Canon EOS M3 svart hus + EF-M 18-55mm 3,5-5,6 IS STM + sökare EVF-DC1

Kampanj! Begränsat antal! (Ord.pris 7190kr)

Utgången modell som inte säljs längre

Lär dig mer om kameran och fotografi med EOS Companion.
Klicka här eller sök efter "EOS Companion" i Google Play / App store på din mobiltelefon/surfplatta

Canon EOS M3

Nu kommer något som många har väntat länge på. Uppföljaren till Canons första spegelfria modell EOS M. EOS M2 nådde bara vissa marknader och hittade aldrig till Europa, så väntan på nya M3 har varit en långdragen historia. Positivt är då att Canon hunnit utveckla ganska mycket i denna modell jämfört med föregångaren. Även grundtanken känns annorlunda då denna modell tydligare riktar in sig även på lite mer avancerade användare.

Utmärkande egenskaper är bl a:

  • 24 Mpixel APS-C CMOS-sensor
  • Hybrid-CMOS AF III, sensorbaserat fokuseringssystem med 49 fokuspunkter (fasdetekterande)
  • 3-tums LCD-skärm med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion
  • DIGIC 6-processor
  • ISO 100-12800 (kan utökas till 25600)
  • Seriebildtagning på upp till 4,2 bilder/s
  • Samma bildkvalitet som med en DSLR-systemkamera, men i ett kompakt kamerahus
  • Utbytbara objektiv ger flexibilitet (EF-M-objektiv, eller EF/EF-S-objektiv med Canons objektivadapter)
  • Lättanvänd pekskärm
  • Filmning i Full HD (1920x1080/30/25/24)
  • Ingång för extern mikrofon (3,5mm stereoteleplugg)

Sensor
EOS M3 har en CMOS-sensor i APS-C-format med hela 24 Mpixels upplösning. Trots den markant högre upplösningen så behåller man samma känslighetsområde som tidigare (ISO 100-12800). Detta talar för att man kan få bilder med en högre detaljupplösning, utan att behöva oroa sig mer för dåliga ljusförhållanden eller störande brus. Sensorn är av hybrid-typ (Hybrid AF III), vilket innebär att man har fokusdetektorer integrerade i sensorn. Detta ger snabbare fokusering och en kamera som är mer lämpad både för filmning och fotografering av rörliga motiv (fokuering är upp till 6x snabbare än hos föregångaren).

Objektiv
EOS M3 använder Canons EF-M-objektiv, men du har också tillgång till Canons sortiment av EF- och EF-S-optik via Canons egen objektivadapter (ingår ej, se tillbehör). Så här är det bara fantasi och plånbok som sätter gränserna.

Hastighet och AF
Kameran startar på ca en halv sekund. Fokus hittar den oftast under en halv sekund och sekvenstagning klarar den som bäst med ca 4,2 b/sek i JPEG (låst fokus och exponering) och verkar hålla på så länge minneskortet räcker. Med Servo AF (kontinuerlig autofokus) dras hastigheten ner rejält och den klarar inte speciellt många bilder per sekund. Men i allmänhet är M3 märkbart piggare än föregångaren EOS M, (M2:an räknar jag inte med eftersom den aldrig släpptes i Europa), dock fortfarande inget förstahandsval för dig som fotar mycket sport eller dylikt. Normalzoomen EF-M 18-55 som ingår i kit autofokuserar mycket följsamt och näst intill ljudlöst med M3:an, vilket är suveränt för dig som filmar mycket. 

Byggkvalité & ergonomi
Kameran är till stor del byggd i metall och känns riktigt robust och gedigen. Bra känsla i de flesta knappar och rattar, det är bara programvalsratten som jag tycker går aningen trögt. Jag hade gärna sett att den gick lite lättare och var försedd med en låsknapp på ovansidan, fast nu är jag inne på petitesser. Greppet är klart förbättrat sedan tidigare modell och M3:an är betydligt trevligare och skönare att hantera. Kameran har även fått fler knappar och rattar, vilket också är en bidragande orsak och det som vi klagade mest över när vi testade den första generationen EOS M. Ratten runt avtryckaren, reglaget för exp.kompensationen och alla extra knappar är fantastiskt välkomna.

Skärm
Skärmen är tiltbar i vertikal riktning, vilket är suveränt vid fotografering på låga nivåer, och perfekt för dig som gillar att ta selfies (självporträtt) i och med att den går att vinkla hela vägen framåt. Skärmen ger en mycket skarp och tydlig bild. Visning av rutnät, vattenpass och histogram finns också. Den har även touch-funktion där kameran fokuserar och tar en bild så fort man pekar med fingret någonstans på skärmen. Pek-avtryckaren går självklart att stänga av om man inte vill använda sig av den. M3 har en mycket bra skärm.

Funktioner
Canon EOS M3 är en trevlig och relativt kompetent liten systemkamera. Den kan självklart inte allt, men har de mest nödvändiga funktionerna man normalt behöver för kreativ fotografering. Canon har lagt till flera bra och användbara funktioner som t ex Focus Peaking, men jämfört med många andra spegelfria kameror har Canon kanske varit lite snål med "lull-lull" funktioner som t ex time lapse, panorama, bracketing, multiexponering etc. Fast det är ju sånt som de flesta användare klarar sig utan och här nedan har vi radat upp de kanske mest intressanta egenskaper i M3:an:

  • Bländarförval (AV)
  • Slutarförval (TV)
  • Manuell exponering (M)
  • Exponeringskompensation +/- 3 steg
  • Blixtexp. kompensation
  • Blixtsynk på första eller andra ridån
  • Manuell blixteffekt (3 fasta lägen)
  • Auto-ISO med valbart högsta ISO
  • RAW format
  • Spotmätning
  • Bulb
  • Brusreduceringsinställningar
  • Bildstabilisering (beror på objektiv)
  • Sekvenstagning 4,2 b/s
  • Elektroniskt vattenpass för skärmen 
  • Rutnät för skärmen
  • Fokus Peaking (bra hjälpmedel vid manuell fokusering)
  • Justering av digital skärpa
  • Justering av kontrast
  • Justering av färgmättnad
  • Justering av färgton
  • Korrigering av vinjettering
  • Korrigering av kromatisk aberration 
  • HDR-läge
  • Wifi

Blixten
En lite rolig och väldigt ovanlig detalj är att den lilla inbyggda blixten går att vinkla uppåt, och att den faktiskt slår i det läget. Jag vet inte om Canon hade tänkt sig att blixten ska fungera på det sättet, men det gör den. Genom att rikta blixten uppåt kan man få betydligt snyggare blixtbilder ifall ljuset studsar i taket istället för "pang på" rakt fram. Nu är den inte så enormt stark, men i ett normalstort rum med vitt tak fungerar det bra, och personen som blir fotograferad blir heller inte lika störd och bländad av det indirekta blixtljuset.

Blixtrande tips
Börja med att ställa in kameran i M-läge med en slutartid runt 1/15 till 1/25 sekund och använd helst objektivets största möjliga bländaröppning (lägst tal). ISO 100 fungerar oftast bra och bör väljas för bästa möjliga bildkvalité, men det kan i vissa fall vara nödvändigt att gå upp till ISO 200 eller 400 ifall blixtljuset inte räcker till. Den relativt långa slutartiden gör att du får med mer av det befintliga ljuset, och vinklar du dessutom blixten mot ett vitt tak så får du ett mycket behagligare blixtljus i bilden. Tänk på att slutartiden påverkar inte blixtens ljus, utan endast det omgivande ljuset.

Wifi, NFC & fjärr
Med Canons gratis-app Camera Connect kan man bl.a. överföra och titta på bilder i sin smartphone eller surfplatta. Trevligt också med NFC på kameran för snabbare och direkt uppkoppling till appen i smartenheten. Det ska vara enkelt och gå fort att koppla upp sig, annars tröttnar man ganska snabbt på att använda sig av Wifi. Det går även bra att ta bilder och styra kameran via appen. Åtkomliga funktioner är bländare och slutartid (beroende på inställt exponeringsval i kameran), zoomen, exponeringskompensation, ISO, bildtagningsläge och AF-läge. Man kan även flytta fokuspunkten genom att trycka på smartenhetens skärm. Räckvidden är ca 25 meter inomhus, vilket är mer än tillräckligt för de flesta användningsområden.

Video
Kameran filmar som bäst i full HD 1920x1080 med 25 b/sek, (alternativt 30 b/s i NTSC). Det går att filma antingen med full automatik, eller med manuell styrning av bländare, slutare och ISO. Där man kan även under pågående filmning justera slutartid och ISO. Bländare får man välja innan man börjar filma. Kontinuerlig autofokus jobbar mjukt och följsamt med STM optik. USM objektiven fokuserar fortare men inte alls lika smidigt och lämpligt för filmning. Zooma får man som vanligt göra manuellt på objektivet. Kameran har ingång för extern mikrofon, och det finns manuell nivåreglering av ljudet direkt i kameran. Ger jämförelsevis bra filmkvalité även vid sämre ljusförhållanden tack vare lågt brus på höga ISO.

Bildkvalitet
EOS M3 ger mycket bra bildkvalitet och hög detaljåtergivning, och faktiskt likvärdig kvalité som många av Canons betydligt större och tyngre DSLR-kameror. Detta tack vare lika stor sensor som sitter i EOS 7D Mark II, 70D, 760D m.fl. När det gäller brus på höga ISO så har det inte hänt något revolutionerande direkt, pixeltätheten har ökat pga högre upplösning än Canons tidigare APS-C sensorer (M3 är först ut med 24Mp), så det är förståeligt att det inte minskat utan ligger kvar på ungefär samma nivåer. Däremot har brusreduceringen ändrat lite karaktär på bruset, och påminner nu mer om det vi sett hos andra tillverkares kameror med samma sensorstorlek och upplösning.

Bilden nedan har vi tagit med EOS M3 och kit-objektivet EF-M 18-55/3,5-5,6 IS STM, och fler bilder hittar du under testbildsfliken som finns längre upp på denna sida.

DPP
Vill man ta vara på kamerans potential så ska man absolut ta bilderna i RAW format, det finns så mycket mer att hämta från rå-filerna. Canon skickar med Digital Photo Professional (DPP) för RAW hantering till de flesta av sina kameror som kan ta bilder i rå-formatet. (Till vissa kameror medföljer ingen CD-skiva, utan man får ladda hem den gratis via Canons hemsida). Det är ett mycket kompetent och bra program, och har dessutom en relativt låg inlärningströskel. Rekommenderas. DPP har förresten kommit ut i ny version, bland annat med ny design och innehåller en del förbättringar på flera områden, men man känner snabbt igen sig från tidigare version och det var inga större problem att hitta igen alla inställningar. Det tackar vi för. Optiska korrigeringar fungerar däremot endast för Canons egna objektiv.

Den elektroniska sökaren EVF-DC1 som syns på denna bild är extra tillbehör, och trevligt att den finns för alla som vill kunna komponera bilden via sökare istället för bara på skärmen. 

Plus
+ Mycket bra bildkvalité
+ Sensor i APS-C format
+ RAW-format + DPP 
+ Bra och vikbar skärm med touch-funktion
+ Tillräckligt kompetent för de flesta användare
+ Känns mycket gediget byggd och i oerhört smidigt format
+ Snabbare än föregångaren
+ Separat ratt för exponeringskompensation
+ Dubbla inställningsrattar
+ Elektronisk sökare (EVF-DC1) finns som extra tillbehör
+ EF-adapter finns som extra tillbehör
+ Wifi & fjärrkontroll via applikation till smartenhet
+ Både inbyggd blixt och blixtsko för externa blixtar
+ Inbyggda blixten slår även om man vinklar den uppåt
+ Ingång för extern mikrofon
+ Extremt tyst autofokusering med EF-M 18-55mm
+ EF-M zoomarna presterar i allmänhet bättre än likvärdiga EF-S zoomar

Minus
- Fokus och exponering är låsta vid seriebildtagning med högsta hastighet
- Servo AF (kontinuerlig fokussökning) drar ner farten på serietagningen 
- Saknar RAW till JPEG konvertering direkt i kameran 
- Finns i skrivande stund endast 1st litet och platt objektiv med EF-M fattning

Slutsats
Canon har lyckats bra med att bygga bort kompaktkamera-känslan som jag upplevde lite väl mycket med föregående M-modell. M3:an gillar jag starkt och den känns absolut mer som en liten spegelfri systemkamera. Mycket tack vare bättre utformat grepp och fler reglage på utsidan av kameran, samt att den fått fler användbara och moderna funktioner som t ex Fokus Peaking, vikbar skärm och Wifi.

Bildkvalitén är det inte så mycket att orda om, det finns i princip ingen systemkamera idag med normalstor sensor som ger dålig bildkvalitet. Utan det som har störst betydelse är vilket objektiv som sitter på och vem som hanterar kameran, en kamera är ju trots allt bara ett verktyg. Sen har vi också märkt en annan positiv egenskap med EOS M-systemet, och det är att zoomarna EF-M 18-55 och 55-200 ger bättre bildkvalitet än Canons liknande varianter med EF-S fattning.

Första EOS M-modellen gav vi Bra köp-stämpeln, och största anledningen till att den inte fick högsta betyg var just att den kändes och fungerade mer som en enkel kompaktkamera, och var rätt långsam. EOS M3 däremot kliver upp ett steg i rankning på i stort sett alla punkter och det sammanlagda betyget landar på Toppklass. 

Nu får vi bara hålla tummarna att Canon släpper fler små pannkaks-objektiv liknande deras skarpa EF-M 22/2 STM, som gör kameran mer rättvisa både storleksmässigt och bildmässigt. Jag hoppas att Canon kommer med en 10mm, en 16mm och en 35m, självklart alla tre med en ljusstyrka på minst f/2,0, och minst lika fin bildkvalité som 22/2:an, och det objektivet hittar du här ->>

  Testad av Mats Ylinikka 2015-04-17.

Tillbehören som syns i bild ovan ingår ej.

Rekommenderade tillbehör

Ta en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med stativ med kameran i RAW och konverterade till JPEG i Canon DPP. Slutarautomatik, vitbalans auto och ISO 100 om inte annat anges. 

Objektiv: Canon EF-M 18-55/3,5-5,6 IS STM.

ISO 200.

ISO 400.

ISO 200.

Brusreduceringen inställd på normal: 
ISO:  100 | 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 

Brusreduceringen avaktiverad: 
ISO: 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800

Canon LP-E17
495 SEK
Finns i lager
Canon LP-E17
495 SEK
Finns i lager

Batteri inkl. laddare - Litiumjon

Bildskärms- & HDMI-kablar

Bärsystem

Effektfilter

Filter - övriga inkl tillbehör

Dörr Gråfilter NDx1000 52mm

Joby Gorillapod 3K Kit
890 SEK

1 090 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 200 AW II svart
1 090 SEK

B+W UV 52mm MRC XS-Pro Nano
499 SEK
Finns i lager
Nisi UV Pro Nano HUC 52mm
619 SEK

Antal: 87 st

Bildsensor storlek 22,3 x 14,9 mm CMOS
Upplösning bildsensor 24 200 000
Upplösning bild (effektiv) 6000 x 4000
Kompressionsstandard JPEG, RAW, MOV (film)
Objektiv EF-M (EF- och EF-S-objektiv kompatibla via adaptern EF-EOS M)
Filterdiameter Beror på objektiv
Fokusering Hybrid CMOS AF-system. Fasdetektionspixels inbyggda i bildsensorn
Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC
Minne som ingår Nej
Optisk sökare Nej. Elektronisk sökare EVF-DC1 finns som tillbehör (ingår ej)
Bildskärm 3,0'' Vinklingsbar, sRGB ClearView II LCD-pekskärm (TFT). 3:2 i sidförhållande. Cirka 1 040 000 punkter. Kapacitiv pek-/touch-funktion
Ljusmätning 49 st AF-punkter (maximalt)
Vitbalans Auto + Dagsljus, Skugga, Moln, Glödlampa, Lysrör, Blixt, Egen
Ljuskänslighet AUTO (100–12800), 100–12800 i 1/3 steg
Slutartider 30–1/4 000 sek (1/3 steg), Bulb (beroende på övriga inställningar)
Exponering Realtidsmätning från bildsensorn, Evaluerande ljusmätning (384 zoner), Partiell mätning vid centrum (cirka 10%), Spotmätning (cirka 2%), Centrumvägd genomsnittsmätning
Exponeringskompensation +/-3 EV i 1/3-steg
Självutlösare 2 s, 10 s, fjärr (RC-6, ingår ej, säljs separat)
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtinställningar Auto, Manuell blixt På/Av, synk på långa slutartider
Räckvidd blixt Ledtal 5
Sekvenstagning Max. Cirka 4,2 b/s för upp till 1 000 st JPEG-bilder eller 5 st RAW-bilder i följd
Film Full HD 1080/30p/25p/24p, HD 720/60p/50pp, 640x480/30p/25p
Ljudinspelning Ja, inbyggs stereomikrofon, möjlighet till extern mikrofon
Anslutningar Hi-Speed USB 2.0 (mini-B), HDMI-utgång (C mini), extern mikrofon (3,5 mm stereoteleplugg)
Batteri Litiumjonbatteri LP-E17
Mått 110,9 x 68,0 x 44,4 mm
Vikt 366 g inkl batteri och minneskort
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Digital Photo Professional, Picture Style Editor, EOS Utility, Image Transfer Utility
Medföljande tillbehör Laddbart batteri LP-E17, batteriladdare LC-E17, USB-kabel IFC-400PCU, nackrem EM-200DB
Övrig kommentar DPOF, Pictbridge, WiFi-funktion