Fujifilm X100F silver

Fujifilm X100F silver

13 990 SEK
exkl. 11 192 SEK Leveransdatum okänt

DELBETALA FRÅN 406 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Fujifilm X100F silver + minneskort + motljusskydd (inkl adapter) + mikrofiberduk
(visa detaljer om värdepaketet)

14 990 SEK
exkl. 11 992 SEK klicka för info

DELBETALA FRÅN 435 SEK/mån
Vi hjälper dig!
Skicka oss ditt telefonnummer så ringer vi upp dig

Fujifilm X100F

Fujifilm X100F är den fjärde generationen i Fujifilms rosade serie av premium-kompaktkameror med APS-C sensor och hybridsökare. Nytt på denna modell är bl.a att upplösningen har ökat till 24,3 megapixel och autofokusfunktionen har fått betydligt fler AF-punkter. AF-joystick, kontrollring runt optiken för både manuell fokus, digital konverter och vitbalans, samt mer lättåtkomlig placering av viktiga knappar, är andra nya funktioner.

Kameran använder samma 24,3 megapixel X-Trans CMOS III-sensor och kraftfulla processor som i systemkameran Fujifilm X-Pro2, vilket betyder att upplösningen har ökat med 50 procent jämfört med föregångarnas 16-megapixelsensorer.

Egenskaper:

  • 24.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS III sensor, utan optiskt lågpassfilter
  • Högklassigt vidvinkelobjektiv, FUJINON 23mm F2 (motsv. 35 mm)
  • FUJIFILM X-processor Pro, för bättre bildkvalitet samt snabbare starttid och autofokus
  • Hybridsökare – optisk sökare (OVF) med avancerad digital information, samt elektronisk sökare (EVF) med 2 360 000 punkters upplösning
  • Känslighetsområde från ISO 200 till 12800, kan utökas ända upp till ISO 51200
  • Videoinspelning i Full-HD (1920x1280 pixlar, max 59,94p), med bitrate 36 Mbps.
  • 2,5 mm mikrofoningång, ger möjlighet till bättre ljudkvalitet
  • Serietagning 8 bilder/s, upp till 60 bilder i följd med JPEG, eller 25 bilder med RAW (enligt Fujifilm)
  • Autofokus med 91 punkter, de 49 centrala är fasdetekterande. Expanderbart upp till 325 AF-punkter, för ännu högre noggrannhet
  • Förbättrad hantering med AF-joystick, kontrollring runt objektivet, ISO-inställning inbyggd i slutartidshjulet m.m.
  • Nytt C-läge i hjulet för exponeringskompensation, ger möjlighet att öka/minska exponeringen med upp till 5 EV-steg.
  • Möjlighet att använda elektronisk slutare, med en kortast slutartid på 1/32 000 s
  • Inbyggt ND-filter (3 steg), för att kunna utnyttja stora bländaröppningar i fullt dagsljus
  • 3-tumsskärm med 1 040 000-punkters upplösning
  • Inbyggd blixt med intelligent fullautomatik, samt tillbehörssko för extern blixt
  • 15 filmsimuleringslägen, bland annat nya svartvita Acros. Fungerar både vid fotografering och videoinspelning
  • WiFi för trådlös bildöverföring och möjlighet att fjärrstyra kameran med appen FUJIFILM Camera Remote
  • Nytt batteri, NP-W126S, samma som i Fujifilms kompakta systemkameror. Möjligt att ladda både i kameran (via USB), eller i den medföljande externa laddaren

Bländare f/5,6, ISO 200.

X100F vs. X100T:
X100F påminner i mångt och mycket om sin föregångare X100T, men det finns givetvis några stora skillnader och här nedan radar vi upp de mest markanta:

  • X100F har fått 8 miljoner fler pixlar på sensorn (samma som X-Pro2)
  • X100F har fått en ny processor (samma som X-Pro 2)
  • X100F har fått betydligt fler AF-punkter (stort plus)
  • X100F har blivit snabbare på det mesta 
  • X100F har fått en extra kontrollratt på framsidan av kameran
  • X100F har fått flera funktioner för fokusringen i AF-läget
  • X100F har fått samma typ av joystick som X-T2 och X-Pro 2 (stort plus)
  • X100F har fått samma typ av ISO-reglage som X-Pro 2 (tyvärr)
  • X100F har fått samma typ av batteri som systemkamerorna (X-T2, X-Pro2 m.fl.)
  • X100F har fått betydligt bättre videokvalitet än tidigare X100-modeller
  • X100F har fått ny menydesign
  • X100F har fått ett C-läge i expo.komp.-ratten för 5 EV-steg
  • X100F har fått lite annan design och upplägg på knappar och reglage
  • X100F har inget separat macro-läge (dock samma närgräns som i tidigare macroläge)

Hastighet
Uppstarttiden är märkbart förbättrad och fokus hittar den oftast under en halv sekund. Seriebildtagningen ligger enligt Fujis uppgifter på 8 bilder/s upp till 60 bilder i en följd i bästa JPEG, men det verkar vara taget till ordentligt i underkant. Testexemplaret vi fick äran att låna av Fujifilm lyckades ta 185 JPEG bilder (Fine) i ett svep innan den drog ner på hastigheten. I RAW stämmer det däremot med max 25 bilder. Både kontinuerlig autofokus och exponering fungerar under pågående sekvenstagning, och efter en sekvenstagning låser sig kameran under några sekunder medan den skriver till minneskortet, vilket är fullt normalt. Autofokus och serietagningen är förbättrad från tidigare modell, men X100F är fortfarande inget förstahandsval för ex.vis sportfotografering.

Tips för att optimera hastigheten, börja med att ställa in i menyn under skiftnyckelsymbol nr 2, välj-"strömhantering", sedan-"hög prestanda".

Byggkvalitet & känsla
Kameran känns mycket gediget byggd med bra känsla i de flesta knappar och vred, och är fantastiskt trevlig att fotografera med. Knapparna som på tidigare modeller satt på vänstra sidan har alla flyttas till höger om skärmen för att vara mer lättåtkomliga med högerhanden. Men allt är inte bara positivt. Stativgängan inte sitter i linje med objektivfattningen, och har man som jag oftast en snabbplatta monterad under kameran så kan man inte öppna batteri/minneskort-luckan utan att ta bort plattan. Utformningen på ISO-reglaget har jag också lite svårt för, och speciellt vintertid med handskar på händerna, men det går faktiskt på F100X numera att programmera ISO-inställningen till den främre ratten och genom att välja A-läget för ISO via det vanliga reglaget och ändra i menyn för Button/dial setting-inställningarna till "A", det tackar vi för. Joysticken på baksidan för att bl a flytta fokuspunkterna med gillar jag skarpt, och på avtryckaren finns även gänga för gammaldags trådutlösare, vilket också är en liten mysig detalj.

LCD-skärm och sökare
Skärm och sökare är oförändrade från föregångaren. Skärmen visar en skarp och tydlig bild med bred betraktningsvinkel från alla håll, men den är tyvärr inte vinklingsbar och saknar touch-funktion. Möjlighet till visning av rutnät, elektroniskt vattenpass och histogramvisning i realtid finns, plus mycket annat. 

Sökaren fungerar både som vanlig hederlig genomsiktsökare samt elektronisk variant. Detta växlar man mellan via den lilla spaken på framsidan av kameran. Största fördelarna med elektroniska sökare är att de visar 100% och exakt rätt bildutsnitt, samt att all info som skärmen visar även syns i sökaren. Genomsiktsökare ger som alltid parallaxfel eftersom de sitter i regel snett ovanför optiken, och vanligtvis fungerar de bäst i svagt ljus. Men det gör det inte på Fujis X100 modeller, deras elektroniska sökare är otroligt bra vid dåliga ljusförhållanden. Via genomsiktsökaren får man också tillgång till rutnät och vattenpass, samt en liten ruta i högra hörnet där man kan se t ex foucs peaking genom att vicka spaken till vänster (funktionerna väljs i menyn). I elektroniskt mätsökare-läge (OVF + liten EVF i nedre hörnet) är det möjligt att få 100% crop i den lilla digitala bilden. En ram visar också bildens rätta utsnitt och kompenserar för parallaxfel som uppstår. X100F har en väldigt smart och bra hybrisdsökare.

Manuell fokusering
För mauell fokusering anser många att snittbild är den mest effektiva för att snabbt och säkert hitta fokus, något som hittills bara funnits i spegelreflexkameror, och vanligtvis äldre sådana. Fujifilm har i X100F implementerat en digital version av snittbild för manuell fokusering. Denna funktion fungerar klart bäst via elektroniska sökaren. Kameran har även något som Fuji kallar accentuering, (dvs focus peaking). Vilket innebär att kontrasten ökar rejält när fokus ligger rätt, och det fungerar riktigt bra både via skärm och elektroniska sökaren. Man kan också välja att förstora bilden för ännu tydligare justering av fokus.

Bländare f/4, ISO 200 (att bilden är något underexponerad beror endast på "SBS-problem", dvs att vederbörande fotograf pillat på minuskompensationen och glömt att ändra tillbaka till +/-0, eller plus 1/3 steg eftersom vit snö ofta lurar ljusmätaren att underexponera).

Funktioner
Fujifilm X100F är en mycket kompetent kamera som kan det mesta en avancerad kamera behöver kunna för kreativ fotografering. Det finns bland annat 7 st programmerbara fn-knappar och man kan välja bland hela 31 olika favoritfunktioner.  Dubbla inställningsrattar med både vrid- och tryckfunktion. Separata reglage för exponeringskompensation, ISO och slutartid sitter på ovansidan. Finns även möjlighet att programmera 3 olika val för auto-iso med olika variationer av högsta/lägsta- slutartider samt -iso. Fokusringen har fått fler funktioner än bara fokus, som t ex digital konverter och vitbalans (gäller ej i MF-läget). Fler intressanta funktioner finner du i punktform nedan:

  • Bländarförval
  • Slutarförval
  • Manuell exponering
  • Mekanisk & elektronisk slutare
  • RAW-format
  • Inbyggd bearbetning och konvertering av RAW-bilder
  • Exponeringskompensation
  • Inbyggd ND-gråfilterfunktion
  • Blixtexp. kompensation
  • Exponeringslås
  • Bulb & T (upp till 60 min)
  • Spotmätning
  • Skärpedjupskontroll
  • Focus peaking för manuell fokusering
  • Filmsimulering (Provia, Velvia m.fl)
  • Exponeringsvariation (gaffling/bracketing)
  • Bracketing för ISO, vitbalans, dynamik och filmsimulering
  • Justering av digitalskärpa
  • Justering av färgbalans
  • Justering av hög- & lågdagernivå
  • Panoramafunktion
  • Multiexponering
  • 7 st programmerbara Fn-knappar
  • Q-knapp för snabbare åtkomst av viktiga funktioner
  • Auto-ISO med valbar lägsta och högsta känslighet (400-6400)
  • Auto-ISO med valbar längsta/kortaste slutartid (1/4 s - 1/125 s)
  • Sekvenstagning

Wifi & GPS
För dig som vill kunna dela med dig av dina bilder så har X100F WiFi-funktion, som tillsammans med appen Fujifilm Remote ger dig möjligheten att överföra och dela bilder eller film för både både iOS och Android. En annan trevlig egenskap är att man även kan fotografera och fjärrstyra flera av kamerans funktioner via appen. Fujifilms applikation för fjärrstyrning är relativt välutrustad, det går att justera bländare/slutartid (beroende på exponeringsval), exponeringskompensation, ISO, vitbalans, film-simuleringsläge, självutlösaren samt film eller stillbildsläge. Det fungerar även med touch-fokus, vilket saknas på själva kameran. Räckvidden är relativt bra, det fungerar upp till närmare 20 meter inomhus. Den har även GPS-funktion för geotaggning av bilder via appen och smartenhetens egna GPS.

Video
X100F kan filma i full HD 1920x1080, 24/25/30/50/60 b/sek i H.264 MOV, samt 1280x720 i samma bildhastigheter. Optisk zoom saknas självklart eftersom kameran är försedd med fast optik. För ljudet finns inbyggd stereomikrofon, samt 2,5mm ingång för extern mikrofon. Samma ingång fungerar även för elektronisk fjärrutlösare med samma dimension på kontakten. Funktionen för uttaget ändras under filminställningar i menyn. Manuell reglering av ljudnivån finns också. HDMI kontakt finns. Filmkvaliteten blir förhållandevis bra och oerhört mycket bättre än alla tidigare Fuji-modeller med förra generationens processor och 16Mp sensor.

Ta gärna en titt på videon nedan och avgör om kvaliteten räcker för dina ändamål. Inspelat i 1920x1080/25p med vitbalans i autoläge och ISO varierar mellan 400-1200.

Batteriladdning
Batteriet kan laddas direkt i kameran via USB-kontakten, och tack vare detta kan man också använda portabla reseladdare/powerbanks som t ex Jupios Power Vault modeller. Det är även möjligt (i likhet med nyare Sonymodeller) att fortsätta fotografera eller filma under laddning, de flesta kameror med USB-laddning stänger nämligen av kamerafunktionerna så fort man kopplar in en USB-kabel, eller slutar ladda när man startar kameran. En Powerbank eller extra batteri är alltid bra att ha i kameraväskan, det är oerhört frustrerande att inte kunna ta fler bilder när det händer något intressant bara för att batteriet tagit slut.

Stabilisering
Nähä, inte denna gång heller, Fujis konstruktörer verkar fortfarande tycka att stabilisering är en onödig lyx. Stabilisering är dock en relativt ny funktion i fotografins historia och skarpa bilder har skapats i alla tider långt innan det var uppfunnet. Men det är självklart ett suveränt hjälpmedel när slutartiderna blir långa och inget stativ finns i närheten. X100F har dock en optik med hög ljusstyrka och så pass låga brusnivåer på höga ISO att behovet inte känns lika stort som med vissa andra kameror. Speciellt i samband med att optiken motsvarar 35mm bildvinkel och som man normalt klarar att handhålla slutartider ner mot 1/25 -1/30 sek utan större problem (ifall man inte är alltför skakig på handen). Det är oftast en fördel att använda sökaren istället för skärmen eftersom man får ett bättre stöd mot huvudet och kroppen.

Bildkvalitet
Sensorn och processorn i X100F har i grund och botten kapacitet att ge precis lika fin bildkvalitet som X-Pro 2, men högre upplösning ställer i regel också lite högre krav på optiken. Här hade jag personligen önskat att Fuji bytt ut objektivet till en ännu bättre variant i stil med flera av deras riktigt fina XF-objektiv som t ex 23/1,4 R eller 23/2,0 R WR. Det är i synnerhet på full öppning som det blir lite för soft för min smak, men samtidigt måste man ha lite förståelse för att det kan vara svårt och dyrt att ta fram en optik som är bättre i samma kompakta format. Nu är det förstås inte någon katastrof och f/2-bilderna tål att skärpas upp digitalt ganska rejält utan att det ser illa ut. Sen är också X100F mjukare inställd än X-systemkamerorna, och vill man ha bilder med mer distinkt skärpa så går det bra att skärpa upp dem antingen direkt i kameran eller i efterhand i datorn. Det dynamiska omfånget är större än tidigare tack vare den nya sensorn och processorn, det fräter alltså inte ut lika snabbt i högdagrarna och det finns mer information att hämta i RAW-filerna i både hög- och lågdagrar.

Bländare f/8, ISO 200.

Plus
+ Mycket bra bildkvalitet med lågt brus och fin färgåtergivning
+ Ljusstark optik motsvarande 35mm f/2.0
+ Lugn ocn fin bokeh
+ Kortast slutartid 1/32000 sek (med elektronisk slutare)
+ Betydligt fler och mer tätt placerade fokuspunkter än tidigare X100-modeller
+ Snabbare AF
+ Gott om inställningar för den avancerade fotografen
+ Känns gediget byggd i mycket trevlig retro-design
+ Bra skärm
+ Suverän hybridsökare
+ Joystick för att flytta AF-punkterna samt menynavigera
+ Särskilda rattar för slutartid & exponeringskompensation
+ En extra kontrollratt har tillkommit på framsidan av kameran
+ Programerbara Fn-knappar
+ Q-knapp för snabb åtkomst av viktiga funktioner 
+ Focus peaking-funktion
+ Inbyggd gråfilter-funktion
+ Kan numera fokusera hela vägen från nägräns till oändligt utan extra "macro-läge"
+ Fokusreglaget har fått tillgång till fler funktioner i AF-läge (gäller ej i MF)
+ Blixtsko för extern blixt
+ Kombinerat ingång för eletronisk fjärrkontroll eller mikrofon (2,5mm)
+ Nytt batteri med bättre batteritid än föregångarna
+ Batteriet kan laddas via USB och laddar även under pågående fotografering
+ Bra och lätthanterlig Wifi-funktion med trådlös fjärrkontroll

Minus
- ISO-reglaget är kanske en trevlig retro-design, men ej särskilt lättmanövrerat
- Kameran saknar minne för självutlösarinställningen vid avstängning av kameran
- Objektivet är bra, men hade i mitt tycke gärna fått vara skarpare
- Stativgängan sitter inte i linje med optiken
- Saknar touch-funktion på skärmen
- Saknar bildstabilisering
- Saknar vikbar skärm

Slutsats
Fujifilm har (precis som med tidigare X100-modeller) lyckats alldeles formidabelt med att skapa en mycket charmig kompaktkamera med äkta genuin retro-känsla och design av äldre mätsökarkameror. Den uppgraderade 24Mp-sensorn och processorn ger i det stora hela bättre bildkvalitet än tidigare X100-modeller, men jag hade också önskat att Fuji bytt ut även optiken till en skarpare variant, och speciellt på full öppning. Det går förstås att skärpa upp bilderna mer den digitala vägen, men det blir liksom inte lika bra som när den optiska kvaliteten är på topp. Nu menar jag inte att optiken är dålig, bildresultatet duger garanterat gott och väl för de allra flesta användare och Fuji själva menar att den är softare på f/2 för att fungera bättre för porträtt med snyggare bokeh osv, men jag hade nog istället föredragit ett inbyggt softfilter, och sen det finns ju inga objektiv som aldrig kan förbättras.

Fujifilm X100F är i mitt tycke (trots minuspunkterna ovan), ett underbart verktyg att fotografera med, och något som jag i första hand rekommenderar för dig som vill ha en kamera utöver det vanliga, och som kanske mestadels tar bilder på lite lugnare motiv som ex.vis landskap, gatufotografering etc.

  Testad av Mats 2017-02-16.

Rekommenderade tillbehör

ISO 200 om inte annat uppges.

Bländare f/8.

Bländare f/8.

Bländare f/4.

Bländare f/11.

Bländare f/11.

Bländare f/8.

Bländare f/8.

Bländare f/2,8.

Bländare f/8.

Bländare f/11.

Bländare f/8

Bländare f/8.

Bländare f/5,6.

Samma motiv som ovan på bländare f/2,8 ->>

Bländare f/8.

Bländare f/8.

ISO/känslighet

Tagna med dagsljusbalanserade lampor och manuell vitbalans.

ISO 125. Klicka på ISO-värde nedan så får du upp motsvarande bild i full upplösning.

Med brusreducering: 
ISO: 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800  

Backup Foto & Video

Batteri - Digitalkamera

Fujifilm NP-W126S

Motljusskydd

Antal: 30 st

Bildsensor storlek APS-C (23,6 x 15,6 mm) Fuji X-Trans CMOS III-sensor
Upplösning bildsensor 24 300 000
Upplösning bild (effektiv) 6000x4000 pixel
Kompressionsstandard JPEG, RAW (14-bitars), MOV (MPEG AVC/H.264)
Objektiv 23 mm (motsvarande 35 mm på 35mm-fullformatskamera)
Ljusstyrka optik 2,0
Optisk zoom Nej, fast brännvidd
Digital zoom Uppgift saknas
Filterdiameter 49 mm via adapterring AR-X100 (ingår ej, säljs separat)
Fokusering Automatisk + manuell
Närgräns 10 cm
Minnestyp SD/SDHC/SDXC, UHS-I-kompatibel (max 256 GB)
Minne som ingår Nej
Optisk sökare Ja, genomsiktsökare med elektronisk informationsdisplay (92% täckning, 0,5x förstoring) + 2,36 Mpixels elektronisk sökare (EVF, 100% visning). Dioptrijustering -2- +1 dioptri. Ögonaktiveringssensor
Bildskärm 3,0 tum, 1,04 Mpixel (100% visning)
Ljusmätning 256-fälts evaluerande flerzonsmätning, centrumvägd, genomsnitts och spotmätning
Vitbalans Auto + 7 lägen + manuell + färgtemperatur (K) + WB-gaffling/bracketing
Ljuskänslighet ISO 200-12800 (ISO 100-51200 i utökat läge). ISO-gaffling/bracketing
Slutartider 30-1/4000s + Bulb (ner till 1/32000 med elektronisk slutare)
Exponering Programautomatik, bländarautomatik, slutarautomatik, manuell
Exponeringskompensation +/-5 steg i 1/3-steg
Självutlösare Ja, 2 eller 10s
Blixt Inbyggd: Ledtal 4,6 (ISO 100, m). Blixtsko för extern blixt
Blixtinställningar Auto, av/på, synk på långa slutartider, synk på bakre slutarridån, commander/master/controller-funktion för trådlös styrning av extern blixt
Räckvidd blixt 30 cm - 9 m beroende på ISO och bländarinställning
Sekvenstagning Upp till 8 bilder/sek (Upp till 60 st JPEG- eller 25 st RAW-bilder i direkt följd)
Film Full HD 1080/60p/50p/30p/25p/24p (Upp till 36 Mbps, 14 minuter), HD 720/60p/50p/30p/25p/24p (upp till 18 Mbps, 27 minuter)
Ljudinspelning Ja, stereo via inbyggd eller extern mikrofon (2,5mm stereoteleplugg)
Anslutningar USB 2.0 Hi-speed (micro-B), HDMI (micro-D), mikrofoningång via 2,5mm stereoteleplugg, fjärrkontroll (via USB-kontakt)
Batteri Laddningsbart litiumjonbatteri NP-W126/NP-W126S
Mått 126,5 x 74,8 x 52,4 mm
Vikt 419 g (endast kamera)
Medföljande tillbehör Laddbart batteri NP-W126S, laddare BC-W126, USB-kabel, axelrem, linslock, bruksanvisning på engelska (papper) och bruksanvisning på svenska (CD)
Övrig kommentar Inbyggd WiFi-funktion för filöverföring, geotaggning, fjärrstyrning och utskrift via mobiltelefon/surfplatta/trådlös skrivare. Inbyggd funktion för RAW-konvertering.

Vi är ONLINE
090 - 200 70 00