar

    Se till att ställa in din kamera på manuellt läge så du kan styra över bländare och slutare helt själv. Bländaren kan du ställa in på runt f/8 för att få allt i bilden skarpt då fyrverkerierna inte kommer vara på exakt samma fokuslinje. Slutartiden beror helt på hur du vill att dina bilder ser ut men i regel brukar man ha en slutartid på mellan 2-10 sekunder för att få med hela explosionen. Använd en fjärrkontroll eller timer för att slippa skakningsoskärpa i bilden.

    ISO vill du ha så lågt som möjligt, ISO 100-200. Stäng av brusreducering för att hinna ta så många bilder som möjligt. Stäng av autofokus och fokusera manuellt i förväg.

    3. Använd ett vidvinkelobjektiv

    Använd ett vidvinkelobjektiv för att få med hela explosionen samt lite miljö för att få en härlig känsla i bilden. Mest populära brännvidden är mellan 14mm - 24mm för att få med allt. Detta beror självklart helt på hur långt bort du står. Se våra sortiment på vidvinkelobjektiv HÄR >

  • Fotohistoria Minolta-35 Model II

    Även Minolta gjorde sin "Leica-kopia" precis som de flesta andra. Inte samma känsla eller precision som en Leica men inte alls så långt ifrån heller. Kameran känns riktigt gedigen och har några funktioner som låg i framkant för den tiden. Vi ska gå in lite mer om dem. Minolta tillverkade kring 40,000 exemplar av deras 35-serie under de 12 år som de tillverkades.

    För att få vår Minolta-35 Model II (version b1), inte Model IIB, i ett historiskt korrekt sammanhang så börjar vi lite mer från början. 

    1947 släpper Chiyoda Kōgaku Seikō sin Minolta 35. Det är ingen tvekan om att den är baserad på en Leica III. Chiyoda Kōgaku var tidigare helt fokuserade på mellanformatskameror som Semi Minolta och tvåögda spegelreflexkameror som Minoltaflex. Minolta-35 har M39, så kallad Leica-gänga, som också kallas LTM (Leica-thread-mount). Chiyoda slog Leica på ett par punkter som att de lyckats kombinera sökaren och mätsökaren till samma fönster medan Leica hade på den tiden två separata fönster. Minolta-35 hade en självutlösare också, något som Leica saknade. Kameran hade ett udda negativformat på 24x32 istället för det vanliga 24x36. Den levererades med en Super Rokkor 45/2,8 som hade 5 linselement i 3 grupper. En linsgrupp om 5 element ihopkittade satt i optikens front. Det fanns ytterligare tre objektiv:  Chiyoko Super Rokkor 85/2,8, Chiyoko Tele Rokkor 110/5,6 och Chiyoko Tele Rokkor 135/4.

    1947, alltså redan samma år, så kommer Minolta-35 (Model B) där efter serienummer kring 600 så ändrades exponeringstiderna på långtidsverkets ratt från 25, 10, 5, 2, 1 till 25, 8, 4, 2, 1. Ungefär vid serienummer 1,500 ändrades det ingraverade företagsnamnet på kameran toppkåpas överdel från hela namnet Chiyoda-Kogaku Osaka till bara C.K.S. Objektiven började få ett blått © på frontringen. Det stod inte för copyright utan för att objektivet var antireflexbehandlat. 

    1948, kring den här tiden och från ca serienummer 4,000 så kom Minolta-35 (Model C). Nu ökade kamerans negativformat från 24x32 till 24x33. Om vi ska grotta in oss på detaljer, vilket är kul ibland, så på denna modell så ökade storleken på returratten. Ingraveringarna på optiken och slutarratten vändes nu mot fotografen. Chiyoko Tele Rokkor 110/5,6 och Chiyoko Tele Rokkor 135/4 lanseras.

    1949, kring serienummer 10,000 så lanseras Minolta-35 (Model D). En urgröpning gjordes på fronten under optiken för att lättare kunna använda spaken för fokusering på objektiven. Negativformatet ökar ytterligare upp till 24x34. Kamerahuset får nu också remöglor på var sida om huset. Chiyoko Super Rokkor 85/2,8 lanseras.

    1951, kring serienummer 15,000 så lanseras Minolta-35 Model E. Nu ingraveras modellversionen på kamerans front. Den får en mekanisk blixtsynkronisering med ett uttag på baksidan under tillbehörsskon. Sökaren får okularjustering vilket var något unikt på den tiden.

    1952, kring serienummer 17,000 så lanseras Minolta-35 Model F. Egentliga skillnaden var att kameran nu fått ett vanlig PC blixtsynkuttag.

    1953, kring serienummer 70,000 så lanseras Minolta-35 Model II (version a1). Det blir lite klurigt nu på modell II då den finns i fyra versioner som benämns "a1", "a2", "b1" och "b2" men ska inte blandas ihop med Modell IIA, som är en helt annan version. Modell II har fortfarande det udda negativformatet på 24x34mm. Ett rött "X" som avser blixtsynk finns nu på långtidsverkets ratt, mitt mellan 25 och 8. Den största nyheten på Modell II är dess bakstycke som nu sitter på gångjärn på ena sidan. Det finns två olika versioner av detta bakstycke och dessa är inte kompatibla. Det sker en hel del yttre uppdateringar i designen. Självutläsare har fått, unikt nog, tre olika lägen. Chiyoko Rokkor 35/3,5 lanseras. 

    1955 lanseras Minolta-35 Model II (version a2) har många yttre förändringar som att topp och bottenkåporna har blivit djupare och går nu in under frontplattan där optiken sitter. Toppkåpan är också lite omdesignad. Super Rokkor 45/2,8 erbjuds inte längre som standardoptik utan det blir Super Rokkor 50/2 eller 50/2,8 som erbjuds. Av den anledningen så är nu ljusramen i sökaren anpassad för 50mm.

    1955 lanseras Minolta-35 Model II (version b1). Nu byts C.K.S. på kamerans topp till Chiyoda-Kogaku. Skillnaderna mot version a2 är endast till det yttre. Cirka 16,000 enheter tillverkas även av denna version. Denna tillsammans med version b2 är de absolut vanligaste versionerna som finns att tillgå. 

    1956 lanseras Minolta-35 Model II (version b2). Här har blixtskon förbättrats med att två kulor som är fjäderbelastade trycker mot det som monteras i tillbehörsskon, oftast då en blixt. Denna finess finns kvar på den kommande Modell IIB. Bakstyckets tryckplatta förbättras. Cirka 16,000 enheter tillverkas även av denna version.

    1958 lanseras Minolta-35 Model IIB och nu äntligen har kameran det standardiserade negativformatet på 24x36mm. Serienumrena börjar på 103,000. 

    Den version vi har i vårt museum och den du ser på bilden är en Minolta-35 Model II (version b1). Slutaren klarar 1/500s - 1s + B + T. Med optik så väger den hela 820 gram. 

    Värdet på en Minolta-35 beror på vilken modell och version samt vilken optik som sitter på, och givetvis skicket, men generellt kan vi säga att värdet ligger mellan 2500kr - 4500kr. Den kamera som vi har på bilderna torde ligga kring 3500kr.

    Du ser 9 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Vi tar tacksamt emot både kameror och objektiv till muséet. Dels vill vi rädda kameror från att hamna på återvinningen och dels vill vi bygga vidare på vårt museum. Har du en kamera eller objektiv som du vill donera så maila till thomas@cyberphoto.se så skickar jag en betald kolliavi.

    /Thomas

  • Netflix godkänner Canon och Sony!

    Netflix har godkänt att Sony FX6 och Canon C70 kan användas i Netflix-produktioner.

    Som vi skrivit tidigare så har Panasonic imponerat med att fått både Lumix S1H och den nya BGH1 godkända av Netflix. Både Canon och Sony har flera kameror som är godkända av Netflix men dessa har främst varit renodlade cinemakameror som Canon C700 och Sony Venice. Nu har båda fått sina mer budgetvänliga men kraftfulla instegs-cinemakameror godkända. 

    Båda tillverkare har tagit deras spegelfria systemkamera och gjort den helt inriktad för video. Canon har tagit inspiration från sin EOS R-serie och skapat EOS C70 medan Sony har tagit delar från nya A7S III och skapat FX6. Två mycket kapabla videokameror som nu kan användas i Netflix-produktioner.

    Läs mer och beställ här:
    Canon C70
    Sony FX6

  • Infonsdag: Reflektion

    Reflektioner i bilder kan verkligen göra en bild intressant. Var denna bild är tagen är ju rätt självklart, och det var kul att fånga en bild som inte är den vanliga tråkigt turistiga bilden av ett sådan ikonisk byggnad.

    Reflektioner kan man hitta i vattenpölar, mot glasrutor, mot krom och ja, mot en massa olika ytor. En av våra favoriter är att reflektera ett rejält norrsken i en sjö. Det är egentligen bara ens egen fantasi som sätter begränsningarna. Man kan stava reflektion som reflexion också. Nästa gång du ser en vattenpöl så se om den kan ge dig en bra bild.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Vi har äntligen Godox!

    Godox är ett märke som de flesta redan känner till. De tillverkar prisvärda belysningar, blixtar och tillbehör i hög kvalitet.

    Godox är älskat av många just för deras kvalitet och hur prisvärda deras produkter är. De har ett brett sortiment med blixtar för både nybörjare och professionella fotografer. Oavsett om du behöver en liten blixt som kopplar trådlöst till telefonen, en mindre speedlite eller en stor studioblixt så har Godox en belysning för dig.

    Vi har länge sålt Quadralite som är ett systerbolag till Godox som tillverkas av samma fabrik och säljs som nästan samma produkter men under olika namn. Vi har testat en stor del av dessa produkter redan och är mycket imponerade över kvalitén i jämförelse med priset.

    Så är du intresserad av en ny belysning eller blixt så rekommenderar vi att kika på Godox produkter, vill du köpa en speciell Godoxprodukt vi inte har i sortimentet? Kontakta oss så hjälper vi dig!

    Läs mer och se vårt sortiment här:
    Godox

  • Smidig RGB-belysning!

    Nanlite har nyligen lanserat en smidig LED-belysning som kan användas till att lätta upp skuggor eller skapa häftiga effekter i dina bilder och videor.

    Panelen är mycket ljusstark, har ett CRI-värde på 97 och den har flera RGB-dioder som gör det möjligt att ändra färg steglöst. Den är mycket smidig och ryms utan problem i jackfickan eller ett mindre fack i din kameraväska så du får med dig den vart du än ska. Panelen har många användningsområden men används för det mesta som effektbelysning i bakgrunden i foto/video eller att lätta upp skuggor på motivet. Jobbar du hemifrån nu under dessa mörka pandemitider så fungerar denna belysning perfekt i videosamtal. Para panelen med ett Gorillapod-stativ så har du en smidig och mycket effektiv belysning som ger ett mjukt och snyggt ljus till dina videosamtal.

    Med belysningen så ingår det en kabel för laddning, en snygg bärväska och en diffusor för att få en mjuk ljusbild. Den styrs av knappar på sidan och en liten info-display på baksidan omringat av snygg kolfiber. Den finns i lager och är tillgänglig för leverans direkt, dessutom är den mycket prisvärd för endast 990:-.

    Läs mer och beställ här:
    NanLite LitoLite 5C

  • Drönarsöndag: Skridskor

    Ser du skridskoåkaren?

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Umeå

    Jag höll på att testa ett gäng gamla gluggar då solen fick för sig att gå ner. Något som inte uppskattas för man tar testbilder, men jag såg en lila himmel bli allt starkare i sin färg så jag slängde på den bästa gluggen jag hade med mig, Fujinon GF 45/2,8. Vilket för övrigt är en av världens absolut bästa gluggar någonsin.

  • Fotohistoria: God Jul!

    Det är torsdag, throwback thursday, där vi berättar om något som är intressant ur fotohistorisk synvinkel. Idag är det dessutom julafton så vi kombinerar de båda. Först och främst vill vi önska alla en riktigt mysig jul i dessa speciella tider. Vad kan vara mer jul än en julgran tagen med en optik som har bubbelbokeh?

    Bilden är tagen med Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50/2,8. När jag arbetade i en fotobutik på 80-talet så betraktades dessa objektiv som skräp och var inget som vi ville byta in om möjligt. Vi har fyra sådana här objektiv i vårt museum och jag har nämnda skäl aldrig ens tittat åt deras håll. Jag såg nyligen på en Youtubevideo där de använde just denna optik och att den har bubbelbokeh. Detta gjorde att jag faktisk plockade fram en Domiplan för test. Domiplan är en Cooke-triplet så konstruktionen är över 130 år gammal och har bara tre linselement. Objektivet lanserades 1962. Vill du ha bubbelbokeh för väldigt få kronor så är Fujinon 55/2,2 ett ännu bättre val. Både den och Domiplan 50/2,8 ligger på 100-300kr på begagnatmarknaden.

    Bubbelbokeh kallas också för såpbubbelbokeh. Det är när bokehbollarna får en ljus kant, vilket egentligen är ett optisk fel och återfinns oftast på enkla trippletter, dvs objektiv med endast tre linselement. Det förekommer även på andra objektiv med 4 linselement som den tidigare nämnda Fujinon 55/2,2. Denna typ av bokeh kan vara vacker och charmig om man nyttjar den rätt. Den kan också vara störande och irriterande på "vanliga" bilder.

    Se testen av Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50/2,8 >>

    Se testen med Fujinon 55/2,2 >>

    Objektivadaptrar hittar du här >>

    Slutligen vill vi än en gång önska alla en riktigt God Jul!

    /Thomas

  • Video: Favoriterna från Samyang

    Kika på vår video om de två mest populära objektiven från Samyang, 85/1,4 och 14/2,8. Två objektiv som finns både med eller utan autofokus och en uppsjö olika fattningar som passar de flesta fullformatskamerorna på marknaden.

  • Infonsdag: Fönsterljus

    Ljus från ett fönster kan vara en mycket bra ljuskälla och ska absolut inte underskattas.

    Man kan använda ett fönster som ljuskälla på många sätt. Dels som ljuskälla till t ex ett porträtt men du kan också ta en bild där själva fönstret blir en del av motivet. Någon som sitter och tittar ut, kanske lite drömmande, bara din fantasi som sätter gränserna. Som liknande den bild du ser här ovanför. Det är självklart mycket lättare och effektivare att använda en studiobelysning för där har du full kontroll på allt.

    Använder du ett fönster som ljuskälla så beror ljuset på hur stort fönstret är. Ett stort fönster ger mindre skuggor, vilket ibland är bra, och ibland dåligt och du vill ha lite mer karaktär i ett porträtt. Naturligtvis gör det stor skillnad om det är molnigt eller soligt, och om solen lyser rakt in i ett rum. Oftast ger moln bästa ljuset in i ett rum, men återigen så beror det helt på vilken effekt du är ute efter. Du kan styra ljus med gardiner och persienner men oftast så får du "styra ljuset" genom att flytta omkring motivet i rummet. Generellt kan man säga att ju längre in i rummet du placerar motivet, desto mjuklare ljus får du.

    Slutligen och kanske viktigast av allt: Släck alla lampor för annars får du en mardröm med vitbalansen. Du kan styra skuggor bra med en reflexskärm och då får du samma färgtemperatur i alla delar. Då förutsatt att du använt en vit eller silverfärgad reflexskärm.

    Lycka till med din fotografering!

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • En magisk favorit!

    En normalzoom är ett av de mest populära objektiven som finns, du får flera trevliga brännvidder i ett och samma ljusstarka objektiv. Det finns dock en normalzoom som är lite mer unik än resterande.

    En normalzoom passar perfekt för fotografer som behöver bra och skarpa bilder i ett snabbt arbetsflöde. För hobbyfotografer som har mer tid brukar ett starkt val vara fasta objektiv då du får mer ljus, finare bakgrundsoskärpa och ofta skarpare bilder. Det finns dock ett objektiv som tar det bästa från båda i ett objektiv.

    Med Canon RF 28-70/2,0 L USM får du samma trevliga brännvidd och du har ett helt bländarsteg extra vilket gör otroligt mycket med känslan i bilden. Du får en mjuk och härlig bakgrundsoskärpa samt bildskärpa som utan problem kan jämföras med en fast optik. Du får i princip fyra fasta objektiv i ett, 28mm, 35mm, 50mm och 70mm. Helt enkelt en dröm för dig som vill ha känslan av en fast optik men det praktiska av ett zoomobjektiv.

    Jag tycker om att använda mitt RF 28-70/2,0 L USM till att fota min hund. Det är en valp på 4 månader så den har otroligt mycket spring i benen och står nästan aldrig still, därför är det perfekt att snabbt kunna gå från 28mm till 70mm beroende på vart hunden stannar. Jag tycker objektivet ger en otroligt härlig charm tack vare den stora bländaren. Detta är ett objektiv som jag använder väldigt ofta och kan rekommendera starkt.

    Alla bilder är taget med Canon EOS R5 + RF 28-70/2,0 L USM

    Läs mer och beställ här: Canon RF 28-70/2,0 L USM

  • Använd din surfplatta med Joby!

    Nu under julledigheterna kommer du spendera mycket tid framför surfplattan och se ikapp dina favoritserier. Se till att göra det behagligt och ha ett stativ till din surfplatta, Joby har ett av de bästa alternativen som är helt justerbar efter din önskan.

    Joby Gorillapod Griptight Pro går att använda till surfplattor upp till 10,5 tum vilket betyder de flesta iPads och även de flesta Android-plattor. Stativet är byggt av Jobys älskade gorillapod som är ett stativ med böjbara ben vilket gör det möjligt att använda surfplattan vart du vill. Perfekt för dig som jobbar hemifrån för att få en så ergonomisk position som möjligt.

    gorillapod_ipad_blogg2.jpg

    På bilderna ovan ser du några användningsområden men möjligheterna är ändlösa då benen går att böja precis som du vill.

    Beställ Joby Gorillapod Griptight Pro till din surfplatta här >

    Läs mer om Joby >

  • Drönarsöndag: Fyr

    Istäckt hav och öppet hav möts precis vid en fyr, väldigt fascinerande att se ovanifrån.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Hverir

    Denna bild är tagen i Námafjalls geotermiska fält, som också kallas Hverir...

    Island är ett fantastiskt ställe. Hverir kan jag konstatera är fantastiskt vackert, fantastiskt spännande, fantastiskt illaluktande och fantastiskt irriterande. Det är självklart svavlet som luktar. Vid varje kokande lerhåla så var det liksom en upphöjning där folk stått. Lite udda tänkte jag men det är kanske för att folk skulle se bättre. Kunde inte haft mer fel. Den lera som finns i området fastnar under skorna likt segt silikon och bygger på så när man går därifrån är man någon centimeter högre. Att sedan få bort denna sega och vidhäftande lera var en utmaning. Man ville ju inte få in den i bilen. Jag kan säga att varje grästuva inom ett par hundra meter hade använts som skoborste. De borde haft en skylt med tipset att sätta plastpåsar över fötterna. Det var sannerligen en utmaning att sanera skorna. Så om du åker dit ta detta tips till dig.

    Det finns lite pinnar med snören och en massa folk som vandrar kring i detta område men jag trollade bort allt sådant. Bilden är tagen med Fujifilm GFX50S + GF 23/4,0 R LM WR, 1/60s, f/14 och ISO 100.

    Klicka här för att se större bild >>

    /Thomas

  • Test: Panasonic Lumix S5

    Test

    Nu kan du se och läsa vårt test på Panasonic Lumix S5 som är en mycket efterlängtad instegsmodell i Panasonics S-system, som gör systemet tillgängligt för fler. DC-S5 presenteras som en hybridkamera, dvs den är tänkt att tillfredsställa behoven både hos relativt avancerade fotografer och filmare. Förutom ett lägre pris än storebröderna i S1-serien så har S5 även ett klart smidigare format och blir därigenom mer lätthanterad och smidigare att transportera.

    Mats skriver: Panasonic hoppas med S5:an att kunna överföra konceptet från den mycket populära GH5-kameran till sin fullformatsserie, berikat med den senaste teknologin lånad bl a från S1-seriens kameror. Man använder fortfarande kontrastdetekterande autofokus, som nu ska ha blivit ännu snabbare och effektivare än i tidigare modeller. Panasonic S5 ger ett mycket gediget intryck tack vare ett chassi av magnesiumlegering och ett skönt grepp, trots det kompaktare formatet. Självklart är den också vädertätad.

    Bildkvaliteten i Panasonic S5 är mycket fin med låga brusnivåer och bra detaljåtergivning för sin upplösning på 24MP. Med Panasonic S5 kan man spela in i 4K och UHD upp till 30p med full sensorbredd, och upp till 60p i APS-C-läge. I H.264 / 10-bitars / 4:2:2-läget upp till 30p får man en bitrate på upp till 150 Mbps, och i H.265 60p gäller 10-bitar 4:2:0 / 200 Mbps. Samtliga direkt till minneskort.

    Läs hela testet här: Panasonic Lumix S5

    Se vårt videotest: CyberPhoto testar Panasonic S5

  • Fotohistoria: Royal

    Återigen så ska vi kika på en väldigt ovanlig kamera. Den kommer från Royal Camera Company eller på japanska: Daiou Shashin Kōgaku som också förkortades till DSK, var en kameratillverkare placerad i Tokyo i Japan. De släppte sin första kamera 1955 och sin sista 1957 så de hade bara en kort karriär på kameramarknaden. Nu var kamerorna mycket välbyggda, åtminstone den vi ska titta på idag som heter Royal 35-M.

    Royal 35M var en välbyggd mätsökarkamera med fast optik. Den hade bra komponenter, optiken 45/2,8 kom från Tomioka, ljusmätaren från Sekonic och slutaren från Copal.

    Royal Camera Company tillverkade följande modeller:

    1955 Royal 35 or 35 S
    1957 Royal 35-M
    1957 Royal 35LE (vissa anger 1959)
    1957 Royal 35-(vissa anger 1959)
    1957 Royal Mark S-2

    Dessa kameror såldes också under andra varumärken: 

    Som Ogikon av Ogino i Japan  
    Som Hiyoka av I S Photo i Japan, 
    Som Hanimexin av Hanimex i Australien
    Som Wirgin av Wirgin i Europa
    Som Skylark av Mansfield i USA
    Som Luxall av okänd
    Som Torca av Tor Optical

    På 50-talet när japanska kameraindustrin ökade okontrollerat så blev det också en del kameratillverkare som inte klarade sig och Royal blev en av dem.

    Du ser 7 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Värdet på en sådan här kamera ligger på mellan 900kr - 2000kr beroende på skicket.

    Vi tar tacksamt emot både kameror och objektiv till muséet. Dels vill vi rädda kameror från att hamna på återvinningen och dels vill vi bygga vidare på vårt museum. Har du en kamera eller objektiv som du vill donera så maila till thomas@cyberphoto.se så skickar jag en betald kolliavi.

    Senast testade "vintage lenses" är:
    Pentax Macro-Takumar 50/4 >>
    Jupiter-12 35/2,8​ >>
    Carl Zeiss Jena Sonnar 50/2​ >>
    Jupiter-8M 53/2​ >>
    Voigtländer Snapshot-Skopar 25/4​ >>
    Jupiter-8 50/2 >>
    Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5 >>
    EBC Fujinon 50/1,4 >>

    /Thomas

  • Ruby Law tar Profoto till Pekings gator och gränder

    På platser med mycket folk och massor av liv och rörelse kan det ofta vara svårt att fotografera med stora och skrymmande ljuskällor. När Ruby gav sig ut bland gatorna och gränderna valde hon därför att komplettera det befintliga ljuset med det vackra och naturliga ljuset från den lilla, lätta och kompakta Profoto A1X.

    Tonvikten på kontakt märks även tydligt i Rubys fotograferingsstil. ”Jag ägnar mycket tid åt att prata med människorna jag fotograferar. Kommunikation hjälper till att skapa förtroende mellan fotografen och den som fotograferas. Jag vill lära känna dem, deras hopp och drömmar – till och med deras rädslor. Förhoppningsvis kan sedan denna kontakt tränga in i bilderna jag skapar.”

    Läs hela artikeln här: Ruby Law tar Profoto A1X och Profoto Connect till Pekings gator och gränder

  • Infonsdag: Lär av misstagen

    Få saker låter mer självklart än att lära av misstagen. Men misstag kan göra dig till en bättre fotograf.

    Kanske vi skulle gett inlägget titeln: "Våga göra misstag" i stället. 

    Om du inte gör några misstag eller om du inte kan se några fel i dina bilder, så är beror det inte på att du är en perfekt fotograf, snarare tvärtom. Det beror troligen på att du är en tråkig fotograf som inte utmanar dig själv eller inte har erfarenheten att se felen i dina bilder. Detta låter kanske lite negativt och det gäller självklart inte just dig. Poängen är att om du utmanar dig själv att fotografera utanför ramarna genom att chansa och experimentera så kommer du att ta några fantastiska bilder men du kommer också att ta många misslyckade bilder. Gläd dig över de som blev fantastiska och lär av de som blev misslyckade. Det är så duktiga fotografer blir ännu duktigare.

    Initiellt så måste du konstatera att alla gör misstag. Även du. Sedan måste du kreativt kritisera dina bilder. På en stor högupplöst skärm. Alla som har fotografering som intresse bör ha minst en 4K-skärm att se sina bilder på. Att bedöma en bild på kamerans skärm, hur stor skärmen än må vara, räcker inte. Du kan ha familjemedlemmar eller vänner som kritiker. Bra perspektiv? Bra beskuren? Bra redigerad? Rätt exponering? Bra komponerad? Bra skärpa? Rätt skärpedjup?. Naturligtvis så är fotografering som all konst väldigt subjekitvt. 

    Bild 1: Bilden du ser här ovanför föreställer månen över Huntonit AB i Rundvik. Den innehåller flera misstag. Jag ser månen ovanför fabriken och tänkte att det kanske kan bli en intressant bild. Jag tror inte riktigt på motivet och är därför inte alltför engagerad i att ta bilden. Det är svinkallt och det blåser storm. Jag sätter kameran på stativet och söker lite lä vid bilen och lägger upp kameraremmen så den inte ska fladdra i vinden. Jag vill kunna beskära lite då största optiken jag hade med var 250mm, så jag kör på ISO 100. Så långt, så bra. Jag tog några bilden med lite olika inställningar. På kamerans skärm så ser bilderna okej ut. Det blåser storm och jag fryser så det fick duga och jag ville in i bilen igen. Väl hemma vid datorn så ser jag att bilderna blev mycket coolare än jag förutspått. Men alla bilder har skakningsoskärpa på grund av vinden. Månen är mer eller mindre avlång på alla bilder på grund av den långa exponeringstiden. Jag gjorde misstag. Jag borde klätt på mig mer för att kunna göra ett bättre jobb. Jag borde ställt bilen så att kameran var helt i lä. Jag borde kört högre ISO så att det blev mindre risk för skakningsoskärpa och att månen skulle blivit helt rund. Månens form hade jag kunnat fixa till vid redigeringen men skakninskoskärpa är inte mycket att gära något åt. Det går att lindra problemet men aldrig att få bort det helt. Och en 100 MP kamera förlåter ingenting. Nästa gång gör jag inte samma misstag.

    Bild 2: Nästa gång kom, och jag tog om bilden och allt blev skarpt. Jag tog även en exponering så att isen skulle synas. Jag använde nedre delen av den nya skarpa bilden och den övre delen från den gamla bilden med de coola molnen och månen. Men jag justerade till månen så att den inte var oval längre. Som i lumpen, gör om, gör rätt. Jag gjorde om och det blev bättre. Klicka här om du vill se bilden i högre upplösning >>

    /Thomas

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Certifierad av Netflix!

    Nu har Panasonics nya BGH1 blivit certifierad av Netflix!

    Netflix har höga krav om vilka kameror som filmskapare får använda. Kameran måste uppnå vissa krav, ha vissa specifikationer och funktioner för att vara godkänd att användas i deras filmer. Normalt är det endast väldigt dyra, professionella videokameror som blir godkända men Panasonic uppnår alla krav på Netflix i två av sina mer budgetvänliga kameror.

    I början av året blev deras Lumix S1H officiellt certifierad men nu blev även deras BGH1 certifierad, detta är också den första M4/3 kameran som är godkänd av Netflix. Tänkt på att detta är en kamera för ca 25.000:-, de flesta kamerorna som är Netflix-certifierade kostar över 100.000:- och oftast betydligt mycket mer.

    Vill du använda samma kamera som Netflix? Beställ den här: Panasonic BGH1

  • Förhandstest: Tamron 17-70/2,8 Di III-A VC RXD

    Vi har fått möjlighet känna på Tamron 17-70/2,8 Di III-A VC RXD som är deras nya normalzoom för Sony E-fattning med APS-C sensor. Jag monterade objektivet på en Sony A6500 och begav mig ut i vinterns kvällsmörker.

    Tack vare en stor bländare på f/2,8 och riktigt bra stabilisering kunde jag utan problem använda objektivet trots allt mörker. Objektivet har en ny AI teknologi för stabiliseringen som ska göra den mycket snabb och träffsäker, speciellt i video. Jag testade endast att fota med objektivet och det kändes mycket stabilt. När man fotar på kvällen är det lätt att leka med ljuset och det gör ingeting om stora delar av bilderna är mörka så länge man har någon ljuskälla som motiv. Det snöade relativt mycket men tack vare att objektivet är väderskyddat är det inget jag behövde oroa mig över. 

    Efter någon timme fotande så kan jag gott säga att jag gillar objektivet. Det är smidigt och lätt vilket tillsammans med en smidig kamera som Sony A6500 kunde jag utan problem bära runt på kameran utan några som helst klagomål, jag bar den utan rem i handen hela tiden. Rent optiskt ser det också bra ut, detta är endast ett förproduktionsexemplar så vi kommer inte göra ett ordentligt test innan vi fått ett skarpt produktionsexemplar för att de ska representera samma optik som du köper och kommer att använda.

    Så om du söker en prisvärd och smidig normalzoom till din Sony så är detta absolut ett objektiv vi kan rekommendera.

    Läs mer och förbeställ objektivet här: Tamron 17-70/2,8 Di III-A VC RXD

    Bilderna är redigerade i Capture One Pro 21

    Blogg skriven av Mikael Lövgren

  • Drönarsöndag: Kratrar

    Ja, vad är det du ser på bilden? Vinden har gjort att det ser ut som de har fallit från skyn.

    Ifall du inte ser så är det ensilagebalar som står på en åker och en snöstorm har format snön runtomkring dem.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Ice, no land...

    Självklart måste vi ha med lite is på en bild från Island...

    Glaciären Vatnajökull rinner ut i sjön Jökulsárlón. Vatnajökull är en av Europas största glaciärer och hette tidigare Klofajökull. Den är på hela 8100km². På ena sidan ligger berget Þórðarhyrna och på andra sidan ligger berget Bárðarbunga. Det senare ligger helt under glaciären och syns som en bula i glaciären. Kuriosa är att några scener från filmen Batman Begins spelades in runt Vatnajökull. Det är för övrigt den bästa av alla Batmanfilmerna. Du behöver inte hålla med.

    Bilden är tagen med Fujifilm GFX50S + GF 32-64/4,0 R LM WR, 1/120s, f/11 och ISO 100.

    Klicka här för att se hela bilden >>

    /Thomas

  • Vi är årets butik 2020!

    Vi har vunnit utmärkelsen Årets butik inom kategorin Foto & Video av Prisjakt!

    Vi tackar dig som valt att handla hos oss och lämnat ett omdöme som gett oss möjligheten att ta emot denna utmärkelse. Du är fantastisk och det viktigaste vi har. Vi kommer självklart att fortsätta arbeta lika hårt för att du ska få den service du förtjänar.

    Vi firar denna utmärkelse med att erbjuda fri frakt på din beställning när du använder koden: TACK2020

    Erbjudandet gäller t.o.m. 20/12

  • Fotohistoria: Hit

    En pytteliten kamera som såldes i mängder på slutet av 1940-talet fram till början av 1950-talet. I ett Japan som hade brist på alla råvaror så var denna kamera tilltalande, då den använde väldigt lite metall för att byggas och väldigt lite film för att användas.

    Eftersom detta är en Hit-kamera så ska vi fokusera på just den. Detta var en av de mest framgångsrika modellerna och den tillverkades av företaget Tougodo som låg i Toyohashi. Tougodo grundades 1930 av Masanori Nagatsuka, och företagsnamnet kommer efter Admiral Tougo i Japanska flottan. Precis som man kallar vissa fyrhjulsdrivna bilar för Jeep, fast bilen inte alls är av märket Jeep, på samma sätt som man kallar vissa moppar/motorcyklar av en viss look för Vespa, trots att märket inte alls är en Vespa, och på samma sätt som många kallar ett bubbelbad för Jacuzzi fast det inte alls är av märket Jacuzzi, så fick denna typ av kamera benämningen Hit-kamera, även om kameran som avsågs kanske hade en helt annan tillverkare. Så var det i hela världen förutom i Japan där de kallades Mame kamera (豆カメラ), vilket betyder bön-kamera.

    Denna typ av kamera uppfanns av Nakamura Jirō 1937 och första modellen hette Midget och 1939 lanserades Mycro. 17,5mm-filmen hade pappersbaksida och låg på rullar, som du också kan se på bilderna här ovanför. Den var som en minivariant av den klassiska 120-filmen. Många Hit-kameror exporterades till USA. På så sätt fick Japan likvida medel. Försäljningen nådde sin topp 1949 då 188,500 kameror exporterades till USA. Då fanns 18 fabriker och kring 50 underleverantörer. Många av dessa kameror blev till leksaker och till julgransprydnader. Redan 1950 minskade efterfrågan på denna typ av kamera. På den japanska marknaden kom allt fler minikameror som använde 16mm film och dessa kameror var betydligt bättre byggda. Tillverkningen av Hit-kameror fortsatte ända till 1960.

    Det fanns många liknande kameror som använde 17,5mm film. Av denna mängd märken och modeller så kan man förstå att detta var inte någon liten företeelse:

    Ahi, Alome, Amerex, Arcoflex, Arrow, Astra, Astropic, Atomy, Babymax (Baby-Max), Baby Lux (Baby-Lux), Barco, Barlux, Beauty (Taiyodo), Beica, Bell 14, Betsons, Blue Star (Blue-Star), Budget ,Champ, Charco Imp Inc., Charmy, Click, Tougodo) ,CMA, CMC (CMC camera, Continental), Colly (Tougodo), Colon, Come to Old Mexico, Comex, Corona KSK, Crown, Crystar, Dale, Diplomat, Electronic, Elite, Emson, Enn-ess tc, Epochs (Taiyodo), Francya, Fuji, Gamma, Gem 16, Glico, Global, Globe, Globe camera, GNCO, Haden, Hadson, Halmat, Hamco, Happy, Hartex, Hit (Tougodo), Hobix, Homer, Homer no.1, Homer 16, Honey, Hope, IGB, Jay Dee, Jet, Kassin, Kent, Kiku 16 (Morita), King, Kitty, Kolt (Okada Kolt), Lenz, Lloyds, Lovely (Kyoto), Lucky, Madison, Marvel, Meteor (Taiyodo), Midge, Midget, Misuzu (Jilona), Mighty, Mighty midget, Minetta, Mini camera, Minix, Minori, Miracle, Mity, Morita, Mycro, Myracle, Myte, New Hit, Nikkobaby, Novelty, Ogica, Old Mexico, PAC, Pacific, Pamex, Peace, Peace III, Pen, Petit, PFCA, Pretty, Prince Ruby, QP, Raica, Real, Regent, Rocket Camera, Rolane, Rubix (Tokyo Koki Rubina 16), Ruby, Saica, Satellite, Shalco (Shalko), Shayo, Sil-bair, Sil-bear, Sing 388, Sing 838, Sing 88, Siraton, Souvenir of Old Mexico, Speedex, Spesco, Sputnik, Star, Star-Light, Star-Lite (Starlite), Stellar, Sterling, Sun B, Swallow, Sweet 16, Takka, TSC Tacker, Teeco, Tee mee, Telstar, Tiny, Toyoca ('Hit', 16, 16 II, Kute), Traveler, Tsubame, Vesta (Ginrei Koki), Vestkam (Taiyodo), Vista, Walklenz och Yamato Tokyo Star.

    Förutom dessa så fanns det andra kameror som använde 17,5mm film men dessa hade ett annat utseende: Baby Flex/Sholy-Flex/Peace Baby Flex, Gemflex (Showa), Harukawa (Septon Pen, Penletto), Jenic, Laurie, Dick Tracy - all plastic, Lovely, Mascot, Mini, Pet, Petty, Prince 16a, Robin, Shimura, Snappy, Konishiroku, Sun 16, Tone, Top (Maruso Top, Spy 14).

    Ja, det var en massa namn. Jag ville samla dessa på samma ställe för då kommer det att underlätta för alla som söker information om någon liten kamera som de hittat i farfars byrå eller på en loppis.

    Värdet på dessa kameror varierar beroende på vilket märke, modell och skick och priserna varierar allt mellan 300kr upp till 5000kr. Finns säkert ännu dyrare. Billigare säkert också, kan tänka mig att såna här kan finnas på loppis för typ 10kr. Vårt exemplar saknar delar och har därför inget större värde.

    Du ser 13 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Vi tar tacksamt emot både kameror och objektiv till muséet. Dels vill vi rädda kameror från att hamna på återvinningen och dels vill vi bygga vidare på vårt museum. Har du en kamera eller objektiv som du vill donera så maila till thomas@cyberphoto.se så skickar jag en betald kolliavi.

    Senaste tester på gamla objektiv:

    Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5 >>
    EBC Fujinon 50/1,4 >>
    Pentax Takumar 200/3,5 >>
    Industar 50/3,5 M39 >>
    Zeiss-Opton Sonnar 50/1,5 >>
    Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50/2,8 >>
    Canon FD 200/2,8 S.S.C. >>
    SMC Pentax-M 35/2 >>
    EBC Fujinon 100mm f/2,8 >>
    Konica Hexanon AR 200/3,5 >>
    Carl Zeiss Jena Sonnar 50/1,5 >>
    Canon FD 35/2 med konkav frontlins (Radioaktiv) >>
    Yashica ML 15/2,8 >>

    /Thomas

  • Albert Dros och Sony G Master

    Se hur den välkända fotografen Albert Dros förverkligar sin passion för att fotografera landskap och städer med hjälp av Sonys G Master-objektiv.

    Hans arbete representerar helt och hållet hans egen vision och standard. Det betyder att han oftast inte jobbar direkt för en kund. Som perfektionist försöker han alltid fånga en särskild tidpunkt eller scen på bästa möjliga sätt och han lägger ner stor möda och mycket tid på att få bilden precis som han vill.

    Läs hela artikeln här: Albert Dros och Sony G Master

  • Infonsdag: Byt perspektiv

    Var inte rädd att prova nya perspektiv när du fotograferar. Det normala är att man tar en bild stående, på fri hand eller med stativ, vilket innebär att de flesta bilder är tagna på kring 1,8m höjd oftast rakt fram. Det är ett perspektiv som ofta blir bra. Men ibland kan en bild blir mycket mer intressant om du fotograferar mer uppifrån, eller mer nerifrån, eller kanske mer från sidan.

    Det finns egentligen ingen specifik regel här. Det enda vi verkligen vill uppmuntra dig till är att prova fler vinklar och fler brännvidder när du fotograferar. Det kostar inte mer än tid att ta bilder idag. De dåliga bilderna är ju bara att ta bort. Men provar du fler perspektiv än du normalt gör så kommer du att bredda både din kunskap och kvaliteten på dina bilder.

    Porträtt blir klassiskt alltid bra med en brännvidd på 80-100mm och lite, lite högre än motivet. En fotograf som vi känner älskar att ta porträtt med en 400/2,8. Känner du att du fastnat i ditt fotograferande eller känner dig uttråkad, så utmana dig själv genom att använda andra objektiv än du normalt använder. Ta landskap med 200mm och porträtt med 35mm som ett par exempel. 

    I dagens läge har ett perspektiv blivit mer lättillgängligt och det är uppifrån, tack vare moderna drönare. Bilden du ser är ett annorlunda perspektiv på ett öde hus. Kolla in stolen som står i dörren!

    Bilden är tagen med DJI Mavic 2 Pro.

    Se bilden i full upplösning >> 

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Capture One Pro 21 är här!

    Nyhet

    Nu lanseras en uppdaterad version av det populära RAW-redigeringsprogrammet Capture One. Grundläggande egenskaper/funktioner och bildhanteringsmotorn är desamma som i version 20 av programmet. I version 21 fortsätter man att utöka och förbättra funktionaliteten, för att programmet ska bli ännu mer lättjobbat och passa fler användare och användningsområden.

    Nyheter i version 21 är bland annat:

    • Speed Edit - snabbare redigering via snabbkommandon kombinerat med musklick/rörelser - utan att man behöver använda reglagen på skärmen
    • Dehaze - ta lättare bort disighet i bilden, via ett reglage istället för att behöva kombinera flera
    • Snabbare hantering av filer - snabbare importfunktion, sökfunktion och filbrowser
    • Ny importfunktion med större tumnagelbilder och mer avancerade importverktyg
    • Ny "Learn"-knapp för lätt åtkomst till hjälpfiler/tutorials etc
    • Stöd för HEIC-formatet, som bland annat används som bildformat i Apples iPhones och iPads
    • Nya, förbättrade kameraprofiler för ännu bättre färgåtergivning

    I princip alla fotografer på CyberPhoto använder Capture One Pro som redigeringsverktyg och vi kan verkligen rekommendera programmet till både dig som är erfaren fotograf men även nybörjaren!

    Läs mer och köp nu: Capture One Pro 21

    Vill du läsa i mer datalj vad Capture One är för något så kan du läsa vår blogg om det här >

  • Ta cykeln i jul!

    Saknar du Johannes i våra videos? Titta då in på TaCykeln.se och se vad han pysslar med just nu. Passa på att ta dig an utmaningarna i deras Hjulkalender. Förutom härliga aktiviteter har du chans att vinna en häftig fotoryggsäck från kunniga Peak Design.

    Känner du suget att komma ut men har svårt att hitta aktiviteter som fungerar just nu? Har du också blivit biten av MTB-flugan? Då är det här inlägget definitivt till dig. Just nu presenterar TaCykeln sin Hjulkalender med nya utmaningar varje dag. Dokumentera, samla poäng och du har samtidigt chansen att vinna ett pris.

    I potten finns bl a en mycket praktiskt fotoryggsäck från Peak Design. Everyday Backpack 15L är en ryggsäck som passar lika bra i City som ute på äventyret. Ta med din utrustning säkert, snyggt och bekvämt oavsett var du rör dig.

    Mer information om Everyday Backpack hittar du här >

    Länk till TaCykelns Hjulkalender hittar du här >

  • Test: Fujifilm X-S10

    Test

    Nu kan du både se och läsa vårt test på Fujifilm X-S10 som är en ny produktserie under X-paraplyet. Modellen är något av ett mellanting mellan X-T10-serien och X-T1-serien, samtidigt som den ger en lite modernare touch som tidigare saknats bland X-modellerna.

    Mats skriver: Den mindre och enklare X-S10 är försedd med samma processor, samma 26 MP-sensor och samma autofokusfunktion som  X-T4, vilket bådar gott för bildkvalitet och prestanda. Kamerans helautomatikläge är ytterligare utvecklat för att ge ett perfekt bildresultat utan manuella justeringar. Kameran väljer utifrån motivet både mest passande filmsimulering, korrekt exponering, lämpligt dynamikomfång, högdager- och lågdagerkompensation, färgjusteringar, uppskärpning, klarhet osv. Greppet på X-S10 är lite mer i stil med den nu utgångna X-H1 jämfört med övriga X-modeller, vilket betyder att man får ett betydligt stadigare grepp om kameran och den känns ergonomiskt bättre än t ex X-T30 och X-T4.

    Läs hela testet här: Fujifilm X-S10

    Se vårt videotest: CyberPhoto testar Fujifilm X-S10

  • Drönarsöndag: Höst?

    Lite släpljus mitt i vintern och det ser nästan ut som höstfärger.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Grjótagjá

    Här kommer en värmande bild som jag tog på Island i en grotta vid namnet Grjótagjá.

    Denna bild är från grottan Grjótagjá i närheten av sjön Mývatn. Denna grotta var en populär plats att bada på då vattnet var varmt och skönt. Den närliggande vulkanen Krafla hade utbrott 1975-1984 och det ledde till att temperaturen steg i vattnet och det blev alldeles för varmt att bada i. Sedan dess har temperaturen sjunkit för varje år och idag kanske det skulle gå att bada där igen. Ingen gjorde det så då kändes det dumt att prova, men vi kände på vattnet och jag skulle säga att det gick att bada.

    Bilden är tagen med Fujifilm GFX50S + GF 23/4,0 R LM WR, 4s, f/11 och ISO 200. Stativ. Det jag verkligen gillar med 23mm på mellanformat är att det motsvarar 18mm på en fullformat men den förminskar inte på samma sätt då den bevisligen är 23mm.

    Fujifilm GF 23/4,0 R LM WR är en grymt fin optik men den jag använde när bilden togs 2017 hade vi fått låna var ett förproduktionsexemplar och då fick jag inte visa bilden i full upplösning så därför visar jag den bara i 4K. Klicka här för större bild!

    /Thomas

  • Var kreativ med befintligt ljus

    Jag var ute med min fru på stan för att fota en sen natt. Vi gick runt och tog några bilder men det var inte riktigt något som stod ut tills vi kom fram till Väven.

    Väven är ett kulturhus i Umeå och deras skyltar med information om öppettider är en stor belyst pelare som liknar en väldigt stor softbox. Vi såg detta som ett perfekt ställe att fota porträtt och prova på olika kreativa bilder. Du hittar mina två favoritbilder tagna med detta ljus här ovan. Ljuset var perfekt till porträtt då det var starkt men väldigt mjukt vilket också gjorde så att det kändes naturligt trots studiolik belysning.

    Bilderna är tagna med Sony A7R IV + Sony FE 70-200/2,8 GM OSS och redigerade i Capture One Pro 20.

    När du är ute och fotar är det viktigt att stanna upp, titta dig omkring för att hitta ljuset, kontrasterna och linjerna som kan ge dina bilder det lilla extra.

    Blogg skriven av Mikael Lövgren

  • Fotohistoria: Agat-18

    Agat-18 eller på ryska: Агат-18. En av de minsta och lättaste 35mm-kameror jag sett. Den tilltalar mig på något konstigt sätt så den måste få en plats i fotohistorien.

    Detta är en kamera som är konstruerad och tillverkad i forna Sovjetunionen. Det innebär att den inte är speciellt bra. Ryssarna byggde några objektiv som var helt okej. De byggde många objektiv som hade kul egenskaper, vad som då korrekt betraktades  som optiska fel men som idag gör att dessa objektiv kan vara kul att leka med. Deras kameror hade ingen större precision alls och många av dem luktade rätt illa. Det är den hårda sanningen. Så varför få denna kamera vara med? Jo, den är lekfull och den är intressant. Absolut värd att ta en titt på. Jag skulle nog aldrig använda den i praktiken. 

    Agat-18 lanserades 1984. Den var en billig, plastig kamera med tveksam kvalitet. Den väger bara 132 gram och har en 28mm Industar (ИНДУСТАР) optik som har en ljusstyrka på f/2,8. Den hade glaslinser, vilket var bra, dock bara tre linser. Industar-objektivet var rätt skarpt för att sitta i en så enkel kamera. Däremot så den enkla, dvs en-lagers, antireflexbehandling gjorde att objektivet hade väldigt lätt att få reflexer i optiken. Den var halvformat. Den tillverkades av Belomo, Belorussian Optical and Mechanical Association, en fabrik som bestod av en sammanslagning av fabrikerna MMZ, Vilejka och Peleng. Den tillverkades fram till 1988 när den ersattes av den lätt uppgraderade Agat-18K. Det var egentligen bara lite utökade exponeringstider och något utökad ISO-omfång som skiljde. Agat-18K tillverkades fram till 1997.

    På den yttre gula ringen hittar du bländartalen och de olika exponeringssymbolerna. Denna kamera har ingen ljusmätare utan beroende på vilken symbol du väljer så väljs ett bländartal, och i förhållande till bländartalet så väljs en exponeringstid. Vid f/2,8 så används 1/60s och vid f/16 används 1/250s.

    På den inre gula ringen ställs filmkänsligheten in. Den anges i rysk Gost-standard. Mycket opraktiskt. GOST, ГОСТ, är ett ryskt system som introducerades 1951 och harmonierades med ISO-skalan först 1987. Ett GOST-värde var något lägre än ett ISO-värde för samma känslighet. För att omvandla ISO till GOST multiplicerades ASA-värdet med 0,9 – notera dock att detta inte är en matematisk regel utan bara en tumregel. Akronymen GOST står för det ryska государственный стандарт, gosudarstvennyj standart, vilket betyder statlig standard.

    Kamerans gula ringar och den gula avtryckaren fanns även i orange och i rött. Ska vi gå onödigt in på djupet så står de två första siffrorna i serienumret för vilket år den var tillverkad. Även om detta var intressant kamera att titta närma på så ska man jämföra den med en Minox 35 eller Olympus XA som är lätta och små analoga kameror så har självkart Agat-18 inte sportmössa till chans.

    Värdet på en sådan kamera ligger på mellan 300-500kr.

    Du ser 7 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    /Thomas

  • Tamron lanserar!

    Nyhet

    Tamron fortsätter komplettera sitt utbud av objektiv skräddarsydda för Sonys spegelfria systemkameror med bildsensor i APS-C-format, dvs A6000-serien, A5000-serien, NEX-serien etc. Denna gång handlar det om en mycket högpresterande och ljusstark normalzoom, som också hyser integrerad optisk bildstabilisering och är tätat mot fukt, damm och stänk. Brännvidden på 17-70 mm ger en bildvinkel motsvarande ~ 25,5-105 mm brännvidd på 35mm fullformatskamera, så den täcker allt från kraftig vidvinkel till hyfsad tele.

    1770_luke_stackpoole.jpg
    Exempelbilder av Luke Stackpoole

    En ljusstark, högpresterande 17-70-zoom för APS-C-format är en oerhört allround optik för de flesta vardagsmotiv och lite mer. Den passar utmärkt för landskapsbilder, arkitektur, dokumentär/reportage/gatufoto, men även för porträtt och action/sport på korta till medellånga avstånd.

    Den fina ljusstyrkan i kombination med bildstabiliseringen gör den även extra användbar när ljusförhållandena inte är de allra bästa - även vid fotografering på frihand.

    1770_olivier_wong.jpg
    Exempelbilder av Oliver Wong

    Första leverans beräknas i slutet av januari 2021

    Läs mer och förbeställ redan nu: Tamron 17-70/2,8 DI III-A VC RXD

  • Infonsdag: Kyla

    På begäran kör vi en repris på denna information, då den är högst aktuell i dessa dagar. Du har varit ute i kylan och fotograferat och ska in i värmen. Du vill inte få kondens varken på kameran eller i kameran, eller på optiken eller i optiken. Hur undviker du problem?

    Det finns flera sätt men det enklaste och det vi rekommenderar är att du har kvar kameran i väskan tills den har någorlunda värmeutjämnats med ditt hem. Då får du inga problem med kondens. Nu är det så att många använder bilen när de varit ute i kylan och då får du i princip hela värmeutjämningen på väg hem och kan ta fram kameran direkt när du är hemma. 

    I bilen är det ännu viktigare att ha kameran i väskan. På vinterna drar man in snö i bilen som sedan smälter och det innebär att luftfuktigheten är långt större i bilen än hemma. Även om nu väskan skulle legat i bilen och är varm, och kameran är kall så är det så lite luft och fuktighet i väskan att det är försumbart. Stäng locket på väskan.

    Även om många moderna kameror är fuktskyddade så rekommenderar vi ändå att tänka på detta, då får du säkerligen ut en längre livslängd på din kamera.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Nikon Z 14-24/2,8 S

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på Nikons 14-24mm som är den kortaste och ljusstarkaste vidvinkelzoomen för fullformat och dessutom en av de allra mest högpresterande vidvinkelzoomarna på marknaden.

    Mats skriver: Nikon Z 14-24 är kortare och hela 35% lättare än sin föregångare. En ljusstark och skarp 14-24-zoom är ett flexibelt verktyg för t ex landskapsfoto, interiörfoto, arkitektur, astrofoto, gruppbilder och reportage/dokumentär/gatufoto. Påkostad konstruktion där man bland annat använt 4 st linselement i lågspridande ED-glas för att reducera graden av kromatisk aberration, vilket kan vara ett problemområde på mer extrema vidvinkelobjektiv - särskilt zoomar. Som brukligt med Nikons professionella zoomobjektiv handlar detta om en rejäl konstruktion, med ordentliga, bekväma reglage. Både fokusering och zoomning sker internt,  d v s utan att något rör sig exteriört på objektivet - praktiskt t ex vid användning av polariseringsfilter och avtonade filter.

    Läs hela testet här: Nikon Z 14-24/2,8 S

  • Sigma lanserar en kompakt trio

    Nyhet

    Sigma släpper tre stycken nya objektiv för sin serie för spegelfria fullformatskameror, DG DN. Det handlar om en 24mm-, en 35mm- och en 65mm-optik, alla i Contemporary-serien.

    De grundläggande målen Sigma har med dessa objektiv är att de ska vara kompakta, ha höga optiska prestanda och ha mycket hög mekanisk byggkvalitet. Dessutom ska de ha god ergonomi och intuitiv hantering.

    Sigma 65/2 DG DN har den lite ovanliga brännvidden 65mm och hamnar alltså precis i gränslandet mellan normalobjektiv och korta teleobjektiv. Genom detta blir den även användningsmässigt lite av en kameleont. Den goda ljusstyrkan och avrundade bländaröppningen bidrar till mjukare teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh). En ljusstark, raktecknande 65mm-optik passar bra för vardagsfoto, porträtt, arkitektur, produktbilder och andra motiv på korta till medellånga avstånd.

    Sigma 35/2 DG DN är en moderat vidvinkel - en klassisk och mycket användbar brännvidd. Den goda ljusstyrkan och avrundade bländaröppningen bidrar till mjukare teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh). En ljusstark, raktecknande 35mm-optik passar bra för landskapsbilder, astrofoto, arkitektur, dokumentärt/reportage, närgångna porträtt och andra motiv på lite kortare avstånd

    Sigma 24/3,5 DG DN är en kraftigare vidvinkel, som passar lite vidare vyer eller trängre situationer. Den passar bra för landskapsbilder, astrofoto, arkitektur, interiör, dokumentärt/reportage, gatufoto och andra motiv på lite kortare avstånd.

    Första leverans beräknas i början av januari 2021

    Läs mer och förbeställ redan nu:
    Sigma 65/2 DG DN
    Sigma 35/2 DG DN
    Sigma 24/3,5 DG DN

  • Mäktiga Grand Canyon

    Många brukar resa utomlands den här tiden på året för att slippa kylan, tyvärr är detta inte möjligt det här året men vi vill fortfarande visa en bild som Milla Johansson har delat med sig som hon tagit för några år sedan.

    Milla berättar: Lika snabbt som det kom, var det över, ett sjuhelsikes oväder med stormbyar och blixtinferno plus tonvis med vatten som sköljde ner över markerna där vi var. Sedan när det hade spruckit upp igen kunde vi se Grand Canyon i dess fulla prakt. Det fanns en liten bergstunga att gå ut på som ledde en bit in i kanjonen och det är från den som bilden är tagen. Använde mig av en Nikon D60 + ett AF-5 NIKKOR 18:200mm, 3.5-5.6 objektiv.

    En riktigt härlig bild som får en att längta till slutet av denna pandemi. Se till att ta hand om er och håll avstånd så kanske vi kan få fler bilder som detta inom en snar framtid.

  • Drönarsöndag: Öde

    Där mitt i skogen ligger en gammal gård. Övergiven och översnöad. Enda livstecknen är djurspår på gården.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Denna bild är tagen sent en vintereftermiddag när solen har gått ner, snön var djup och ingen skulle hinna vandra fram till ödehuset innan det blev helt mörkt, så drönaren fick segla högt ovanför den djupa snön och ta bilden.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Insekt

    Är detta en insekt eller är det lite snö på ett lärkträds gulnade barr? Svaret är kanske självklart, men jag tyckte det var en ovanlig och lite roligt bild.

    Bilden är tagen med Leica Summilux-M 50/1,4 på full öppning och ISO 100. 

    Fotografering är en konstform. Fotografering är ett sätt att uttrycka sig. Du gör precis som du vill med dina bilder. Om du har en åsikt någon annans bild, behåll den för dig själv tills den som tagit bilden frågar om den. Våga experimentera med dina bilder. Ta ut svängarna lite. Utmana dig själv. Våga visa dina bilder. Var inte rädd för att göra misstag. Döm inte andra. Lär. Se. Lek. Ha kul!

    /Thomas

  • Fotohistoria: Kring 2500 kameror i vårt museum

    På mångas begäran så finns nu vårt kameramuseum online.

    Vårt museum består idag av närmare 2500 kameror. De flesta kan du se via länken här nedanför, men vi har också en hel del i förvaring. Det finns också några hundra blixtar som inte rymts i det museum vi har idag. Vi kanske bygger ut muséet framöver och då får även de plats.

    Klicka här för att komma till vårt kameramuseum >>

  • 400mp pixel shift med GFX 100

    Nu släpper Fujifilm en ny uppdatering till GFX 100 (ver. 3:00) som gör det möjligt att använda en pixel shift-funktion som ger en 400mp DNG-fil

    news_201125_01_en.jpg

    Fujifilm släpper också en ny programvara i samband som hanterar dessa filer du får när du fotar med pixel shift för att kombinera 16 RAW-bilder till en 400mp i DNG-format. Du kan även fota med direktfångst i programmet för att få ett snabbare arbetsflöde. Denna 400mp bild kan du sedan bearbeta i Capture One precis som vilken bild som helst. Se till att du har en kraftfull dator då filen kommer vara närmare en halv gigabyte!

    news_201125_02_en.jpgnews_201125_03_en.jpg

    Hur fungerar pixel shift?

    Pixelshift använder den sensorbaserade stabiliseringen (IBIS) för att flytta sensorn några pixlar åt varje håll, den tar 16 bilder och efter att du har konverterat detta till en bild genom nya programmet så har du en RAW-bild på 400mp.

    news_201125_04_en.jpg

    Ladda ned Fujifilm Pixel Shift Combiner här >

    Ladda ned nya uppdateringen till GFX 100 här >

    Läs mer och beställ GFX 100 & Capture One Pro:
    Fujifilm GFX 100
    Capture One Pro

  • Infonsdag: Fokusera på ögat

    Det finns en anledning till att alla kameratillverkare kämpar så hårt med att få ögonautofokus att fungera bra. Sitter skärpan i ögat så upplever man bilden som skarp, även med kort skärpedjup. Är själva ögat suddigt, ja, då kastar man nog den bilden. Det ser helt enkelt bättre ut när ögat är skarpt. Sedan finns ju ingen regel utan undantag, ibland kanske man är ute efter någon speciell effekt i en bild. Men generellt, sträva efter att sätta fokus på ögat.

    Katter är verkligen personligheter. Denna kattdam är lite udda, i mångt och mycket uppför hon sig mer som en hund. Hon går fot, hon är alltid i närheten, hon gillar inte att klättra och hon tigger precis som en hund.

    Jag ska passa på att berätta två fågelhistorier. En dag så kom katten och pratade mycket, varpå vi märkte att det var verkligen något hon ville så vi följde med. Då visade det sig att en fågelunge hade fastnat i stuprörets rensgaller. Istället för att äta upp den som en vanlig katt så hämtade hon hjälp. Udda för att vara en katt. Fågelungen fick vatten att dricka sedan återställdes den till sitt bo under en takpanna. Den överlevde och växte upp för vi såg den som "tonåring" senare med sina föräldrar.

    Andra historien är liknande. En dag så hade katten burit fram en fågel och lagt den vid min dotters fötter. Vi tänkte att nej, nu har hon tagit sin första fågel, men fågeln var helt oskadad förutom att den såg död ut. Min dotter lyfte upp den och kontrollerade den, inte minsta skada, och då vaknade den till och flög in i huset. Det var ett helt projekt att få ut den igen, men det lyckades. Fågeln hade tydligen flugit in i ett fönster och tuppat av. Katten tyckte det var konstigt att en fågel låg där så hon bar försiktigt fram den till närmaste människa för att få hjälp. Som sagt, det är en udda katt, men på ett positivt sätt. Precis som vi människor har olika personligheter så har även djur verkligen det.

    Bilden är tagen med Panasonic S1R + S 50/1,4, 1/1250s, f/1,4 och ISO 100.

    Se bilden i full upplösning >> 

    Lycka till med din fotografering!

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD som är världens minsta och lättaste 70-300-optik för fullformatskamera. Med en vikt på endast 545 gram passar det mycket bra till Sonys lätta och smidiga system.

    Mats skriver: Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD har en väderskyddad konstruktion och är perfekt för fotografer som vill vara ute i alla väder. Detta gör objektivet perfekt för fotografering av sport, djur och natur, porträtt och mycket mer. Tamrons RDX stegmotor är snabb och mycket tystgående, och speciellt vid filmning. Men den är som vanligt inte helt ljudlös. I mitten av bilden är skärpan bra genom hela zoomomfånget redan på respektive största bländaröppning. Den tappar en aning på de längre brännvidderna, men det är ändå fullt acceptabelt och duger säkert för de allra flesta användare som inte har professionella krav.

    Läs hela testet här: Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD

  • Black friday hela veckan?

    Idag tjuvstartar vi en del av våra Black Friday-erbjudanden och vi lägger upp nya erbjudanden hela veckan!

    Vi har erbjudanden på all typ av kamerautrustning, videoutrustning, mobiltelefoner och outdoorprodukter.

    Vi har som alltid 30 dagars öppet köp och om du har några frågor kan du kontakta oss via telefon på 090-200 70 00 eller via mail.

    Du hittar alla våra erbjudanden här: Black Friday 2020

  • Drönarsöndag: Vinterfärger

    En av Umeås fotografer, Yurika Palmqvist, har tagit denna bild. Hon använder sig ofta av drönaren vid fotografering av familjer eller bröllopsbilder, hon gillar kombinationen med traditionella bilder blandat med drönarbilder.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro.

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Rött

    Nu ska vi gå tillbaka till 2015, närmare bestämt till den 14 december 2015. Detta är det största och det mest galna norrsken jag någonsin sett. Det är också det rödaste norrsken jag sett, har aldrig sett något norrsken som haft så mycket rött i sig varken före eller efter den kvällen.

    Norrsken fascinerar många av oss. Men vad är egentligen norrsken? Varför är det i olika färger? Och hur fotograferar men det? Vad behöver man? Jag har gjort två artiklar om det: 

    Klicka här för att läsa mer om vad norrsken är för något och vad som ger dess färger >>

    Klicka här för att få tips om hur du fotograferar norrsken >>

    Bilderna är tagna med Nikon D810 med Nikon 14-24/2,8, 2s, f/2,8 och ISO 1600. 

    Du kan se 4 bilder av norrskenet här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan.

    /Thomas

  • Naturfotograf och Youtuber

    Nyhet

    Nicklas Virsen är en naturfotograf och Youtuber som tar otroligt fina bilder och videor på olika landskap och djur. Väldigt intressant och härligt att se sådana fotografiska videor på svenska, något som tyvärr är allt för sällsynt.

    Niklas berättar: Jag älskar naturfotografi och natur! Detta är något som jag aldrig skulle kunna leva utan. Jag älskar också att lära ut och inspirera till bättre naturfotografi i både det lilla och det stora. Jag arbetar som naturfotograf på heltid och är medlem i svenska Naturfotograferna. Jag arrangerar också fotoresor, workshops & kurser i mitt företag Fröstad Naturfoto.

    Tofsmes_nv.jpg

    Min Youtubekanal finns där för dig som vill ha nya kunskaper & fotoinspiration inom naturfotografering. På denna Youtubekanal där jag publicerar två videos i veckan (tisdagar & torsdagar) delar jag med mig av mina erfarenheter, kunskaper och platser som jag har fotograferat på. Du kan följa med mig på fotosessioner hemmavid men också på fotoresor runt hela vår jord.

    Dimma_nv.jpg

    Här hittar du två av Niklas Youtubevideor:
    Tips & råd kring abstrakt fotografering av vågor
    Dimma och kronhjort i eklandskapet

    Niklas fotar med Sony A7R IV + bland annat Sony FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS och Sony FE 24/1,4 GM

  • Vårt julklappstips till fotografen!

    Har du redan börjat handla julklappar? Det är alltid skönt att få gjort det i tid utan att behöva stressa. Vi vill redan nu visa ett perfekt julklappstips till fotografen.

    Vi tipsar om en unik kortlek för fotografer, syftet är att ge dig som fotograf eller blivande fotograf tips och information om hur man kan fotografera för att få bättre bilder!

    kings.jpg

    Förutom att fungera som en helt vanlig kortlek, som du kan ta med dig på dina resor, så erbjuder även denna kortlek kunskap i form av text och illustrationer som berättar om kamerans olika funktioner/inställningar och fototeknik. Den perfekta födelsedagspresenten, julklappen eller det dagliga verktyget för dig som fotograf. Kortleken kan även användas för t.ex. frågesport/quiz!

    På denna nyhet erbjuder vi ett introduktionspris där du sparar 10% med rabattkoden: JULKLAPP

    Läs mer och beställ här:  Travel 9To5 Kortlek

  • Fotohistoria: Altix

    Här har vi en till tämligen sällsynt kamera. Just denna version av Altix II verkar omöjlig att få tag i. Jag hittade vårt exemplar i vårt museum, den följde med i ett större inköp. Altix tillverkades av Eho-Altissa i Dresden. Ett företag som grundades 1892 och 1952 tog den östtyska kommunistiska regimen och förstatligade företaget. Altix införlivades 1959 i det statliga VEB Kamera- und Kinowerke. 1961 slutade de tillverka kameror i Eho-Altissas gamla fabrikslokaler och Altix försvann som märke. Nästan i alla fall. Jugoslavien tog produktionsutrustningen från den övergivna fabriken och började tillverka Altix IV i Jugoslaviska Sarajevo. Den tillverkades dock bara en begränsad tid.

    Altix var fina och rätt avancerade kameror för sin tid. Den kamera du ser på bilden är troligen en Altix II i en ovanlig och okänd version, kanske version 0,5? eller en Altix I version 3? Uppgifterna är motsägelsfulla. Kameran har en Compur-rapid-slutare som klarar 1/400s - 1s + B. I stort sett alla Altix hade östtyska objektiv och de som tillverkades före kriget hade objektiv som tillverkats geografiskt inom det som skulle bli till östtyskland. Vårt exemplar har en Steinheil München Cassar 35/2,9 och det är den enda Altix som har en Steinheil-optik. Detta kan vara den första modellen som tillverkats efter kriget och att de inte fått igång produktionen av optik i östtyskland så de satte in en västtysk optik tills vidare.

    Jag listar upp de modeller som Altissa lanserade i Altix-serien. Jag misstänker att det kan råka samlas fler Altix i vårt museum.

    1938 Altix I, 24x24, fixfokus, produktion upphörde vid andra världskrigets början.
    1947 Altix I, 24x24, efterkrigsversion
    1948 Altix II, 24x24
    1948 Altix III, 24x24
    1949 Altix IIIA, 24x36
    1952 Altix IV, 24x36
    1956 Altix V, 24x36, utbytbar optik, frammatningsvred
    1957 Altix-N, 24x36, utbytbar optik, frammatningsarm, logo på toppen
    1958 Altix-NB, 24x36, utbytbar optik, toppmonterad ljusmätare
    1958 Altix-NB, 24x36, utbytbar optik, integrerad ljusmätare
    1959 Altix-N, 24x36, utbytbar optik, logo på fronten

    Du ser 12 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Värdet beror självklart som alltid på modell och skick. Genrellt ligger de på 500kr upp till 4000kr. En vanlig Altix II ligger kring 1000kr. Altix II fanns i flera versioner, version I fanns i Typ A och Typ B och sedan kom version 2 och 3. Den version eller variant vi har verkar inte vara någon av dessa, vilket förvirrar ytterligare. Jag har hittat en enda bild på nätet av en Altix som ser exakt ut som vårt exemplar och den anges som en version II men inget mer. Så just denna variant verkar vara extremt sällsynt. Det gör också att värdet på denna ligger närmare 4000kr då.

    /Thomas

  • Profoto Stories: Jana Williams skapar en mjuk och drömlik stil med Profoto B10

    Jana upptäcker att hon kan behålla sin mjuka och drömlika stil – även under Kaliforniens skarpa sol – med hjälp av Profoto B10.

    Jana Williams är född i Alabama och använder ord som ”tidlös”, ”klassisk”, ”romantisk” och ”med en touch av Vogue” för att beskriva sin fotograferingsstil. Hon bor och arbetar numera i Hollywood i Kalifornien och utnyttjar alla de bästa sidorna av sin stil i sitt jobb som bröllopsfotograf.

    En upptäcktsresa

    Jana är helt självlärd och hon minns hur fascinerad hon var av de gamla kamerorna som hon samlade på i sin lägenhet. ”Jag har alltid velat ge mig ut i världen och arbeta med skapande. Och när jag läste boken ’Lev kreativt’ av Julia Cameron blev jag inspirerad att plocka upp kameran och göra något åt saken.”

    Under tiden som hon utvecklade sin egen stil brukade Jana fotografera allt och alla, och till slut upptäckte hon att det var människor som var hennes passion. Hon började fotografera headshots för Ford Models tills en vän bad henne att fotografera på ett bröllop. Det blev en vändpunkt i Janas liv och hon har aldrig ångrat sig ett ögonblick.

    Läs hela artikeln här: Profoto Stories Jana Williams

  • Infonsdag: Säkra dina bilder

    Det är viktigt för mig att se till att alla mina bildminnen inte försvinner utan finns kvar till kommande generationer, speciellt bilder på familjen. 

    Jag har hittat ett enkelt sätt att hålla ordning på och säkra upp mina bilder. Med virus, kraschande hårddiskar och oordning så är det lätt att förlora alla bilder. Det har drabbat personer nära mig, en förlorade allt pga virus och den andra tappade inte allt men väldigt många bilder på grund av en kraschad hårddisk. Att du ska ha ett bra virusskydd är så självklart att det går jag inte in på här.

    Det finns massor av sätt att hålla ordning på sina bilder och att spara dem på trygga sätt. Jag tänker föreslå enkla och mycket väl fungerande sätt som alla kan hantera.

    1. Hur du håller ordning på bilderna.
    2. Hur du säkert förvarar bilder, dvs backup

    Det finns program som lagrar och sorterar dina bilder, men så länge som du inte är en bildbyrå utan en vanlig användare så har jag ett mycket enkelt och logiskt sätt, som är helt gratis.

    Skapa en mapp på din hårddisk som heter "Bilder", sedan under det så skapar du mappar för varje år, t ex 2018, 2019. Under dessa mappar skapar du mappar som heter "1 Januari", "2 Februari" och så vidare. Siffran före är för att du ska få dem kronologiskt annars sorterar datorn alfabetiskt och då kommer månaderna inte i ordning. Sedan kan du skapa mappar under det om du vill, t ex om du varit på resa och villa samla dessa bilder i en egen mapp. Detta gör det lätt att hitta.

    Har du två hårddiskar i datorn så använd den som inte innehåller operativsystemet. Ifall du behöver installera om operativsystemet så måste du ofta formatera om hårddisken som operativsystemet ligger på. Det är bättre använda ett separat bibliotek än att använda Windows eller Macs egna "Mina bilder" därför att om operativsystemet dör och du bara har en hårddisk så kan du sätta in den hårddisken i annan dator och lätt hitta igen och rädda dina bilder. Ja, det går att hitta igen "Mina bilder" också men det kräver betydligt mer datakunskap.

    Du bör ha minst två bärbara hårddiskar. Kopiera alla dina bilder till båda hårddiskarna, sedan förvarar du en av dem någon annanstans än hemma, På jobbet, hos föräldrar, barn, var som helst men inte hemma. Backa upp regelbundet, hur ofta beror helt på hur mycket du fotograferar. Och kopiera då över till den hårddisk du har hemma och ta med den och byt ut den uppdaterade mot den du har någon annanstans än hemma. Ha aldrig båda hemma. Om det brinner då så är allt borta. Ett hus kan byggas upp men dina bilder får du aldrig igen.

    Sedan rekommenderar jag att även ha dina bilder i ett moln. Förslagsvis på Google Drive eller i iCloud. Dels får du där en extra backup men du kan också komma åt dina bilder från vilken enhet som som helst och dessutom från var som helst.

    Gör du detta så är dina bilder tillräckligt säkra utan alltför mycket ansträngning.

    Vill du vara ytterligare säkrare så ha en tredje hårddisk i bankfack. Denna kan du uppdatera mer sällan, kanske en gång per år.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Vi testar Nikon Z6 II

    Test

    Nu har vi testat Nikon Z6 II, den nya versionen av Nikons mest populära spegellösa kamera. Du kan både läsa vårt skrivna test samt se vårt videotest!

    Se videotestet här: CyberPhoto testar Nikon Z6 II

    Mats skriver: Ser man till bildkvalitet innebär de dubbla processorerna att man nu har kraft att ytterligare förbättra dynamikomfånget och brushanteringen. Tittar man på autofokus så innebär det förbättrad motivföljning med ögon- och djurigenkänning - nu även vid filmning. Även seriebildtagningen gynnas av denna uppgradering och klarar nu upp till 14 bilder/s hos Z6 II och 10 bilder/s hos Z7 II. Autofokusfunktionen är samma hybridvariant som i föregående modell med 273 st fasdetektionspunkter i kombination med kontrastdetektion som täcker upp till ca 90% av bildytan. Den ska ha blivit snabbare och träffsäkrare jämfört med Z6, men jag upplevde den inte riktigt lika snabb och responsiv som de snabbaste kamerorna av idag, och speciellt inte vid filmning.

    Läs hela testet här: Nikon Z6 II

    Blogg skriven av Mikael Lövgren

  • Nu är Olympus efterlängtade 150-400mm här!

    Nyhet

    Det talades om denna optik redan i början av 2019 då Olympus meddelade att den höll på att utvecklas. Nästan 2 år senare är det då dags för den att komma ut på marknaden.

    Olympus 150-400/4,5 TC IS Pro är en professionell telezoom med integrerad optisk bildstabilisering och inbyggd 1,25x telekonverter - som ytterligare breddar användningsområdet för objektivet. En lång, relativt ljusstark och i övrigt högpresterande telezoom är drömobjektivet för djur&natur- och fågelfoto, likväl som sport- och actionbilder, konserter och andra motiv på längre avstånd där man har mycket höga kvalitetskrav.

    OM-D_EZ-M1540_PRO__Moods_2-41.jpg

    Förutom den inbyggda telekonvertern är objektivet även kompatibelt med Olympus separata telekonvertrar MC-14 och MC-20, vilket gör att man med sensorns beskärningsfaktor inräknat kan nå en bildvinkel som motsvarar hela 2000 mm brännvidd i 35 mm fullformat. En lika snäv bildvinkel kan man svårligen nå med någon rimlig lösning på en SLR-kamera, utan att det blir mycket svårhanterat och oerhört dyrt - om bildkvaliteten ska bli i närheten av vad detta objektiv ger.

    Första leverans beräknas under första kvartalet i 2021

    Läs mer och förbeställ redan nu: Olympus M.Zuiko Digital ED 150-400/4,5 TC1,25X IS Pro

  • Emilia Nilsson - Börja med matfoto

    Emilia Nilsson är energiknippet från norr som kom trea i tv-programmet Sveriges Mästerkock 2019, endast 22 år gammal hade hon samlat på sig en skatt av lokalt förankrad matkultur som tog henne till toppen.

    Hur härligt är det inte med människor som väljer att levandegöra sin del av landet och samtidigt vågar pröva det nya och okända Emilia Nilsson är just en sådan person med en gudagiven drivkraft för råvaror, natur och djur. Uppvuxen i den lilla orten Silsjönäs har hon bokstavligen råvarorna utanför husknuten. Här bor tre generationer som jobbar sida vid sida med djur, skogsbruk och egen odling.

    Efter tävlingen Sveriges Mästerkock gav hon ut en egen kokbok, "Pangmat från Silsjönäs", där hon berättar mer om jakt och matlagning med de resurser som finns så nära. Ja, jakt kan faktiskt handla även om bär och svamp enligt Emilia.

    Till de egenkomponerade recepten i boken så valde hon att fotografera en del av bilderna själv. Något som hon inte alls hade gjort på den nivån tidigare. Nu testar hon på nästa utmaning - att börja filma.

    Emilia har nyligen startat sin egna Youtubekanal, Emilias jakt på smaker, där hon delar med sig av livet på gården och god matlagning. Kolla in hennes första videos här och hör hennes tips kring matfoto i samarbetet vi har gjort.

    Emilia har valt att filma med en Canon EOS M50 - läs mer om den här >

  • Drönarsöndag: Alien

    Det krävs inte mycket fantasi för att tänka en "Alien" när man ser denna åker med dess hässjor.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic Pro.

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Sjunker

    Ni som följer bloggen vet att jag gillar ödehus. Detta ödehus är lite mer speciellt för det håller på att sjunka ner i marken. Tydligen så är marken så mjuk att huset under alla år har sjunkit lägre och lägre. Undrar om det så småningom kan sjunka ner helt?

  • Macro - Väldigt små svampar!

    Stefan bergström skickade in denna macrobild på några väldigt små svampar. Vi tyckte den var riktigt härlig och vill dela den mer er läsare.

    Bilden är tagen med Nikon D850Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro och är uppbyggd av 38 exponeringar med hjälp av fokusförskjutningen i kameran som sedan är stackad i PhotoShop. Man ser verkligen hur små svamparna är när den omringande miljön som grässtrån och barr är lika stora om inte större.

    Tack för att vi fick dela din fina bild Stefan! Gillar du bilden så får du gärna kommentera det på vår instagram @cyberphoto_se. Vill du också visa upp en bild som Stefan? Skicka då in bilden till blogg@cyberphoto.se så kanske vi delar den här på bloggen och instagram!

    Blogg skriven av Mikael Lövgren

  • Använd din systemkamera som webbkamera

    Många kameratillverkare har jobbat hårt för att ta fram en mjukvara för att kunna använda deras systemkameror som webbkamera vid videomöten och livesändningar utan extra tillbehör. Vi har gjort en lista för att du lätt ska kunna hitta den programvara som passar just din kamera.

    Canon EOS Webcam Utility

    canon_webcam_blogg.jpg

    Videosamtal och livestreaming blev just ännu bättre. Genom att förvandla din Canon-kamera till en webbkamera kan du uppleva professionell bildkvalitet under videokonferenser. Delta i möten med dina kollegor, prata med släkt och vänner och håll kontakten, även när du reser. Hämta programvaran EOS Webcam Utility för att börja.

    Ladda ned här: Canon EOS Webcam Utility

    Nikon Webcam Utility

    nikon_webcam_blogg.jpg

    Med Webcam Utility kan en Nikon-kamera användas som en webbkamera när den är ansluten till en dator via USB. Kameran fungerar som en webbkamera när “Webcam Utility” väljs som en extern kamera i en webbkonferensapp.

    Ladda ned här: Nikon Webcam Utility

    Sony - Imaging Edge Webcam

    sony_webcam_blogg.jpg

    Imaging Edge Webcam låter dig ansluta din Sony-kamera till en dator och använda den som en webbkamera för livestreaming eller videokonferenser i hög kvalitet.

    Ladda ned här: Sony - Imaging Edge Webcam

    Fujifilm X Webcam

    Nu har du möjligheten att använda din X- eller GFX-kamera som webbkamera utan extra tillbehör. Ladda ned här: Fujifilm X Webcam

    Lumix Webcam Software

    lumix_webcam_blogg.png

    Panasonic har släppt LUMIX Webcam Software för Windows / Mac, ett program som gör det möjligt att använda din LUMIX-kamera som en webbkamera för livestreaming eller videokonferenser. Kameran kopplas in via USB-anslutning och kan överföra hög upplösning som 1280x960 eller 1280x720. Inga extra tillbehör behövs.

    Ladda ned här: Lumix Webcam Software

    Olympus OM-D Webcam

    olympus_webcam_blogg.jpg

    Oavsett om du ska ha ett videosamtal med nära och kära eller samarbetar med kollegor hemifrån är videostreaming nu viktigare än någonsin. Olympus är glada att presentera Olympus OM-D Webcam! Denna gratis programvara låter dig använda utvalda OM-D-kameror i kombination med videokonferensapplikationer.

    Ladda ned här: Olympus OM-D Webcam

    Vissa av dessa programvaror utvecklas fortfarande och är endast i BETA-stadie men fungerar bra att använda med specifika kameror. Vi har testat några av dessa och det har fungerat klockrent. Har du en kamera som inte stöds av någon av dessa programvaror så behöver du en Elgato Camlink 4k eller om du även vill använda din kamera till ditt Playstation, Xbox eller nintendo så behöver du en Elgato Game Capture HD60S.

    Vill du börja livestreama så hittar du våra tips här >

    Blogg skriven av Mikael Lövgren

  • Vi testar Nisi Allure Soft-filter

    Test

    I cinemavärlden har olika typer av diffusionsfilter längre varit en hörnsten i arsenalen med verktyg för berättande och skapande. Men på senare år har även filter av denna typ nästlat sig in i flera fotografers kameraryggsäckar, så vad är då ett diffusionsfilter och i vilka situationer kan det vara ett användbart redskap?

    Vi har testat Nisi Allure Soft-filtrena som du nu hittar i vårt sortiment.

    Kanske har du hört talas om vaselin, hårspray eller kanske rent av en nylonstrumpbyxa över din optik? Dessa är alla enkla, billiga metoder som strävar efter en och samma sak, att bryta upp ljuset innan det träffar din kameras sensor vilket i sin tur ändrar ljusets karaktär och egenskaper.

    Vänster bild är taget utan filter - Höger bild är taget med Nisi Allure Soft-filter

    nisiallure_1.jpg

    Nisi Allure Soft gör just detta, bryter ljuset och ger bilden en mjukare framtoning. Fördelen med dessa filter är att man till skillnad från vaselin eller nylonstrumpbyxorna jobbar med optiska element i filtret som sprider ljuset jämnt över hela ytan. Vilket då leder till att man behåller mer av både skärpan och kontrasten i bilden.  Resultatet blir en bild med mer drömsk framtoning, med mjukare övergångar mellan högdagrar och halation kring starka ljuskällor. Denna rendering har en nostalgisk karaktär och efterliknar på många sätt ett analogt medium. 

    nisiallure_6.jpg

    nisiallure_2.jpg

    Filtret kan användas inom många typer av fotografering och för den delen videofilmning. Nu när mörkret lagt sig över Sverige och dagarna är försvinnande korta känns det mest naturliga nattfoto, det är också här effekten syns absolut tydligast. Men filtret kan också användas med goda resultat inom porträttfotografering där effekten ger modellen en mjukare rendering av huden. 

    nisiallure_4.jpg

    Effekten är förhållandevis stark i filtret vilket gör att de i vissa ljusförhållanden kan upplevas lite väl häftigt, det går emellertid att styra effekten en aning i postproduktion. Likt alla andra typer av konst finns inget rätt och fel istället handlar det om utövarens vision och smak. 

    nisiallure_3.jpg

    Jag har länge envisats med att stå kvar med ett eller kanske ett och ett halvt ben i den analoga världen, inte för att jag nödvändigtvis saknat något från dagens tekniska underverk till kameror men någonting har alltid dragit mig tillbaka.

    nisiallure_5.jpg

    Allt handlar om nostalgin och den tidlösa renderingen, vi är helt enkelt uppväxta med filmer och bilder som alla har en kvalité som de nyare objektiven/kamerorna saknar. Nisi Allure Soft ger dessa kvalitéer till alla mina objektiv oavsett kamera och behåller dessutom möjligheten till ett modernare arbetssätt. För mig kommer filtret alltid sitta monterat på min X100V redo att dokumentera vardagen och definitivt ligga i ryggsäcken som ett kreativt verktyg vid andra fotouppdrag. Jag hoppas att vi framöver får se fler typer av effektfilter från Nisi! 

    Beställ filter här: Nisi Allure Soft-filter

  • Fotohistoria: Amimatic

    Detta är en mycket sällsynt kamera. Den tillverkades endast i ett fåtal exemplar, exakt hur många framgår inte.

    Amimatic lanserades kring 1967 av Amica International Corp. Kameran tillverkades av Taron, ett japansk företag som fanns redan på 1940-talet. Det framgår inte när det grundades. Taron släppte 1969 en uppdaterad variant av Amimatic som hette Taromatic F. Man ser släktskapet tydligt. Det är ingen tvekan om att det är samma kamera i grunden. Dessutom har jag sett att vissa Amimatic även hade en skylt med Taron nere på kamerans front. Taron lade ner sin kameratillverkning gissningsvis 1969-1970 någon gång. 1972 så såldes alla aktier till Sony och Taron försvann som märke.

    Kameran såldes även av Brooks med namnet Brooks 126-EE-Cube.

    Amimatic använde 126-film. Exponeringen styrdes automatiskt av en selencell. Slutaren hade tre exponeringstider: 1/250s, 1/50s och blixtsynk + B. Lite kul de motivbeskrivningar som finns som hjälp på avståndsskalan. Frammatningsarmen sitter nertill på kamerans baksida. På kamerans undersida sitter stativfäste och en lucka för batterier. Dessa batterier drev endast utlösning av blixtkuberna. Selenmätaren kräver inga batterier.

    Objektivet är ett 35/2,8, mer än så framgår inte, men det är troligen en ganska enkel optisk konstruktion.

    Värdet på en sådan här kamera är nästan omöjligt att säga. Med tanke på kameran som sådan så kanske 100-500kr, men med tanke på hur sällsynt den är så borde priset tiodubblas. Jag skulle nog ändå säga kring 100-500kr. Jag har inte hittat någon till salu någonstans i världen i skrivande stund. Även om kameran i sig själv inte är så spännande så är dess sällsynthet ändå lite spännande, jag hoppas att du tycker det också.

    Du ser 6 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    /Thomas

  • Infonsdag: Skärpedjup

    Om man vill ha kort eller långt skärpedjup beror helt på vilken typ av motiv man tar och självklart även på tycke och smak. Man kan generellt säga att de flesta vill ha kort skärpedjup på porträttbilder och stort skärpedjup på landskapsbilder.

    Det finns de som älskar korta skärpedjup där det finns ett fint skärpesläpp som går ut i en mjuk och vacker oskärpa, något som kallas bokeh. Ni som följer bloggen vet att vi älskar en vacker eller spännade bokeh.

    Men det finns de som vill ha allt skarpt. Vi mötte en sådan person livs levande nyligen. Han var så frustrerad över att han sällan kunde få till bakgrunden lika skarp som personen han tog en porträttbild på. På en typ turistbild kan man förstå att man vill ha bakgrunden skarp då det visar någon vacker byggnad eller nåt. Men här gällde det porträtt. Man får ju tycka vad man vill men han är helt klart i minoritet. Speciellt när man tänker på mobiltelefontillverkarna som kämpar så hårt med att mjukvarumässigt kunna fejka en fin bokeh. Något som Apple lyckats förvånansvärt bra med, men det kommer ändå aldrig i närheten av en riktig kamera med en bra porträttoptik på.

    Rent tekniskt, för de som är i början av sitt fotograferande, så får man ett större skärpedjup med mindre bländaröppning, dvs med en högre siffra som t ex 11. Motsatt så får man ett kortare skärpedjup med en större bländaröppning, dvs med en lägre siffra som t ex 1,8. Vidvinkel ger större skärpedjup och tele ger ett kortare skärpedjup.

    Den bild vi visar här ovanför är en bild på en kamera som hålls i av en tjej. Taget med stor bländaröppning vilket ger kort skärpedjup på bilden till vänster och taget med liten bländaröppning som ger stort skärpedjup på bilden til höger. På denna bild kommer några att säga: Oj, vilken fin bokeh, undrar vilken optik bilden är tagen med. Svaret är Fujinon GF 110/2. Någon annan kommer att säga: Synd att det inte var skarp bakgrund för jag skulle vilja se mer från ert museum. Vilket är förståeligt, kanske borde valt en ointressantare bakgrund, men bilden är tänkt att visa den kamera hon håller i. Och sedan finns det någon enstaka som vill ha allt skarpt, oavsett vad.

    Hur som helst så skapar du oerhört mycket av intrycket av en bild genom att bestämma över skärpedjupet.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Sony FE 12-24/2,8 GM

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på Sony FE 12-24/2,8 GM som är en ljusstark ultravidvinkelzoom för proffs och entusiaster som vill ha det bästa Sony har att erbjuda.

    Mats skriver: Objektivet har en konstruktion med flytande linselement, dvs två grupper av fokuserande linser som rör sig oberoende av varandra. Detta ger möjlighet att bättre optimera skärpan för olika brännvidder och fokuseringsavstånd. Dessa båda fokuseringsgrupper hanteras av två linjära XD-motorer per grupp, så optiken har alltså hela 4 st fokuseringsmotorer för snabb och effektiv fokusering. Som övriga objektiv i Sonys GM-serie är FE 12-24/2,8 GM skyddat mot fukt och damm, tack vare tätningar på strategiska positioner runtom optiken. Objektivet levererar en mycket hög bildkvalitet med ett klart imponerande resultat redan på full bländaröppning.

    Läs hela testet här: Sony FE 12-24/2,8 GM

  • Drönarsöndag: Nattpanorama

    Fredrik Larsson har lyckats med detta mästerverk, att kunna ta panorama på natten med en drönare och han har dessutom fångat ett norrsken.

    Fredrik Larsson är en mångsidig fotograf och en inbiten norrskensjägare. Fredrik är mest känd som drönar- och norrskensfotograf samt sina fina bilder över Umeå. Han fotograferar mycket åt företag och åt Umeå Kommun. Fredrik berättar:

    Bilden är tagen med DJI Mavic 2 Pro som ett panorama bestående av totalt 8st bilder.

    "Detta var tredje försöket att fotografera norrsken med drönaren. Vid första försöket förra året var inte norrskenet så starkt och då syntes det inte något i fjärrkontrollen så det var svårt uppskatta vars norrskenets båge gick. Detta norrsken kunde jag se i displayen och gjorde det mycket enklare att komponera.

    Att fotografera norrsken med drönare, och speciellt ett panorama, är inte lätt då man måste ligga på väldigt långsamma slutartider samtidigt som man behöver ta flera bilder för att få med hela norrskenet. Att kombinera långsam slutartid med en drönare som ska stå till när man tar bilden är en utmaning.

    Men jag drivs av utmaningar och att testa nya saker så då får man till slut till det också."

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Lillebror

    Plötsligt ser jag skogens konungs kusins lillebror långt där ute vid skogskanten. Jag var inte alls ute för att fotografera vilda djur, men jag hade en 250mm och en 1,4x konverter samt en hög upplösning så jag tog ändå några bilder. Avståndet var alldeles för långt och hade jag för avsikt att fotografera vilda djur så hade jag haft annan kamera med ett riktigt stort objektiv. Den höga upplösningen hjälpte till bra. Det du ser är faktiskt endast 2% av kamerans upplösning. Jag har alltså beskurit bort 98% och ända så ser det så här pass bra ut. Inte alls perfekt men det blev ett minne i alla fall.

  • Dubbel tävling med Fujifilm!

    🏁 Nu tillsammans med Fujifilm tävlar vi ut 3x WR-kit & 3x väskor till X100V. Du vinner genom att göra följande:

    1. Följ oss & Fujifilm Sverige
    2. Kommentera varför just du ska vinna.
    3. Tagga en av dina kompisar som använder Fujifilm så dessa också kan vara med och tävla.

    Tävlingen pågår t.o.m. 20 november och finns både på vår Facebook och Instagram, max 1 kommentar per media!

    Var med och tävla på Facebookpå Instagram

    Mer info om priserna hittar du här:
    X100V WR-Kit
    X100V väska

    🏁 Du har även möjligheten att vinna en Limited Edition 10-årsjubileums X100V som tävlas ut av Fujifilm. Denna specialversion kommer inte att säljas separat och är endast tillverkad i 12 exemplar i hela världen. Du hittar mer info om hur du vinner denna här:

    Vinn en 10-årsjubileums X100V Limited Edition 

  • Hjältarnas hus köper iPhones!

    Våra vänner på Hjältarnas hus I Umeå har köpt nya mobiler via oss!

    Hjältarnas Hus är ett tillfälligt hem för de barnfamiljer där ett barn har drabbats av långvarig sjukdom. När allt annat skakar och familjen behöver vara tillsammans. Hjältarnas hus är nästan som hemma och underlättar till lek med kompisar, där det friska kan stå i fokus.  

    Hjältarnas Hus finns i anslutning till Norrlands Universitetssjukhus. Stötta Hjältarnas hus genom att swisha till 123 123 75 69 eller sätt in pengar på PG 69 52 99-8.

     1231237569

    Vill du också köpa den nya iPhone 12 så har vi ett flertal i lager för omgående leverans: Apple iPhone 12

  • Nya DJI Mini 2

    Nu lanserar DJI en ny version av deras minsta modell, en modell som blivit väldigt populär tack vare att den får plats i princip alla väskor och till och med vissa jackfickor.

    Nya versionen av DJI Mavic Mini har fått det avkortade namnet DJI Mini 2.  Exteriört är modellerna mycket lika, men insidan av Mini 2 är uppgraderad på flera punkter.

    • Förbättrad kamerafunktion med stöd för filmning i 4K/30fps
    • Möjlighet till RAW-format för stillbilder (DNG)
    • Möjlighet till 4X digital zoom, för ökad flexibilitet
    • + Mycker mer, läs om allt nytt här >

    Liksom föregångaren är det här en perfekt ingångsmodell för den som vill börja flyga med en riktig drönare. Den är lätt och smidig, lättanvänd och har en hel del funktioner som gör det roligt att både flyga och filma. Mini 2-modellen ger dessutom ytterligare bättre bildkvalitet, både vid filmning och för stillbilder.

    Läs mer om förbeställ redan nu: DJI Mini 2

  • Fotohistoria: Werra

    Werra, en östtysk kamera som verkligen charmar. Unik och finurlig. Cool färg också. Det är lätt att gilla denna udda och spännande kamera. Nu ska vi djupdyka i all onödig information som vi kan hitta om Werra.

    Carl Zeiss delades efter andra världskriget där den östtyska delen fick namnet Carl Zeiss Jena. Den östtyska delen var mest känd för deras objektiv, oftast väldigt fina objektiv men de saknade den mekaniska precisionen som de västtyska Carl Zeissobjektiven hade. De tillverkade även en kamera, eller kamera-serie, kanske är mer korrekt. Dessa kameror bar namnet Werra och var riktigt snygga, man kan till och med säga att de var lite futuristiska i sin design. Namnet Werra kommer från en mindre tysk flod.

    Werra tillverkades från 1954 till 1967 i ett flertal modellvarianter; Werra I, Werra II, Werra III, Werra IV, Verra V, Werramat, Werramatic, och en specialmodell avsedd för mikroskop. Totalt ska 560,000 exemplar ha tillverkats. De flesta versionerna hade en Tessar-optik och fanns i svart eller olivgrön, och självklart så är den olivgröna ärgen mest spännande att ha i vårt museum. Vi har en olivgrön Werra I och det är den du ser på bilden. Du ser nog också att slutaren på vårt exemplar kärvar. Den skulle behöva en rengöring då den ibland stannar halvvägs. Werra I hette endast Werra och fanns i flera varianter där de förbättrat någon detalj. 

    Werra kamerorna fanns med både deras egen Prestor-slutare och med Synchro-Compur-slutare. Eftersom kameran hade centralslutare så kunde den synka blixten på alla exponeringstider. Under kameran så ser du en inställning för M, X och V. M är för lampblixtar, s k bulbs. X är för elektronblixtar och V står för Vorlaufwerk är självutlösaren. På gamla kameror med den här typen av slutare bör du undvika att använda självutlösaren då den ofta är igenbeckad och kan låsa hela slutaren.

    En mycket udda funktion som samtliga Werra-modeller har är att du drar fram filmen och spänner slutaren genom att vrida på den ring på objektivet som sitter närmast kamerahuset. I vårt fall så är det den olivgröna ringen som du ser på objektivet. En annan udda men ändå lite praktisk funktion är att skyddslocket, eller snarare skyddskoppen, fungerar som motljusskydd.

    Senare versioner fick inbyggd ljusmätare, och som var kopplad på den sista versionen. Vissa modeller fick även en tillbehörssko. Senare fanns även modeller med utbytbar optik.

    Första versionen kom redan 1954 och den satte Werra-standarden med frammatning runt optiken, avtagbara bakstycket och med locket som motljusskydd. Däremot så hade första versionen av Werra (I) en helt annan slutare, en Vebur slutare som bara klarade 1/250 - 1s + B, den hade också en helt annan optik, en Optik Saalfeld Novonar 50/3,5 vilket var en triplett och tillverkades i en dotterfabrik till Carl Zeiss Jena. Kameran hade en räfflad silverring som frammatning runt objektivet. Den slutare som sitter på vårt exemplar är en Synchro-Compur och den går från 1/500s - 1s + B, och den har en Tessar 50/2,8. Så vårt exemplar är en senare Werra I. Tessar är, som du säkert vet vid det här laget, en konstruktion med fyra linselement. Ibland stod det inte Tessar på objektivet utan endast T, och endast Jena i stället för Carl Zeiss Jena, det berodde på att Västtyska och Östtyska Zeiss hade en tvist om vem skulle få använda vilka namn. En sak till, om vi nu ska bli riktigt onödigt detaljerade så hade inte första versionen motljusskydd/lock någon gänga utan klämdes fast mot optiken. Vårt exemplar som redan konstaterat är en senare version av första modellen och den har gängat motljusskydd/lock.

    Werra I hade en ganska lite sökare och hade inte som på senare modeller ett justerbart okular. Werra I hade fast optik och saknade ljusmätare, mätsökare och tillbehörssko.

    Carl Zeiss Jena tillverkade en ljusmätare med namnet Werralux och den var olivgrön men inte riktigt samma nyans som kamerorna och dess läderfodral var grönt men i en mycket mörkare grön. Vet inte hur de tänkte där då ingen nyans riktigt matchade. Det fanns närbildslinser som tillbehör.

    Ska vi dyka ännu djupare? På objektivet kan du se en logo med ett "q" och en "1". Denna symbol stod för "Erste Qualität", dvs bästa kvalitet. Dessa ska vara de bästa objektiven i serien och de var avsedda för export till väst. Om de verkligen var bäst i serien kan man fråga sig. De som var avsedda för östmarknaden bar inte denna logga.

    Eftersom frammatningen är så udda på denna kamera så är det en kul kamera att visa. Vill du vara lite busig så sträcker du över kameran uppdragen och säger att den inte har någon film i så de kan testa mekaniken. Sedan de tryckt av så letar de länge, om de ens hittar, funktionen för att dra fram filmen och spänna slutaren. Vilket då, som du nu vet, sitter runt objektivet.

    Du ser 12 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Värdet på dessa kameror varierar mycket. Skulle nog säga nytt rekord faktiskt. Jag hittade Werra I från 10kr, iofs utropspris, upp till 40,055kr. Ja, du läste rätt. Det var en prototyp så det kanske inte riktigt räknas, men en Werra I olivgrön i bra skick får du nog lägga 1000-1500kr för. Detta är en kamera att ha på hyllan, inte att använda, för den är verkligen opraktisk att använda på många sätt, ja nästan på alla sätt faktiskt. Återspola filmen är en mardröm. Optiken är dessutom inte speciellt bra heller. Ett av få exempel när tysk design prioriterat design framför funktion.

    /Thomas

  • Stor uppdatering till din Lumix!

    24 november släpper Panasonic en ny, stor uppdatering till din Lumix S-kamera och en mindre uppdatering för några Lumix G-kameror. Läs allt som är nytt med uppdateringen här nedan:

    AF Improvements for S-Series

    • Improvement of AF-tracking
    • Added recognition performance (added head recognition): S1, S1R and S1H (S5 already comes with these improvements)
    • AF+MF now available in video shooting: All S-Series models can now use auto-and manual focus parallelly when shooting video
    • Improved AF performance in V-Log: We changed the algorithms due to reviewer’s requests for all V-Log models (S1, S1H, S5)*

    S5 Performance Enhancements

    • C4K video recording was added (4096x2160 Pixel)
     RAW video data output via HDMI is supported: 5.9K/ 4K/ Anamorphic (4:3) 3.5K, 12-bit RAW; Apple ProResRAW can be recorded on the Atomos NINJA V
     • Shooting assist functions have been added ( Vectorscope& Master pedestal adjustment)
    • Added L.MonochromeS and L.ClassicNeo Photo Styles

    S1R Video performance enhancements

    • 5K Video recording (4992x3744 Pixel, 30p/25p/24p, 4.2:0 10-bit, LongGOP, 200 Mbps, LPCM audio)
    • 4K 60/50p 4:2:2 10 bit output via HDMI
    • 10-bit HDR video recording [Like 2100/HLG]
    • The [Luminance Level] function now supports 10-bit recording.
    • DMW-XLR1 microphone adaptor supports high resolution audio recording (Dedicated menu added)

    Expanded usability for S-Series

    • SS/gain operation settings added to S1/S1R/S5
    • Red frame video recording indicator added to S1 and S1R
    • Monitoring support for vertical video added to S1, S1R and S1H
    • 4K video transfer to smartphone is added to S1, S1R and S1H
    • When free-angle monitor is rotated, the image can also be flipped (S1H, S5)

    Added usability for G-Series

    1. G9, GH5 and GH5S battery compatibility expanded to support DMW-BLK22(introduced with DC-S5)
    2. G100/G110 Firmware Version 1.1
    • Compatibly to LUMIX Webcam Software (Beta)
    • When free-angle monitor is rotated, the image can also be flipped

    Panasonic berättar även att det kommer fler uppdateringar till Lumix S1 i början av 2021.

  • Nytt porträttobjektiv från Panasonic

    Nyhet

    Panasonic lanserar idag Lumix S 85/1,8. Ett teleobjektiv som passar perfekt till porträtt, bröllop och mycket mer.

    Denna nya 85mm från Lumix har deras L-fattning vilket betyder att den passar på S-serien som S1, S1R, S1H och den senaste modellen S5. 85mm är en mycket populär brännvidd då den passar perfekt till porträtt, bröllop, produktfoto och mycket mer. Med en bländare på f/1,8 är det ljusstark samt ger en mycket fin bokeh vid porträtt, eftersom detta inte är en f/1,4 optik så är den relativt smidig och lätt på endast 355g vilket gör att den passar perfekt med det mindre huset av Lumix S5.

    Lumix S 85 1,8_blogg2.jpg

    Objektivet är uppbyggt av 9 glaselement i 8 grupper varav 2 ED-glas minskar mängden av kromatisk aberration. Den stora bländaren på f/1,8 har 9 blad för att ge så fin bokeh som möjligt. Objektivet är vädertätat så användning i dåligt väder är inget att bekymra sig över. Fram på objektivet finns det en filtergänga på 67mm.

    Leverans beräknas i början av december 2020

    Läs mer och förbeställ redan nu: Panasonic Lumix S 85/1,8

  • Canon lanserar två nya RF-objektiv!

    Nyhet

    Nu lanserar Canon två nya objektiv, RF 70-200/4 L IS USM och RF 50/1,8 STM. Två mycket populära typer av objektiv som nu äntligen finns med RF fattning för att slippa adapter samt har nyare och bättre konstruktion för optimal prestanda.

    Canon RF 70-200/4L IS USM

    Den kompakta lillebrorsan till RF 70-200/2,8 är en i många fall minst lika användbar optik. Det man förlorar med ett steg lägre ljusstyrka tar man bl a igen med ett mindre format och en lägre vikt.

    RF70-200_Ambient_-1817_2000px.jpg

    Liksom hos den ljusstarkare varianten har RF 70-200/4L IS USM alla kännetecken för L-seriens objektiv, dvs en mycket rejäl och välbyggd konstruktion i metall, snabb och tyst autofokus i proffsklass och ett ordentligt skydd för fukt, stänk och damm. En 70-200-zoom är mycket allround för motiv på lite längre avstånd.

    RF70-200_Lifestyle_-0608_2000px.jpg

    Dessa objektiv används väldigt ofta i sportsammanhang, för djur&natur, på konserter och andra föreställningar och är även en ypperlig porträttoptik.

    Leverans beräknas i november 2020

    Läs mer och förbeställ redan nu: Canon RF 70-200/4L IS USM

    Canon RF 50/1,8 STM

    Nu finns den i många avseenden viktigaste objektivtypen även för Canons EOS R-kameror - nämligen den prisvärda normaloptiken.

    RF50-John Dickins-Lifestyle-020_2000px.JPG

    Objektiv med 50 mm brännvidd och en ljusstyrka strax under f /2 är och förblir bland de allra populäraste, tack vare kombinationen av högklassiga optiska prestanda, god ljusstyrka, breda användningsområden, ett kompakt format och ett överkomligt pris- man kan helt enkelt knappast få mer objektiv för pengarna.

    RF50_Lifestyle_0016_2000px.jpg

    En ljusstark, högpresterande 50 mm-optik passar bra för porträtt, vardagsbilder, reportage, dokumentärfoto, resor och mycket annat.  Sett till den optiska designen är detta en modern 50:a, vilket kanske framförallt märks genom att man använder ett precisionsgjutet asfäriskt linselement. Detta bidrar både till lägre grad av sfärisk aberration, lägre distorsion och ett kompaktare objektivformat. Objektivet har Canons Super Spectra Coating-antireflexbehandling som minskar graden av reflexer och ströljus i optiken - vilket bidrar både till högre bildkontrast och bättre färgåtergivning.

    RF50_Ambient_0002_2000px.jpg

    Leverans beräknas under december 2020

    Läs mer och förbeställ redan nu: Canon RF 50/1,8 STM

  • Infonsdag: Horisonten

    Generellt så ska horisonten vara rak på en bild. Det ger en harmoni i bilden.

    Ibland när man tar en bild så har man kanske dåligt med tid och det är lätt att slarva lite. Ibland när man tar en bild kan det vara svårt att se exakt hur horisonten ligger. Det är inga problem att räta upp horisonten när du redigerar bilden. Många kameror har inbyggt vattenpass idag och det underlättar mycket. Sedan kanske det möjligtvis kan finnas något tillfälle då man vill ha en sned horisont men det torde vara ett mycket ovanligt undantag.

    Ibland kan det verkligen vara en utmaning att få en rak horisont. Det är när kamerans inbyggda vattenpass visat rak horisont. Du kan se delar av horisonten i bilden och kan konstatera att den är verkligen rak, men när du ser på bilden så ser horisonten ändå sned ut. Detta är frustrerande och ibland får man helt enkelt göra horisonten lite sned rent tekniskt för att man ska tycka att den är rak när man ser på bilden. 

    Bilden föreställer nattlysande moln med månen som en skära åt vänster. Bilden är tagen med DJI Mavic 2 Pro.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Nikon Z 24-200/4-6,3 VR

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på Nikon Z 24-200/4-6,3 VR som är den första superzoomen i Nikons Z-system och är en kompakt och smidig allroundoptik med bildstabilisering och fukt- och dammskydd.

    Mats skriver: Objektivet känns mycket gediget byggt, och tack vare damm- och fukttätad konstruktion kan du använda det även när väderförhållandena inte är optimala, vilket gör den ännu mer allround. Autofokus fungerar klanderfritt med tack vare Nikons Z-kameror, det går tyst, snabbt och träffsäkert. I centrum och till stor del av bilden är skärpan klart godkänd genom hela zoomomfånget redan på största (respektive) bländaröppning, och nedbländad 1-2 steg är också kantskärpan ovanligt bra för att vara en superzoom. Nikon Z 24-200/4-6,3 VR tillhör den bättre sortens superzoom.

    Läs hela testet här: Nikon Z 24-200/4-6,3 VR

  • Rösta på oss som årets butik 2020 på Prisjakt

    Nu börjar röstningen om årets butik 2020 på Prisjakt. För varje butiksomdöme som skickas in under tävlingen skänker Prisjakt en krona till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige. Top Ten jobbar för att handeln ska bli mer miljömässigt hållbar och listar marknadens mest energieffektiva produkter.

    Gillar du det vi gör och vill hjälpa oss framåt? Då får du mer än gärna lämna en recension om ett köp du gjort nu eller tidigare i år. Denna recension används som en röst och hjälper oss bli årets butik 2020. Vi är väldigt glada för all hjälp vi kan få så stort tack till dig som tar dig tid att lämnar en recension, det hjälper oss också veta vad som är bra med oss samt vad vi kan göra ännu bättre.

    Skriv en recension här >

    Har du redan lämnat en recension på oss sedan tidigare så kan du uppdatera din recension för berätta om ditt bemötande från ditt senaste köp!

  • Drönarsöndag: Is

    När en sjö fryser till is så bildas ibland förunderliga mönster. Här ett exempel. Jag flög runt sjön med drönaren och letade efter formationer och mönster på den tunna isen. Detta mönster skulle jag gissa är kring en halvmeter stort.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro.

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Imperial Shuttle

    En fjäril som fällt upp vingarna. Någon fler än jag som kommer att tänka på en Imperial Shuttle som fällt upp vingarna? Här har jag beskurit bilden till endast 3% (!) av den ursprungliga bilden.

    Bilden är tagen med Fujifilm GFX 100 + GF 250/4,0 LM OIS WR + GF 1.4X TC WR, 1/320s, f/5,6 och ISO 100. 

    Fotografering är en konstform. Fotografering är ett sätt att uttrycka sig. Du gör precis som du vill med dina bilder. Om du har en åsikt någon annans bild, behåll den för dig själv tills den som tagit bilden frågar om den. Våga experimentera med dina bilder. Ta ut svängarna lite. Utmana dig själv. Våga visa dina bilder. Var inte rädd för att göra misstag. Döm inte andra. Lär. Se. Lek. Ha kul!

    /Thomas

  • Test: Fujifilm XF 50/1,0 R WR

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på Fujifilm XF 50/1,0 R WR, ett superljusstarkt teleobjektiv med Fujifilm XF-fattning. Ljusstyrkan är så hög som f/1,0, vilket gör optiken tämligen unik.

    Mats skriver: Fujifilm XF 50/1,0 R WR ger en liknande bildvinkel som man får med ett 75mm-objektiv på en fullformatskamera, vilket gör det mycket lämpligt för bland annat porträtt eller andra motiv när man vill frilägga huvudmotivet från bakgrunden med en suddig bakgrund. Fujinon XF 50/1,0 R WR känns mycket välbyggd med fin känsla i fokus- och bländarring. Det är givetvis även vädertätat för att klara professionell användning. Om du läst någonstans att f/1 motsvarar f/1,4 på fullformatskamera, så gäller det endast skärpedjupet och absolut inte ljusstyrkan. Själva ljusstyrkan påverkas ingenting pga APS-C-formatet och slutartiderna blir detsamma oavsett APS-C eller fullformat under samma ljusförhållanden.

    Läs hela testet här: Fujifilm XF 50/1,0 R WR

  • Håll händerna varma i vinter

    Nu är vintern över oss och handskar är ett måste när man är ute i kylan. Problemet med handskar är att det kan vara svårt att hantera kameran. Som tur finns Vallerret fotohandskar som gör fotograferandet lättare!

    Vallerret designade sina första handskar i 2015 och lanserades genom Kickstarter där dom nådde nästan tredubbel försäljning än målet. De är idag en av de mest populära fotohandskarna på marknaden och är älskade av fotografer runt hela världen.

    vallerret_trippel.jpg

    Vallerret har flera olika typer och stilar av handskar och alla har funktioner för att göra fotograferandet så smidigt som möjligt. Vår favorit är modellen Urbex då den kombinerar en mycket snygg design och smart funktionalitet som håller dig varm när du ska hantera din kamera. Handsken är gjord av äkta skinn samt merinoull vilket är perfekt för dig som vill ha snygga handskar vid gatufoto eller värme när du vandrar bland fjällen.

    vallerret_trippelstor.jpg

    Kameran blir lätthanterlig tack vare att det går att öppna handsken på toppen av pekfingret samt tummen för att kunna justera inställningar, trycka på avtryckaren eller använda mobilen. Fingertoppen hålls öppen tack vare magneter i handsken, supersmidigt. När du sedan är klar med kameran eller mobilen så drar du bara handsken över fingret igen så det blir varmt och skönt. Vi har använt dessa handskar ett bra tag och är mer än nöjd med kvaliteten samt hållbarheten.

    De olika handskarna har olika funktioner och du hittar mer information om dessa här: Vallerret fotohandskar

  • Fotohistoria: Televerket

    Denna kamera var ett stort mysterium. Jag har letat mig blå på nätet efter information om televerkets kameror men hittade absolut ingenting, så jag vände mig till ett par kameragrupper på Facebook och fick faktiskt ett svar.

    Televerket hade stora stationer med telefonväxlar med mätare som registrerade samtalen. Denna kamera satt på en "vagn" som rörde sig utefter mätarna och tog bilder av dem. Tydligen så avlästes, dvs fotograferades, mätarna i olika perioder beroende på avstånden till abonnenten, då ett längre avstånd hade dyrare avgifter och förmodligen då faktiererades oftare. Bilderna användes som underlag för räkningen och dessa bifogades.

    Kameran är en vanlig Nikon EM som bär Televerkets logga. Optiken däremot är en specialkonstruktion. Det står tyvärr inget om tillverkare på optiken men den har i alla fall utrustats med Nikon F-bajonett.

    Jag kan ju passa på att berätta lite om Nikon EM. Det var en kompaktare och betydligt billigare kamera än tidigare Nikon-serier. Den lanserades 1979 tilsammans med Nikons E-serie av objektiv. Dessa objektiv var optiskt mycket bra men hade enklare mekanik med mer plast. Nikon EM hade tidsautomatik 1s - 1/1000s samt M90 och B. Slutaren tillverkades av Seiko och hade modelbeteckningen MFC-E. M90 var en mekanisk tid som fungerade utan batterier, det var också dess synkroniseringstid för blixt. En tämligen okänd funktion, som inte ens nämns i bruksanvisningen är att om du tar ut batterierna och sätter kameran i Auto så har den även en mekanisk tid på 1/1000s. Det är unikt. Nikon EM vägde bara 465 gram, så den var lätt. Chassit var byggt i en aluminium-kopparlegering. Kåporna var gjorda av glasfiberförstärkt polykarbonatplast. Det fanns en smidig winder, MD-E, samt en smidig blixt, SB-E, till Nikon EM.

    Kameran är designad av den kände bildesignern Giorgetto Giugiaro. Han designade även Nikon F3, L35AF, F4, F5, D2H, F6, D3, D4 och D800. Nikon hade ingen större framgång med Nikon EM, och inte heller deras E-serie av objektiv. EM lades ner 1982. Den ersattes av FG och FG20 vilka båda hade manuella möjligheter, något som Nikons kunder verkligen ville ha, men dessa modeller föll inte heller Nikons kunder i smaken utan Nikon sålde betydligt mer av deras bättre modeller.

    Vi kanske ska gå in onödigt detaljerat om Nikon EM. Visst är det härligt ibland med fullständigt onödig kunskap? Det finns två versioner av Nikon EM där den tidiga modellen har blå plastknappar för exponeringskompensationen och batterikontrollen. På de senare modellerna, som detta exemplar, så är dessa knappar silverfärgade och av metall.

    Här listar jag de objektiv som fanns i Nikons E-serie. De flesta var av optiskt mycket hög klass:
    Nikon E 28/2,8
    Nikon E 35/2,5
    Nikon E 50/1,8
    Nikon E 100/2,8
    Nikon E 135/2,8
    Nikon E 75-150/3,5
    Nikon E 70-210/4

    Du ser 12 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Kameran kommer från vårt museum.

    Om någon av har mer information om Televerkets kameror och dess användning så berätta gärna för oss på: blogg@cyberphoto.se 

    /Thomas

  • Infonsdag: Okularinställning

    Är allt suddigt i sökaren?

    Att kameror har okularjustering är självlart för de flesta men inte för alla. På nästan alla kameror så sittter en liten ratt på sidan av sökaren så att du kan justera in sökaren för dina ögon.

    Om du sett skarpt men plötsligt är allt suddigt i sökaren så har du kommit åt denna ratt av misstag. Sånt händer.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Nikon Nikkor Z 70-200/2,8 VR S

    Test

    Nu kan du läsa vårt test på den mycket efterlängtade Nikon Z 70-200/2,8 VR S.

    Mats skriver: Nikon Z 70-200/2,8 är mycket påkostat optiskt och använder både fluoritglas, lågspridande ED-glas och anomalt brytande SR-glas för att reducera kromatisk aberration och optimera skärpa och färgåtergivning ända ut i bildkanterna. Objektivet är mycket rejält och tåligt och samtidigt relativt lätt, tack vare konstruktion mestadels i magnesiumlegering. Som fokuseringsmotor används en stegmotorlösning, som är tyst, mjuk och följsam för såväl stillbildsfoto som filmning. Nikon Z 70-200/2,8 VR S är en mycket skarp och bra telezoom, en av de skarpaste jag testat hittills.

    Läs hela testet här: Nikon Nikkor Z 70-200/2,8 VR S test

    Missa inte att vi har denna i lager för omgående leverans!

  • Test: Sony A7S III

    Test

    Nu kan du både se och läsa vårt test på nya Sony A7S III, en kamera som främst fokuserar på video men vi har självklart testat den både för foto och video.

    Mats skriver: Sony A7s III har fått en ny, extremt högupplöst elektronisk sökare med en upplösning på över 9 miljoner bildpunkter. En av de bästa sökarna jag upplevt hittills, och den är i princip helt fri från blackout vid snabbaste serietagning 10 b/s även med den mekaniska slutaren. A7s III ger mycket hög filmkvalitet med låga brusnivåer och högt dynamiskt omfång. Vid filmning når man 4K-upplösning med upp till 120 fps eller full HD-upplösning med upp till 240 fps. Batteriet är samma variant som till bland annat A7R III och A9, och ska enligt Sony räcka upp till en kontinuerlig inspelningstid på ca 135 minuter, eller ca 600 stillbilder.

    Läs vårt test här: Sony A7S III

    Se vår testvideo här: CyberPhoto testar Sony A7S III

  • Vinnare under PhotoExpo 2020

    I samband med PhotoExpo 2020 hade vi ett flertal tävlingar, utlottningar och auktioner. Här nedan presenterar vi alla vinnare under respektive tävling.

    - Livets Stora Ögonblick -

    Vinnare: Joakim Hall (Vinstpris - Canon ImagePROGRAF PRO-300 värde 9190:-)
    Vinnar bilden ser du som huvudbilden för detta blogginlägg, bilden visades även live i PhotoExpo 2020

    2a plats: Daniel Windseth (Vinstpris - Presentkort värde 4000:- hos oss)
    Bidrag2.jpg

    3e plats: Johan Nyström (Vinstpris - Presentkort värde 2000:- hos oss)
    Bidrag6.jpg

    Grattis till er som vann. Vi lottade även ut priser till er som var med och röstade, Kalle Prorok vinner ett par Sony hörlurar (WF-1000XM3 värde 2500:-) och Janina Stoor vinner ett presentkort på 1000:- här på CyberPhoto.

    - Vardagens ögonblick -

    Vardagens ögonblick var en tävling på instagram där Karin Tidelius gjorde den vinnande videon. Du hittar denna på hennes instagram @stilenmin. Grattis till ditt pris som var en Nikon Z50 Vloggkit värde 12.990:-

    - Välgörenhetsauktion -

    Under PhotoExpo 2020 auktionerade vi även ut ett Tamron 28-200/2,8-5,6 Di III RXD där alla pengar doneras till valfri välgörenhet. Markus Lundén var den som la det vinnande budet på 8059:- och han valde "Älvräddarna" som välgörenhet att donera pengarna till.

    28-200 välgörenhet auktion.jpg

    Tack till alla som var med och tävlade samt röstade på dessa tävlingar, totalt tävlade vi ut priser till ett värde på över 40.000:- och vi säger tack till alla leverantörer som var med och sponsrade dessa tävlingar. Vi kommer inom kort ha fler utlottningar och tävlingar så se till att följa med i bloggen för att inte missa något!

    Se repris på årets PhotoExpo 2020 Live här >

  • Drönarsöndag: Kärleksbild

    En av Umeås fotografer, Yurika Palmqvist, har tagit denna bild. Hon berättar att denna drönarbild kommer från en kärleks-fotografering från i somras. Hon använder sig ofta av drönaren vid fotografering av familjer eller bröllopsbilder, hon gillar kombinationen med traditionella bilder blandat med drönarbilder.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro.

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • Andra dagen av PhotoExpo 2020 börjar nu!

    Nu börjar andra dagen av årets PhotoExpo. Vi har ett lika fullproppat program med föreläsare och intervjuer från 10:00 till 16:00 så ta fram en filt och lite popcorn så ordnar vi resten!

    Vi har lördagsöppet idag så har du några funderingar så kan du höra av dig till oss ända fram till 16:00. Bor du i närheten så har vi även öppet butiken för dig som vill träffa oss. Även vår inbytesavdelning finns på plats om du vill göra ett inbyte i samband med ett köp idag, se till att inte missa några av våra unika kampanjer! Kontakta oss >

    Glöm inte att rösta i bildtävlingen, röstningen avslutas 14:00 vinnaren kommer att presenteras i slutet av dagen live: Rösta här >

    Missa inte vår välgörenhetsauktion där du kan buda hem en Tamron 28-200mm och alla pengar går till valfri välgörenhet som vinnaren väljer. Auktionen slutar idag 14:00: Buda här >

    Mer info om dagens PhotoExpo >

  • X-files: SAR

    Detta är ett ovanligt fenomen. Jag tog denna bild under natten mot lördag.

    SAR (Stable Auroral Red). SAR-bågar syns normalt inte för blotta ögat utan det krävs oftast en kamera för att kunna se den. SAR ger en väldigt stabil båge och rör sig inte alls som ett norrsken. Den röda färgen beror på att det är syre, oxygen, som reagerar och ljuset är oftast på våglängden, 6300 Ångström. 1 Ångström = 0,1 nm (NanoMeter). En SAR-båge går från öster horisont till väster horisont.

    SAR är den optiska manifestationen av energiflödet från den inre magnetosfären till den subaurorala jonosfären. Denna interaktion involverar varken mycket energisk partikelutfällning eller penetration av elektriska fält vilket är de traditionella mekanismerna för magnetosfär-jonosfär-koppling som dominerar stormförhållanden från aurorala till ekvatoriala breddgrader. SAR-bågar inträffar under geomagnetiska stormar när ringströmmens inre kant samverkar med en sammandragen plasmasfär. En del av ringströmsenergin försvinner som värme vilken leds längs geomagnetiska fältlinjer in i jonosfärens ovansida.

    SAR har ofta ljusstyrkan kring 500 R (rayleighs) vilket är 10 gånger svagare en det svagaste norrsken som ett öga kan uppfatta. Här tillsammans med norrsken och Vintergatan. Brunnsjön 2020-10-23.

    Bilden är tagen med Sigma 14/1,8 på f/1,8 och ISO 1600. 

    /Thomas

  • Nu börjar årets PhotoExpo Live!

    Vi hälsar dig varmt välkommen till årets PhotoExpo - ett stort live-event för precis alla! Kom in till vår livesändning, se föreläsare, få mer information om nyheter, ställ egna frågor i videorummet och ta del av alla erbjudanden. Mer information och schema hittar du i länken nedan!

  • PhotoExpo 2020: Jonas Borg

    Föreläsning med Lumix ambassadör Jonas Borg – Lördag kl 10:00. Jonas kommer dela med sig av hur man med enkla metoder och kreativt tänk kan få starka bilder och hur han använder Lumix kameror professionellt både inom foto och film.

    Yrkesfotografen Jonas Borg har bott och arbetat på många olika platser i världen, bland annat i Singapore, Japan, Storbritannien och USA. Jonas har över 15 års erfarenhet som frilansfotograf på heltid och har jobbat med stora internationella dagstidningar, organisationer och företag, till exempel event- och PR-byråer. Jonas har en bakgrund inom fotojournalistiken och hans stil beskrivs ofta som dokumentär. Han säger att han alltid strävar efter att hitta nya vinklar och perspektiv i sina bilder. Han har blivit publicerad i ”Årets Bild”-bok samt vunnit guld, silver och brons i "Tokyo International Foto-awards”. Tidigare i år var Jonas nominerad som vinnare i ”Pink Lady Photographer of the year” som är en av världens största fototävlingar. Ett av hans mest prestigefyllda uppdrag var att fotografera den svenska kronprinsessans bröllop 2010. Samma år inledde Jonas sitt samarbete med Panasonic och därefter blev han den första ambassadören för LUMIX G i Europa

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • Fotohistoria: Canon F-A

    Namnet är minst sagt klurigt, den heter F-A, så det borde då räknas till F-serien men modellen byggde på en Canon AE-1 och därför får den väl räknas till A-serien. F-A var en specialmodell från 1980 avsedd för medicinsk användning.

    F-A levererades med en unik motor, Canon Motor Drive MZ. Den hade även en speciell sökare. Vad jag kan se så var F-A själva kameradelen för Canon CF-60ZA Retina Camera. Den användes för ögonundersökningar. Förmodligen ögonbottenfotografering. Kameran har varken inställning för filmkänslighet eller exponeringstid. Det verkar finnas två versioner av F-A. Den du ser bland bilderna från vårt museum har beteckningen F-A på toppkåpans ena sida. Denna version är helt i svart. Den andra versionen har beteckningen F-A ovanpå prismat och vissa delar är i silver.

    Du kan se 4 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan.

    /Thomas

  • Test: Sony A7C

    Test

    Nu kan du både se och läsa vårt test på nya Sony A7C som är en smidig hybrid mellan A7 III, A9 II och A6600.

    Mats skriver: Sony marknadsför A7 C som marknadens minsta och lättaste systemkamera med fullformatssensor. Det finns en eller ett par konkurrerande modeller, men dessa har varken integrerad bildstabilisering, integrerad sökare eller fullt vinklingsbar skärm. Så visst har Sony en stor poäng här. A7 C är en komplett kamera, trots det smidiga formatet. Sony A7 C ger en fantastiskt fin bildkvalitet med ett mycket högt dynamiskt omfång och jämförelsevis låga brusnivåer. Real-time Eye AF och Real-time tracking gör att kameran känner igen bl a ögon, ansikten och även djur och därigenom effektivt kan låsa fokus på bildens huvudmotiv och följa dess rörelser.

    Läs vårt test här: Sony A7C

    Se vår testvideo: CyberPhoto testar Sony A7C

  • Infonsdag: Lås inte kortet

    Detta gäller SD-kort. De har en liten skjutknapp på sidan som gör att du kan låsa kortet. Det är lätt hänt att man av misstag kommer åt den knappen och låser kortet.

    Vet man om att knappen sitter där, så om det inte funkar att skriva till kortet då vet man att man kommit åt knappen av misstag, och kan skjuta den till öppet läge igen.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • PhotoExpo 2020: Jan Pedersen

    LJUSET ÄR MOTIVET – LJUSET GÖR BILDEN - lyssna och inspireras av Jan Pedersens föreläsning på lördag kl 14!

    Under många fotomöten med djur och växter blir det ofta fokus på objektet -det vi fotograferar. Ibland är ljuset så speciellt att man som fotograf väljer att låta det spela första fiol i kompositionen. Men i många fall blir bildens uttryck mycket bättre om man själv aktivt styr fotograferingen efter ljuset, naturligt eller konstgjord. Häng med i ett annorlunda föredrag där Jan Pedersen visar exempel på hur han har sett eller gjort ljuset i en mängd spännande naturbilder från många olika naturområden i världen.

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • En ståtlig örn från Öhrn

    Vi har fått tre mycket fina bilder på en ståtlig havsörn skickad till oss från Joakim öhrn. Ja, det känns nästan som han var född till att fota örnar med det efternamnet.

    Bilden är tagen för några veckor sedan med Sigma 100-400mm

    Gillar du bilden så får du gärna kommentera det på vår instagram @cyberphoto_se. Vill du också visa upp en bild som Joakim? Skicka då in bilden till blogg@cyberphoto.se så kanske vi delar den här på bloggen och instagram!

  • PhotoExpo 2020: Mattias Sjölund

    Föreläsare Mattias Sjölund arbetar helst med intima landskap och havslandskap. Han driver sin verksamhet under namnet Foto Magica där han regelbundet anordnar workshops och fotoresor med fokus på personlig utveckling. I föreläsningen ”I huvudet på en landskapsfotograf”, pratar han om sina bilder, sin tankeprocess och om hur han arbetar.

    Lyssna på Mattias i vår livesändning på fredagen den 23 oktober kl 13:00 - 13:40. Direkt efter Mattias föreläsning kan du få heta produkttips av Tobias Lehtinen och Focus Nordic, du kan lyssna på Tobias kl 13:40 i fredagens livesändning. 

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • Drönarsöndag: Dragigt

    Det är nog lite dragigt i denna lada. En ointressant gammal lada blir ändå lite intressant sedd uppifrån.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Mysigt

    Jag vet inte vem som älskar vem mest av dessa två, men de ser båda ut att ha det väldigt mysigt. Jag gillar också hur fantastiskt fint optiken återger detta motiv.

  • Tävling: Vardagens ögonblick

    Igår avslutades tävlingen "Livets stora ögonblick", vinnarna kommer att presenteras under PhotoExpo 2020. Idag börjar vi en ny tävling "vardagens ögonblick" där du kan vinna en Nikon Z50 vloggkit värde 12.990:-

    Tävlingen hålls på vår instagram och enligt följande regler:

    1. Följ oss på instagram
    2. Dela ett ögonblick från din vardag i videoformat på din instagram, max 30 sekunder.
    3. Tagga oss @cyberphoto_se och använd hashtagen #vardagensögonblick

    Tävlingen pågår mellan idag 2020-10-16 till 2020-10-23 och vinnarens video kommer att väljas och visas upp under PhotoExpo 2020.

    Vinnarens pris: Nikon Z50 vloggkit värde 12.990:-

    Lycka till!

  • PhotoExpo 2020: Lina Kayser

    Lina Kayser - fotografen som levererar magiska bilder på den nordiska faunan!

    Lina Kayser är en fotograf från Norge. Hon bor på Dovrefjell och fotograferar nordisk och arktisk natur och vilda djur. Se mer av hennes vackra bilder här Lina Kayser. Vill du lyssna till Linas erfarenheter och tips som fotograf så kom in till vår livesändning på lördag den 24 oktober kl 11:00. 

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • Fotohistoria: Minolta CLE

    Minolta och Leica skrev under ett samarbetsavtal 1972 och redan 1973 var resultatet Leica CL. Kallades även Leitz Minolta CL eller Minolta CL. Redan 1976 lades den ned och man spekulerar att den var för framgångsrik på bekostnad av Leicas M-kameror. Man skämtade om att CL stod för Cheap Leica men det lär ha stått för Compact Leica. 1981 togs konceptet upp igen av Minolta i form av den fantastiska CLE.

    CLE ska betyda Compact Leica Electronic. Med ungefär samma storlek och look som föregångaren Leica CL så innehöll CLE den modernaste tekniken för den tiden. Den hade lysdioder i sökaren, den hade samma typ av ljusmätning mot slutaren och filmplanet som Olympus OM-2 var först med. Den hade TTL-mätning med blixt och hade den så viktiga Leica M-bajonetten. Så nu kunde du använda Leicas fantastiska objektiv i en lätt och snabb kamera. Minolta erbjöd tre egna objektiv till CLE. Den klassiska 40/2 som även satt på Leica CL, en liten och bra optik, dock inte i nivå med Summicron 50/2. En 90/4, samma som fanns till Leica CL, en mycket bra optik, klart underskattad. Sedan hade Minolta kompletterat med en egenkonstruerad 28/2,8 som förvisso var helt okej men den var långt ifrån Leica-kvalitet.

    Bilden är på vår alldeles egna Minolta CLE. Vi är många som drömmer om en digital sådan. Liten och prisvärd med fullformat och med Leica M-fattning. Leica själva har tyvärr helt tappat verklighetsförankring i deras prissättning. Minolta är borta och Konica likaså, så det lär nog aldrig komma något liknande tyvärr.

    Minolta CLE var en mycket driftsäker kamera och CLE är överlägsen både Leica CL och Leica M5 på många sätt. CLE är egentligen vad Leica M7 blev i mångt och mycket. Nu pratar vi om driftsäkerhet och användarvänlighet. Självklart så har en Leica M7 högre kvalitetskänsla.

    Minolta CLE har tidsautomatik samt helt manuell. Slutaren är elektronisk och den använder vanliga LR44 batterier. Många av er och även vi gillar onödigt vetande ibland och därför ska vi denna gång grotta ner oss lite i ljusmätningen med det mest onödiga vetandet hittills. CLE har TTL / OTF mätning precis som Olympus har på deras OM-serie. TTL betyder Through The Lens och OTF står för Off The Film. Ljusmätaren mäter på slutargardinens mönster och även på filmen men i olika procent beroende på slutartiden. Den procent som här anges är den procent kameran mäter på slutargardinen och resterande procent blir då mätning mot själva filmen. 1/1000-1/125s 100%, 1/60s 75%, 1/30s 40%, 1/15s 20%, 1/8 10%, 1/4s 5%, 1/2s 2% och vid användning av blixt 0% för då mäter kameran istället 100% på filmen istället.

    Det tillverkades också ca 300st Minolta CLE i guldfärg. Du kan se den i både svart och guld på 14 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan. Båda kommer från vårt museum.

    /Thomas

  • CyberPhoto - Årets e-handlare 2020 Foto & Video

    Vi har vunnit utmärkelsen Årets e-handlare Foto & Video via Pricerunner - igen. Det är femtonde året som vi tar emot utmärkelsen och vi riktar förstås ett gigantiskt tack till våra trogna kunder!

    Motivering: "Tack vare en användarvänlig hemsida med hög tillgänglighet som gör det lätt att snabbt hitta rätt produkt, många alternativ för betalning och leverans, trevlig kundservice – och varor som levereras väl förpackade inom utsatt datum – tar CyberPhoto hem vinsten i kategorin Foto och video."

    Vi riktar ett stort och varmt tack till dig som väljer att handla hos oss, har röstat på oss, lämnat omdömen och på annat sätt stöttat oss. Du är fantastisk och det viktigaste vi har. Vi kommer att fortsätta arbeta för att du ska kunna känna dig stolt och nöjd som kund.

    Vi firar denna utmärkelse med att erbjuda fri frakt på din beställning när du använder koden: TACK2020
    Erbjudandet gäller t.o.m. imorgon 2020-10-15 kl 23:59

  • Infonsdag: Exponeringskompensera

    Trots nya och avancerade ljusmätningssystem så får man ofta exponeringskompensera ändå.

    Exponeringskompensation är helt enkelt hur du gör för att få en bild ljusare eller mörkare. Det är en funktion som används allt oftare då många numera väljer spegelfria kameror och då ser du direkt i sökaren om en bild känns lite för mörk eller lite för ljus och då kan du enkelt justera detta. Även om moderna kamerors bildsensorer har stort dynamiskt omfång så får du alltid bättre resultat med så korrekt exponering som möjligt.

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag". 

  • Nikon lanserar Z6 II & Z7 II

    Nyhet

    Ett par år efter den stora intoduktionen av Nikons Z-serie är det dags för en ansiktslyftning av de största och viktigast modellerna. Då pratar vi förstås om Z7 och Z6. Passande nog får nykomlingarna heta Z7 II och Z6 II och liksom för de tidigare modellerna är de exteriört helt identiska, medan innanmätet skiljer tydligt.

    Man bibehåller uppdelningen med Z7 II som den professionella stillbildsmodellen, medan Z6 II är den avancerade entusiastmodellen - med lite tydligare videoinriktning. Även grundläggande funktionalitet i båda modellerna delas med föregångarna. Det handlar bl a om sensorerna, som är desamma i version II som version I av respektive modell.

    Z_7II_06_CR_4143_Z70_200_f2.8_S_A1.jpg
    Exempelbild tagen med Nikon Z7 II

    Vad är nytt?
    Det man lagt mest krut på är att uppdatera datorkraften i båda modellerna. Den största förbättringen man gjort där är att modellerna nu fått dubbla Expeed-processorer, istället för en enkel. Detta får följdverkningar på flera områden i kamerans funktion, bl a bildkvalitet, autofokusprestanda, seriebildtagning och videofunktion. Man har nu även dubblerat kortplatserna för användning av ett XQD-/CFexpress-kort tillsammans med ett SD-kort.

    Läs mer och förbeställ nyheterna redan nu >

  • Panasonic lanserar en ny videokamera!

    Nyhet

    Panasonic släpper en ny videokamera, som riktigt sticker ut i sortimentet idag. Det handlar om en videokamera i lådformat eller boxformat, som man kallar det.

    Detta är alltså en kamera som är tänkt för användning i studio, på drönare, för streaming-tillämpningar och i andra sammanhang när man har en stativmonterad kamera som man kanske även styr på avstånd, snarare än att handhålla den. DC-BGH1 är baserad på Micro 4/3-systemet och har följaktligen en sensor i Micro 4/3-format, på 12MP, och använder även objektiven ur samma system.

    LUMIX BGH1_Ready for cinema_4.jpg

    Vad gäller videoprestanda så klarar DC-BGH1 upp till Cinema 4K, d v s en upplösning/kvalitet på 4096x2160/24p med upp till 400Mbps bitrate eller 4096x2160/50p med upp till 200 Mbps bitrate.

    Läs mer om nyheten här: Panasonic DC-BGH1

  • PhotoExpo 2020: Magnus Lindblom

    Gör dig redo att ta del av Magnus Lindboms medryckande föreläsning med start fredagen den 23:e oktober kl 11:00. Du hittar Magnus föreläsning i vår livesändning här på hemsidan, via Youtube eller Facebook, varmt välkommen!

    Magnus berättar själv:

    Jag är fotograf med fokus på fjäll och vildmark. Varje år tillbringar jag ca 100 nätter i tält ute i vildmarken i jakten på den där bilden. Ensam. Mountains & Beyond är mitt projekt där jag följer min dröm med målet att porträttera den svenska fjällvärlden på det bästa sättet jag kan. Något jag har gjort nu i över 15 år. Det som är nytt för i år är att jag dessutom dokumenterar mina äventyr på film. Det här föreläsningen kommer att handla om mina första lärdomar som filmskapare och om vilken utrustning jag använder både för mina stillbilder och för filmandet.

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • Test: Nikon Z5

    Test

    Vi har testat Nikon Z5 som är en instegsmodell till Nikons Z-fullformatssystem, som i stora drag är en lite enklare version av Z6.

    Mats skriver: Att Z5 är en förenklad Z6 innebär att den i flera avseenden har professionella prestanda. Till exempel har den en slutare som klarar ända upp till 1/8000s - användbart när man vill "frysa" actionmotiv, t ex.  Den har även samma processor och högkvalitativa sökare som toppmodellerna. Sökaren i Z5 är samma som i Z6 och Z7, vilket handlar om en mycket högpresterande OLED-sökare med ~ 3,7 MP upplösning. Autofokusen är en hybridvariant med 273 st fasdetektionspunkter i kombination med kontrastdetektion som täcker upp till ca 90% av bildytan, och samma AF som sitter i Z6 och Z7.

    Läs hela testet här: Nikon Z5

    Se vårt videotest: CyberPhoto testar Nikon Z5

  • Drönarsöndag: Lilla huset på prärien

    Jag tycker mönster i skogar och åkrar kan vara så intressanta att se uppifrån. Denna bild blev inte bra rakt ovanför för då såg jag endast ett plåttak, men så här lite snett ovanifrån så ser man både mönster och det lilla huset. Inget att sätta på väggen men ändå lite kul.

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro

    Klicka här för att se bilden i större format >>

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Alla höstens färger

    Tänk att ett enda åkerbärsblad kan innehålla alla höstens färger.

    Bilden är tagen med Leica Summilux 50/1,4 Asph på f/11 och ISO 100. Stackad.

    Det blåste och regnade ute så förhållandena var otrevliga. Jag ville inte bli blöt och jag ville inte heller att kameran skulle bli blöt, samt att blåsten och det svaga ljuset gjorde att jag måste köra väldigt högt ISO för att inte få skakningsoskärpa. Då var det lättare att ta med sig bladet in. Kameran på stativ. Min olivgröna badhandduk som bakgrund och två Viltrox LED-belysningar som ljuskälla. Bladet hölls i av en "lödnings-hjälpande-hand" som har krokodilklämmor. Den redigerade jag bort.

    /Thomas

  • PhotoExpo 2020: Norbert von Niman

    Norbert von Niman - fredagen den 23 oktober kl 12:00 - en äventyrsfotograf och berättare med ett öga för de vackra vyerna!

    Norbert von Niman har, med en karriär som startade på Islands glaciärer, rest jorden runt ett flertal varv som äventyrsfotograf. Norbert är känd för att leverera stilrena och fängslande bilder på avlägsna vyer och öde landskap. Med över 100 000 följare är han även välkänd på Instagram för sitt engagerande material och historier bakom fotandet.

    Denna föreläsning kommer gå igenom processen att gå från idé till verklighet. Att fånga den bild man drömt fram genom att planera, verkställa, redigera och leverera någonting som man kan vara stolt över.

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • En nyckelpiga väldigt nära

    Christian Andersson delade med sig av några bilder och denna nyckelpiga tyckte vi om och ville dela med oss av.

    Christian berättar: Jag var på väg hem från en tur i skogen där jag fotat insekter och såg den här nyckelpigan vid gräset intill vägen. Har bara fotat macro i två månader men jag blev rätt nöjd ändå, och hoppas  även att nyckelpigan blev nöjd över sitt porträtt!

    Bilden är tagen med Panasonic GH5 med Olympus 60mm Macro och 21+16mm mellanringar

    Gillar du bilden så får du gärna kommentera det på vår instagram @cyberphoto_se. Vill du också visa upp en bild som Christian? Skicka då in bilden till blogg@cyberphoto.se så kanske vi delar den här på bloggen och instagram!

  • Fotohistoria: Leica R3

    Leica samarbetade mycket med Minolta och R3 är ett resultat av det.

    År 1972 så skrev Leica och Minolta på ett samarbetsavtal. Första resultatet av samarbetet kom 1974 med Minolta XE och Leica CL. 2 år senare kom Leica R3 som bygger väldigt mycket på Minolta XE. Som parentes så kan vi ju nämna att Leica R4 bygger mycket på Minolta XD-7, kallades XD-11 på vissa marknader, och den räknas av många som den bästa kamera som Minolta byggt. Samarbetet ledde också fram till en favorit, Minolta CLE, en kamera som vi absolut måste återkomma till i denna serie, redan nästa vecka. Bilderna kommer från vår egen kamerasamling.

    Ja, Leica R3 var det som detta inlägg skulle handla om. R3 tillverkades från 1976 till 1979, en ganska kort tid men Leica R4 stod redo att släppas 1980. De första Leica R3 tillverkade i Wetzlar i Tyskland men senare flyttades tillverkningen över till Portugal.

    Leica R3 fanns i både svart och silver, men svart var absolut vanligast. Japanerna målade sina kameror svarta medan Leica eloxerade sina vilket gav en mycket tåligare yta. 1979 kom en jubileumsversion av R3 som var guldpläterad och hade ödleskinn som klädsel. Den kanske mest intressanta versionen av R3 var Safari. Den var målad i olivgrön och det fanns flera olivgröna objektiv till den, Elmarit 28/2,8, Summilux 35/2, Summilux 50/1,4, Summicron 50/2, Elmarit 90/2,8, Elmar 180/4 och Elmarit 180/2,8.

    Leica R3 har tidsautomatik och manuell, du kan välja mellan centrumvägd eller spotmätning, EV 1-18. Slutaren kom från Copal.

    Leica tog ett stort kliv in bland moderna kameror med R3 då den tidigare modellen Leicaflex SL var helt omodern, en konstruktion som släpptes redan 1964 och uppdaterades förvisso till SL2 men var ändå föråldrad. 2015 återuppstår beteckningen SL med en fantastisk men alltför dyr kamera vid namnet Leica SL.

    Leica R3 fanns i svart, silver och safarigrön, och priserna ligger i samma ordning, de svarta kostar inte många kronor men kan vara ett vackert inslag i ditt vitrinskåp.

    Du kan se 9 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan.

    /Thomas

  • Infonsdag: Dra åt plattan

    Det finns fog för detta tips. Det händer lite då och då att fotografer som bär kameran på stativet helt plötsligt har kameran i backen. När man hanterar kameran på stativet så är det lätt att den blir lite lös i plattan och det behövs inte så mycket vickande så har kameran skruvat upp sig från stativplattan.

    Drar du åt plattan ordentligt och om den nu blir lite lös så tar du kameran av stativet och drar åt plattan igen så kommer du aldrig att råka ut för att kameran lossnar och faller mot ett dyrt öde.

    Lycka till med din fotografering!

    Varje onsdag framöver kommer du att få ett fototips i vår serie "Infonsdag".

  • Test: Olympus E-M10 Mark IV

    Test

    Nu kan du se vårt videotest samt läsa vårt skrivna test på Olympus senaste E-M10 Mark IV.

    Efterträdaren till E-M10 Mark III har fått en del välkomna uppgraderingar. Bland annat har den en ny 20 MP bildsensor istället för föregångarens 16 MP. Dessutom har kameran blivit snabbare, med en seriebildtagning på upp till 15 bilder/s och en uppsnabbad motivföljande autofokus.

    Läs vårt skrivna test här: Olympus E-M10 Mark IV

    Se vårt videotest här: CyberPhoto testar Olympus E-M10 Mark IV

  • Tävling: Livets stora ögonblick

    Vi vill påminna om den pågående tävlingen där vinnarna presenteras live på PhotoExpo 2020, som i år hålls online. Läs igenom reglerna och se till att vara med så har du chansen att tävla om priser värde över 15.000:- för de tre som tar sig till pallplats. Välkommen att tävla och lycka till!

    Temat är "Livets stora ögonblick" och det är fri tolkning av temat. Man får delta med ett (1) bidrag per tävlande. Du måste ha tagit bilden själv. Fri efterbearbetning, men alla delar av bilden måste vara delar av dina egna bilder. Bidraget skickas in per mail till blogg@cyberphoto.se som JPG och minst 1024 pixlar bredd samt max 3 MB i filstorlek. Bilden ska BIFOGAS i mailet, ej länkas till molnfunktion eller komprimeras. Bidrag som inte uppfyller detta raderas. Vi förbehåller oss endast rätten att presentera bidraget i samband med tävlingen, inget annat. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren, juryns beslut kan ej överklagas och släkt, familj samt nära vänner till medarbetare på CyberPhoto får ej delta.

    Vår interna jury kommer göra ett urval på de bästa bilderna som sedan kommer att presenteras i samband med PhotoExpo 2020 och under expohelgen kommer ni tittare rösta fram en vinnare som sedan presenteras i slutet av livesändningen.

    Förstapris: Canon ImagePROGRAF PRO-300​ värde 9190:-
    Andrapris: Presentkort på CyberPhoto värde 4000:-

    Tredjepris: Presentkort på CyberPhoto värde 2000:-

    Tävlingsperiod 22 september- 15 oktober 2020.

  • Epson - Printa professionellt

    Vi har intervjuat Rickard Garp från Epson, vilket är vårt mest populära skrivarmärke. Vi har sammanställt denna intervju för att berätta lite om Epson och varför de är en av de ledande märkena i världen på skrivare.

    Epson är ett Japanskt företag och är en del av Seiko Group som du säkert känner till, då de är ett av världens största klockföretag. Allt började med att Seiko blev den officiella tidtagaren för olympiska spelen 1964 men det krävdes då att tiderna skrevs ut på papper så Seiko började utveckla en elektronisk skrivare för ändamålet. I september 1968 lanserade de världens första miniskrivare, EP-101, vilket inom kort blev implementerad i många miniräknare för att kunna skriva ut resultatet, detta var helt klart revolutionerande. 1975 grundades Epson America Inc som sålde denna skrivare i USA där skrivaren inom kort blev ett måste för många företag.

    Epson är inte bara ett märke som tillverkar skrivare utan har under en lång tid uppfunnit all typ av elektronik som t.ex. den första bärbara datorn var tillverkad av Epson, redan på 80-talet tillverkades den första handledsklockan med inbyggd TV av Epson och första iPhone hade en LCD-skärm som var tillverkad av Epson. Idag är Epson en stor elektroniktillverkare även utanför skrivarbranchen och tillverkar de flesta elektroniska delar till bilnycklar och mycket mer. Epson är den enda skrivartillverkaren som gör alla delar själv, de gör inte bara alla delar själv utan även robotarna som tillverkar dessa delar.

    epson_blogg1.jpg

    Så nu har vi konstaterat att Epson är ett stort företag med en lång historia av elektronik och att de bevisligen kan det dom håller på med. Vad betyder detta då för dig som är intresserad av deras skrivare? Jo, Epson gör några av de bästa skrivarna på marknaden och de har nyligen lanserat två helt nya skrivare i deras mest populära segment bland fotografer, Epson P700 och P900. Dessa ger en mycket hög skärpa i dina utskrifter och har 10-färgers bläcksystem för att ge bästa möjliga färgåtergivning. Dessa skrivare passar perfekt för dig som är entusiastfotograf eller precis börjat på sälja print och vill ha det bästa på marknaden till ett rimligt pris. 

    För dig som vill ha det bästa av det bästa så finns det storformatsskrivare. Dessa skrivare kan dels skriva ut i större format samt att de har många färger för att få den absolut bästa möjliga färgåtergivningen. I dagens sortiment så finns det fyra primära modeller, P6000 och P8000 som har 8 färger och de nyare P7000 och P9000 som har ytterligare två färger, orange och grön. Dessa skrivare är primärt till för provtryckare som behöver nå specifika spotfärger i logotyper men fotografer vinner självklart också på att den har fler färger för att få mer nyanser i utskrifterna.

    De nyaste storformatsskrivarna Epson P7500 och P9500 har ytterligare en färg, lila, som gör färgprofilen ännu bredare. Utöver den extra färgpatronen så är den 3,5 gånger snabbare än P7000/P9000 och den behöver inte växla bläck när du byter mellan matt och blankt papper. Dessa skrivare är framtagna för att passa både fotografer, provtryckare och tryckerier med hög volym. Helt enkelt två av de bästa maskinerna du kan köpa.

    epson_blogg2.jpg

    Som ni säkert förstår så använder Epson sig av den bästa tekniken och materialet till dessa skrivare och detta gäller självklart även deras bläck och papper. Epson lägger ned mycket tid och massor med pengar för att utveckla bläcket så att det ska ge så precisa färger som möjligt. Vi säljer endast Epsons originalbläck just av den anledningen och vi rekommenderar inte att köpa "pirat-bläck" alls. Det är så pass hög precision på skrivarhuvuden så det minsta lilla fel i bläcket kan ge konsekvenser som förstör huvudet vilket kan bli väldigt dyrt i onödan.

    Papper är också en viktig del av din utskrift. Det finns många olika tillverkare som gör papper i hög kvalitet men dessa "tredje-parts" papper är tillverkade separat från skrivaren för att passa olika skrivare. Epson tillverkar sina papper tillsammans med skrivaren för att få ett perfekt resultat från början till slut. Vi rekommenderar därför att använda Epsons egna fotopapper för bästa resultat. Om du vill ha en speciell yta som inte finns hos Epson så finns det även papper i hög kvalitet av t.ex. Hahnemühle som fungerar fint tillsammans med din Epsonskrivare.

    Vi hoppas att du har fått en överblick om Epson och deras högkvalitativa produkter. Förhoppningsvis förstår du varför det är viktigt att använda Epson original för att få det absolut bästa resultatet som du sedan visar upp för din kund som i sin tur blir imponerad av ditt resultat.

    Se hela vårt sortiment från Epson här >

    Just nu får du Epson CoverPlus 3 år på köpet när du beställer en av våra utvalda storformatsskrivare från Epson!
    coverplus_kampanj_hero.jpg

  • Drönarsöndag: Spegling

    En av Umeås fotografer, Yurika Palmqvist, har tagit denna bild på Vitoxtjärnen. Vilken härlig spegling!

    Drönare ger möjlighet till kameravinklar som aldrig varit möjliga förut utan helikopter. En helt ny värld av fotografering öppnas.

    Vitoxtjärnen är en sjö i Umeå kommun i Västerbotten och ingår i Tavelåns huvudavrinningsområde. Sjön har en area på 0,0337 kvadratkilometer och ligger 87 meter över havet. Det var sjukt nära att jag skrivit Viltroxtjärnen vilket hade varit ett ännu coolare namn. 

    Bilden är tagen med en DJI Mavic 2 Pro.

    Vi kommer söndagar framöver att visa bilder tagna med drönare.

  • X-files: Fröken Grön

    Vi var fyra fotografer ute för att fotografera vintergatan vid en liten sjö nära Umeå. Plötsligt så lyste himlen upp och fröken grön dansade vackert över sjön.

  • Kamera & Bild Showcase

    Nu har dörrarna öppnats till en helt ny fotomässa: Kamera & Bild Showcase, där du träffar fotografer, tittar på prylar och tar del av exklusiva mässerbjudanden. Allt digitalt, förstås!

    Just nu är mycket i vår tillvaro annorlunda, som vi alla vet. Men tiderna har också öppnat upp för helt nya sätt att träffas – digitalt. I dag presenterar därför Kamera & Bild stolt: Sveriges första helt digitala fotomässa!

    Välkommen att kliva in i denna digitala hall fylld med produktnyheter, intervjuer och exklusiva mässerbjudanden. I de olika montrarna möter du utställare som visar upp de senaste prylarna och ger dig mer information om hur de fungerar. Du ser filmer där fotografer berättar om sitt fotograferande och om vägen fram till en lyckad bild. Du möter bildskärmsexperten som förklarar vikten av rätt färg. Och du träffar Maja och Elin som hjälper dig att hitta en egen fotostil. Detta och mycket mer när Kamera & Bild Showcase nu öppnas.

    Att besöka Sveriges första digitala fotomässa är helt gratis, så klicka dig in redan i dag! Och om du saknar en utställare, var lugn! Efter premiären kommer Showcase att återkomma fler gånger med nya utställare och erbjudanden – allt för att mätta ditt fotointresse.

    Besök mässan här - Kamera & Bild Showcase

  • PhotoExpo: Ulla Lohmann

    Många blev hänförda av Ullas föreläsning under vårt förra PhotoExpo, nu kommer hon igen och berättar om nya Canon EOS R5! Missa inte hennes liveföreläsning på lördagen den 24 oktober kl 13:00.

    De flesta fotografer som arbetar utomhus skulle beskriva den perfekta kameran som lätt, kompakt, men ändå robust och väderbeständig - och naturligtvis med den högsta prestanda du kan hitta: Hög upplösning, bra ISO-prestanda, snabb autofokus, bildstabilisator och ansiktsigenkänning.

    När Canon-ambassadör Ulla Lohmann blev inbjuden att som en av de första fotograferna i världen få testa den nya Canon R5 testade hon den just enligt sin önskelista ovan.
    Hon tog tag i kameran, packade sin cykel, sin man och deras tvååriga son och åkte ut på ett äventyr precis utanför huset: De tre reste nästan 200 kilometer kring Benediktenwand, en av de mest imponerande bergväggarna i Tyskland. De vandrade, cyklade, kajakade, gick genom en kanjon, sov under stjärnorna och till slut tog Ulla också skärmflyg ner från berget.

    I sitt föredrag kommer Ulla inte bara berätta om den nya kameran utan också ge några råd om hur man skyddar utrustningen under olika miljöförhållanden och vad man ska ta med på äventyrsresan.
    Klara färdiga gå! 

    ​På äventyr med Canon R5 och Ulla Lohmann - lördagen den 24 oktober kl 13:00

    Läs mer om årets PhotoExpo här >

  • Fotohistoria: Canon F-1 Post

    Canon F-1 fanns i några olika vanliga versioner men den fanns i en imponerande mängd ovanliga versioner. Den fanns till olika länders försvarsmakter, poliser och bevisligen även postverk. Idag ska vi titta på något så udda och unikt som en Canon F-1N från den Schweiziska posten. Den hade en fast monterad Alos 35/3,5 optik. Kameran torde ha använts på 1980-talet. Även den äldre F-1 fanns med fast Alos 35/3,5.

    Canon F-1 Post är en specialmodell tillverkades i begränsad upplaga. Den användes som sagt av posten i Schweiz. Denna modell saknar sökarprisma och mattskiva 

    Objektivet som sitter monterat är ett Alos 35mm f/3,5. Jag hittar ingen information alls om objektivet men jag har planer på att testa det framöver.

    Du kan se 15 bilder av kameran här ovanför. Vill du inte vänta tills den byter bild så klickar du bara på prickarna under bilden. Om du ser på mobilen så är det bara att "swipa" åt sidan.