Taronar 45mm f/1,8

Denna optik har suttit på en Taron Marquis. Nu ska vi se vad den kan prestera.

P8080005s.jpg

Här har jag satt optiken på en Sony A7R IV via en adapter. Jag föredrar att pressa objektiven över sin egentligen förmåga på Fujifilm GFX 100S som har en sensor i mellanformat. Sony A7R IV har en fullformatssensor, en storlek som detta objektiv är byggt för så det blir tråkigt rättvist. Enda redigeringen från RAW till jpg var vinjetteringen. 

Vi börjar med Taron som märke: Taron var ett japansk företag som grundades 1955 och hetta då Nippon Kōsokki Seisakusho (日本光測機製作所) och låg i Tokyo. De byggde NKS-slutare som bland annat användes 1940-1942 i Mamiya Six. De släppte sin första kamera 1943 med namnet Taroflex som var en TLR (tvåögd spegelreflex) med 6x6 negativformat. Efter kriget rekonstruerades företaget och döptes om till Nippon Kōsokki Kōgyō K.K. (日本光測機工業㈱). De överlevde genom att tillverka NKS-slutare till andra kameramärken som Fujica, Tokyo Kogaku Kikai (Topcon), Tougo-Do and Yashima Kogaku Seiki. 1955 började Nihon Kōsokki tillverka en egen serie av 35mm mätsökarkameror som de kallade Taron. 1959 döptes företaget om  efter sina kameror till K.K. Taron (㈱タロン). Företaget försvann i slutet av 1960-talet.

 

P8080002.jpg

Jag borde ha tagit en bild innan jag skruvade bort optiken men jag hade inga planer att göra ett inlägg om kameran vid det tillfället.

Taron Marquis är världens första kamera med inbyggd ljusmätare med en CdS-cell. Optiken är en Taronar 45mm f/1,8. Slutaren är en Citixen MVL som klarar 1/500s - 1s +B. Taron Marquis är också den första kameran som har strömbrytaren kopplad till frammatningsarmen. Kameran lanserades kring 1962.

Vårt exemplar var väldigt billigt, kostade någon tia, och det har en stötskada i form av en rejäl buckla på ena sidan. Något i sökaren har lossnat. Slutaren fungerar inte. Den kändes inte som ett riktigt samlarexemplar så den fick bli deltagare i ett experiment. Jag hittade rost i mekaniken senare också. Jag var nyfiken på optiken. Jag har "lånat" objektiv från ett par andra kameror som egentligen har fast optik tidigare. Vissa kameror kan man återställa optiken på om man så vill, men optiken på denna skulle bli för mycket jobb att sätta tillbaka så det fick bli destruktiv kirurgi. 

 

IMG_3352.jpg

Här är halva mekaniken bortplockad. Skruvarbilderna tog jag med mobilen som minnesbilder, men kvaliteten duger ändå att se på så här.

 

IMG_3353.jpg

Blev många delar över.

 

IMG_3356.jpg

Här ser vi en del rost i bländarmekaniken, men bländaren fungerar tillräckligt bra för det jag ska ha den till. Vi ser också Citizen instämplat på slutaren.

Efter att ha rensat ut slutaren, tagit bort allt onödigt så satte jag den på en helicoid via en M25-M42 gängadapter. Helicoid är kort sagt en fokuseringsfunktion i form av en ring med variabel längd. Nu ska vi se vad optiken kan prestera. Vi börjar med några bilder som är tagna på full öppning, f/1,8. Här kan vi se en spännande virvelbokeh. Nu är inte bilderna beskurna som porträttbilder utan för att visa virvelbokehn.

 

DSC06494-2.jpg

 

DSC06500-2.jpg

 

DSC06510-2.jpg

 

Vi går vidare med testbilder:

Tar45-1-2.jpg

Bländare f/1,8. Faktiskt helt okej mittskärpa. Långt över medel för objektiv från 60-talet.

 

Taronar4518w-2.jpg

Bländare kring f/8. Mittskärpan är förvånansvärt bra.

 

TaronUw-2.jpg

Bländare f/1,8. Mittskärpan är riktigt bra redan från full öppning. Bland det bättre jag sett på en optik från 60-talet, men när vi kommer till kantskärpan så är den inte bra.

 

TaronUw.jpg

Bländare kring f/8. Mittskärpan är fantastiskt bra. Bland det bättre jag sett på en optik från 60-talet, men när vi kommer till kantskärpan så är den bättre än full öppning men den är ändå inte tillräckligt bra.

 

TaronMw-1.jpg

Här kollar jag på bokehbollarna med hjälp av julgransbelysning. Inget spännande här och inget vackert, bara en massa kattögonsbokeh, eller ett gäng citroner om man så vill. Det är dessa kattögon/citroner som går runt bildcentrum som ger virvelbokeh i vanliga bilder.

Slutsatsen blir att Taron lyckats bitvis väldigt bra med denna optik. Mittskärpan är förvånansvärt bra. Kantskärpan not so much. Det ger anledning till att testa den för porträtt trots sin brännvidd, vilket jag också gjorde som du såg i bilderna ovanför. Den har en påtaglig virvelbokeh. Inte alltid önskvärt men ibland vill man ha lite galen bokeh och där kommer den här optiken bra till hands. Jag skulle inte använda denna optik för normalt bruk alls men jag kommer definitivt att använda mer, som ett "vidvinkligare" alternativ till Helios-44 när jag verkligen vill ha virvelbokeh i mina bilder.

Bild och text: © Thomas Lövgren

2022-08-09