Sigma 20/1,4 DG HSM (Art) för Canon EF




 
Sigma 20/1,4 DG HSM (Art) för Canon EF

7 490 SEK
exkl. 5 992 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 312 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Sigma 20/1,4 DG HSM (Art) för Canon EF + rengöringskit
(visa detaljer om värdepaketet)

7 699 SEK
exkl. 6 159 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 321 SEK/mån
 

Bästa professionella DSLR-optik, enligt TIPA 2016

Sigma 20/1,4 DG HSM (Art)

Sigma utökar sin fina ART-serie med ytterligare en vidvinkeloptik. Den nya 20/1,4 är den mest vidvinkliga fasta optiken i serien hittills (för fullformatskameror) och kommer säkert tilltala många användare med sin kombination av ultrakort brännvidd och mycket fin ljusstyrka. Naturliga användningsområden för en ljusstark, raktecknande ultravidvinkel är landskapsfoto, arkitektur- och interiörbilder och t ex gatufotografi. Den korta brännvidden, höga ljusstyrkan och fina optiska prestanda gör den också väl lämpad för t ex extremsport och kvälls-, natt- och astrobilder.

DG
Sigmas DG-beteckning innebär att optiken är konstruerad för användning tillsammans med fullformatskameror (24x36 mm sensorstorlek), men den fungerar förstås även bra tillsammans med Canons och Nikons kameramodeller med sensor i APS-C-format.

HSM
Autofokus sköts av Sigmas fina HSM-motor, som ger snabb, tyst och säker fokusering. Nya förfinade styralgortimer ska ge en mjukare och följsammare fokusaktion än hos tidigare modeller. Optiken har också "full time manual override", vilket på ren svenska innebär att man närsomhelst kan korrigera fokus manuellt, fastän optiken är inställd på autofokus (AF). Detta gör det enkelt att snabbt finjustera skärpan i de fall man vill avvika från automatikens norm.

Bländare f/11.

Korrigerad och kontrollerad
Som för de övriga medlemmarna i ART-serien är 20/1,4 välkorrigerad för såväl kromatisk som sfärisk aberration, samt ge mycket låg grad av distorsion i bilderna. Dessa fina egenskaper uppnår man bland annat genom användningen av 2 st FLD-element (ultralågspridande glas), 5 st SLD-element (superlågspridande glas) och två asfäriska linselement. Därtill genomgår optiken Sigmas egenutvecklade MTF A1-kontroll, som säkerställer högre prestanda på varje enskilt exemplar än vad som tidigare varit möjligt.

Spökbilder och bokeh
Sigmas Super Multi Layer Coating-antireflexbehandling ger mycket låg grad av inre reflexer och ströljusproblematik (ghosting). Vanliga spöken bör dock gå bra att fotografera - om man hittar dem. Tack vare den fina ljusstyrkan och 9 st avrundade bländarlameller ger optiken en mjuk teckning av motivdelar utanför fokus, samtidigt som reflexer får ett naturligt runt utseende i bilderna. Perfekt när du vill kontrollera skärpedjupet, t ex för att teckna huvudmotivet skarpt mot en mjukt utsuddad bakgrund.

Bländare f/1,4.

Allmänt
Sigma 20/1,4 DG HSM Art känns mycket välbyggt, men det saknar tyvärr väderskydd och stor för att vara en fast vidvinkel, påminner mer i storlek om en normalzoom typ 24-70/2,8. Fokusringen glider mjukt med näst intill perfekt motstånd, och det går bara fint att finjustera fokus manuellt även i AF-läget. Autofokus jobbar relativt tyst tack vare HSM AF-motor. Motljusskyddet är fastmonterat och går inte att ta bort, men det finns säkert en skyddande tanke bakom det eftersom frontlinsen är kraftigt välvd och objektivet saknar också filtergänga.

Bildkvalitet
Jämfört med övriga objektiv med samma ljusstyrka så är skärpan i mitten av bilden så pass bra att den utklassar de allra flesta objektiv på f/1,4, (bortsett från några enstaka 35mm, 50mm och 85mm-objektiv). Skärpan ökar sedan för varje bländarsteg och det blir rejält skarpt och bra omkring f/5,6 till f/11 över hela bilden. Relativt låg diffraktion gör den användbar även på minsta öppning f/16, vilket är extra trevligt för dig som eftersträvar största möjliga skärpedjup utan att förlora för mycket skärpa. 

Vinjettering märkbart på full öppning, men avtar snabbt och börjar bli försumbart i praktiken redan efter f/2,8. Tunnformig distorsion förekommer i viss mån, men knappast störande så länge man inte komponerar raka linjer alldeles intill kanterna. Kromatisk aberration kan märkas i vissa extremfall vid stora kontraster nära kanter och hörn, men det är sällan störande och som jag alltid brukar nämna är KA löjligt enkelt att korrigera i efterhand så länge bilderna är tagna i RAW. Motljusegenskaperna är ganska bra, några få reflexer får man oftast räkna med ifall solen vill vara med i bild, men det är mindre mängd än genomsnittet bland liknade vidvinkelobjektiv. Bokehn är självklart inte den snyggaste jag stött på, men mycket fin med tanke på den korta brännvidden.

Närmaste konkurrenter
Jämfört med Zeiss nya Milvus 21mm f/2,8 så är denna Sigma inte bara försedd med autofokus och två steg bättre ljusstyrka än Milvus, den vinjetterar också mindre och ger överlag skarpare resultat, och i synnerhet i hörnen i nedbländat läge. Egenskaperna vid direkt motljus är också bättre. Sigmas 20mm är dock ej vädertätad som Milvus är, och Sigman ger också lite mer synlig kromatisk aberration, i övrigt är det rätt marginella skillnader i bildkvalité. Sigmas gamla 20/1,8 kan inte mäta sig med denna, vilket heller inte Canon 20/2,8 samt Nikons nyare 20/1,8 och äldre 20/2,8 kan göra. Om man jämför Sigma 20/1,4 Art med vidvinkelzoomar så är det i princip bara Canons 16-35/4L, Nikon 14-24/2,8 och Tamron 15-30/2,8 som ger likvärdig skärpa till större del av bilden på samma brännvidd och bländaröppning. 

Plus- och minus-egenskaper samt slutsats finner du längst ner på denna sida.

Bländare f/11.

 

Bländare f/8.

 

Bländare f/11.

 

Bländare f/5,6.

 

Bländare f/5,6.

Samma motiv som ovan på bländare f/2,8 ->>

 

Bländare f/1,4.

 

Bländare f/16.

 

Bländare f/11 i motljus.

 

Bländare f/1,4.

 

Bländare f/11.

Samma motiv som ovan på bländare f/2,8 ->>

 

Bländare f/11.

 

Bländare f/11.

 

Bländare f/16.

Plus
+ Mycket bra mittskärpa redan på full öppning (skarpast i sin klass just nu)
+ Riktigt bra skärpa över hela bilden runt f/5,6 till f/16
+ Hög ljusstyrka f/1,4
+ Låg distorsion
+ Jämförelsevis låg vinjettering
+ Inga större problem med kromatisk aberration
+ Förhållandevis fin bokeh för att vara en vidvinkel
+ Godkända motljusegenskaper
+ Känns rejält byggd
+ Tyst AF-motor
+ Motljusskydd ingår (integrerat)
+ Prisvärd 

Minus
- Ej vädertätad
- Ganska stor och tung
- Filtergänga saknas pga välvd frontlins

Slutsats
Sigma 20/1,4 DG HSM Art är en mycket prisvärd och rejält skarp vidvinkel med ovanligt hög ljusstyrka, i skrivande stund den enda vidvinkeln avsedd för fullformat med kortare brännvidd än 24mm som ger tillgång till f/1,4. Den är också skarpare än Sigmas 24mm f/1,4 Art på vidöppen bländare. Den nära konkurrenten Zeiss Milvus 21/2,8 med två steg sämre ljusstyrka och ingen autofokus, ger heller inte lika hög skärpa men är i stort sett fri från kromatisk aberration och försedd med vädertätningar. Även om Sigma 20/1,4 Art kanske inte är en vinnare på alla punkter, så kan vi bara konstatera att Sigma återigen lyckats oerhört bra med att skapa en optik som klår de flesta i sin kategori.

  Testad av Mats Ylinikka 2015-12-04.

Samtilga bilder ovan tagna med en Nikon D810.

  
Rekommenderade tillbehör
  
  
   
Typ av objektiv Vidvinkelobjektiv för fullformat
Objektivfattning Canon EF, Nikon F (beroende på vald version)
Konstruktion 15 linser / 11 grupper
Brännvidd 20 mm
Ljusstyrka 1,4
Minsta bländare 16
Närgräns 27,6 cm
Avbildningsskala 1:7,1
Filterdiameter Filtergänga saknas
Motljusskydd Ingår (avtagbart, blomformigt)
Mått 90,7 x 129,8 mm
Vikt 950 g
Medföljande tillbehör Främre och bakre objektivlock, blomformigt motljusskydd, fodral
Övrig kommentar 9 st avrundade bländarlameller, HSM-motor för autofokus, 2 st FLD-element och 5 st SLD-element + asfäriskt element.
Jämför med annan produkt
Rekommenderade tillbehör
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
© CyberPhoto 1995 - 2017