Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70 mm F4 ZA OSS
Sonys första Zeiss-normalzoom till E-systemet (anpassad för kameror med APS-C senorer). Du som känner till Sonys Carl Zeiss-serie vet att dessa objektiv erbjuder något utöver det vanliga, både optiskt och mekaniskt. Det är helt enkelt väldigt fina objektiv. Speciellt för Vario-Tessar 16-70 är den fasta ljusstyrkan på f/4 genom hela zoomområdet.
Allmänt
Precis som alla Zeiss objektiv känns det mycket gediget och välbyggt. Rätt känsla med lagom motstånd i fokus och zoomring. Objektivet har inbyggd bildstabilisering och autofokuserar relativt tyst. Växer vid zoomning ca 3,5cm mellan kortast och längsta brännvidd.
Bildkvalité
Mycket bra skärpa och kontrast till större delen av bilden oavsett brännvidd eller bländare ner till f/11. På f/16 och 22 uppstår som vanligt diffraktion och bör kanske helst undvikas. Bäst resultat ger den runt f/5,6 till f/8. Men på kortare brännvidder blir det inte alla gånger så skarpt i kanterna som vi hoppats på. Visserligen är det en zoom, men det är ju trots allt också en Zeiss. På de flesta övriga punkter ser det oerhört bra ut med mycket låga nivåer av vinjettering och distorsion.
Kromatisk aberration finns, men i stort sett bara märkbart i extrema fall nära kanter och hörn. De flesta Nexmodeller har dock inbyggd korrigering av kromatisk aberration, vinjettering och distorsion, och vi rekommenderar att alltid ha dessa funktioner aktiverade, det kan spara en hel del efterarbete. Efter att ha testat flera objektiv tillhörande Nex-systemet så verkar det också som att Zeiss objektivtekniker inte brytt sig om att korrigera dessa optiska fel eftersom funktionerna som nämnt finns inbyggt i kamerorna. Observera att dessa funktioner inte var aktiverade till testbilderna nedan. Lite nördig som man är vill man ju ta reda på vad objektiven kan prestera rent optiskt utan elektroniskt hokuspokus. För dig som fotograferar i RAW är krom. ab. väldigt enkelt att trolla bort i ett bra RAW-program. Distorsions-korrigeringen fungerar även för RAW direkt i kameran.
Längst ner på denna sida kan du kika på en exempelbild mellan aktiverad och avaktiverad krom.ab.

Brännvidd 23mm, bländare f/10.

Brännvidd 23mm, bländare f/4.

Brännvidd 34mm, bländare f/11.

Brännvidd 70mm, bländare f/6,3.

Brännvidd 16mm, bländare f/10.

Brännvidd 41mm, bländare f/8.

Brännvidd 70mm, bländare f/4.

Brännvidd 16mm, bländare f/10.

Brännvidd 20mm, bländare f/11.

16mm. Klicka på bländartalen för att se bilden i full storlek: f/4 | 5,6 | 8 | 11 | 16 | 22
36mm. Klicka på bländartalen för att se bilden i full storlek: f/4 | 5,6 | 8 | 11 | 16 | 22
70mm. Klicka på bländartalen för att se bilden i full storlek: f/4 | 5,6 | 8 | 11 | 16 | 22
Slutsats
När det gäller byggkvalité, skärpa, kontrast, distorsion och vinjettering så är det klart bättre än vanligt bland normalzoomar, och summan av alla egenskaper landar också på Toppklass betyg, men med en liten reservation för aningen sämre resultat i kanter och hörn än vi förväntat oss. Så om du är mycket noga på den punkten bör du nog överväga att kika på fasta objektiv istället, de ger i regel bättre kantskärpa och högre ljusstyrka.
Testad av Mats 2013-11-11.
Bilderna är tagna med en Sony Nex-6.
I bild till vänster var kamerans funktion för korrigering av kromatisk aberration avstängd, och i den högra aktiverad. Vi ser ingen anledning att ha denna funktion avstängd.
