ND-filter och hur de kan användas

6.jpg

Fäst din kamera på ett stativ

Börja med att montera och säkra din kamera på ett stativ. På det viset kan skakande händer inte påverka dina bilder.

Kamerainställningar

  • Exponeringsinställning - Ställ in din kamera på bländarprioritet (A/AV) eller manull exponering (M)
  • ISO-känslighet - Ställ in din ISO så lågt som möjligt, oftast ISO100 eller ISO200
  • Bländare - Ställ in f/8 först och justera enligt ändringar i fotograferingsförhållandena

Komposition och fokus

När du fotograferar i mörka miljöer och med ND-filter med ett högt värde, är det inte möjligt att justera fokus precis efter att du monterat filtret.  I det här fallet är det viktigt att besluta sig för fotokompositionen och justera fokus innan du monterar filtret.

Efter att du fokuserat i AF-inställning, byt sedan till MF-inställningen, så att fokuspositionen inte ändras.

Ett bra knep för kameror med ”live view”-inställning, är att fokusera medan du tittar på den förstorade ytan i LCD-skärmen (eller genom den elektroniska sökaren), i stället för att titta genom den optiska sökaren.

Däremot är det inga problem att fokusera i AF-inställning precis efter att du monterat filtret  när du fotograferar i ljusstarka miljöer och med ett ND-filter med lågt ND-värde.

Dags att fotografera

Justera din exponering, montera ND-filtret och fotografera.

På grund av vibrationer och eventuella funktioner i kamerans eller objektivets bildstabilisator rekommenderas användning av en fjärrutlösare eller exponeringsfördröjning i kamerainställningarna.

BILD

Var uppmärksam på bakljus när du fotar med DSLR-kameror

När du fotograferar med DSLR-kameror, kan ljusstrålar som kryper in i sökaren orsaka exponeringsfel, vilket resulterar i att oönskat ljus fångas i slutbilden. För att undvika detta, rekommenderar vi att stänga eller sätta ett lock på okularet.  Alternativt kan du helt enkelt täcka okularet med en näsduk eller en bit tejp, för att förhindra bakljus från att krypa in.