Bloggpost

2025-06-05

Så fungerar en analog kamera – magi utan batteri

Retro2.jpg

Har du någonsin hållit i en äldre kamera och tänkt: Hur funkar det här egentligen? Ingen skärm. Inget batteri. Bara ett klick, ett vinande ljud – och så rullar filmen vidare. Det är nästan lite magiskt. I det här inlägget går vi igenom grunderna i hur en analog kamera fungerar – från mekanik till bländare och slutare. Kanske får du en ny förståelse för varför det är så många som återupptäckt det analoga.

Samma princip – olika grad av kontroll

Alla kameror, oavsett om de är digitala eller analoga, arbetar efter samma grundidé: ljus träffar ett ljuskänsligt medium (sensor eller film) under en viss tid och genom en viss öppning. Skillnaden är främst hur mycket du styr processen.
I moderna digitala systemkameror ser du all information på en skärm – ISO, slutartid, bländare. I enklare, automatiska analoga kameror sker mycket av detta i bakgrunden – du trycker på knappen och kameran bestämmer. Men mekaniken bakom – att ljus träffar en filmruta när du trycker av – är densamma.

Vill du däremot ha mer kontroll?

Kika på Pentax 17, en nyproducerad analog halvformatskamera som ger dig möjlighet att justera inställningar manuellt. Den är ett riktigt spännande alternativ för dig som vill lära dig mer om exponering utan att behöva leta efter vintagekameror. Och som halvformatskamera får du 72 bilder per 36-rulle – dubbelt så många chanser att fånga något fint!

Exponeringen – vad händer när du trycker på knappen?

När du tar ett foto öppnas en lucka – slutaren – i en bråkdels sekund och släpper in ljus. Ljuset passerar genom ett hål – bländaren – som avgör hur mycket ljus som kommer in.
Tillsammans styr slutaren och bländaren hur din bild blir. I enklare kameror är båda oftast förinställda till en bra "medelnivå", vilket gör att de fungerar bra i dagsljus utan att du behöver tänka.

Filmen – kamerans hjärta

I analoga kameror använder du film, ofta 35mm, som laddas i kameran och förflyttas ruta för ruta varje gång du trycker av. Filmen har ett fast ISO-värde – alltså ljuskänslighet. Det är viktigt att välja en film som passar ljusförhållandena.
Tips: Börja med en film med ISO 400 – den är flexibel och fungerar bra i både sol och molnigt.

Produktspotlight: AgfaPhoto-kameror
Vill du börja enkelt men ändå få en känsla för analog fotografering? Här är två favoriter i vårt sortiment:
AgfaPhoto återanvändbar kamera 35mm (Beige)
Perfekt nybörjarkamera, använder vanlig 35mm-film (vi har flera sorter) Inga avancerade inställningar – bara ladda film, sikta och klicka
Visste du att...
AgfaPhoto halvram 35mm-kamera (Svart) tar två bilder på en filmruta?
Det betyder att du får dubbelt så många bilder per rulle – och när du framkallar eller skriver ut, syns två bilder per fotoyta. Kul för storytelling eller kontaktkartor!

Varför ser analoga bilder så "retro" ut egentligen?

Det är lätt att tro att det är kamerans ålder som gör bilderna så där charmigt gamla – men det är egentligen summan av många små imperfektioner som skapar magin. Filmen i sig, med sitt korn och sina unika färgtoner. Optiken, som ibland vinjetterar eller är lite mjuk i kanterna. Och så framkallningen – där varje rulle får sin egen karaktär beroende på hur, var och av vem den framkallas.

Det är det analoga hantverket i sin helhet som ger bilderna personlighet – inte en filtereffekt, utan något fysiskt, kemiskt och äkta.

Halv ram, 35mm flergångskamera - Svart
AgfaPhoto
Halv ram, 35mm flergångskamera - Svart
  • Perfekt för nybörjare filmfotografer
  • Fast 50mm f/5.6 objektiv
  • Drivs på 1x AAA-batteri eller NiMH-batteri
I lager
479:-
Återanvändbar Kamera 35mm - Beige
AgfaPhoto
Återanvändbar Kamera 35mm - Beige
  • 31mm f/9
  • Kompatibel med svartvit & färgfilm
  • 135mm film
I lager
349:-
Återanvändbar Kamera 35mm - Brun
AgfaPhoto
Återanvändbar Kamera 35mm - Brun
  • 31mm f/9
  • Kompatibel med svartvit & färgfilm
  • 135mm film
I lager
369:-
Återanvändbar Kamera 35mm - Röd
AgfaPhoto
Återanvändbar Kamera 35mm - Röd
  • 31mm f/9
  • Kompatibel med svartvit & färgfilm
  • 135mm film
I lager
369:-
ColorPlus 200 135-36
I lager
139:-
Gold 200 135-36
Kodak
Gold 200 135-36
  • Klassisk negativ färgfilm
  • Medelkänslig, finkornig
  • Tolerant mot felexponering
I lager
149:-
100 135-24
Kentmere
100 135-24
I lager
99:-
Delta 400 135-36
I lager
129:-