Bästa fasta optik för spegelfria kameror, enligt TIPA 2015
ZEISS Loxia 35/2,0
Manuellt fokuserat fullformatsobjektiv framförallt framtaget för Sony A7-serien (men passar även NEX och andra A-kameror med E-fattning). Loxia-objektiven är matchade med kamerans funktioner i Sony A7-serien.
Perfekt för både fotografering och videofilmning
- Hög kvalitet tack vare beprövad optisk design
- Automatisk aktivering av förstoringsfunktionen när du vrider på fokusringen (beror på inställning i kameran)
- Omkopplingsbar bländarring för steglös funktion, vilket möjliggör smidig anpassning i videoläget
Mångsidigt
Brännvidden gör detta objektiv lämpligt för så olika saker som reportage, gatufotografi, natur, landskapsbilder, arkitektur och grupp-porträtt.
Syskonoptik
Loxia 35/2,0 är i princip identisk med Loxia 50/2,0 sett till konstruktion, och bildkvalitén är också relativt likvärdig.
Allmänt
Loxia 35/2,0 är byggd till större del av metall och känns som en mycket robust konstruktion. Storleksmässigt är den ypperligt anpassad för Sony A7 modellerna, näst intill perfekt i storlek. Fokus och bländarring går med underbart skönt motstånd, ungefär som att skära i smör. Gummipackning vid kamerafattningen skyddar skarven mellan kamera och objektiv mot damm och fukt. Vid fokusering växer det lite på längden och upp till ca 6mm som mest, men frontlinsen snurrar ej. Gammaldags avstånd och bländarskala är alltid trevligt, och tyvärr rätt ovanligt bland moderna objektiv. Perfekt för dig som vill skapa maximalt skärpedjup via hyperfokusering. Ett smidigt motljusskydd av metall ingår.
Den omkopplingsbara bländarringen för steglös bländarinställning ändras via en liten skruv i bajonettfattningen med ett kvarts varv. Nu sitter det förstås 4st skruvar till i bajonetten, så det gäller att inte blanda ihop dem och bara skruva på den som skiljer sig åt, dvs den icke stjärnformade (se bild nedan). Det medföljer även en liten mini-skruvmejsel för ändamålet.

Bildkvalité
Redan på full öppning är skärpan hög till stor del av bilden. Vid nedbländning ökar framförallt kantskärpan och på f/4 markant bättre från kant till kant. För att sedan mellan f/11 till f/16 ge oerhört bra resultat över hela bilden. Är du lika kinkig som jag även på hörnskärpa så är det oftast f/11 eller f/16 som gäller. Men som vanligt sällan lönt att välja mindre bländare än f/16 pga diffraktion, om det inte är längre slutartider du vill åt, men i så fall är ett ND8- eller pol-filter bättre alternativ (se tillbehörsfliken ovan).
Vinjettering och kromatisk aberration finns, men sällan något som stör så länge man inte stängt av kamerans inbyggda korrigeringar för JPEG-bilder. I RAW-format är de heller inga större problem att korrigera i efterhand.
På största bländare vinjetterar det ganska tydligt, men avtar som vanligt i takt med nedbländning och försumbart vid f/4, och praktiskt sett helt borta vid f/5,6. Kromatisk aberration är det heller inte helt fritt från, och förekommer som oväntat i lite större mängd än i Loxia 50/2,0, vilket är lite synd. Däremot är Loxia 35:an i stort sett helt fri från distorsion, och det är alltid trevligt för en objektivnörd som jag.
Motljusegenskaperna är minst lika bra som i syskonnormalen 50/2,0 om inte bättre, och båda Loxia-objektiven har blivit mina två absoluta favoriter när det gäller just dessa stjärnformade reflexer vid direkt solljus eller starka lampljus. Zeiss Sonnar T* FE 35/2,8 ZA har inte en chans mot dessa två Loxia i motljus. Bakgrundsoskärpan är hyfsat soft för att vara en vidvinkel.
Bilderna nedan är tagna med en Sony A7R i bästa JPEG och utan kamerans inbyggda korrigeringar för distorsion, vinjettering och kromatisk aberration.

Bländare f/4.

Bländare f/16 (hyperfokuserad).

Bländare f/2,8.

Bländare f/8.

Bländare f/16 (hyperfokuserad).

Bländare f/11.

Bländare f/5,6.

Bländare f/2.

Bländare f/11.

Bländare f/16 (hyperfokuserad).

Bländare f/5,6.

Bländare f/2,8.

Bländare f/16 (hyperfokuserad).

Bländare f/8.

Bländare f/4.

Klicka på bländartalen för att se bilden ovan i full storlek:
F/2,0 | 2,8 | 4 | 5,6 | 8 | 11 | 16 | 22
Plus:
+ Oerhört bra skärpa, och särskilt på f/11 & f/16
+ Ovanligt låg diffraktion på f/16
+ Raktecknande och i princip fri från distorsion
+ Mycket bra egenskaper vid direkt motljus
+ Mycket behändig storlek
+ Byggd i metall + tätning mot kamerahus
+ Hyperfokal-skala
+ Underbar känsla i fokus & bländarring
+ Ger exif-info ang inställd bländare och brännvidd
+ Ingår motljusskydd av metall
Minus:
- Tydlig vinjettering på största bländare
- Kromatisk aberration förekommer i lite större mängd än förväntat
- Saknar elektronisk bländarstyrning från kamerahuset (bländaren regleras på objektivet)
- Saknar autofokus
Slutsats
Zeiss objektiv i Loxia serien är som skapta för dig som njuter av att ratta och styra det mesta själv, och som oftast fotograferar på lite mindre bländaröppningar. Du bör heller inte ha alltför bråttom med bildkomposition och fokusering. Loxia 50/2,0 tillhör sedan tidigare ett av mina absoluta favoritobjektiv, och nu kan även denna 35:a ansluta sig till den skaran. De är små och behändiga men ger minst lika fin bildkvalité som många betydligt större objektiv av bästa sort.
Testad av Mats 2015-01-16.
Samtliga bilder ovan tagna med en Sony A7R, och precis som bilderna kommer direkt ur kameran utan efterbehandling.