Olympus E-M10 Mark III kamerahus svart

Kampanj! Bonus till på denna produkt!



 
Olympus E-M10 Mark III kamerahus svart

5 990 SEK
exkl. 4 792 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 276 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Olympus E-M10 Mark III kamerahus svart + minneskort + extra batteri
(visa detaljer om värdepaketet)

6 399 SEK
exkl. 5 119 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 295 SEK/mån
 

Olympus E-M10 Mark III

Uppföljaren till E-M10 Mark II bjuder på en del smarta och användbara nyheter. Filmning i 4K är kanske den största nyheten - naturligtvis med bildstabilisering. En uppgraderad processor ger bättre bildprestanda och en utökad touchfunktion gör att du både kan fokusera och ta bilder från bildskärmen - praktiskt  t ex vid stativanvändning, macrotillämpningar etc. Större antal fokuspunkter ger större flexibilitet vid komposition/placering av fokus.

Inbyggd WiFi möjliggör både överföring och delning av bilder och videoklipp - och möjlighet att fjärrstyra kameran från mobiltelefon/surfplatta via dedikerad app. Dessutom medger kopplingen till mobiltelefon att du kan geotagga dina bilder med geografisk information från telefonens GPS.

Utmärkande egenskaper

  • 16 Mpixels LiveMOS-sensor
  • Trupic VIII-processor (samma som i proffsmodellen E-M1 Mark II)
  • 2,36 Mpixels EVF-sökare (OLED)
  • 121-punkters autofokus
  • Seriebildtagning på upp till 8,6 bilder/s (med låst autofokus)
  • 5-axlig bildstabilisering (sensor shift) ger stabilisering motsvarande 4 steg kortare slutartid
  • Bildstabiliseringen ger även stabil sökarbild, ovanligt vid sensor shift-teknologi
  • Filmning 4K med bildstabilisering (även full HD 1080p) + slow motion (i 720p)
  • 3,0-tums vinklingsbar LCD-skärm på 1,04 Mpixel, men full touch-funktion (inkl fokusering och fotografering via skärmen)
  • Inbyggd blixt
  • Inbyggd WiFi-funktion för styrning, geotaggning och överföring av bilder till/från mobiltelefon/smart enhet 

Test och testbilder nedan avser i första hand kamerahuset och ej eventuellt kitobjektiv. 

Hastighet & Autofokus
Kameran startar under 1 sek och fokuserar snabbt för sin kategori, oftast på bara några tiondels sekunder beroende på optik, brännvidd, avstånd och kontrast. Mark III har precis som Mark II, ett kontrastbaserat autofokussystem. Men nu med 40 st fler AF-punkter och ny processor (TruPic VIII) som enligt Olympus ska öka hastighet och träffsäkerhet.

Sekvenstagningen är som snabbast 8,6 b/sek med låst fokus och exponering. Med kontinuerlig AF och följande exponering klarar den 4,8 b/sek. Bufferten är klart förbättrad och Mark III klarar nu oerthört många fler bilder i bästa JPEG med högsta hastighet, men i RAW lyckades vi bara få ut ca 15 bilder innan den trappade ner på hastigheten (kan dock variera beroende på minneskort och Olympus själva uppger 22 bilder).

Skärm & Sökare
Skärmen är vinklingsbar i vertikal riktning, suveränt vid fotografering på låga eller höga nivåer. Den ger en skarp och väldetaljerad bild och bilderna går att förstora upp till 14x. Visning av focus peaking, rutnät, vattenpass och histogram finns, men tyvärr inte alla samtidigt. Den har även touch-funktion där kameran fokuserar och tar en bild så fort man pekar med fingret någonstans på skärmen. Fullt möjligt också via touch att flytta AF-punkten skärmen när man tittar genom sökaren. 

Den elektroniska sökaren är av samma modell som i Mark II:an med totalt 2,36 Mpixel. 

Känsla
E-M10 Mark III har blivit några millimeter större och några gram tyngre än föregångaren, trots mer plastmaterial och därmed heller inte lika robust känsla i kameran. Mark III upplever jag inte som en regelrätt ersättare till version II, utan mer som en lite enklare variant (E-M100 hade kanske varit en lämpligare beteckning).

Bilden ovan har vi tagit med Olympus E-M10 Mark III, och fler bilder hittar du under testbildsfliken som finns längre upp på denna sida.

Funktioner
Även om E-M10 III är bantad på vissa områden jämfört med version II så finns det en hel del funktioner att välja bland, och den kanske mest markanta funktionsskillnaden är att Mark III saknar trådlös blixtstyrning via den inbyggda blixten. Olympus har tidigare fått lite kritik för sina tillkrånglade menyer, och menar nu att Mark III blivit enklare att använda. Men som van användare av i stort sett varenda kameramodell på marknaden tycker jag snarare att de krånglat till det ännu mer än tidigare. Många viktiga funktioner som man förväntar sig hitta i menyerna får man istället leta på andra ställen, något som jag bara upplever som konstigt och förvirrande. Dock en vanesak och efter en stunds användning när man väl hittat det man letar efter så är det givetvis inget större problem. De helautomatiska funktionerna som Olympus satsat extra mycket på i denna modell finner man via Auto, SCN, AP och ART-lägena på programvalsratten.

Nedan nämner vi de kanske mest intressanta och användbara funktionerna i Mark III:an:

  • Bländarförval (A)
  • Slutarförval (S)
  • Manuell exponering (M)
  • RAW-format
  • Inbyggd rå-konvertering till JPG
  • Exponeringskompensation
  • Exponeringslås
  • Spotmätning
  • Exponeringsvariation (gaffling/bracketing) via AP-läget
  • Fokus-bracketing
  • Auto-ISO med valbar lägsta och högsta känslighet mellan 200-25600
  • Bildstabilisering (med alla objektiv)
  • Sekvenstagning upp till 8,6 b/s
  • Anpassad självutlösare/intervalltagning 
  • Time Lapse-filmfunktion i 4K
  • Multiexponering
  • HDR bilder
  • Panoramafunktion
  • Keystone-kompensation (för att räta upp lutande linjer)
  • Live Bulb/Time (bilden visas live på skärmen vid långa exponeringstider)
  • Focus peaking (bra hjälpmedel vid manuell fokusering)
  • 2st programmerbara FN-knappar 
  • Brusreduceringsinställningar 
  • Pixelmapping för sensorn
  • Wifi

Video
Kameran spelar in video som bäst i 4K (3840 x 2160) 24/25/30p upp till 102 Mbps. Finns även möjligheten att filma i ultrarapid med 120 f/sek i 1280 x 720, och självklart FullHD om så önskas. Filmkvaliteten i 4K har blivit rejält mycket bättre jämfört med tidigare modell Mark II som spelade in i max FullHD. Med den lilla kit-zoomen 14-42 EZ så fungerar både autofokus och zoomningen mycket tyst och mjukt tack vare inbyggd motorzoom i objektivet. HDMI kontakt finns av typ D-micro. Kameran saknar dock ingång för mikrofon och hörlurar, och det finns heller ingen högdagervarning i realtid för filmläget som ex.vis Zebramönster. Men histogram och focus peaking fungerar även för filmläget.

Filmklippen nedan har vi spelat in lite snabbt bara för att du ska få en kort uppfattning om filmkvaliteten. Materialet är precis som det kommer ur kameran och utan några korrigeringar i efterhand. Inspelat i 4K / 25p med manuell fokus och exponering samt auto-vitbalans. ISO 200-800.

Wifi
Med Olympus Wifi-applikation går det snabbt och enkelt att koppla upp kameran mot smartenheten. Det första man måste göra är att ladda hem Olympus gratis app Image share till sin smartphone eller surfplatta, och sen hittar de igen varann direkt efter att man skannat av QR-koden som dyker upp på kamerans skärm.

Förutom att överföra och dela med sig av bilder till sociala medier etc, så kan man även använda telefonen som fjärrkontroll med live view-visning. Åtkomliga funktioner i appen är exponeringslägena P/A/S/M och Art, bländare/slutartid, exponeringskompensation, ISO och vitbalans. Man kan även välja om touch-funktionen på smartenhetens skärm bara ska fokusera, eller både fokusera och ta en bild. Räckvidden är ca 10-12 meter inomhus, vilket är fullt tillräckligt för de flesta användningsområden. Övriga funktioner i appen är bildöverföring, geotaggning och bildredigering. En mycket enkel och användbar Wifi funktion. 

Bildkvalitet
E-M10 Mark III har samma typ av 16Mp sensor som sina tidigare syskon, men nu med ny processor som faktiskt ger en aningen mindre brus och bättre detaljåtergivning på höga ISO för JPEG-filerna. Kameran exponerar och vitbalanserar precis som de flesta Olympus riktigt bra och jag gillar speciellt färgåtergivningen i Olympus kameror. Jag hade dock önskat att den fått en liknande sensor som E-M1 Mark II med högre upplösning, det känns som att det börjar vara dags att höja ribban efter alla år som Olympus hållit sig kvar vid 16Mp.

En annan viktig egenskap att tänka på när det gäller bildkvalitet, är att många av objektiven i Micro 4/3 systemet är oerhört skarpa och bra. Panasonics Leica Nocticron DG 42,5/1,2 ASPH är t ex ett av de absolut skarpaste objektiven vi testat hittills, och då syftar jag på alla tillverkare. Flera av kit-zoomarna presterar också bättre än vanligt jämfört med övriga tillverkares likvärdiga zoomar. Sen måste jag också tillägga att vi som använder Micro 4/3 kameror här på Cyberphoto har i stort sett aldrig märkt av någon form av felfokus, alltså bak- eller frontfokusering, vilket inte alls är ovanligt förekommande hos andra tillverkare. Olympus autofokus-funktion tillhör enligt vår erfarenhet den mest träffsäkra på marknaden. Spegelreflexkameror klarar i regel bättre av att följa rörliga motiv än spegelfria, men de missar också oftare när det gäller att sätta fokus med millimeterprecision.

Bilden ovan har vi tagit med Olympus E-M10 Mark III, och fler bilder hittar du under testbildsfliken som finns längre upp på denna sida.

Plus
+ Bra bildkvalitet och fin färgåtergivning
+ RAW format + inbyggd konvertering till JPEG
+ Kompetent för sin ringa storlek
+ Nästintill ljudlös fotografering i tyst bildtagningsläge
+ Kortast slutartid 1/16 000 med elektronisk slutare (dock endast i tyst-läge)
+ 2st programmerbara Fn-knappar
+ Dubbla inställningsrattar
+ Effektiv 5-axlig bildstabilisering (4 steg)
+ Ger stabilisering med alla objektiv
+ Mycket bra EVF-sökare
+ Bra vinklingsbar skärm med touch-funktion
+ Liten och smidig
+ Blixtsko för extern blixt
+ Fokus peaking (hjälpmedel för manuell fokusering)
+ Snabb för att vara en spegelfri instegskamera
+ Mycket bra videokvalitet i 4K
+ Slow motion-funktion med 120 f/sek i 1280 x 720
+ Bra och lätthanterlig Wifi-funktion med trådlös fjärrkontroll

Minus
- Saknar USB-laddning för batteriet
- Fokus och exponering är låsta vid seriebildtagning med 8,6 b/sek
- Endast kontrastbaserad autofokus (inte lika snabb AF-C som fasdetekterande)
- Kamerahuset saknar ingång för extern mikrofon och hörlursuttag
- Vissa inställningsmöjligheter som fanns i Mark II är borttagna
- Känns enklare och mindre robust jämfört med Mark II:an

Slutsats
Olympus E-M10 Mark III är en bra och kompetent kamera som från Olympus sida verkar i första hand vara tänkt för nybörjare, men den duger garanterat även för många entusiaster. (Olympus själva rekommenderar Mark III för "inspirerade nykomlingar", medan Mark II rekommenderas för "fotoentusiaster"). Att Olympus döpt den till E-M10 Mark III kan kännas lite missledande eftersom det är en något förenklad och mindre robust variant. Några förbättringar som gjorts gentemot föregångaren är nyare processor som ger aningen mindre brus på höga ISO, fler AF-punkter, större buffert vid seriebildtagning och betydligt bättre videokvalitet. Jag ser dock ingen större anledning att byta upp/ner sig (lite beroende på vilka egenskaper man kikar på) från Mark II till version III ifall man inte känner ett stort behov av den mycket fina videokvaliteten i 4K.

När det gäller betygsättningen så har vi från och med Januari 2017 ökat kraven på samtliga punkter pga den oerhört snabba kamerautvecklingen som pågår idag. Konkurrensen har helt enkelt blivit tuffare och eftersom Olympus både givit och tagit med Mark III så landar det sammanlagda betyget på mycket Bra köp (på gränsen till Toppklass i sitt segment, som Mark II:an fick 2015).

  Testad av Mats 2017-09-27.

 

Micro 4/3 versus 35mm (fullformat)
Hur brännvidd, ljusstyrka och skärpedjup hänger ihop med olika sensorstorlekar är inte alltid så lätt för den som inte är insatt. Det är ju inga kunskaper som man föds med direkt, och eftersom vi märkt att det ofta förekommer missuppfattningar om vad som egentligen sker så ska vi försöka oss på att förklara lite kort om vad som påverkas eller inte. 

1: Brännvidd! Olika storlekar på filmformat är inget nytt och har förekommit långt innan den digitala kameran ens var uppfunnen, och brännvidd är faktiskt alltid brännvidd oavsett film- eller sensorstorlek. Det är alltså inte brännvidden i sig som förändras i takt med storleken på film eller sensor, utan endast bildvinkeln, och där ex.vis en mindre sensor ger en snävare bildvinkel, men som då ger samma effekt och bildutsnitt som om brännvidden vore längre. Exempel: 25mm brännvidd på en Micro 4/3-kamera eller ~31-33mm på en APS-C (vilket varierar beroende på kameratillverkare), ger motsvarande bildvinkel som ett 50mm normalobjektiv på en 35mm-fullformatskamera. Inget format är rätt eller fel, men 35mm har blivit ett mer vedertaget format som man gärna utgår ifrån eftersom det är det vanligast förekommande bildformatet sedan lite drygt 100 år tillbaka, och det många idag kallar "fullformat" eller småbildsformat som det kallades innan digitalkamerorna tog över. Men en normaloptik för en inbiten mellanformatsfotograf ligger istället på brännvidder runt ~80-100mm, lite beroende på varierande sidförhållanden från 6x4,5 till 6x9 cm osv. Så vilken brännvidd som anses vara "rätt" beror mest på vilket bildformat man är van att tänka i, men glöm inte att brännvidd är alltid brännvidd utan någon som helst hänsyn till film- eller sensorstorleken.

2: Ljusstyrka! Objektivets ljusstyrka påverkas aldrig av olika sensorstorlekar, (vilket tyvärr många fått om bakfoten). Ett 50mm f/1,4 objektiv ger exakt samma slutartider på samma bländare och ISO-tal oavsett om det sitter på en Micro 4/3 kamera eller fullformatskamera, men naturligtvis bara så länge det inte finns ljusa och mörka partier i motivet som påverkar exponeringen pga den förändrade bildvinkeln och utsnittet. Mäter man ljuset mot t ex ett enfärgat gråkort under exakt samma ljusförhållanden och med samma bildutsnitt så kommer också exponeringen att bli densamma. Men F-ljusstyrkan som tillverkarna uppger på objektiven är sällan exakta, så det kan skilja nåt tredjedels steg hit eller dit.

3: Skärpedjup! Med samma brännvidd och samma bildutsnitt så påverkas skärpedjupet till det större ju mindre sensorn är, och skillnaden i skärpedjup mellan Micro 4/3 och fullformat är ca 2 bländarsteg. Man får alltså en suddigare för- och bakgrund på bländare f/1,4 med t ex 50mm på fullformat än vad man får med samma objektiv och bländare på en Micro 4/3 och APS-C kamera. Men detta gäller alltså bara så länge bilden har samma utsnitt, och för att få samma utsnitt med en mindre sensor behöver man öka avståndet mellan kamera och motiv och därmed ökar även skärpedjupet. Ifall man däremot står kvar på samma punkt och fotograferar med 50mm brännvidd på samma fokusavstånd och bländare med båda kamerorna, så kommer inte skärpedjupet att skilja nämnvärt mellan Micro 4/3 respektive fullformat. Det som istället händer är som tidigare nämnt att bildutsnittet förändras till en snävare bildvinkel och det ger upplevelsen av att brännvidden ökar.

4: Diffraktion! Är en effekt som uppstår i objektiven på små och riktigt stora bländaröppningar, och som oftast resulterar i synbart försämrad skärpa och detaljåtergivning (kan dock variera kraftigt beroende på hur skarpt objektivet är på respektive bländare, vilket också varierar mellan olika objektiv). Diffraktion påverkas också precis som skärpedjupet till viss del av sensorstorleken, och ungefär i samma skala som brännvidden, dvs 2 bländarsteg mellan Micro 4/3 och fullformat där f/8 motsvarar f/16 i diffraktion, men till skillnad från skärpedjupet så är diffraktion mer konstant och varierar inte mellan olika brännvidder och fokusavstånd på samma sätt.

5: Närgräns! En annan fördel som automatisk uppstår med ett mindre sensorformat är att närgränsen minskar och förstoringsgraden ökar. Som exempel kan vi ta en 300/4 optik till Micro 4/3 och jämföra det med en 600/4 för fullformat som båda ger samma bildutsnitt på respektive format. Närgränsen på fasta 300mm objektiv ligger vanligtvis runt 1,5m, medan 600mm-objektiv har en närgräns på närmare 4,5m. Det går alltså att få små motiv som t ex småfåglar att täcka upp en större del av bilden tack vare kortare närgräns och mindre brännvidd.

6: Brusegenskaper! Att bildbruset ökar i takt med högre ISO-tal och små sensorer med en högre pixeltäthet är nog knappast någon nyhet idag, så är det och kommer förmodligen mer eller mindre alltid att vara. Men den digitala tekniken går hela tiden framåt med stormsteg och skillnaderna i brusnivåer mellan olika sensorstorlekar har faktiskt minskat senaste åren rätt rejält, särskilt så länge man inte går upp på allt för höga ISO. På låga ISO runt 100-200 kan det det idag vara betydligt svårare att avgöra vilken sensorstorlek som använts genom att bara titta på bilderna, och i vissa fall ända upp till ISO 1600-3200 eller ännu högre. Men detta skiljer också väldigt mycket mellan olika kameramodeller och tillverkare, det finns liksom ingen direkt regel att gå efter och brusnivåerna följer heller inte "cropfaktorerna" i lika hög grad som gäller för objektiven och dess brännvidder.

Allt det här kan säkert kännas lite krångligt och svårt att ta in för den som inte redan är insatt, men vi tycker att detta är viktigt att känna till och att dessa egenskaper heller inte är några problem i praktiken. Det handlar snarare om att tänka rätt och utnyttja de egenskaper som påverkar skärpedjupet på bästa sätt. Många har t ex fått för sig att man inte kan fotografera porträtt med kort skärpedjup med en Micro 4/3 kamera, vilket ju inte stämmer alls med verkligheten, och tänker man tvärtom så skulle man inte ju kunna fotografera t ex landskap med stort skärpedjup med större sensorer heller, vilket också är en felaktig uppfattning. 



 

  
Rekommenderade tillbehör
  

Ta gärna en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med ISO 200 och JPEG-format.

Längst ner finns även 2 st RAW-filer tagna på olika ISO. Objektiv: Laowa 7,5/2 och Laowa 105/2 STF.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISO/känslighet

Tagna med dagsljusbalanserade lampor och auto vitbalans.

ISO 200. Klicka på ISO-värde nedan så får du upp motsvarande bild i full upplösning.

Med brusreducering i standardläge: 
ISO: 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800 | 25600 

RAW ->> ISO 200

RAW ->> ISO 3200

  

Axelväska - mindre

Action Väska Black No. 0.7
199 SEK
Finns i lager
LowePro Adventura SH 100 II
249 SEK
Finns i lager
LowePro Adventura SH 120 II
349 SEK
Finns i lager
LowePro M-Trekker HP 120 grå
339 SEK
Finns i lager

Axelväska - större

Action Väska Black No. 4.5
399 SEK
Finns i lager
LowePro Format 160
379 SEK
Tillfälligt slut
LowePro ProTactic SH 120 AW
690 SEK
Finns i lager

Batteri - Litiumjon

Olympus PS-BLS50, litiumjonbatteri
595 SEK
Tillfälligt slut

Bärsystem

Peak Design Capture POV kit
579 SEK
Tillfälligt slut

Enbensstativ, monopoder

Extern hårddisk

Canon CS100 Connect Station 1 TB
1 990 SEK
Finns i lager

Fotoskrivare - A4

Canon Pixma iP7250
690 SEK
Finns i lager

Handgrepp systemkameror

Hårda väskor

PELI 1200
599 SEK
Tillfälligt slut

Kamerablixt

Olympus FL-600R
2 990 SEK
Finns i lager

Minneskortsläsare

Lexar Kortläsare USB 3.0 25-i-1
349 SEK
Tillfälligt slut

Minnesmedia förvaring

Objektivadaptrar

Remmar

Joby 3-vägs kamerarem
369 SEK
Finns i lager

Rengöring

Camgloss Lenspen Mini Pro II
149 SEK
Finns i lager
Camgloss To Go-kit
149 SEK
Finns i lager
Genesis linsrengöringskit 5-1
99 SEK
Tillfälligt slut
Zeiss Linsrengöringskit
349 SEK
Finns i lager

Resestativ, ministativ och bordsstativ

Joby Gorillapod 3K Kit
890 SEK
Finns i lager
Joby Gorillapod Rig
2 090 SEK
Finns i lager
Sirui Bordsstativ 3T-35
749 SEK
Finns i lager

Ryggsäck

LowePro Fastpack 150 AW II
1 090 SEK
Finns i lager
LowePro Flipside 200 AW II svart
1 090 SEK
Finns i lager

SDHC, Secure Digital High Capacity

SDXC, Secure Digital eXtended Capacity

Stativ med kulled eller specialhuvud

Övriga stativlösningar

Övriga väskor

Antal: 77 st
Detta är ett urval av objektiv för att underlätta ditt val.
Det finns även andra objektiv som passar denna kamera, klicka här för komplett sortiment.

Macro

Normal

Normalzoom

Superzoom

Tele

Telezoom

Vidvinkel

Vidvinkelzoom

Antal: 38 st
   
Bildsensor storlek 4/3 (17,3 x 13,0 mm) Live-MOS
Upplösning bildsensor 16 100 000
Upplösning bild (effektiv) 4608 x 3456
Kompressionsstandard JPEG, RAW (12-bitars), MOV
Objektiv Micro 4:3
Filterdiameter Beror på val av objektiv
Fokusering Autofokus (kontrastdetektion) med 121 st fokusfält, manuell fokus
Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC (UHS-I och UHS-II- och Eye-Fi-kompatibel)
Minne som ingår -
Optisk sökare Inbyggd elektronisk OLED-sökare (EVF), 2,36 Mpixels upplösning, 100% visning, motsv 1,23x förstoring. Dioptrijustering -4 - +2 dioptrier.
Bildskärm 3,0-tums LCD (1,037 Mpixel), vinklingsbar upp/ner, full touch-funktion (även fokusera och fotografera via skärm)
Ljusmätning 324-fälts evaluerande, centrumvägd, spotmätning (spotmätning med hög- eller lågdagerprioritet)
Vitbalans Auto + 6 st lägen + färgtemperatur (K) + manuell (4 st lagringsbara) + fininställning
Ljuskänslighet Auto, manuell ISO 200-1600 (utökbart till motsv ~ISO 100-25600)
Slutartider 60-1/4000 s (ner till 1/16000 s med elektronisk slutare) + bulb (upp till 30 min)
Exponering Programautomatik, slutarprioritet, bländarprioritet, manuell + motivprogram. Exponeringsgaffling/bracketing.
Exponeringskompensation Stillbild: +/- 5 EV (1-, 1/2-, 1/3-steg), Filmning/HDR: +/-3 steg
Självutlösare 2 eller 12 s
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtinställningar Auto, ''röda ögon''-reduktion, synk på långa slutartider, synk på bakre slutarridån, upplättnad (även höghastighetssynk med extern kompatibel blixt)
Räckvidd blixt Inbyggd blixt ledtal 5,8 (ISO 100/m), 8,2 (ISO 200/m)
Sekvenstagning Upp till 8,6 bilder/s (upp till 22 st RAW-bilder i följd, obegränsat antal jpeg) med låst fokus/exponering, upp till 4,8 bilder/s med aktiv/följande fokus och exponering
Film 4K: 3840x2160/30p/25p/24p (IPB/102 Mbps), Full HD: 1920 x 1080/60p/50p/30p/25p/24p, HD 1280 x 720/30p/25p/24p, HD 1280 x 720/30p/25p/24p, Slow motion 1280x720/120fps
Ljudinspelning Ja, inbyggd stereomikrofon, inbyggd brusdämpning och nivåinställning
Anslutningar USB 2.0 micro-B, HDMI Micro D
Batteri Li-jon BLS-50
Mått 121,5 x 83,6 x 49,5 mm
Vikt 462 g (endast kamerahus)
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Olympus Viewer
Medföljande tillbehör BLS-50 laddningsbart batteri, BSC-5 laddare, USB-kabel (CB-USB12), axelrem, kamerahuslock, objektivlock (endast kit med objektiv), bruksanvisning
Övrig kommentar 5-axlig bildstabilisering motsv. 4 steg kortare slutartid (i stillbild och filmning), WiFi för överföring + kamerafjärrstyrning + geotaggning (via dedikerad app), HDR-läge, Live Composite-läge, panoramaläge, intervallfoto/timelapse-film (upp till 4K-uppl)
Jämför med annan produkt
Rekommenderade tillbehör
  
  
Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel
Vi är ONLINE
090 - 200 70 00
Handla före 16:30
så skickar vi idag
© CyberPhoto 1995 - 2018