 |
Bästa professionella DSLR-objektiv, enligt EISA 2017-2018
|
Canon EF 16-35/2,8 L USM III
Canons EF 16-35/2,8 är ingen nyhet i sig. Den har redan funnits i 15 år och två varianter - där båda två räknats till de bättre vidvinkelzoomarna på marknaden. Men kraven som ställs ökar efterhand. Nyare kamerahus med fullformatssensor, extremt hög upplösning och snabba fokussystem kräver ytterligare lite bättre objektivprestanda för att komma helt till sin rätt. Därför har man tagit fram en helt nydesignad 16-35/2,8 där man förfinat konstruktionen och även inkorporerat en del nya teknologier för att riktigt optimera prestandan.
En ljusstark, raktecknande vidvinkelzoom kan användas till allt från landskapsbilder till arkitektur och interiör, likväl som till mingelbilder, gatufotografi och extremsport.

Asfäriska och lågspridande element
Canon EF 16-35/2,8 L USM III har totalt tre stycken asfäriska element. Två gjutna och ett slipat. Dessa minskar graden av sfärisk aberration. Två stycken element i ultralågspridande UD-glas minskar graden av kromatisk aberration. Sammantaget bidrar dessa linser till skarp och precis teckning av motivet från bildens centrum ut i periferin av bildformatet, tillsammans med korrekt färgåtergivning.
Antireflexbehandling ASC och SWC
Båda dessa teknologier syftar till att minska skillnaden i brytningsindex när ljuset går från luften in i glaslinsen. Den stora skillnaden i brytningsindex mellan luft och glas bidrar till att en stor del av ljuset som träffar linsytan reflekteras bort igen. ASC-tekniken går ut på att minska denna differens genom att belägga glasytan med bl a ett material med mycket lågt brytningsindex (dock högre än luft). På så sätt gör man övergången mellan brytningsindexen luft-glas mer gradvis - vilket gör att mindre del av ljuset reflekteras bort.
SWC-tekniken går istället ut på att göra glasytan lite ojämn. Detta gör man genom att påföra en "taggig" struktur på ytan, där dimensionerna på taggarna är mindre än det synliga ljusets våglängder. Genom denna taggighet tvingas inte ljuset att bryta lika snabbt som vid en helt slät glasyta - denna mer gradvisa brytning minskar graden av reflektion. Denna teknik motsvarar alltså det andra tillverkare kallar "Nano Coating" och liknande. Både ASC och SWC bidrar till att styra mer av infallande ljus in genom optiken och minska graden av ljusförluster samt ströljus och reflexer i optiken och den slutgiltiga bilden.

Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Elektroniskt
Den ringformiga USM-motorn, som ger mycket snabb acceleration och stopp av fokuseringsrörelsen, är nu kompletterad med en snabbare processor och nya algoritmer för ytterligare högre prestanda. Denna AF-konstruktion ger också möjlighet till manuell fokusering när som helst, utan att man behöver koppla om något i optik eller kamera. Det gör att man t ex kan fokusera med autofokus först - för att snabbt hitta fokus - och därefter finjustera fokus manuellt efter egna önskemål.
Fukt- och dammtåligt
Liksom de flesta andra objektiv i Canons L-serie har 16-35 III ett ordentligt skydd mot oönskade miljöfaktorer. Utsatta delar runt om optiken är tätade, liksom bajonettytan mot kameran. Kompletterar man dessutom optiken med ett högkvalitativt UV-/Clear-filter så är den skyddad runt om. Det handlar dock fortfarande om ett allvädersskydd, så att sänka ner optiken under vatten eller spola av den är inte att rekommendera och täcks inte av någon garanti!
Främre och bakre linsen är dessutom fluorbehandlade för att verka avstötande mot fett, damm och fukt. Detta gör att mindre smuts fastnar på linserna och att de blir lättare att torka av, utan användning av rengöringsvätska.
Optiken växer inget på längden vid zoomning och frontlinsen roterar självklart inte vid fokusering. Blomformat motljusskydd ingår, och det är inte alls lika otympligt som till version 1 och 2.

Brännvidd 26mm, bländare f/11.
Bildkvalitet
EF 16-35/2,8L USM version II var ingen dålig optik, men version III är mycket bättre, och speciellt när det gäller skärpan på full glugg och resultatet nära kanter och hörn. Redan på f/2,8 är det förvånansvärt skarpt till stor del av bilden över hela zoomomfånget, och nedbländad bara ett steg ökar skärpan ytterligare, för att sedan runt f/5,6 -f/8 ge som bäst resultat från hörn till hörn lite beroende på brännvidd och fokusavstånd.
Vinjetterar dock som brukligt på största bländaröppning, och mest markant på 16mm och full öppning. Men från f/4 vinjetterar det faktiskt mindre än t ex EF 16-35/4L IS USM på samtliga brännvidder och bländare (bortsett på f/2,8 förstås). Det är givetvis inte helt fritt från distorsion heller, men det förekommer på försumbara nivåer och mycket mindre än vad som annars är normalt bland liknande vidvinkelzoomar. Kromatisk aberration går också att hitta ifall man letar noga, men även det förekommer på klart lägre nivåer än normalt i klassen. Nio avrundade bländarlameller ger en nära nog rund bländaröppning, vilket tillsammans med den fina ljusstyrkan bidrar till mjuk teckning av motivdelar utanför fokus (bokeh). Dessutom ger det en naturlig, rund avbildning av ljuspunkter och reflexer. Motljusegenskaperna är också märkbart förbättrade jämfört med tidigare versioner.
EF 16-35/2,8 L USM III v.s. EF 16-35/4L IS USM
Den billigare EF 16-35/4 IS USM som jag tidigare placerat som klar etta av alla vidvinkelzoomar med Canonfattning, får nu faktiskt kliva ner ett steg på pallen. Skärpemässigt är det dock inte några enorma skillnader och kan vara svårt ibland för ögat att upptäcka. Det är snarare distorsion, vinjettering, kromatisk aberration, bokeh och motljusegenskaperna som är markant bättre på EF 16-35/2,8 L USM III.
Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du längst ner på denna sida.

Brännvidd 16mm, bländare f/8.

Brännvidd 17mm, bländare f/2,8.
Brännvidd 35mm, bländare f/8.
Samma motiv och brännvidd som ovan på bländare f/2,8 ->>

Brännvidd 16mm, bländare f/8.

Brännvidd 16mm, bländare f/5,6.

Brännvidd 25mm, bländare f/11.

Brännvidd 16mm, bländare f/4.

Brännvidd 16mm, bländare f/11.

Brännvidd 28mm, bländare f/4.

Brännvidd 35mm, bländare f/5,6.

Brännvidd 16mm, bländare f/8.
Samma motiv som ovan på 16mm f/2,8 ->>
Samma motiv som ovan på 24mm f/2,8 ->>
Samma motiv som ovan på 24mm f/8 ->>
Samma motiv som ovan på 35mm f/2,8 ->>
Samma motiv som ovan på 35mm f/8 ->>

Brännvidd 16mm, bländare f/11.

Brännvidd 24mm, bländare f/8.

Brännvidd 16mm, bländare f/2,8.
Med Sony A7R II
Resterande bilder nedan är tagna med en Sony A7R II inklusive Metabones T-adapter version IV. Bildkvaliteten kan man absolut inte klaga på, det blir minst lika skarpt och fint som med Canons kameror. Autofokus fungerar bra tack vare den fasdetekterande autofokusen via sensorn i A7R II. När AF träffar rätt så går det i princip lika snabbt som med ett Canonhus och det är sällan A7R II missar fokus, det sitter oftast mitt i prick. Men ifall kameran missar motivet har den i regel svårare att hitta tillbaka eftersom den har en större tendens att vandra hela vägen från oändligt till närgräns än Canons kameror. Bäst tyckte jag det överlag fungerade med fokusområdet som ger minst antal fokuspunkter, annars ökar risken att fokus hamnar på sidan om motivet. Men det varierar ju också med storleken på motivet. Kontinuerlig autofokus fungerar också förvånansvärt bra, men självklart inte lika snabbt och träffsäkert i alla lägen som med en Canon-kamera.

Brännvidd 16mm, bländare f/16.
Samma motiv som ovan tagen på högkant och med ett annat perspektiv ->>
Brännvidd 35mm, bländare f/11.
Samma motiv och brännvidd som ovan på bländare f/2,8 ->>
Plus
+ Imponerande skärpa & kontrast
+ Raktecknande 16mm brännvidd avsedd för fullformat
+ Ljusstyrka f/2,8 genom hela zoomomfånget
+ Välkorrigerad kromatisk aberration
+ Förhållandevis låg distorsion
+ Jämförelsevis låg vinjettering i nedbländat läge
+ Bra motljusegenskaper
+ Godkänd bokeh
+ Mycket gediget byggd
+ Vädertätad
+ Växer inte på längden vid zoomning eller fokusering
+ Tyst och snabb autofokus
+ Fungerar bra med Metabones IV T-adapter till Sonys E-kameror typ A7R II
+ Motljusskydd ingår, och en smidigare variant än till tidigare 16-35/2,8-versioner
Minus
- Saknar bildstabilisering
- Påtaglig vinjettering på 16mm f/2,8
- Prisnivån, men som oftast får man också det man betalar för
Slutsats
Före 2014 hade faktiskt inte Canon någon riktigt bra vidvinkelzoom, de två som fanns var inte direkt dåliga, men heller inte fantastiska jämfört med vad som finns idag, och framförallt när det gäller skärpa från hörn till hörn. Under 2014 släppte Canon sin EF 16-35/4L IS USM, som då blev den överlägset bästa vidvinkelzoomen med bra resultat ända ut i kanter och hörn. På våren 2015 kom de med den lite mer extrema EF 11-24/4L USM, som också gav en mycket imponerande bildkvalitet. Och i år 2016 släpper Canon version III av deras ljusstarka EF 16-35/2,8L USM, som nu petar ner alla 16-35:or minst ett steg från prispallen.
Testad av Mats 2016-10-11.
Bilder ovan tagna (utan motljusskydd) med en Canon EOS 5Ds R (i RAW och konverterade i Canon DPP till JPEG), samt med Sony A7R II (i JPEG endast) med Metabones T-objektivadapter (utan optiska korrigeringar).