Panasonic Lumix DMC-G7 kamerahus silver

Kampanj! Begränsat antal! (Ord.pris 6890kr)
Utgången modell som inte säljs längre
 
Årets bästa kompakta systemkamera
enligt Ljud & Bild 2015

Panasonic Lumix DMC-G7

Panasonic har låtit vänta på sig, men två år efter introduktionen av föregångaren G6 kommer så efterföljaren G7. Tack vare detta tidsspann så har det förstås flutit en hel del vatten under broarna och det finns mycket ny teknik att stoppa i G7:an, vilket gör modellen extra spännande.

G7 har lånat mycket av tekniken från storebror GH4, vilket bland annat innebär att den nu har filmning i 4K, förbättrad stillbildskvalitet, förbättrad autofokushastighet, förbättrad autofokus i sämre ljusförhållanden, snabbare seriebildtagning och högre sökarupplösning. Dessutom har DMC-G7 som första modell ett nytt reglage för att underlätta val av 4K-tagning utanpå kamerahuset. LCD-skärmen har upp till 50% högre ljusstyrka än hos föregångaren.

Utmärkande egenskaper är bland annat:

  • LiveMOS-bildsensor (CMOS) på 16 Mpixel
  • Elektronisk sökare (EVF) på 2,36 Mpixel
  • Filmning i 4K (3840 x 2160/25p/24p) och Full HD (1080/50p/50i/25p/24p)
  • Autofokus med 49 fokuseringsfält och responstid ner till 0,07 s
  • "Post Focus" (sedan 2015-11-25), läs mer här -->
  • Ljusmätning med hela 1728 st mätfält
  • Slutartider ner till 1/8000 s (mekanisk slutare) eller 1/16000 (elektronisk slutare)
  • Vrid- och vinklingsbar 3-tums OLED-touchskärm med 1,04 Mpixels upplösning
  • Seriebildtagning på upp till 8 bilder/s (upp till 6 bilder/s med kontinuerlig autofokus) (Upp till 30 bilder/s vid "4K-burst", dvs vid lägre upplösning)
  • HDMI-utgång med 4K-möjlighet
  • Mikrofoningång, 3,5mm teleplugg
  • Starlight AF ger fungerande autofokus ner till -4EV
  • Intervallfotofunktion/Timelapse
  • Nära nog tyst fotografering vid användning av elektronisk slutarfunktion
  • WiFi (ej NFC), både för överföring till/från smarta enheter och för styrning av kameran via app

Byggkvalité & känsla
Det är ju alltid trevligt att kameran inte väger speciellt mycket, den blir lättare att bära och det är större chans att man tar med sig den. Men det är också lite på bekostnad av känslan. Den är byggd i stort sett bara av plastmaterial och det märks direkt man tar i kameran, den robusta känslan uteblir tyvärr. I övrigt tycker jag kameran ligger bra till i handen tack vare ett väl-format grepp, och dess knappar och rattar känns helt okej. 

Hastighet
DMC-G7 är redo för bildtagning i stort sett direkt efter påslag. Autofokuserar också relativt snabbt och tyst. Sekvenstagning i högsta upplösning med följande fokus, icke låst exponering och mekanisk slutare matar den på med ca 6 b/sek upp till 110 st JPEG eller 10 st RAW. Med låst fokus och exponering samt elektronisk slutare klarar den 8b/sek upp till 50st JPEG eller 8 bilder i RAW. Här ser vi också en rätt tydlig skillnad mot GH4:an som klarar betydligt fler bilder per sekund i full upplösning och mycket större buffert.

Funktioner
Panasonic har som vanligt varit mycket givmilda med funktioner. DMC-G7 kan i stort sett allt en kamera behöver kunna + mycket mer. För att nämna några exempel så kan du väldigt enkelt skapa en färdig time lapse-film direkt i kameran efter en avslutad intervalltagning, läs mer om Time lapse längre ner. Det finns även möjlighet att via 4K-läget på programvredet ta jpeg-bilder i 4K (8 Mp) med 30 bilder per sekund upp till ca en halvtimme, och sedan på ett enkelt och snabbt sätt välja ut de bästa bilderna som man vill spara på minneskortet. Fördelen med 4K-läget jämfört med vanliga serietagningsläget är att kameran hinner och orkar mata på med betydligt fler bilder per sekvens, däremot jobbar autofokus mjukare och mer som om den filmar än vad den gör vid stillbildstagning. Kameran har 6 st Fn-knappar utanpå kamerahuset och 5 st via touch-knappar på skärmen som man kan programmera med valfria funktioner, vilket innebär att man sällan behöver använda sig av menyerna för att ändra funktioner.

Nedan nämner vi de kanske mest användbara funktionerna i Panasonic DMC-G7:

  • Bländarförval A
  • Slutarförval S
  • Manuell exponering M
  • RAW-format
  • Exponeringskompensation
  • Blixtexp. kompensation
  • Spotmätning
  • Exponeringsvariation (gaffling/bracketing)
  • Intervalltagning (time lapse)
  • 4K-fotoläge 
  • Panorama-funktion
  • HDR-funktion
  • Flerexponering
  • Hög och lågdagervarning (översatt till Markera)
  • Slutarfördröjning
  • Blixtsynk första/andra ridån
  • Auto-ISO med valbar högsta känslighet (400-25600)
  • 3st programmerbara Custom-lägen 
  • Tyst bildtagningsläge 
  • Bearbetning och konvertering av RAW-filer
  • Korrigering av diffraktion
  • Justering av digitalskärpa
  • Justering av färgmättnad och nyans
  • Justering av kontrast
  • Focus peaking 
  • Programmering av 11st Fn-knappar (6 på kameran & 5 på touch-skärmen)
  • Sekvenstagning
  • Zebramönster
  • Sensorrengöring 
  • Pixelmappning (översatt till Uppdatera pixlar)
  • Wifi

Time lapse
Time lapse (eller intervalltagning som det heter på svenska), är en ganska enkel funktion där man vanligtvis tar flera hundra stillbilder med ett valfritt antal sekunder mellan varje bild, för att sedan skapa korta filmsekvenser där allt som rör sig ser ut att gå oerhört mycket fortare än i verkligheten. Time lapse-filmer är inget nytt och du har garanterat sett det tidigare, brukar förekomma lite då och då i långfilmer, reklam etc. DMC-G7 är långt ifrån heller den första kameran som har den funktionen inbyggd, men det är väldigt enkelt och smidigt att skapa time lapse-filmer med G7:an (gäller även GH4), och det går att få bra resultat utan att man behöver skaffa en massa extra tillbehör och avancerade redigeringsprogram.

Intervalltagningen kommer man snabbt åt via det vänstra vredet för bildtagningslägena på kamerans ovansida (syns i bild ovan), men man behöver även knappa in sig i menyn under "Time lapse/animering" och ställa det antal bilder och sekunder mellan bilderna som man önskar. Sen är det bara att trycka på avtryckaren så startar intervalltagningen. Ett stadigt stativ är ett måste och man bör helst stänga av samtliga automatiska funktioner om man vill undvika ljusflimmer i filmsekvenserna. Säkrast är att använda manuell exponering, fokusering, ISO och vitbalans, samt avaktivera funktioner som bland annat påverkar ljusa och mörka partier i bilden. "i.dynamisk" och "skuggkomp." som finns i de flesta Panasonics modeller är exempel på en sådana funktioner. Att välja elektronisk slutare är också en fördel eftersom det ger minskad risk för skakningsoskärpa, och man nöter heller inte på den mekaniska slutaren.

Antal sekunder mellan bilderna väljer man efter hur fort motivet rör sig och vilket flyt i bilden man vill åt. Som exempel brukar det räcka med ca 1-2 sekund för promenerande eller dansande personer, 2-5 sekunder för moln som rör sig synligt. För moln som vid första anblicken ser ut att stå stilla bör man välja tider någonstans mellan 10-20 sekunder. Det bästa är dock att prova sig fram tills man får den effekt man är ute efter. Rekommenderar att testa time lapse-funktionen om du aldrig provat det tidigare, för det är en riktigt rolig och kreativ funktion. Människor som springer omkring som i en myrstack kan se rätt kul ut, och tänkt dig att exempelvis fånga midsommarfesten i time lapse.

Här har vi snabbtestat Time lapse-funktionen i G7:an. Detta är exakt det resultat som kameran skapar själv efter att den tagit alla bilder och utan någon som helst efterbehandling. Vi har helt enkelt bara knypplat ihop fyra korta snuttar till en lite drygt 20 sekunders filmsekvens:

Wi-Fi
Wifi-funktion i kameror är helt klart här för att stanna, och är en bra extra funktion för dig som vill skicka bilder till dator, smartphone eller varför inte till en skrivare med trådlös funktion. Men enligt mitt tycke är det absolut bästa med Wifi att man kan fjärrstyra kameran via sin mobil eller surfplatta med live view-bild från kameran.

För att komma igång måste man först ladda hem Panasonics gratis-App till sin smartphone eller surfplatta, och efter en kort installation och uppkoppling via wifi är det sedan bara att börja ta bilder alternativt titta på tagna bilder. Det går fint att styra funktioner i kameran som t ex exponering & kompensation, ISO, vitbalans + mycket annat. Det går t.o.m att flytta fokuspunkten via mobilens skärm, samt starta och stoppa videofilmning. Panasonic har lyckats skapa en ovanligt kompetent och välutvecklad Wifi-funktion, som också är lätt att installera utan onödigt krångel. Det går att ta bilder i RAW, men de sparas bara på kamerans minneskort eftersom det är bara JPG som kan överföras. Räckvidden är närmare 25 meter inomhus och utan hinder med en Samsung Galaxy S3, vilket är bättre än genomsnittet.

Sökare & skärm
Den elektroniska sökaren visar 100% av bilden och ger en skarp och tydlig bild. Fungerar även bra vid sämre ljusförhållanden. Finns tillgång till dioptri justering och ögonsensor. Men reaktionen på växlingen mellan skärm och sökare tycker jag med dagens mått är lite väl okänslig och långsam. Det är inte alltid den växlar till sökaren när man sätter ögat mot och det tar ibland längre tid än normalt innan bilden dyker upp.

Den 3-tums stora skärmen är vrid- och vinklingsbar av OLED-typ med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion. Finns även möjlighet till visning av bl.a. rutnät, elektroniskt vattenpass och histogram. En liten detalj som jag gillar extra mycket är att man kan flytta fokuspunkten via touchkontroll på den släckta skärmen även när man tittar i sökaren, suveränt bra. Men man får se till att hålla näsan utanför, annars väljer den AF-punkten istället.

Post Focus
Att kunna flytta fokus efter att bilden är tagen är än så länge rätt unikt, och med senaste firmware 2.0 (25 nov -15) installerad är detta alltså möjligt i Panasonic GX8, G7 och FZ300. Detta tack vare att kameran filmar en kort sekvens i 4K-upplösning och justerar fokus automatiskt ifall kameran känner av att det finns djupledes skillnader i avstånd mellan olika motiv i en och samma bild. Av denna korta filmsnutt skapar kameran en dynamisk stillbild där man sedan kan utföra fokusförflyttningen direkt i kameran. När man klickat på det objekt i bilden på kamerans skärm som man vill ska vara skarpt, får man välja om man vill spara bilden eller inte. Det går fint att spara en och samma bild i flera varianter med fokus på för eller bakgrund. Panasonic har gjort funktionen mycket användarvänlig och kräver absolut inga större förkunskaper.

Post Focus fungerar klart bäst ifall man går nära sina motiv och helst använder en stor bländaröppning som ger ett kortare skärpedjup. Tar man t ex en standard landskapsbild med liten bländaröppning och kort brännvidd så kommer man inte kunna flytta fokus eftersom de nödvändiga variationerna i skärpedjupet uteblir, använder man däremot långa brännvidder så blir i regel också skärpedjupet oftast kortare. Bild 1 och 2 nedan är tagna med Post Focus-funktionen med en GX8 samt 23mm brännvidd och bländare f/2,8, klicka gärna på bilderna så att du får en uppfattning på den bildkvalité och effekt som man får med denna funktion. 

Bild 1 med fokus på förgrunden. (Panasonic GX8 med objektivet 12-35/2,8 Asph/Power OIS).

Bild 2 med fokus på bakgrunden ->>

Önskar du mer information om hur Post Focus fungerar så ta gärna en titt på denna film:

4K video
Panasonic G7 kan filma precis som GH4 i 4K, men den har självklart inte lika många avancerade funktioner och inställningar som den betydligt proffsigare GH4:an. G7 kan t ex inte spela in i Cinema 4K (17:9 format), och heller inte filmer i slow motion eller högre hastigheter än normalt. 4K är alltså fyra gånger högre upplösning än full HD, och ställer därmed större krav på hela kedjan som K4-filmen är tänkt att passera genom, dvs datorer, programvaror, bildskärmar och TV-apparater. Så för dig som inte har alla prylar som krävs för 4K så finns det självklart möjlighet att välja lägre upplösningar också, men inom en snar framtid så lär nog 4K vara standard. För ljudet finns 3,5mm mikrofoningång och manuell reglering av ljudstyrkan från -12 till +6 dB. En fördel också att det går att stänga av den inbyggda kompressorn, vilket ger mindre risk att bruset ökar när ljudnivån minskar. HDMI Micro typ D finns under luckan på högra sidan av kameran. 

Bildkvalitet
Med skarp och väl-tecknande objektiv blir också bildkvalitén riktigt bra. Bruset är förhållandevis lågt upp till ISO 3200 med tanke på den lilla 4/3 sensorn, och det ligger väldigt nära brusnivåerna från större APS-C sensorer. På höga ISO ser det faktiskt snäppet bättre ut från G7:an än GH4:an, och som troligtvis beror på att G7 har nyare sensor och förbättrad brusreducering. Vi rekommenderar som vanligt att använda RAW format för att ta vara på kamerans fulla potential. JPG-bilderna blir i regel bra men det går att hämta så mycket mer från en RAW-fil, särskilt för dig som har till vana att granska och analysera alla bilder i 100%.

Bilden nedan är tagen med en DMC-G7 samt Panasonic G Vario 14-42/3,5-5,6 II Asph/Mega OIS, och fler bilder med samma kamera och objektiv hittar du under testbildsfliken som finns längre upp på denna sida.

Plus
+ Bra bildkvalité
+ RAW format + inbyggd redigering & konvertering till JPEG
+ Seriebildtagning med 6 b/sek
+ Kortast möjliga slutartid 1/16 000 sek (med elektronisk slutare)
+ Snabb kontinuerlig autofokus
+ AF klarar av att fokusera ner till -4 EV som bäst
+ I princip ljudlös bildtagning med elektronisk slutare & manuell fokusering
+ Dubbla inställningsrattar
+ Programmerbara Fn-knappar
+ Gott om funktioner och inställningar
+ Vinklingsbar skärm med touch-kontroll
+ Bra EVF-sökare
+ Har inbyggd blixt
+ Låg vikt
+ Bra Wifi-funktion för trådlös styrning från smartphones & surfplattor
+ Bra videokvalité
+ 4K för dig som känner behovet

Minus
- Saknar vädertätningar
- Tillverkad till större del av plast, vilket också ger känslan därefter 
- Focus peaking-funktionen är inte så bra och tydlig som den skulle kunna vara 
- Saknar hörlurs-uttag
- Ögonsensorn för växling från skärm till sökare uppträder osäkert

Slutsats
Med Panasonic Lumix DMC-G7 får du en mycket snabb kamera som också ger bra bildkvalité för både stillbilder och film. Den är också väldigt kompetent och är försedd med många användbara och även förenklade automatiska funktioner som t ex time lapse, 4K-seriebildtagning, plus mycket annat. DMC-G7 är helt klart ett Bra köp, vilket också blir det sammanlagda betyget, men på flera punkter ligger den och nosar väldigt nära Toppklass. Största anledningarna till att vi avstår från att sätta högsta betyg är den lite väl plastiga upplevelsen, samt för att skilja agnarna från vetet. Bild och funktionsmässigt är det däremot en alldeles formidabel kamera.

  Testad av Mats Ylinikka 2015-06-05.

 

 

  
Rekommenderade tillbehör
  

Ta gärna en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med kameran inställd på bästa JPEG. Slutarautomatik, vitbalans auto och ISO 100-200 om inte annat anges.

Objektiv: Panasonic G Vario 14-42/3,5-5,6 II Asph/Mega OIS till samtliga bilder nedan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISO/känslighet

Tagna med dagsljusbalanserade lampor och auto vitbalans.

Genom att klicka på ISO-värde nedan får du upp motsvarande bild i full upplösning.

ISO 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 | 25600 | 51200

  

Axelväska - mindre

LowePro Adventura SH 100 II
249 SEK
Tillfälligt slut

Backup Foto & Video

Batteri - Litiumjon - Digitalkamera

Panasonic DMW-BLC12E
699 SEK
Finns i lager

Extern hårddisk

Canon CS100 Connect Station 1 TB
1 990 SEK
Finns i lager

Fjärrkontroll / utlösare

Kamerablixt

Panasonic DMW-FL360L
2 690 SEK
Beställningsvara

Minneskortsläsare

Minnesmedia förvaring

SDHC, Secure Digital High Capacity

SDXC, Secure Digital eXtended Capacity

Antal: 30 st
   
Bildsensor storlek 4/3 (17,3 x 13,0 mm)
Upplösning bildsensor 16 000 000
Upplösning bild (effektiv) 4592 x 3448
Kompressionsstandard JPEG, RAW, AVCHD, MP4, MPO (MPO kräver 3D-optik)
Objektiv Micro Four Thirds (Micro 4:3)
Filterdiameter Beror på val av optik
Fokusering Automatisk (kontrastdetektion) med DFD (depth by defocus), manuell. AF-funktion ner till -4 EV
Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC, upp till UHS-3
Minne som ingår -
Optisk sökare Ja, elektronisk OLED-sökare, 2,36Mpixel, 100% visning, 1,34x (0,7x jämfört med 35mm) förstoring, dioptrijustering -4 - +4
Bildskärm 3,0'' vinklingsbar OLED-skärm med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion. Inställningsmöjlighet för färgbalans och ljusstyrka
Ljusmätning 1728-fälts evaluerande, centrumvägd, spotmätning
Vitbalans Auto + 5 lägen + 4 custom-lägen + färgtemperatur (Kelvin) + gaffling
Ljuskänslighet Auto, manuell ISO 200-25600. I utökat läge motsvarande ISO 100-25600
Slutartider 60-1/4000 s + bulb, 1-1/16000 s vid elektronisk slutare (1/25-1/16000 s vid filmning)
Exponering Programautomatik, bländarförval, slutarförval, manuell
Exponeringskompensation +/- 5 steg i 1/3-steg (+/-3 steg vid filmning)
Självutlösare 2 s, 10 s eller trebildssekvens efter 10 s
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtinställningar Auto, på/av, ''röda-ögon''-reduktion, synk på långa slutartider (1:a eller 2:a ridån) (beroende på blixtmodell)
Räckvidd blixt Inbyggd blixt ledtal 9,3 (ISO 200, m)
Sekvenstagning Upp till 8 bilder/s eller 6 bilder/s med kontinuerlig autofokus (Upp till 40 bilder/s vid i lägre upplösning, bl a
Film 4K: 3840x2160/25p/24p, Full HD: 1920x1080/50p/50i/25p/24p, 1280x720/25p, 640x480/25p. Upp till 100Mbps bandbredd vid 4K och 28Mbps vid full HD
Ljudinspelning Inbyggd stereomikrofon, möjlighet till extern stereomikrofon (3,5mm teleplugg). Manuell eller automatisk nivåreglering
Anslutningar USB 2.0 Hi-Speed, micro HDMI, AV-ut, ingång för fjärrkontroll (2,5mm teleplugg), ingång för extern mikrofon (3,5mm stereoteleplugg)
Batteri Li-jonbatteri DMW-BLC12
Mått 124,9 x 86,2 x 77,4 mm
Vikt 360 g (utan batteri)
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara PHOTOfunSTUDIO 9.7 PE,
SILKYPIX® Developer Studio 4.3 SE,
LoiLoScope (trial)
Medföljande tillbehör Laddbart batteri DMW-BLC12, laddare, kamerahuslock, blixtskoskydd, USB-kabel, axelrem
Övrig kommentar WiFi-funktion, Timelapse-funktion (intervallfoto), Panorama-funktion
Cropfaktorn är 2.2x i 4K och 2.0x för stillbild/1080p.
Jämför med annan produkt
Rekommenderade tillbehör
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
© CyberPhoto 1995 - 2017