Prylarnas krig!

Många av oss har det gemensamt. Vi tycker om prylar. Det är kul att reflektera över skillnaderna mellan kulturer, och speciellt närliggande, då man kan bli paff över att liknande ekonomiska system och relativt nära västerländska kulturer, kan skilja sig åt så pass mycket.

Om vi tar oss över östersjön, till Finland, där vi säljer produkter sedan 3 år tillbaka, så ser vi stora skillnader. Ett exempel är att vi i Sverige är betydligt mer produktfokuserade och produktorienterade, och kunskapsnivån är relativt hög hos många intresserade. I Finland är det fokus på bilden, och intresset runt sin genre, mycket större. Man diskuterar bild och man samlas på forum för just den typen av fotografering som man själv sysslar med. Ett exempel är naturfotografering som är utmärkande stort och läser man diskussionsforum så är det mycket mer inriktat på bild, inte på kameran på alls samma sätt som vi ser i Sverige. Forumtrådarna om nya kameramodeller växer sig fort långa och fyllda i Sverige, med länkar och information, vilket är roligt för oss prylnördar. Vilket som är bäst? Äpplen eller päron?

Flera av oss har foto som sitt primära intresse, och de flesta har det högt uppe på listan, och det är ett måste då kraven på oss, och vårt kunnande ställs på spets i Sverige. Norden och i synnerhet Sverige får ofta spela testmarknad för sydeuropeiska marknader, för vi tar till oss nya innovationer snabbt och med våra inköp visar vi snabbt vad vi vill ha. Early adapters kallas vi svenskar på marknadsspråk!

Ett sätt att visa sin ställning och sin image är just med accessoarer. Till höger ser ni Finbar som är en vanlig familjefar, men matchar du hans turkosa tröja med ett par Skullcandy-hörlurar med känt varumärke på, och matchar lite turkos och ett häftigt varumärke, så är hela imagen ändrad. På tal som Skullcandy, så är det presenttips nr 1 just nu om du har en tonåring hemma, i synnerhet om denne har en Ipod eller annan MP3-spelare!

Tack, alla tillverkare, för att ni håller oss prylnördar vid liv!