Äntligen regnar det!

Vi fortsätter på temat bilar vilket vi vet många gillar! Personligen gillar jag att plåta bilar när det regnar för ofta är ljuset under molntäcket så mjukt samtidigt som vattnet ger en känsla i bilden som i många fall förstärker bilden.

Det är så klart en smaksak men att köra något underexponerat (+/- knappen på din kamera, testa -0,3 eller -0,7) när det regnar och man tar bilder på en bil brukar bli bra. Fördelen är också att alla droppar gör att om bilen har små estetiska fel som rostbubblor eller stenskott osv så syns de knappt. Att fotografera bilar mitt på ljusa dagen (om det är molnfritt) är svårt om man inte kan kontrollera eller kompensera ljuset med blixtar, belysning eller reflexskärmar så då föredrar jag när det regnar och molnen skapar en naturligt softbox. Fördelen med vatten på marken är att man får reflektioner som förstärker närvaron i bilden.

Den här snygga bilen kör Rolfs son (Rolf är försäljningschef hos oss, många av er har säkert haft med honom att göra!) och för dig som gillar bilar så är GTI-emblemet viktigt för då kanske minnen väcks till liv. Många har haft en Golf, vissa en GTI eller i alla fall drömt om en. Två år efter att Golf lanserades så släpptes GTI, en värsting på 110hk med moderniteter som rullbälten, nackstöd och fläkt med 3 hastigheter. Redan efter två års produktion hade man byggt en miljon (!) Golfar. Det inte många vet är att VW lanserade första prototypen på Golf redan 1969 som hette EA-276, något som visar hur tidigt man förstod vilken typ av bil som kunderna ville ha. Dessutom är Golf från början ritad av Giorgetto Giugiaro, samma herre som (förutom massor av annat!) också designat flera av Nikons kameror och sägs vara mannen bakom den röda detaljen på greppet på Nikons systemkameror.

PS. Bilen på bilden är Golf 1982 som är en hybrid mellan en vanlig och GTI .DS