Sony Cybershot DSC-RX100 III

Sony Cybershot DSC-RX100 III

5 690 SEK
exkl. 4 552 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 237 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Sony Cybershot DSC-RX100 III + minneskort + extra batteri + mikrofiberduk
(visa detaljer om värdepaketet)

6 099 SEK
exkl. 4 879 SEK klicka för info

DELBETALA FRÅN 254 SEK/mån
Vi hjälper dig!
Skicka oss ditt telefonnummer så ringer vi upp dig

   Bästa kompaktkamera (EISA)

Sony Cybershot DSC-RX100 III

Uppföljaren till RX100 II bjuder på många likheter och ett antal nyheter. Kvar är samma 20 Mpixels sensor, men med hjälp av en ny Bionz-processor får man ut en högre prestanda än tidigare. Det handlar bland annat om en högre filmkvalitet vid full HD.

Det är två nyheter som sticker ut mer än de andra. Kameran har fått en ny optik, med något mindre zoomomfång än hos föregångaren men samtidigt mer vidvinkel och en betydligt bättre ljusstyrka i teleområdet. En elektronisk sökare finns nu integrerad i kameran och kan skjutas upp/ner i kamerahuset efter behov. En tredje nyhet är att skärmen nu går att vinkla 180 grader (uppåt), för att t ex underlätta vid självporträtt, familjebilder etc.

Förutom att medge en högre filmkvalitet bidrar den nya processorn till mer avancerad intern bildbehandling med bl a bättre uppskärpningsalgoritmer och bättre brushantering.

Filmning i full HD 1080/60p med XAVC-S-stöd och upp till 50Mbps bitrate är möjlig , samt Slow motion i 1280x720/120p.

Tips! Vid videoinspelning i XAVC-S krävs minneskort av typen SDXC. Har du för avsikt att använda denna kamera till filmning i högsta kvalitet, måste du troligen komplettera med ett SDXC-kort då detta normalt inte ingår i värdepaket. Lägre bitrates än 50Mbps fungerar utmärkt även med vanliga Class 10-kort och ger fullgod bildkvalitet för normalbruk (lägre minnesklasser än 10 rekommenderas inte).

Utmärkande egenskaper:

  • 1" Exmor R bakbelyst CMOS-sensor på 20,1 Mpixel
  • Carl Zeiss Vario-Sonnar zoom med omfång motsvarande 24-70 mm och en ljusstyrka på f/1,8-f/2,8
  • 3-tums LCD-skärm med 1,23 Mpixels upplösning
  • Inbyggd upp-/nedskjutbar elektronisk OLED-sökare (EVF) med 1,44 Mpixels upplösning
  • Optisk bildstabilisering (Optical Steady Shot)
  • Ny Bionz X-processor som möjliggör bland annat högre filmkvalitet och bättre hantering av stillbilder (t ex diffraktionsanpassad uppskärpning och områdesspecifik brusreducering)
  • Filmning i full HD 1080/60p med XAVC-S-stöd och upp till 50Mbps bitrate, Slow motion i 1280x720/120p
  • Seriebildtagning med upp till 10 b/s (upp till 2,9 b/s med aktiv AF)
  • Funktionsknapp (FN), "custom"-knapp och kontrollvred runt kamerans optik, där funktionen kan skräddarsys efter användarens önskemål
  • Inbyggd WiFi-funktion med NFC-stöd
  • Ren HDMI-signal ut (okomprimerad) för direkt koppling till extern inspelnings- eller uppspelningsenhet
  • Inbyggt NDx8-filter (gråfilter)
  • Möjlighet att uppdatera vissa kamerafunktioner via PlayMemories Camera Apps
  • Nytt 4K-läge för visning av stillbilder på 4K-kompatibel TV t ex

Hastighet
Kameran startar på ca en halv sekund och fokus hittar den oftast strax under en halv sekund. Sekvenstagning klarar den med 2,5 b/sek i normal hastighet med följande AF och exponering. Som bäst smattrar den på med 10 b/sek i full upplösning, då endast med låst fokus och exponering, men med upp till ca 50st bilder i ett svep. Vilket är oerhört bra för den här typen av kamera.

Byggkvalité
RX100 III känns precis lika robust som sina föregångare. Kamerahuset är i metall och den är tyngre än man förväntar sig. De flesta knappar och rattar ger rätta känslan med lämpligt motstånd, det är bara avtryckaren som jag tycker är aningen för odistinkt, men det är den heller inte ensam om bland Sonys modeller. Vikbar skärm brukar ofta resultera i att kameran känns lite klumpigare av naturliga skäl, men det gör det absolut inte med RX100 III, så här har Sony gjort ett fantastiskt bra jobb. Den programmerbara ringen runt objektivet är steglös med perfekt motstånd och en underbar känsla.

Batteri & laddare
Laddaren som ingår laddar batteriet direkt i kameran, och det finns en mycket trevlig fördel med det också. Tack vare att batteriet klarar av att laddas via kamerans USB-port så kan man använda portabla reseladdare som t ex Jupios Power Vault modeller. Däremot går det inte att fotografera med kameran så länge laddkabeln sitter i kameran, men en Power Vault är suverän att ha i kameraväskan då batteriet i kameran börjar ta slut. Bara att plugga in kabeln och fortsätta vandra eller ta en paus i fotograferandet.

Kompetent
För att vara en liten kompaktkamera är RX100 III ovanligt kompetent. Fn-knappen och ringen som sitter runt objektiv kan man programmera med önskvärda funktioner, som t.ex. bländare, iso, zoom m.m. Även C-knappen, MR-läget på programvalsratten, den bakre rattens mittknapp, samt höger och vänster tryck går att programmera med en rad olika funktioner. Mycket trevligt! Blixtskon som fanns på version 2 är tyvärr borttagen, men jag misstänker att de flesta användare har större glädje av den inbyggda och uppfällbara sökaren (som gjort att blixtskon inte ryms). Att montera en extern blixt på en så liten kamera som denna gör att det liksom förlorar lite sin mening med att skaffa en liten kamera.

Här nedan här vi radat upp ett antal intressanta och användbara funktioner i RX100 III:

  • RAW
  • Exponeringskompensation med +/- 3 steg
  • Spotmätning
  • Exponering + vitbalans-gaffling (bracketing)
  • Inbyggt ND-filter
  • Blixtsynk på andra ridån (Rear)
  • Blixt exponeringskomp. med +/- 3 steg
  • Seriebildtagning 10 b/s
  • Brusreducering (3 val)
  • Panorama-funktion
  • Focus Peaking

Manuell fokusering
Kameran har något som kallas för Focus Peaking (översatt i kameran till Konturframhävn.). Det är en suverän hjälpfunktion avsedd för manuell fokusering. Det fungerar som så att kameran ökar kontrasten markant där fokus ligger och man kan välja denna funktion med antingen röd, vit eller gul färg, samt i tre olika styrkor. Det finns ytterligare en bra funktion för manuell fokus där man kan välja att bilden ska förstoras på skärmen så fort man vrider manuellt på fokusringen. Nu är det ganska sällan man känner behovet av att använda manuell fokus med en liten kompaktkamera, men funktionen finns och är betydligt mer användbar på RX100 III än vad det brukar vara bland liknande kameror. Focus peaking och förstoringsfunktionen fungerar för både skärm och sökare.

Sökare & skärm
Uppfällbar sökare är en genialisk lösning på en liten kamera som RX100 III. Sökaren tar inget onödigt utrymme, och är heller inget man behöver fundera över att ta med eller som man kan riskera att slarva bort. Den bara finns där när man behöver den, helt suveränt! Den är av elektronisk variant och visar samma bild och information som skärmen. Sökaren är av naturliga skäl inte speciellt stor, men ger ändå en mycket bra och tydlig bild, och även vid sämre ljusförhållanden. Ögonsensor för automatisk växling mellan sökare och skärm finns också. För att aktivera sökaren drar man först i FINDER spaken som syns i bild ovan, och sen måste man även dra ut den bakåt (ca 8mm för att vara lite mer exakt). Dioptri-justering dyker upp på ovansidan när man väl dragit ut sökaren.

Sony har försett RX100 III med en vikbar och högupplöst skärm med över 1,2 miljoner pixlar. Den går att tilta i högre grad än tidigare, nu upp till 180-grader. Tilfunktionen i vertikalt läge har sina fördelar, och speciellt för låga motiv då man slipper krypa omkring på marken och bli smutsig om knäna. Men det fungerar inte lika bra för stående bilder tagna på högkant eftersom den bara är vikbar i en riktning. Visning av histogram, elektroniskt vattenpass och rutnät av olika slag finns att välja. Både skärm och sökare håller mycket hög kvalité.

Wifi
Inbyggd Wifi är en trevlig funktion för dig som vill skicka bilder till sin smartphone eller surfplatta. Men bäst av allt är att man kan fjärrstyra kameran via Wifi också, suveränt för dig som till exempel tar bilder med kameran monterad på en fotomast, eller kanske vill fotografera djur och människor utan att störa dina objekt. Man laddar helt enkelt bara hem och installerar Sonys gratis-App PlayMemories Mobile till sin smartphone eller surfplatta, och sedan är det bara att börja ta bilder alternativt titta på tagna bilder. Man kan via appen reglera zoomen, välja självutlösare. samt välja mellan stillbild eller film. RAW filer kan inte överföras men sparas givetvis i kameran. Videofilm lagras också endast i kameran men man kan starta och stoppa inspelning via appen. Se gärna till att aktivera NFC om den funktionen finns i din smartphone, det underlättar vid uppkoppling mellan kamera och telefon.

Video
RX100 III är den första kompaktkameran som kan filma i det nya video-formatet XAVC S. Vid inspelning i XAVC S krävs dock SDXC- minneskort, som stöder de algoritmer som detta format använder. Den har givetvis även möjlighet till AVCHD och dessa format finns att välja bland i menyn: XAVC S (25p,50p & 100p, alla tre med 50 Mbit/s), AVCHD (50i, 50p & 25p) och MP4 (1440x1080 & VGA).

Kameran kan självklart zooma och fokusera kontinuerligt under filmning, som också fungerar mycket tyst och mjukt. Via menyn kan man välja P, A, S eller M i filmläget, och det går fint att ändra t ex bländaren under pågående filmning. Man kan även justera ISO och exponeringskompensation för filmläget. HDMI kontakt finns av typ D Micro, och RX100 III kan skicka ren videosignal via HDMI, (dock utan ljud). Zebra mönster som är en exponeringsvarning avsedd för filmning, finns att välja i menyn. Focus peaking fungerar även vid filmning och suveränt hjälpmedel för dig som föredrar manuell fokusering. Kameran saknar tyvärr möjlighet till extern mikrofon, men ljudet blir fullt godkänt med den inbyggda stereomicken. Filmkvalitén blir också oerhört bra, och bättre än vanligt även under mycket dåliga ljusförhållanden tack vare lågt brus och hög ljusstyrka. RX100 III är inte bara en bra stillbildskamera, den räcker långt som videokamera också.

Bildkvalité
Att storleken på sensorn har betydelse för bildkvalitén är inget vi behöver fundera över, det blir helt enkelt bättre ju större den är. Sensorn i Sonys RX100 modeller är dubbelt så stor jämfört med de flesta kompakter, och det märks tydligt. Det finns självklart fler faktorer som har stor betydelse, som exempelvis signalbehandlingen (via nya processorn BIONZ X), d.v.s. hur kameran tar hand om all bildinformation.

Även objektivets kvalitéer spelar mycket stor roll. 24-70 zoomen är helt ny för denna modell och har bättre ljusstyrka i teleläget, men kortare tele och mer vidvinkel, vilket visade sig vara en lyckad förändring. Skärpan är överlag bättre och särskilt ut mot kanterna, vilket även korrigeras via processorn på JPEG-bilder. Bra egenskaper vid starkt motljus också. För dig som gillar kort skärpedjup med mjuk och fin bokeh så är detta rätt kompaktkamera för dig, dels pga sensorstorleken och möjlighet till stora bländaröppningar, samt kortare närgräns i 70mm-teleläget än tidigare modeller. Bildkvalitén ser överlag väldigt bra ut med bl.a. bättre detaljåtergivning och lägre brus än vad de flesta kompakter i liknande storlek klarar, och det blir faktiskt bara svårare och svårare att avgöra om bilderna är tagna med en liten kompakt eller en betydligt större systemkamera. 

Slutsats
Sony har imponerat med varje ny RX100 modell. I stort sett alla positiva egenskaper från föregångarna finns fortfarande kvar, + att version III har fått en uppfällbar sökare och ny zoomoptik med mer vidvinkel, högre ljusstyrka och ökad optisk kvalité. Sony Cybershot DSC-RX100 III har självklart inte allt, men i princip det mesta jag önskar av en liten fickvänlig kompaktkamera av Toppklass!

  Testad av Mats Ylinikka 2014-05-22.

Ta en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med stativ med kameran i bästa jpg-läge. Vitbalans auto. Exponering: Slutarautomatik utan kompensation. ISO 160 om inte annat anges. Brännvidderna uppges för motsvarande 35mm kameraformat. Svarta prickar som syns på vissa av bilderna beror inte på damm på sensor eller dylikt, utan helt enkelt bara på flygande insekter.

Brännvidd 24mm, bländare f/2,2.

Brännvidd 24mm, bländare f/4,5.

Brännvidd 31mm, bländare f/2,8.

Brännvidd 24mm, bländare f/4.

Brännvidd 24mm, bländare f/4.

Brännvidd 24mm, bländare f/4.

Brännvidd 70mm, bländare f/4.

Brännvidd 24mm, bländare f/1,8.

Brännvidd 24mm, bländare f/5.

Brännvidd 69mm, bländare f/4.

Brännvidd 70mm, bländare f/3,5.

Genom att klicka på brännvidderna nedan får du upp detta motiv i full upplösning:

Motsvarande | 24mm | 37mm | 70mm |

ISO |  80  200  400  800  1600  3200  6400  | 12800

Backup Foto & Video

Batteri - Laddare / nätdelar (videokameror)

Batteri - laddare litiumjonbatteri

Batteri - Litiumjon

Sony NP-BX1
449 SEK

Dörr Red Rock Plus 2
229 SEK
Finns i lager
LowePro Apex 30 svart
249 SEK
Finns i lager

Kompaktkameror tillbehör

Sirui Stativ T-005 + Kulled C10S

UV-hus kompaktkamera

Övriga stativlösningar

Övriga väskor

Antal: 55 st

Bildsensor storlek 1-tumstyp (13,2 x 8,8 mm)
Upplösning bildsensor 20 100 000
Upplösning bild (effektiv) 5472 x 3648
Kompressionsstandard JPEG, RAW
Objektiv Motsvarar 24-70 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik 1,8-2,8
Optisk zoom 2,9x
Digital zoom ~11x
Filterdiameter Nej
Fokusering Automatisk + manuell
Närgräns 5 cm
Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC, MS PRO Duo, MS Pro-HG Duo, MS Pro-HG HX Duo
Minne som ingår Nej
Optisk sökare Inbyggd OLED (EVF), 1,44 Mpixels upplösning
Bildskärm 3,0 (1.228.800 pixel) tiltbar uppåt 180°
Vitbalans Auto + 9 lägen + färgtemperatur + färgfilter + manuell
Ljuskänslighet Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800 samt 25600 i utökat läge
Slutartider 30-1/2000s
Exponering Programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell + Auto Advanced + Memory Recall + Tele Zoom Hi Speed + 3D Sweep Panorama + Sweep Panorama + Anti Motion Blur + Picture Effect + Scene selection
Exponeringskompensation +/- 3 steg
Självutlösare 2s, 10s
Blixt Inbyggd
Blixtinställningar Auto, på, av, synk på bakre slutarridå, synk på långa slutartider
Räckvidd blixt ISO Auto: 0,3-15 m. Upp till 30 m vid ISO 12800 (vid 24 mm brännvidd)
Sekvenstagning Upp till 10 b/s utan AF, upp till 2,9 b/s med AF
Film Full HD 1080/60p/30p/24p 50Mbps (XAVC-S), Full HD 1080/60p 28Mbps AVCHD, 1080/24p 24Mbps (AVCHD), 1440x1080/30fps (MP4), 1280x720/120p (slowmotion)
Ljudinspelning Ja, stereo (Linjär PCM)
Anslutningar USB 2.0 hi-speed, HDMI D-micro, DC-in (via AC-UB10 + USB-kabel)
Batteri Li-Ion NP-BX1 (räcker till ca 330 bilder på RX100 CIPA standard)
Mått 102 x 58 x 41 mm
Vikt 263 g
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara PlayMemories Home
Medföljande tillbehör Laddbart batteri NP-BX1, laddare AC-UB10, micro USB-kabel, rem, bruksanvisning

Vi är ONLINE
090 - 200 70 00