Sony Alpha 7R III kamerahus

Kampanj! Inbytesbonus på 3000kr!
Sony Alpha 7R III kamerahus

34 990 SEK
exkl. 27 992 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 1 458 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Sony Alpha 7R III kamerahus + dubbla minneskort + extra batteri
(visa detaljer om värdepaketet)

35 999 SEK
exkl. 28 799 SEK klicka för info

DELBETALA FRÅN 1 500 SEK/mån
 

Sony A7R III

Efterträdaren till Sonys mest högupplösta systemare har en del likheter med sin föregångare, som t ex den bakbelysta fullformatssensorn på 42 Mpixel. Övrig hårdvara i kameran har fått sig en rejäl översyn, med ny bildprocessor, klart förbättrad motivföljande autofokus, klart förbättrad ögondetektion och förbättrad 5-axlig bildstabilisering. Den förbättrade sökaren, liksom batteriet, är hämtade från toppmodellen A9.

Filmfunktionen stöder filmning i 4K, med nya bildlägen för Hybrid Log-Gamma (HLG) och HDR-filmning, samt ren utsignal via HDMI-utgången (4:2:2, 8-bit).


Utmärkande egenskaper är bland annat

  • Fullformats bakbelyst Exmor CMOS-sensor på 42,4 Mpixel
  • Klart förbättrad BIONZ X-processor, som bl a medger ökat dynamikomfång (15 EV), lägre brusnivåer och snabbare seriebildtagning
  • 14-bitars RAW-format, även vid tystfotografering och seriebildtagning
  • 5-axlig bildsensorbaserad bildstabilisering för både stillbild och video (motsvarande upp till 5,5 steg kortare slutartid)
  • Hybridautofokus med 399 st fasdetekterande och 425 st kontrastdetekterande punkter
  • Evaluerande ljusmätning med 1200 st mätpunkter
  • Ny, snabbare slutarkonstruktion med mindre vibrationer
  • Seriebildtagning med upp till 10 bilder/s med följande autofokus och exponering 
  • Dubbla minneskortplatser (SD, SDHC, SDXC, UHS I och II och Memorystick Duo (UHS-II endast ena platsen)
  • XGA OLED Tru-Finder-sökare med 3,69 Mpixels upplösning 100% visning av motivet
  • 3-tums vikbar White Magic LCD-skärm med 1,44 Mpixels upplösning (med bl a focus peaking- och zebramönster-funktionalitet)
  • Styrning av fokusfält via skärmen
  • Filmning i upp till 4K 3840x2160/25p (100 Mbps, XAVC-S), full HD 1080/100p/50p/25p (100/50 Mbps, XAVC-S)
  • "Ren" HDMI-utgång för okomprimerad videosignal 4:2:2, 8-bitar (även 4K)
  • Stöd för Hybrid Log-Gamma, S-log3, S-log2 och HDR, för större dynamikomfång vid filmning
  • NFC och WiFi för enkel filöverföring, delning och fjärrstyrning, via smartphone och surfplatta och dedikerad app
  • Valbar elektronisk första slutarridå (för att reducera kameravibrationer t ex vid långtidsexponering)
  • Valbar helt elektronisk slutarfunktion för nära ljudlös fotografering
  • Bättre batterikapacitet (samma batteri som A9)
  • USB-C- och USB-micro-B-kontakter, för strömförsörjning, laddning, filöverföring och fjärrstyrning

Sony A7R III + Sony Zeiss Sonnar T* FE 55/1,8 ZA. 

Pixel Shift Multi Shooting
Sony har låtit sig inspireras av ett par mindre konkurrenter och nu skapat sin egen variant av denna teknik. I stora drag går det ut på att ta 4 st bilder i snabb följd, där man låter kameran flytta bildsensorn en pixel åt vardera håll mellan bilderna. På så vis får man komplett färginformation till varje bildpunkt i den slutliga bilden istället för att kameran ska tvingas beräkna fram information ur kringliggande "pixlar", vilket alltid innebär en approximering (sensors fotosensorer läser bara ett färgområde var (R,G eller B).

Egentligen höjer man inte upplösningen i den slutliga bilden, men den mycket mer omfattande färginformationen ger både mer korrekta färger och färgövergångar i bilden - och ett intryck av klart förbättrad detaljåtergivning. Denna teknik eliminerar också mer besvärliga färgfel - såsom moiré-effekter i ytor med mycket täta mönster (t ex textilier). "Nackdelen" med denna funktion är att bruset i vissa fall kan bli mer påtagligt, och det tar mer tid att ta än att ta en vanlig bild, vilket innebär att kameran måste vara fixerad på stativ eller liknande för optimal funktion (+ stillastående motiv) - så det är inte ett läge man använder vid normal handhållen fotografering. Man kan även välja olika fördröjningar mellan de fyra bilderna i 8 st steg , från 1 sekund som kortast till 30 sekunder som längst. 

Funktionen skapar heller ingen sammansatt bild i kameran, utan kräver att man lägger ihop RAW-bilderna i efterhand i datorn (via Sonys program Imaging Edge som finns att laddas hem gratis från Sonys sida). Med samma program kan du även styra kameran och fotografera direkt från dator via USB-kabel. Bildexempel på bilder tagna med och utan Pixel Shift Multi-funktionen hittar du här > bild 1 < och även här > bild 2 <  (dessa bilder återfinns även under testbildsfliken ovan).


Hybrid Log-Gamma (HLG)
Liksom hos tidigare A7-modeller finns olika gammakurvor att välja mellan vid filmning. För professionell filmning med efterföljande color grading finns t ex S-log2 och S-log3. Dessa ger ett utgångsmaterial med maximal färginformation för vidare bearbetning - men det material som kommer direkt ur kameran med dessa kurvor är oanvändbart som slutprodukt. Det är det som är det fina med Hybrid-Log-Gamma, som Sony infört i denna modell.

Tack vare HLG kan man få ut ett större dynamikomfång i filmen - direkt ur kameran - med ett dynamikomfång på upp till 17,6 steg, istället för det normala 6 steg i en standardkamera med standardkurva. För en vanlig dödlig innebär detta att man kan filma högkontrastmotiv utan att färgerna fräter ut i högdagrarna eller sotar igen helt i lågdagrarna - något som annars ofta är ett problem på videokameror av standardmodell. Ytterligare en fördel med HLG är att materialet direkt går att visa på både vanliga skärmar (SDR) och skärmar med högre dynamikomfång (HDR) (men för att kunna utnyttja det större dynamikomfånget krävs förstås HDR-skärm).

Bild ovan visar hur man med HLG kan bibehålla teckningen av mörkare motivdelar utan att fräta ut ljusare delar (HLG: högra delen av bilden).

Hastighet & Autofokus
Version III har fått sig en rejäl uppgradering i hastighet och träffsäkerhet jämfört med version II. Jag märkte direkt en klar skillnad i autofokus, och även tillsammans med Metabones-adapter och mina Canon objektiv. Det är en helt annan respons. Sony A7R III är dock inte lika snabb och träffsäker som den vansinnigt snabba A9:an, men jag upplever att det är mindre skillnad mellan version 3 och A9 än vad det är mellan III:an och II:an. Den startar också mycket snabbare än II:an, men dock inte lika snabb i starten som vissa modeller av andra fabrikat. Vill man vara beredd att ta bilden snabbt bör man inte stänga av kameran.

Seriebildtagningen har ökat med det dubbla upp till 10 bilder/s (med följande autofokus och exponering), vilket är mer än tillräckligt för de allra flesta fotografer.  

Sökare & skärm
Sonys elektroniska sökare är hittills och i mitt tycke bäst på marknaden, och i A7R III sitter det nu en ännu bättre och mer mycket högupplöst sökare med 3,69 Mpixels upplösning (samma som i A9:an). Tack vare bilduppdatering upp till 120 gånger per sekund är sökaren i det närmaste fri från fördröjning (lag). Vid användning av elektronisk slutare är den också fri från blackout vid exponering, vilket gör att man har en kontinuerlig sökarbild och kan följa fokus och komposition även mitt under seriebildtagning. I svagt ljus med focus peaking aktiverat fungerar också Sonys sökare klart bäst av alla, som gjort för dig som sysslar mycket med nattfotografering. 

Den vikbara skärmen är också förbättrad mot version 2, och även fått en mycket välkommen funktion, nämnligen touchfocus-kontroll. Den har dock inte fullständig pekkontroll som fungerar även för ex.vis menyerna eller som touch-avtryckare. Den är bara till för att flytta fokuspunkten på skärmen, samt autofokusera. Det är även möjligt att flytta fokuspunkten på skärmen när man tittar genom sökaren.

 

Funktioner
Sony A7R III är berikad med ännu fler funktioner och möjligheter än sina redan kompetenta föregångare. Man kan precis som tidigare, programmera de flesta knappar som finns utanpå kameran och därmed skräddarsy den med de viktigaste funktioner man vill ha lättillgängliga. Men den stora skillnaden mot tidigare är att nu kan man välja i stort sett vilken funktion som helst från hela menyn, och dessutom förse vardera C-knapp med olika funktioner beroende på om man filmar eller plåtar stillbilder. Helt suveränt och ett föredöme för övriga tillverkare! 

PC-synk-uttag för ex.vis studioblixtar har saknats på tidigare A7:or, men finns nu på version III. Och ifall du tänkt använda kameran i manuellt exponeringsläge för exempelvis studiofotografering, bör du i menyn ändra valet "Livevisning" till "Effekt av", annars kan det lätt bli svart på skärmen eller i sökaren beroende på inställd exponering. 

Här nedan radar vi upp kamerans kanske mest intressanta och användbara funktioner:

  • Bländarförval (A)
  • Slutarförval (S)
  • Manuell exponering (M)
  • RAW (14-bitars)
  • Exponeringskompensation med +/- 5 steg i menyn, (3 steg via utvändig ratt)
  • Spotmätning
  • Exponering + vitbalans-gaffling (bracketing)
  • Trådlös blixtstyrning med kompatibla externa blixtar
  • Blixtsynk på första eller andra ridån
  • Focus peaking (konturframhävning i menyn)
  • Fokusförstoring (MF-hjälp i menyn)
  • Ögon/ansiktsfokus
  • Skärpa
  • Kontrast
  • Färgmättnad
  • Seriebildtagning 10 b/s med kontinuerlig AF
  • PC-synk-uttag
  • Flera val av brusreducering
  • Korrigering av vinjettering 
  • Korrigering av kromatisk aberration
  • Korrigering av distorsion 
  • Manuellt valbart auto-ISO mellan 100-25600
  • För auto-ISO: Val av kortast slutartid, samt slutartidsprioritet som anpassar sig efter objektivets brännvidd, dvs längre eller kortare slutartid än vad som är lämpligt för respektive brännvidd (5 val av längre eller kortare slutartid)
  • Pixel Shift Multi Shooting
  • Microjustering för AF
  • PC-synk-kontakt
  • Zebra mönster
  • Wifi

 

Kortplatser
A7R III är den första kameran i A7-serien som fått dubbla minneskortplatser, (precis som A9:an) även det mycket välkommet, (1st UHS-I-kompatibel och 1st UHS-II-kompatibel).  

Batteri & laddning
Batteritiden i Sonys föregående A7-modeller är bland de kortare på marknaden, men A7R III använder sig nu av samma batteri som A9:an, dvs ett dubbelt så kraftigt batteri. Jag lyckades bränna iväg massor av bilder och filmade även ett stort antal korta sekvenser under många timmar utan att behöva ladda eller byta batteri, så det har blivit fantastiskt mycket bättre även på den fronten. Behöver man ännu högre kapacitet kompletterar man med batterigreppet som inrymmer upp till 2 stycken NP-FZ100-batterier (köp till, se tillbehör). Tack vare att batteriet klarar av att laddas via kamerans USB-port så kan man även ladda med en portabel reseladdare s.k. Power Bank, (som också klarar att ladda de flesta mobiltelefoner). Det är även möjligt att fortsätta fotografera eller filma med laddkabeln i kameran, och en Power Bank är suverän att ha med sig i kameraväskan. 

Sony A7R III + Zeiss Loxia 21/2,8 i svagt morgonljus och månsken.

Video 
Som brukligt dessa dagar stöder givetvis A7R III filmning i 4K-upplösning. Kameran använder hela sensorns bredd och varje pixel läses av vid filmning (alltså ingen s.k. pixel binning). För 4K (i PAL) kan man välja 25p i 60 eller 100 Mbps, och för XAVC S i FullHD finns valen 25p, 50p och 100p i 50/60/100 Mbps. Vill man komma åt fler val av fps så är det möjligt att ställa om kameran till NTSC (omformatering av minneskort krävs). För inspelning i XAVC S och 4K bör man använda ett SDXC-minneskort som stöder de algoritmer som formatet använder. Med 100 mbit/sekund rekommenderas ett SDXC UHS-I (eller II) U3 -kort.

Kameran kan självklart autofokusera kontinuerligt under filmning med Sonys och Zeiss AF-objektiv, och AF jobbar mycket tyst och följsamt, men kan dock variera mellan olika på objektiv. Fokushastigheten för filmning är också valbar i menyn i tre steg. Exponeringsvalen P, A, S eller M är även valbara vid filmning, och focus peaking fungerar under pågående filmning för dig som föredrar manuell fokusering. För dig som vill har bättre kontroll på ljudet finns 3,5mm mikrofon-ingång och manuell nivåreglering, samt 3,5mm hörlurs-uttag. Om du vill kunna synka ljudet i efterhand vid redigering finns även möjligheten att använda funktionen för tidskod. HDMI kontakt finns av typ D Micro, och kameran kan skicka ren videosignal via HDMI (dvs fri från text och övrig information). Zebra mönster som varnar för utfrätta högdagrar finns att välja i menyn. Platta bildprofiler som ex.vis S-log 2/3 finns för dig som vill kunna redigera färger och exponering i efterhand utan att förlora alltför mycket kvalitet.

Sony A9 är inte bara en utmärkt stillbildskamera, den fungerar fantastiskt bra som videokamera också, och ger oerhört mycket bättre videokvalitet än de flesta ordinära videokameror, med allt från bättre detaljskärpa till större dynamiskt omfång och lägre brusnivåer på höga ISO. Men för dig som filmar med aktiverad autofokus och som även vill kunna zooma under pågående filmning så fungerar det i prinicp aldrig lika smidigt och enkelt med en systemkamera som med en standard videokamera, de är helt enkelt bättre anpassade för den sortens användning.

Filmklippen nedan har vi spelat in i all enkelhet bara för att du ska få en aning om filmkvaliteten. Materialet är inspelat i 4K / 25p /100Mbps med manuell vitbalans och exponering, ISO varierar mellan 100-1600. Filmmaterialet är precis som det kommer ur kameran och utan några korrigeringar i efterhand.

WiFi, NFC & bluetooth
Inbyggd Wifi är perfekt för dig som vill överföra bilder till din smartphone eller surfplatta. Se gärna till att aktivera NFC om den funktionen finns i din smartphone, det underlättar uppkopplingen mellan kamera och telefon. Bluetooth finns också och ger en stabilare och mer konstant sammankoppling än wifi. Du kan även använda din smartphone som fjärrkontroll med live view-funktion med Sonys Play Memories app. Funktionerna i dagens applikation för fjärrstyrningen är dock fortfarande mycket begränsade. Men funktionerna på själva kameran blir inte låsta på samma sätt som det blir med de flesta andra kameror när man aktiverat fjärrkontroll via Wifi, så det är inga problem att göra ändringarna på kameran istället. A7R III är tyvärr inte kompatibel med Sony special-appar /program som det i äldre versioner varit möjligt att ladda in i kamerorna, som t ex "Smart Remote Control" och "Time lapse" (eller "tidsförlopp" som Sony kallar det). För att få intervalltagning (time Lapse)  behöver man skaffa en fjärrkontroll med den funktionen.

Bildkvalitet
På låga ISO är det svårt att se någon nämnvärd skillnad mot A7R II, men på högre ISO ger den faktiskt något bättre brusegenskaper och mindre "färgflammiga" artefakter. Jag skulle kunna skriva en hel roman om vad jag tycker om bildkvaliteten, men det känns bara som onödigt pladder. Så om jag ska fatta mig kort så ger A7R III ett dynamiskt omfång i bilderna som är bland det bästa på marknaden idag, och bildmässigt landar också Sony A7R III bland de främsta fullformatskamerorna avsedda för profesionell användning i modern tid. Men inget blir ju bättre än sämsta länken, och objektiven har minst lika stor betydelse för bildkvaliteten som kameran. Alltså viktigt att man väljer objektiv som matchar kamerans kvalitéer om man vill ta vara på A7R III:ans potential (vilket även gäller för autofokushastigheten).

Sony A7R III + Sony Zeiss Sonnar T* FE 55/1,8 ZA.

Plus
+ Mycket bra stillbildskvalitet
+ Pixel Shift-funktionen ger bättre detaljåtergivning
+ Lägre brus och artefakter på höga ISO än version II
+ Mycket bra filmkvalitet i 4K
+ Snabb och träffsäker autofokus
+ 399 fas- och 425 kontrast-detekterande punkter
+ Seriebildtagning upp till 10 b/sek
+ Förbättrad stabilisering, och som fungerar med alla objektiv/objektivadaptrar
+ Buffert upp till 76 komprimerade RAW
+ Kompetent, samt många programmerbara knappar
+ Elektronisk slutare för minskade vibrationer (funktionen väljs i menyn)
+ Möjlighet till ljudlös bildtagning
+ Fantastiskt bra elektronisk sökare
+ Ingen blackout i sökaren
+ Mycket bra vikbar skärm med touchfocus-kontroll
+ Touch-focus fungerar även när man använder sökaren
+ Joysticken som den ärvt från A9:an
+ Förbättrad ansikts/ögon-autofokusering
+ Bättre organiserat meny-upplägg
+ Känns gediget byggd
+ Bra ergonomi och känsla
+ Vädertätad
+ Liten och smidig för att vara en professionell fullformatskamera
+ Dubbla SD-minneskortplatser
+ Mycket robustare minneskortslucka än övriga A7:or
+ Mycket kraftigare batteri än tidigare A7-modeller
+ Batteriet kan laddas direkt i kameran och går att filma/fotografera vid laddning
+ Separat batteriladdare ingår
+ WiFi & Bluetooth
+ PC-synk-kontakt
+ Både USB-micro-B och -C-kontakter
+ Har S-log profiler (till skillnad från den dyrare A9)
+ Uttag för hörlurar och extern mikrofon
+ Stort optikutbud tack vare många olika objektivadaptrar

Minus
- Uppstarttiden hade kunnat vara ännu kortare
- Ger inga slutartider kortare än 1/8000 sek (trots elektronisk slutare)
- Touch-kontrollerna på skärmen är begränsade till endast touchfokus
- Saknar inbyggd RAW-redigering & konvertering till JPEG
- Pixel Shift Multi-funktionen skapar ingen sammansatt bild i kameran, kräver efterarbete i dator & specialprogram
- Sensorrengöringen kan ej startas automatiskt via ON/OFF-reglaget
- Ej kompatibel med Sonys special-appar/program som t ex Time lapse m.fl.
- Saknar inbyggd blixt (vilket faktiskt är bra att ha oavsett proffs eller inte)

Sony A7R III + Zeiss Loxia 21/2,8

Slutsats
Även om A7R III har blivit bra mycket snabbare och träffsäkrare än sina äldre syskon i A7-serien, så är det viktigt att poängtera att den inte når samma hastigheter som den rejält snabbare A9:an med en serietagning med dubbelt så många bilder per sekund, och ett AF-system med betydligt fler fasdetekterande punkter som dessutom täcker upp en större yta. Men med tanke på att A7R III har en sensor med mer än dubbla upplösningen så är den i sin klass en riktig fartmaskin ändå, och idag är det bara Nikon D850 som kan konkurrera i hastighet och bildupplösning.

På låga ISO är det svårt att se någon betydande skillnad i bildkvalitet mellan version II och III, och kanske inte så konstigt eftersom de delar samma typ av sensor. Fördelarna med III:an som jag ser det är istället:

  • Större dynamiskt omfång
  • Märkbart snabbare och träffsäkrare autofokus
  • Seriebildtagning med dubbla antalet bilder per sekund
  • Betydligt fler programmerbara funktioner för vardera C-knapp
  • Dubbla minneskortplatser
  • Oerhört mycket bättre batteritid
  • Något förbättrad bildkvalitet på höga ISO
  • Pixel Shift-funktionen (för rätt sorts motiv)
  • Bättre sökare
  • Touch-fokus-funktion på skärmen
  • Fler funktioner och inställningsmöjligheter
  • Bättre ordnat menysystem
  • Joysticken som ger en snabbare och enklare hantering

Kort sagt är Sony A7R III en oerhört bra och snabb kamera som ger en alldeles förträfflig bildkvalitet för både stillbilder och film, och för min egen del har jag återigen fått mig en förbättrad favoritkamera!

 Testad av Mats 2017-12-08. 

 

 

 



 

  
Rekommenderade tillbehör
  

Ta gärna en titt på bilderna och avgör om bildkvaliteten räcker för dina ändamål. Då inte annat
anges är bilderna tagna med ISO 100, och precis som de kommer ur kameran i JPEG. Två st RAW-bilder
tagna med olika ISO, samt två bilder tagna med Pixel shift-funktionen finns längst ner på sidan.

Objektiv: Zeiss Loxia 21/2,8, Sony Zeiss Sonnar T* FE 55/1,8 ZA och Sony FE 24-105/4 G OSS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISO/känslighet

Tagna med dagsljusbalanserade lampor och auto vitbalans.

ISO 100. Klicka på ISO-värde nedan så får du upp motsvarande bild i full upplösning.

Med brusreducering i standardläge: 
ISO: 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 | 25600 | 51200

RAW ->> ISO 100 

RAW ->> ISO 3200

 

Pixel Shift Multi Shooting
Bilderna nedan visar skillnaden med och utan PSMS-funktionen. För att man
ska se tydliga skillnader krävs det att motivet innehåller väldigt små och
distinkta detaljer, annars kan det i vissa motiv vara svårt att se någon skillnad alls.

Dessa fyra bildutsnitt är i 100% delförstoringar av originalbilderna. 

Manuell fokus, manuell exponering och manuell vitbalans har använts till dessa
Pixel Shift-bilder för att säkerställa att inget ändrades mellan bildtagningarna.

  

Axelväska - mindre

Axelväska - större

Action Väska Black No. 4.5
399 SEK
Finns i lager
Adventure MAN 1 Professional
1 190 SEK
Finns i lager

Backup Foto & Video

Batteri - laddare litiumjonbatteri

Batteri - Litiumjon

Batterigrepp

Bärsystem

Peak Design Capture POV kit
649 SEK
Finns i lager

Display-skydd

Extern hårddisk

Canon CS100 Connect Station 1 TB
1 990 SEK
Finns i lager

Fjärrkontroll / utlösare

Fotostativ, utan huvud

Manfrotto 190 XPRO3
1 990 SEK
Finns i lager
Manfrotto MT055XPRO3, tredelat
2 190 SEK
Finns i lager

Kamerablixt

Sony HVL-F20M
1 390 SEK
Tillfälligt slut
Sony HVL-F43M
3 390 SEK
Finns i lager

Kameramonitor

LED-belysning

Ljudmixer

Saramonic SR-AX107 portabel ljudmixer
1 995 SEK
Beställningsvara

Mikrofoner

Sony ECM-CG60 shotgun mikrofon
3 199 SEK
Beställningsvara
Sony ECM-GZ1M riktad mikrofon
989 SEK
Beställningsvara
Sony ECM-XYST1M Stereomikrofon
1 490 SEK
Tillfälligt slut
Sony XLR-K2M adapterkit och mikrofon
5 490 SEK
Tillfälligt slut

Minneskortsläsare

Lexar Kortläsare USB 3.0 25-i-1
349 SEK
Beställningsvara

Minnesmedia förvaring

Objektivadaptrar

Regnskydd

Remmar

Rengöring

Camgloss Lenspen Mini Pro II
149 SEK
Finns i lager
Camgloss To Go-kit
149 SEK
Finns i lager
Zeiss Linsrengöringskit
349 SEK
Finns i lager

Resestativ, ministativ och bordsstativ

Joby Gorillapod Rig Nyhet!
2 090 SEK
Finns i lager

Ryggsäck

LowePro Fastpack 250 AW II
1 390 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 200 AW II svart
1 290 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 300 AW II svart
1 390 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 400 AW II svart
1 790 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 500 AW II svart
2 390 SEK
Finns i lager
LowePro Pro Trekker 450 AW
3 790 SEK
Beställningsvara
LowePro ProTactic 350 AW
1 790 SEK
Finns i lager

SDHC, Secure Digital High Capacity

SDXC, Secure Digital eXtended Capacity

Stativ med kulled eller specialhuvud

Stativ med panorama- eller videohuvud

Trådlös styrning, slavstyrning

Trådlösa mikrofoner

TTL-blixtkablar, TTL-adaptrar

UV-hus systemkamera

Övriga stativlösningar

Antal: 94 st
Detta är ett urval av objektiv för att underlätta ditt val.
Det finns även andra objektiv som passar denna kamera, klicka här för komplett sortiment.

Macro

Normal

Normalzoom

Superzoom

Tele

Telezoom

Vidvinkel

Vidvinkelzoom

Antal: 28 st
   
Bildsensor storlek Fullformat 35,6 x 23,8mm Exmor CMOS 3:2
Upplösning bildsensor 42 400 000
Upplösning bild (effektiv) 7952 x 5304
Kompressionsstandard JPEG, RAW (14-bitars), AVCHD, XAVC-S (komprimering MPEG-4 AVC /H.264)
Objektiv E-fattning (med adapter kan objektiv med A-fattning användas)
Filterdiameter Beror på val av objektiv
Fokusering Autofokus, manuell, 399 st fasdetekterande (255 st vid APS-C-format) och 425 st kontrastdetekterande AF-punkter
Minnestyp SD/SDHC/SDXC/Memory Stick Pro Duo/ Pro-HG Duo. Två kortplatser, en med stöd för UHS-I/II och en med stöd för UHS-I.
Minne som ingår Nej
Optisk sökare Elektronisk OLED, XGA, 3,69 Mpixel. 100% visning, 0,78x förstoring. Dioptijustering -4 - +3. Justering av ljusstyrka och färgbalans.
Bildskärm 3,0-tums White Magic LCD med 1,44 Mpixels upplösning (touch-funktion, focus peaking och Zebra-mönster)
Ljusmätning 1200-zons evaluerande mätning, flersegmentsmätning, centrumvägd och spotmätning
Vitbalans Auto + 10 lägen + manuell Kelvin 2500-9900 + färgkorrektion/finjustering + custom
Ljuskänslighet Manuell ISO 100-32000 (ISO 50-102400 i utökat läge). Filmning: ISO 100-32000. I autoläge ISO 100-12800 (stillbild), ISO 100-12800 (film).
Slutartider 30-1/8000 s, bulb (längsta slutartid vid filmning: 1/4 s). Möjlighet till elektronisk förstaridå/elektronisk slutare för minimala/inga slutarvibrationer. X-synk 1/250s
Exponering Programautomatik, tidsautomatik, bländarautomatik, manuell
Exponeringskompensation +/-5 i 1/3 steg (+/-3 i 1/3-steg via yttre dedikerat reglage)
Självutlösare 2 eller 10s + ett flertal kombinationer av 3 eller 5 st bilder i rad efter 2, 5 eller 10s fördröjning
Blixt Möjlighet till extern via tillbehörssko och PC-synkkontakt
Blixtinställningar På/av, auto, upplättningsblixt, synk på långa slutartider, synk på bakre slutarridån, blixtexponeringskomp, -bracketing och -lås
Räckvidd blixt Beror på val av blixt
Sekvenstagning Upp till 10 bilder/sek med motivföljande autofokus och autoexponering (upp till 8 bilder/s i liveview)
Film 4K: 3840x2160/25p (100/60 Mbps). Full HD: 1920x1080/100/50p/25p (100/50 Mbps i XAVC-S, 24Mbps i AVCHD). HD: 1280x720 (9Mbps) och fler lägen
Ljudinspelning Inbyggd stereomikrofon med möjlighet till extern, 3,5 mm minitele
Anslutningar USB Super Speed 3.1 micro-B och C, HDMI typ micro-D, mikrofoningång 3,5 mm minitele, hörlursutgång 3,5 mm minitele
Batteri Litiumjonbatteri NP-FZ100
Mått 126,9 x 95,6 x 73,7 mm
Vikt 657 g (med batteri och minneskort)
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Nytt/uppdaterat programvarupaket för nedladdning från Sony
Medföljande tillbehör Laddningsbart Li-jonbatteri NP-FZ100, kompakt snabbladdare BC-QZ1, USB-kabel (typ C), axelrem, kamerahuslock, kabelavlastare som förhindrar oavsiktlig utdragning av t ex HDMI-kabel, bruksanvisning
Övrig kommentar Inbyggd WiFi-funktion för överföring av filer och fjärrstyrning av kamera via smartphone/surfplatta, 5-axlig bildstabilisering, Hybrid Log-gamma + S-log2/3 + HDR, PC-blixtsynkkontakt, pixel shift -högupplösningsfoto, ren HDMI-utsignal (4:2:2, 8-bit)
Jämför med annan produkt
Rekommenderade tillbehör
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
© CyberPhoto 1995 - 2018