Olympus E-M1 Mark II kamerahus svart

Kampanj! Köp till värdepaket för 1kr just nu!
Olympus E-M1 Mark II kamerahus svart

19 989 SEK
exkl. 15 991 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 555 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Olympus E-M1 Mark II kamerahus svart + minne + extra batteri
(visa detaljer om värdepaketet)

19 990 SEK
exkl. 15 992 SEK klicka för info

DELBETALA FRÅN 555 SEK/mån
 

Bästa professionella spegelfria kamera, enligt TIPA 2017

 

Olympus E-M1 Mark II

4K video och upp till 60 b/s i sekvensläge!

Den nya generationen av prisbelönta OM-D E-M1 Mark II är skapad för att överträffa alla proffs och fotoentusiasters förväntningar på en spegelfri systemkamera. OM-D E-M1 Mark II levererar en högklassig bildkvalitet med enastående prestanda i snabbhet. Och där andra fotografer måste släpa på extra bagage, kan du som använder OM-D E-M1 Mark II få plats med allt du behöver i en smidig kabinväska. För dig som använder din kamera professionellt finns även olika servicepaket som ser till att du alltid har en fungerande kamera. 

Egenskaper:

  • Kraftfull TruePic VIII bildprocessor och ny 20 megapixel Live MOS bildsensor
  • Inbyggt 5-axligt IS system
  • 4K, Cinema 4K (DCI standard), Full HD och HD videoinspelning 
  • Höghastighets-AF 121 punkter av korstyp (fasdetektion)
  • Sekvensläge 18 b/s med C-AF och 60 b/s med S-AF (även i RAW)
  • Pro Capture Mode för slutarfunktion utan fördröjning
  • Stänksäker, fryssäker och dammsäker
  • 2 st SD-kortplatser, en kompatibel med UHS-II
  • USB 3.0 (typ C)
  • Detaljerad batteristatus med %-display
  • Snabbladdning av batteri (högst 2 timmar)
  • Focus Bracketing
  • Focus Stacking (fokusgaffling)
  • Live Bulb/time m.m.
  • Keystone Compensation
  • Professionell mjukvara Olympus Capture 1.2 för studioarbete

Sensor och processor med högre dynamiskt omfång
OM-D E-M1 Mark II levererar en professionell bildkvalitet i form av både stillbilder och UHD 4K och Cinema 4K (DCI standard) video. Kameran är utrustad med en ny, speciellt framtagen 20 megapixel Live MOS sensor med högre dynamiskt omfång och en ny TruePic VIII bildprocessor. Oavsett hur du mäter bildkvalitet, är den optiska återgivningen uppseendeväckande hög. Sensorns höga dynamiska omfång, förbättrad pixelkontroll och bildbearbetning med hjälp av dubbla 4-kärniga processorer gör kameran marknadsledande i sitt segment. Även ISO-omfånget har ökats motsvarande 1 steg. Och i kamerans läge High Res Shot, som tar bilder med en upplösning på 50 Megapixel – mer än de flesta kameror med fullformatsensor – har i princip all oskärpa eliminerats tack vare den nya bildprocessorn och inbyggda 5-axliga bildstabiliseringen.

Professionell service
Olympus utökar sin service i och med OM-D E-M1 Mark II och erbjuder tre serviceprogram under namnet OLYMPUS PRO Service. Grundpaketet inklusive 6 månaders extra förlängd garanti blir kostnadsfri. För de som använder kameran professionellt eller vill trygga tillgängligheten finns servicepaketen Advanced och Elite som bl a ger fri frakt vid reparation och service, lånekamera, serviceplan, express support eller assistans via videosamtal. OLYMPUS PRO Service lanseras i 17 europeiska länder. 

ISO 200, f/6,3, 35m. Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro.

Byggkvalitet
E-M1 Mark II är byggd för proffesionell användning med bland annat en slutare som är gjord för att klara runt 200 000 exponeringar. Kameran känns också mycket robust och med fin känsla i samtliga knappar och vred. Kamerahuset är vädertätat precis som föregångaren, men den är givetvis inte helt vattentät. Lite vattenstänk eller lätt duggregn ska den dock klara så länge alla luckor i ordentligt stängda, och Olympus väderskydd är ett av de bästa på marknaden. Tänk bara på att välja ett vädertätat objektiv också om du tänkt fotografera i sämre väderlekar, det är långt ifrån alla som är det.

Skärm & Sökare
Den 3 tum stora skärmen är tiltbar både i sidled och uppåt/neråt och med en upplösning på närmare 1,04 Mpixel. Den ger en skarp och väldetaljerad bild och bilderna går att förstora upp till 14x. Visning av rutnät, vattenpass och histogram finns. Den har även touch-funktion där kameran bland annat fokuserar och tar en bild så fort man pekar med fingret någonstans på skärmen. Går självklart att stänga av om man inte vill använda sig av pekfunktionen. Den elektroniska sökaren verkar vara av samma modell som sitter i föregångaren med totalt 2,36 Mpixel. Både skärm och sökare får högsta betyg.

Ljud & brus
Tack vare elektronisk slutare som används i "Silent mode" klarar kameran i det närmaste helt ljudlös bildtagning. Suveränt för dig som vill kunna fotografera utan att störa vid ljudkänsliga ceremonier, som t ex bröllop etc. Perfekt också för gatufotografering. Bildstabiliseringen är dock inte helt tyst och brusar lite svagt även när den är avaktiverad.

ISO 200, f/5,6, 12m. Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro.

Hastighet
Kamerans AF-system tar OM-D E-M1 Mark II hela vägen upp till toppen bland proffsmodellerna. Nyckeln till det är ett komplett nytt, ultrasnabbt autofokussystem med One-chip-teknologi och fasdetektion som bygger på precision, trackingprestanda och realtidskontroll. Precision genom 121 fokuspunkter av korstyp och en högprestandaalgoritm i den kraftfulla bildprocessorn. Kontinuerlig autofokus klarar tack vare en dedikerad algoritm för motiv som rör sig snabbt ge en tillförlitlig fokusering vid sekvensbildtagning upp till 18 b/s. Kameran är byggd för att vara extremt snabb, den elektroniska sökaren har ex.vis en responstid på 6 ms och bilduppdateringsfrekvens på 120 Hz.  

Exempelbilder från Svenska Rallyt 2017

Foto: J Fagerlund

Foto: J Fagerlund

Foto: J Fagerlund

60 b/s i RAW!
E-M1 Mark II klarar i tyst läge (elektronisk slutare) med kontinuerlig autofokus och ej låst exponering att ta klassledande 18 b/s i Rawformat med 20 megapixels upplösning! Med låst fokus och exponering ökar hastigheten till imponerande 60 b/s. I läget Pro Capture kan du i princip helt eliminera all fördröjning i och med att kameran ligger i bakgrunden och buffrar bilder med 60 b/s innan exponering sker i upp till 1 minut, och när du väl trycker ner avtryckaren så finns valet att kameran sparar även de 14 första bilderna på minneskortet som den registrerat redan innan du tryckt ner avtryckaren helt. Detta gör det möjligt att fotografera enormt snabba rörliga motiv som är näst intill omöjliga att fånga utan speciella höghastighetskameror eller stroboskopblixtar, (se ballongbilderna nedan).

Då vi fick äran att följa med Olympus till Ronda i södra Spanien för att själva få testa vad E-M1 Mark II går för, så kan vi också visa ett antal bilder från några sekvenser som vi tog i Pro Capture-läget med 60 b/sek, där bland annat en pil passerar 2 st ballonger fyllda med färgat vatten, och resultatet var riktigt fascinerande!

Klicka på länkarna nedan för att se Pro Capture-bilderna i full upplösning när pilen passerar de vattenfyllda ballongerna. (Låst exponering och fokus på ballongerna, ISO 200, 1/800s, f/2,8, 150mm brännvidd).

Ballongsprängning 2:

Det är helt sanslöst att kameran klarar 60 b/sek i full upplösning, och dessutom även i RAW! Detta gör E-M1 Mark II fullständigt unik och i skrivande stund till den överlägset snabbaste systemkameran när det gäller serietagning i RAW. Tiden då spegelfria kameror var långsammare än spegelreflexkameror är numera historia. Klart imponerande med tanke på att övriga professionella "fartvidunder " klarar idag max ca 14-16 b/sek i högsta upplösning, men då i de flesta fall med låst fokus och exponering. Så även med C-AF  och icke låst exponering slår E-M1 Mark II:an samtliga modeller med hästlängder då den klarar 18 b/sek (i tyst läge med elektronisk slutare). Med mekanisk slutare hamnar serietagningen på 15 b/s som bäst, och givetvis även det i RAW samt följande autofokus och exponering.

Kamerans buffert vid 15 b/s serietagning ligger på strax över 100st RAW eller runt 130 JPG i bästa kvalitet (testat med SanDisk SDHC Extreme PRO UHS-II 16GB 280MB/s). Vi kollade även bufferten med en lägre serietagningshastighet på 10 b/s och bara i JPG, och då lyckades den faktiskt ta hela 1780 bilder utan uppehåll, och detta i stort sett utan någon nämnvärd väntetid efter avslutad sekvens. I ljudlöst läge verkar den hinna med betydligt fler bilder per sekvens i både RAW och JPG, men det är också mycket svårare att avgöra eftersom man inte hör när den drar ner på hastigheten.

Med C-AF och den mittersta AF-punkten så jobbar E-M1 II mycket snabbt och träffsäkert och det var inte särskilt många bilder i varje sekvens där fokus inte satt mitt i prick. Men med tracking-AF (dvs motivföljande AF över hela AF-området) så hade kameran en tendens att ibland tappa bort motivet och börja söka fokus på bakgrunden oftare än med bara mittpunkten aktiverad. Vilket egentligen inte är så konstigt i dessa hastigheter, och det påverkas självklart även av motivets utformning och hastighet. Nu provade jag aldrig att dra ner på serietagningshastigheten, men mycket troligt att träffsäkerheten ökar om man väljer en lägre sekvenstagningshastighet. Det finns också en hel del inställningar man kan göra angående hur kontinuerlig autofokus ska jobba och kan vara värt att experimentera fram vilket som fungerar bäst för respektive motiv, situation och användare. Vid fillmning och aktiverad AF-tracking så tycker jag att det fungerade långt över förväntningarna och där autofokus faktiskt fungerar mycket bra i praktiken och inte bara på pappret. Men detta kan givetvis variera beroende på vilket objektiv man använder.

ISO 200, f/2,8, 150mm. Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150/2,8 Pro.

Maximal användbarhet och mobilitet
Ultrakompakt och mycket portabelt format är ytterligare ett argument för OM-D E-M1 Mark II. Olympus är den första och enda kameratillverkare som kan erbjuda ett komplett, professionellt kamerasystem med hus och objektiv som ryms i en kabinväska. Och för att ytterligare förstärka mobiliteten, dvs. att systemet kan användas i alla situationer är det slitstarkt, stänk-, damm- och frysskyddat.

En serie av förbättringar för att göra kameran ännu mer lättanvänd och flexibel har gjorts. Greppet känns riktigt bra med tanke på hur kompakt kameran är, och det är inga problem att hantera kameran med långa teleobjektiv, och med batterigrepp på kameran får man ännu bättre grepp. OM-D E-M1 Mark II är försedd med två SD-kortplatser, varav en är UHS-II-kompatibel, med olika valmöjligheter för lagring som t ex spara unisont rawfiler på ena och jpg på andra.

Batteritiden har utökats med 40% och laddningen tar bara två timmar, ungefär halva tiden i jämförelse med tidigare modell. Olympus uppger 440 bilder per laddning, men vi lyckades faktiskt ta en bra bit över 2000 bilder plus ett tiotal videoklipp på några minuter vardera med bara 1st batteri i kameran, och batteriindikationen visade att det fanns kvar ström för 380 st bilder till, så deras blyga uppgift om 440 bilder får man ta med en stor nypa salt och beror väldigt mycket på hur man använder kameran. Om man t ex tittar och zoomar i efterhand på varje tagen bild så lär batteriet naturligtvis inte räcka till lika många bilder. För snabb bildöverföring direkt från kameran så är den utrustad med USB 3.0 (typ C).

ISO 400, f/2,8, 1/3200 sek, 150mm brännvidd. Seriebildtagning 18 b/s och C-AF. 

Funktioner
OM-D E-M1 II är verkligen fullproppad med funktioner och inställningar och det är inte mycket som saknas ens för den mest avancerade användaren. Den har bland annat 3 st User-lägen och 12 st programmerbara knappar som gör att man kan skräddasy kameran lite som man vill. Men menysystemet upplever jag lite svårnavigerat och man kan behöva leta en stund innan man hittar alla specialinställningar. 

Med Olympus E-M1 II får man tillgång till bland annat dessa funktioner:

  • Bländarförval (A)
  • Slutarförval (S)
  • Manuell exponering (M)
  • RAW-format
  • Inbyggd rå-konvertering till JPG
  • Exponeringskompensation
  • Exponeringslås (via FN-knapp)
  • Spotmätning
  • Trådlös blixtstyrning (med kompatibla blixtar)
  • Exponeringsvariation (gaffling/bracketing)
  • Bracketing för vitbalans, ISO, HDR m.fl
  • Programmerbara Fn-knappar och rattar
  • Auto-ISO med valbart lägsta och högsta känslighet mellan 200-25600
  • Bildstabilisering (med alla objektiv)
  • Sekvenstagning upp till 10 b/s
  • Anpassad självutlösare/intervalltagning (1-30s fördröjning, 1-10b, 0,5-3s intervall)
  • Hög & lågdagervarning (vid stilldbildstagning)
  • Multiexponering
  • HDR bilder
  • Panoramabilder
  • Live-Bulb/Time (bilden visas live på skärmen vid långa exponeringstider)
  • Keystone kompensation (digital shift-funktion för att räta ut lutande linjer)
  • Inbyggd fokus-stacking funktion
  • Focus peaking (bra hjälpmedel vid manuell fokusering)
  • Skärpedjupskontroll
  • Programmerbara FN-knappar 
  • Brusreduceringsinställningar 
  • PC synk-uttag
  • 3,5mm mikrofoningång
  • 3,5mm hörlursuttag
  • 2,5mm ingång för fjärrkontroll
  • Pixelmapping för sensorn
  • Wifi

 

ISO 200, f/7,1, 17mm. Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro.

Video
OM-D E-M1 Mark II har kapacitet att spela in video i UHD 4K med upp till 30 b/s och 102 Mbit/s. För en mer filmisk känsla och ytterligare högre kvalitet kan du även filma i 4096x2160 med 24 b/s och 237 Mbit/s, med andra ord äkta Cinema 4K format. Finns även möjlighet att filma med färre bilder per sekund för att skapa time lapse sekvenser i 4K. För ljudet finns både manuell och automatisk ljudnivå, samt kontakter för extern mikrofon och hörlurar, men med båda inkopplade så blir dessa ett hinder för skärmens utvikbarhet. Det finns däremot inte några renodlade Log-profiler, och zebra-mönster eller annan typ av högdagervarning finns heller inte för filmläget, men vi får hålla tummarna att det kommer i framtiden med nya firmwares. Visning av histogram finns dock att välja både för film och stillbild, och focus peaking fungerar också för båda lägena. Filmkvaliteten i 4K är fantastiskt bra, och även om Olympus inte marknadsför kameran som videokamera så går det inte att sticka under stolen med att den klår i stort sett alla ordinarie videokameror när det gäller både filmkvalitet, dynamiskt omfång och stabilisering.

Filmklippen nedan har vi spelat in för att du ska få en liten uppfattning om filmkvaliteten i varierande ljusförhållanden. Materialet är inspelat i 4K / 25p /100Mbps med auto vitbalans och manuell fokus. ISO 100-400 utomhus och ISO 640-1600 inomhus. Objektiv: M. Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro. Filmmaterialet är precis som det kommer ur kameran och utan några korrigeringar i efterhand.

Mer film
Det 5-axliga bildstabiliseringssystemet har uppgraderats och klarar nu av att kompensera upp till motsvarande 6,5 EV-steg med ett 100 mm objektiv (nya M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm 1:4.0 PRO). I kombination med kamerans greppvänliga design och oerhört effektiva bildstabilisering kan du ta handhållna bilder med ett 300 mm teleobjektiv (motsvarande 600 mm för 35 mm småbild) utan problem. Kamerans inbyggda stabiliseringen i samverkan med objektivets IS ger i många fall ett likvärdigt resultat som en typ 3-axlig steadicam. Autofokusfunktionen vid filmning brukar sällan fungera speciellt bra bland systemkameror, men E-M1 II klarar faktiskt av att fokusera i princip lika bra som en standard videokamera. 

I filmen nedan så börjar vi med att följa några ryttare till häst, och där vederbörande som håller i kameran skumpar omkring i en tågliknande farkost som körs i relativt hög hastighet på en guppig grusväg. Kommentarerna och skratten som hörs i bakgrunden är spontana reaktioner som uppstod på grund av kamerans förvånansvärt effektiva bildstabilisering, att det egentligen hoppar och skakar en hel del är inget man märker av särskilt mycket i filmen. (UHD/25p, ISO 200-400. Objektiv: M. Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro). Här ser man också hur bra autofokus jobbar när både motiv och kamera inte står still, och även när det dyker upp hinder mellan motiv och kamera. 

50 Mpixel
Genom att utnyttja bildstabiliseringen för att flytta sensorn så kan kameran utifrån åtta exponeringar bygga ihop en bild med högre totalupplösning. Med denna teknik ger kameran bildfiler med upplösning upp till 50 Mpixel, fastän bildsensorn är på 20 Mpixel. Vilktigt är förstås att kameran står 100% still i detta läge och stativ rekommenderas.

Bildkvalitet
E-M1 II exponerar och vitbalanserar precis som de flesta Olympus riktigt bra och jag gillar speciellt färgåtergivningen i Olympus kameror. Bruset på höga ISO är förhållandevis lågt och fullt jämförbart med bland annat Canons 24Mp APS-C sensorer. Detaljåtergivningen är bättre än föregående version både på låga och höga ISO tack vare högre upplösning och förbättrad signalbehandling. Rekommenderar dock RAW-format för dig som vill ta vara på kamerans maximala potential.

En annan viktig egenskap att tänka på när det gäller bildkvalitet, är att många av objektiven i Micro 4/3 systemet är oerhört skarpa och bra. Panasonics Leica Nocticron DG 42,5/1,2 ASPH är t ex ett av de absolut skarpaste objektiven vi testat hittills, och då syftar jag på alla tillverkare. Flera av kit-zoomarna presterar också bättre än vanligt jämfört med övriga tillverkares likvärdiga zoomar. Sen måste jag också tillägga att vi som använder Micro 4/3 kameror här på Cyberphoto har i stort sett aldrig märkt av någon form av felfokus, alltså bak- eller frontfokusering, vilket inte alls är ovanligt förekommande bland andra tillverkare. Olympus autofokus-funktion har under många år tillhört de mest träffsäkra på marknaden, och även snabbare än de flesta spegelfria kameror. Många av dagens spegelfria modeller har också kommit ikapp och i vissa fall gått om de flesta spegelreflexkameror när det gäller just hastighet, och där Olmypus E-M1 II är ett ypperligt exempel.

ISO 200, f/8, 12mm. Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro.

Olympus nya superzoom 12-100/4 (motsvarande 24-200mm) som vi använt till de flesta bilder och fillmklipp är också förvånansvärt skarp över hela bilden och hela zoomomfånget, och ger en otroligt effektiv bildstabilisering tillsammans med kamerans inbyggda IS. 

Plus
+ Mycket fin bildkvalitet och färgåtergivning
+ Suverän videokvalitet i 4K
+ Seriebildtagning upp till 60 b/s 
+ Buffert på strax över 100 RAW vid 15 b/s, och närmare 130 i bästa JPG
+ Oerhört snabb och träffsäker autofokus
+ Möjlighet till högupplösta bilder i 50Mp
+ RAW format + inbyggd konvertering till JPEG
+ Oerhört kompetent 
+ Kortast slutartid 1/8000 sek & 1/32 000 med elektronisk slutare
+ Möjlighet till i princip ljudlös fotografering i "tyst-läge"
+ Programmerbara Fn-knappar + U-lägen (C1, C2, C3)
+ Fantastiskt effektiv bildstabilisering 
+ Ger stabilisering med alla objektiv
+ Suverän EVF-sökare
+ Mycket bra vinklingsbar skärm med touch-funktion
+ Känns mycket proffsig och gediget byggd
+ Vädertätad
+ Effektiv inbyggd sensorrengöring
+ Förhållandevis liten och smidig för att vara en kameran avsedd för yrkesbruk
+ Blixtsko för extern blixt + ingår en mindre modell
+ Dubbla minneskortplatser, varav 1st för UHS-II
+ PC synk
+ Time lapse-sekvenser i 4K direkt ur kameran
+ Slow motion 
+ Uttag för hörlurar och extern mikrofon
+ Fokus peaking (hjälpmedel för manuell fokusering)
+ Bra batterikapacitet och snabb uppladdning
+ Inbyggd WiFi för överföring och trådlös fjärrutlösare via smartenhet
+ Olympus Capture-programvara för studiobruk
+ OLYMPUS PRO Service för yrkesanvändare i 17 europeiska länder

Minus:
- Saknar möjlighet till högdagervarning eller zebramönster vid filmning 
- Saknar möjlighet att ladda batteriet via USB-kontakten med ex.vis en "powerbank"
- Menysystemet känns lite grötigt och kan vara svårt att hitta inställningar snabbt
- Vid användning av mikrofon och hörlurar så kan de bli ett hinder för den utvikbara skärmen
- Saknar inbyggd blixt ((vilket faktiskt är bra att ha oavsett proffs eller inte, om inte annat i nödfall, men det ingår en liten extern)
- Markant högre prisnivå än föregångaren

Slutsats
Olympus E-M1 II är en exceptionellt snabb och proffsig kamera som säkert kan inspirera många fotografer att vilja byta bort sina gamla otympliga DSLR och gå över till Olympus betydligt smidigare system, och kanske speciellt fotografer som sysslar med både stillbild och film då kameran filmar bätte än de flesta vanliga videokameror. Bildtagning med 60 b/s i full upplösning (och dessutom i RAW) är i skrivande stund världsledande och känns nästan för bra för att vara sant. I RAW kan man också plåta med C-AF och 18 b/s, även det hittills oslagbart på marknaden. Bildstabiliseringen tillsammans med Zuiko 12-100/4-optiken är även den helt "outstanding", och ger i många fall samma känsla som när man använder sig av en 3-axlig stabilisering typ "steadicam". Filmkvaliteten i 4K är också något som imponerade starkt på mig, det är en enorm förbättring och kan inte ens jämföras med deras tidigare modeller. Olympus har verkligen lyckats skapa en fantastisk bra och unikt snabb kamera för både film och stillbild med sin nya E-M1 II.

 Testad av Mats 2016-12-01. 

 

Micro 4/3 versus 35mm (fullformat)
Hur brännvidd, ljusstyrka och skärpedjup hänger ihop med olika sensorstorlekar är inte alltid så lätt för den som inte är insatt. Det är ju inga kunskaper som man föds med direkt, och eftersom vi märkt att det ofta förekommer missuppfattningar om vad som egentligen sker så ska vi försöka oss på att förklara lite kort om vad som påverkas eller inte. 

1: Brännvidd! Olika storlekar på filmformat är inget nytt och har förekommit långt innan den digitala kameran ens var uppfunnen, och brännvidd är faktiskt alltid brännvidd oavsett film- eller sensorstorlek. Det är alltså inte brännvidden i sig som förändras i takt med storleken på film eller sensor, utan endast bildvinkeln, och där ex.vis en mindre sensor ger en snävare bildvinkel, men som då ger samma effekt och bildutsnitt som om brännvidden vore längre. Exempel: 25mm brännvidd på en Micro 4/3-kamera eller ~31-33mm på en APS-C (vilket varierar beroende på kameratillverkare), ger motsvarande bildvinkel som ett 50mm normalobjektiv på en 35mm-fullformatskamera. Inget format är rätt eller fel, men 35mm har blivit ett mer vedertaget format som man gärna utgår ifrån eftersom det är det vanligast förekommande bildformatet sedan lite drygt 100 år tillbaka, och det många idag kallar "fullformat" eller småbildsformat som det kallades innan digitalkamerorna tog över. Men en normaloptik för en inbiten mellanformatsfotograf ligger istället på brännvidder runt ~80-100mm, lite beroende på varierande sidförhållanden från 6x4,5 till 6x9 cm osv. Så vilken brännvidd som anses vara "rätt" beror mest på vilket bildformat man är van att tänka i, men glöm inte att brännvidd är alltid brännvidd utan någon som helst hänsyn till film- eller sensorstorleken.

2: Ljusstyrka! Objektivets ljusstyrka påverkas aldrig av olika sensorstorlekar, (vilket tyvärr många fått om bakfoten). Ett 50mm f/1,4 objektiv ger exakt samma slutartider på samma bländare och ISO-tal oavsett om det sitter på en Micro 4/3 kamera eller fullformatskamera, men naturligtvis bara så länge det inte finns ljusa och mörka partier i motivet som påverkar exponeringen pga den förändrade bildvinkeln och utsnittet. Mäter man ljuset mot t ex ett enfärgat gråkort under exakt samma ljusförhållanden och med samma bildutsnitt så kommer också exponeringen att bli densamma. Men F-ljusstyrkan som tillverkarna uppger på objektiven är sällan exakta, så det kan skilja nåt tredjedels steg hit eller dit.

3: Skärpedjup! Med samma brännvidd och samma bildutsnitt så påverkas skärpedjupet till det större ju mindre sensorn är, och skillnaden i skärpedjup mellan Micro 4/3 och fullformat är ca 2 bländarsteg. Man får alltså en suddigare för- och bakgrund på bländare f/1,4 med t ex 50mm på fullformat än vad man får med samma objektiv och bländare på en Micro 4/3 och APS-C kamera. Men detta gäller alltså bara så länge bilden har samma utsnitt, och för att få samma utsnitt med en mindre sensor behöver man öka avståndet mellan kamera och motiv och därmed ökar även skärpedjupet. Ifall man däremot står kvar på samma punkt och fotograferar med 50mm brännvidd på samma fokusavstånd och bländare med båda kamerorna, så kommer inte skärpedjupet att skilja nämnvärt mellan Micro 4/3 respektive fullformat. Det som istället händer är som tidigare nämnt att bildutsnittet förändras till en snävare bildvinkel och det ger upplevelsen av att brännvidden ökar.

4: Diffraktion! Är en effekt som uppstår i objektiven på små och riktigt stora bländaröppningar, och som oftast resulterar i synbart försämrad skärpa och detaljåtergivning (kan dock variera kraftigt beroende på hur skarpt objektivet är på respektive bländare, vilket också varierar mellan olika objektiv). Diffraktion påverkas också precis som skärpedjupet till viss del av sensorstorleken, och ungefär i samma skala som brännvidden, dvs 2 bländarsteg mellan Micro 4/3 och fullformat där f/8 motsvarar f/16 i diffraktion, men till skillnad från skärpedjupet så är diffraktion mer konstant och varierar inte mellan olika brännvidder och fokusavstånd på samma sätt.

5: Närgräns! En annan fördel som automatisk uppstår med ett mindre sensorformat är att närgränsen minskar och förstoringsgraden ökar. Som exempel kan vi ta en 300/4 optik till Micro 4/3 och jämföra det med en 600/4 för fullformat som båda ger samma bildutsnitt på respektive format. Närgränsen på fasta 300mm objektiv ligger vanligtvis runt 1,5m, medan 600mm-objektiv har en närgräns på närmare 4,5m. Det går alltså att få små motiv som t ex småfåglar att täcka upp en större del av bilden tack vare kortare närgräns och mindre brännvidd.

6: Brusegenskaper! Att bildbruset ökar i takt med högre ISO-tal och små sensorer med en högre pixeltäthet är nog knappast någon nyhet idag, så är det och kommer förmodligen mer eller mindre alltid att vara. Men den digitala tekniken går hela tiden framåt med stormsteg och skillnaderna i brusnivåer mellan olika sensorstorlekar har faktiskt minskat senaste åren rätt rejält, särskilt så länge man inte går upp på allt för höga ISO. På låga ISO runt 100-200 kan det det idag vara betydligt svårare att avgöra vilken sensorstorlek som använts genom att bara titta på bilderna, och i vissa fall ända upp till ISO 1600-3200 eller ännu högre. Men detta skiljer också väldigt mycket mellan olika kameramodeller och tillverkare, det finns liksom ingen direkt regel att gå efter och brusnivåerna följer heller inte "cropfaktorerna" i lika hög grad som gäller för objektiven och dess brännvidder.

Allt det här kan säkert kännas lite krångligt och svårt att ta in för den som inte redan är insatt, men vi tycker att detta är viktigt att känna till och att dessa egenskaper heller inte är några problem i praktiken. Det handlar snarare om att tänka rätt och utnyttja de egenskaper som påverkar skärpedjupet på bästa sätt. Många har t ex fått för sig att man inte kan fotografera porträtt med kort skärpedjup med en Micro 4/3 kamera, vilket ju inte stämmer alls med verkligheten, och tänker man tvärtom så skulle man inte ju kunna fotografera t ex landskap med stort skärpedjup med större sensorer heller, vilket också är en felaktig uppfattning. 

 

Olympus egna reklamfilm: 

 

  
Rekommenderade tillbehör
  

Ta gärna en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. 

Objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100/4 Pro och M.Zuiko Digital ED 12-40/2,8 PRO.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISO/känslighet

Tagna med dagsljusbalanserade lampor och auto vitbalans.

ISO 200. Klicka på ISO-värde nedan så får du upp motsvarande bild i full upplösning.

Med brusreducering i standardläge: 
ISO: 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 | 25600

 

  

Axelväska - mindre

Action Väska Black No. 0.7
199 SEK
Finns i lager
LowePro Adventura SH 100 II
249 SEK
Tillfälligt slut
LowePro Adventura SH 120 II
349 SEK
Finns i lager

Axelväska - större

Action Väska Black No. 4.5
399 SEK
Finns i lager
LowePro Format 160
379 SEK
Finns i lager

Backup Foto & Video

Batteri - Digitalkamera

Batteri - laddare litiumjonbatteri

Batterigrepp

Bärsystem

Enbensstativ, monopoder

Extern hårddisk

Canon CS100 Connect Station 1 TB
1 990 SEK
Tillfälligt slut

Fotoskrivare - A4

Canon Pixma iP7250
690 SEK
Finns i lager

Hårda väskor

PELI 1200
599 SEK
Finns i lager

Kamerablixt

Olympus FL-600R
2 990 SEK
Finns i lager
Olympus FL-900R
5 990 SEK
Finns i lager
Olympus MAL-1 Macro ljus
495 SEK
Beställningsvara

Mikrofoner

Minneskortsläsare

Minnesmedia förvaring

Nätdelar och batteridummys

Remmar

Joby 3-vägs kamerarem
369 SEK
Finns i lager

Rengöring

Camgloss Lenspen Mini Pro II
149 SEK
Tillfälligt slut
Camgloss To Go-kit
149 SEK
Finns i lager
Zeiss Linsrengöringskit
349 SEK
Finns i lager

Resestativ, ministativ och bordsstativ

Sirui Bordsstativ 3T-35
760 SEK
Tillfälligt slut

Ryggsäck

LowePro Fastpack 150 AW II
1 190 SEK
Finns i lager

SDHC, Secure Digital High Capacity

SDXC, Secure Digital eXtended Capacity

Stativ med kulled eller specialhuvud

Sökare och tillbehör

Övriga stativlösningar

Manfrotto Bilfönsterfäste 243
379 SEK
Tillfälligt slut

Övriga väskor

Antal: 69 st
   
Bildsensor storlek 4/3 (17,3 x 13,0 mm)
Upplösning bildsensor 20 400 000
Upplösning bild (effektiv) 5184 x 3888
Kompressionsstandard JPEG, RAW, MOV, AVI
Objektiv Micro 4:3
Filterdiameter Beror på val av objektiv
Fokusering Autofokus (kontrastdetektion) med 121 korslagda, manuell fokus
Minnestyp Dubbla minneskortsfack för SecureDigital, SDHC, SDXC (en UHS-II kompatibel)
Minne som ingår -
Optisk sökare Inbyggd elektronisk OLED-sökare (EVF), 2,36 Mpixels upplösning, 100% visning, motsv 1,23x förstoring. Dioptrijustering -4 - +2 dioptrier.
Bildskärm 3,0'' touch-LCD (1,037 Mpixel)
Ljusmätning Flerfälts evaluerande, centrumvägd, spotmätning
Vitbalans Auto + 7 lägen + färgtemperatur + manuell (2 lagringsbara)
Ljuskänslighet Auto, manuell ISO 200-25600 (utökbart till ISO 64-25600)
Slutartider 60-1/8000 s + bulb (upp till 30 min). I tyst läge ner till 1/32000 s
Exponering Programautomatik, slutarprioritet, bländarprioritet, manuell + Motivprogram
Exponeringskompensation +/- 5 EV ( 1-, 1/2-, 1/3-steg )
Självutlösare 2 eller 12 s
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtinställningar Auto, ''röda ögon''-reduktion, synk på långa slutartider, synk på bakre slutarridån, upplättnad (även höghastighetssynk med extern kompatibel blixt)
Räckvidd blixt Inbyggd blixt ledtal 8,2
Sekvenstagning Upp till 60 bilder/ sekund (i tyst höghastighetsläge med elektronisk slutare), 15 bilder/sekund (i normalt höghastighetsläge)
Film 4096 x 2160 (C4K) / 24p / IPB (ca 237 Mbps), Full HD 1920 x 1080/60p/50p/30p/25p/24p (MOV), HD 1280 x 72/60p/50p/30p/25p/24p (MOV), HD 1280 x 720/30p (AVI Motion JPEG®)
Ljudinspelning Ja, inbyggd stereomikrofon
Anslutningar Multikontakt (USB, A/V-ut, fjärr), HDMI Micro D, ingång för extern mikrofon via 3,5 mm, hörlursutgång
Batteri Li-jon BLH‑1
Mått 134,1 x 90,9 x 68,9 mm
Vikt 574 g
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Olympus Viewer
Medföljande tillbehör BLH-1 Li-ion laddningsbart batteri, BSC-1 laddare, EP-14 ögonmussla, CB-USB6 USB-kabel, FL-LM3 blixt, axelrem, bruksanvisning
Övrig kommentar Uppgift saknas
Jämför med annan produkt
Rekommenderade tillbehör
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
© CyberPhoto 1995 - 2017