Panasonic kommer nu med en uppgraderad version av den synnerligen populära DMC-GH4, som framförallt vunnit många hjärtan bland de som filmar med systemkameror. I det sammanhanget erbjuder den mycket funktionalitet som tidigare bara funnits i mer professionella system.
Obegränsad filmtid
DMC-GH4R är i grunden samma kamera som den vanliga GH4, men tack vare populariteten för just videotillämpningar har man valt att slipa ytterligare på funktionaliteten inom det området. Den största enskilda ändringen för normalanvändaren är att man tagit bort begränsningen i filmtid, som tidigare legat på 29 minuter och 59 sekunder per filmklipp/fil. Det gör att man nu kan filma i 4K-upplösning i obegränsad tid, dvs så långt minneskort räcker (i formatet MOV/MP4, kräver SD-minneskort med U3-stöd!). Modellen kan även filma i full HD i ultrahög kvalitet med upp till 200Mbps (ALL-intra), utan tidsbegränsning.
V-log
En annan nyhet är att man lagt till dynamiklägena/gammakurvorna V-log och V-log L, som optimerar dynamikomfånget och den information som lagras i filmen. Det innebär att man vid efterproduktion (color grading, etc) har mycket informationsmängd och spelrum att styra utseende på filmen dit man vill. Vill man att filmen ska vara klar för användning direkt ur kameran, utan efterredigering, undviker man dock att använda dessa lägen eftersom de ger en "platt", kontrast- och färgfattig bild.
V-logkurvorna har konstruerats för att efterlikna Cineon-kurvan som används vid professionell filmproduktion. Vid filmning med V-log L fås ett dynamikomfång motsvarande hela 12 bländarsteg (EV).
Nedanstående information avser den vanliga GH4, men stämmer även för GH4R
Panasonic fortsätter flytta gränserna för vad som är möjligt i en kompakt systemkamera och då framförallt när man pratar om avancerad filmning med Micro 4:3-systemet. Där har man intagit positionen som förgrundsgestalt. Man är helt enkelt bäst på det idag. Redan specarna på föregångaren GH3 fick många att häpna. Man hade verkligen pressat in en ansenlig mängd avancerade funktioner i den modellen.
Professionell video med 4K-upplösning
Nu tar man klivet vidare och skärper upp kraven ytterligare - och DMC-GH4 är en markant uppgradering. Eftersom man med denna modell fortsatt riktar in sig på krävande filmare, så kanske den största nyheten är möjligheten att filma i 4K (4096 x 2160/24p eller 3840 x 2160/30p). För att klara av att hantera den stora mängd data detta innebär på ett bra sätt har man uppdaterat både bildsensor och -processor i kameran. Tack vare den snabbare avläsningen av bildsensorn (50% snabbare än i GH3) ska man kunna filma snabba förlopp utan problem med 'rolling shutter', som annars ger risk för förvrängning i bilden.
Den nya fyrkärniga Venus Engine-processorn ger även ett bättre känslighetsomfång, bättre färgåtergivning/tonomfång och lägre brusnivåer.
Överlägsen bandbredd vid full HD-filmning
För den som filmar i Full HD, så erbjuder kameran mycket hög kvalitet med upp till 200 Mbps bitrate (vid filmning i över 100 Mbps krävs minneskort som klarar minst UHS 3). Variabel framerate gör att du kan spela in både i slow- och fast-motion i full HD (slowmotion med upp till 96 bilder/s). Kameran ger även 8- eller 10-bitars realtidsvideo via HDMI-utgången (reducerad kvalitet 4:2:2). Man markerar ytterligare sin ambition att locka professionella användare genom att i kameran erbjuda SMPTE/EBU/ARIB-testbilder och möjligheten att lägga in SMPTE-tidskod i filmen.
Stillbild
Även stillbildsdelen har fått sin beskärda del av uppgraderingar. Ny autofokus ger både markant ökade prestanda och flera alternativa fokuseringslägen. Autofokusens responstid är ner till 0,07 s. Även ljusmätningen har fått en översyn.
Nya bildsensor och Venus-processorn ger fördelar både för filmning och stillbilder med det högre dynamikomfång, bättre brushantering och den större mängd data processorn kan hantera effektivt. Bland annat tack vare snabbare sensor och processor klarar GH4 seriebildtagning med upp till 12 bilder/s i full upplösning.
Den elektroniska sökaren har förbättrats och ger nu en upplösning på 2,359 Mpixel med 100% visning och motsvarande 0,67x förstoring.
Få ut mer av din GH4
Vill du få ut mer av din GH4? Kolla in denna video där Johannes går igenom några av kamerans finesser och inställningsmöjligheter.
Utmärkande egenskaper är bland annat:
LiveMOS-bildsensor (CMOS) på 16 Mpixel
Elektronisk sökare (EVF) på 2,36 Mpixel
Filmning i 4K (4096 x 2160/24p eller 3840 x 2160/30p) och Full HD (1080/60p/50p/30p/25p/24p)
Uppdaterad autofokus med 49 fokuseringsfält och responstid ner till 0,07 s enligt Panasonic
Uppdaterad ljusmätning med hela 1728 st mätfält
Ny slutarkonstruktion med tider ner till 1/8000 s (mekaniska slutaren)
Damm- och stänkskyddat hus med ramverk i magnesiumlegering
Vrid- och vinklingsbar 3-tums OLED-touchskärm med 1,04 Mpixels upplösning
Seriebildtagning på upp till 12 bilder/s (upp till 7 bilder/s med aktiv autofokus eller i liveview)
HDMI-utgång med realtidssignal (4:2:2), 8- eller 10-bitars t ex för inkoppling till extern monitor under filmning eller till extern inspelningsenhet (10-bitars endast om man inte samtidigt sparar på kamerans minneskort)
Mikrofoningång, 3,5mm teleplugg
Hörlursuttag, 3,5mm teleplugg
WiFi med NFC, både för överföring till/från smarta enheter och för styrning av kameran via app
Extern professionell kopplingsbox (connection box) DMW-YAGHE finns som tillval med dubbla XLR-in (med fantommatning +48V), dubbla SDI-ut, nivåreglering för ljud och möjlighet till extern strömförsörjning.
Byggkvalité
GH4 känns mycket proffsig och gediget byggd. Innanför plasthöljet är den försedd med ett helgjutet chassi av magnesiumlegering, samt gummipackningar på ställen där fukt och damm kan tänkas tränga in. Ger även bra känsla i alla knappar och rattar. Slutaren är tillverkad för att klara runt 200 000 exponeringar, vilket är oerhört bra bland spegelfria kameramodeller. Suveränt med låsknapp ovanpå programvalsratten, vilket jag önskar alla kameror hade.
Hastighet
Det första man reagerar på när man startar GH4 är att den är redo för bildtagning i stort sett direkt efter påslag. Autofokuserar också rejält snabbt och tyst, även i kontinuerligt läge som jag upplever snabbare än normalt i kategorin spegelfria kameror med kontrastfokus (AF kan variera mellan olika objektiv). Sekvenstagning klarar den med 12 b/sek upp till 120 bilder i full upplösning med låst fokus, exponering och elektronisk slutare (endast JPG). Med följande fokus, exponering och mekanisk slutare klarar den ca 7 b/sek upp till 50 RAW, och i JPG verkar den mata på tills minneskortet är fullt (jag gav upp efter närmare 200 bilder). Panasonic GH4 är helt klart en mycket snabb kamera.
Sökare & skärm
Sökaren är elektronisk med en upplösning på 2,359,000 och 100% visning. Den återger en stor och mycket skarp bild och fungerar förvånansvärt bra i svagt ljus, vilket brukar vara ett problem för EVF-sökare. Sökarmusslan är större än vanligt och stänger ute ljuset effektivt. Finns även tillgång till ögonsensor och dioptri justering.
Den 3-tums stora skärmen är vrid- och vinklingsbar av OLED typ med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion. Finns även möjlighet till visning av bl.a. rutnät, elektroniskt vattenpass och histogram. GH4:ans sökare och skärm är riktigt bra.
Wifi
Wifi-funktion i kameror är helt klart här för att stanna, och det vare sig man vill eller inte. Det är faktiskt en angenäm funktion för dig som vill skicka bilder till dator, smartphone eller varför inte till en skrivare med trådlös funktion. Men enligt mitt tycke är dock det absolut bästa med Wifi att man kan fjärrstyra kameran via sin mobil också. Suveränt om man till exempel tar bilder med kameran monterad på en fotomast, eller kanske vill fotografera djur och människor utan att störa sina objekt.
För att komma igång måste man först ladda hem Panasonics gratis-App till sin smartphone eller surfplatta, och efter en kort installation är det sedan bara att börja ta bilder alternativt titta på tagna bilder. Det går fint att styra funktioner i kameran som t ex exponering & kompensation, ISO, vitbalans + mycket annat. Det går t.o.m att flytta fokuspunkten via mobilens skärm, samt starta och stoppa videofilmning. Panasonic har lyckats skapa en ovanligt kompetent och välutvecklad Wifi-funktion, som också är lätt att installera utan onödigt krångel. Det går att ta bilder i RAW, men de sparas bara på kamerans minneskort eftersom det är bara JPG som kan överföras. Räckvidden är närmare 25 meter inomhus och utan hinder med en Samsung Galaxy S3, vilket är bättre än genomsnittet.
Funktioner
Panasonic Lumix GH4 är en mycket kompetent kamera med möjligheter att programmera de flesta knappar på kameran efter eget tycke. GH4 kan alltså det mesta en kamera behöver kunna + mycket mer, och här nedan radar vi upp ett antal funktioner:
-Bländarförval A
-Slutarförval S
-Manuell exponering M
-RAW-format
-Exponeringskompensation
-Blixtexp. kompensation
-Exponeringslås
-Spotmätning
-Exponeringsvariation (gaffling/bracketing)
-Intervalltagning (time lapse)
-HDR-funktion
-Flerexponering
-Hög och lågdagervarning (översatt till Markera)
-Slutarfördröjning
-Blixtsynk första/andra ridån
-Auto-ISO med valbar högsta känslighet (400-25600)
-3st programmerbara Custom-lägen
-Tyst bildtagningsläge
-Bearbetning och konvertering av RAW-filer
-Justering av digitalskärpa
-Justering av färgmättnad och nyans
-Justering av kontrast
-Focus peaking
-Programmering av 10st Fn-knappar (5 på kameran & 5 på touch-skärmen)
-Sekvenstagning
-Brusreduceringsinställningar
-Sensorrengöring
-Pixelmappning (översatt till Uppdatera pixlar)
-Wifi
Video
GH4 har höjts till skyarna av många erfarna filmfotografer runt om i världen, och även Johannes som testat GH4:ans videofunktion är mycket lyrisk över dess kvalité och funktioner. Lite längre ner på denna sida finns en filmsnutt på strax under nio minuter där Johannes berättar om hans upplevelse med kameran och dess funktioner, samt visar ett antal varierande filmklipp och en snabb jämförelse med Nikon D4. För dig som vill fördjupa dig mer angående GH4:ans videofunktion så finns det mycket att läsa strax nedanför filmen.
Stillbildskvalité
Med skarp och vältecknande optik blir stillbildskvalitén överlag väldigt bra. Bruset är förhållandevis lågt upp till ISO 3200 med tanke på den lilla 4/3 sensorn, och det börjar likna brusnivåerna från större APS-C sensorer. Vi rekommenderar som vanligt att använda RAW format för att ta vara på kamerans potential. JPG-bilderna blir i regel bra men det går att hämta så mycket mer från en RAW-fil, särskilt för dig som har till vana att granska och analysera bilderna i 100%.
Slutsats
Panasonic GH4 är en enastående bra kamera på många sätt både som stillbild och videokamera, men det är kanske på videodelen som den imponerar mest, åtminstone när man hör Johannes exalterat berätta om hur bra den presterar vid filmning. Som stillbildskamera imponerar den med sin snabbhet, kompetens och övrig kvalité. GH4 är en smidig systemkamera optimerad för dig med höga krav på både film och stillbilder.
Testad av Mats och Johannes (som testat filmfunktionen) 2014-05-19.
GH4 - Ett möte som gav mig ha-begär utan dess like
Panasonic har precis som i tidigare GH-modeller lagt mycket fokus på videofunktionerna och det märks, den mest omtalade funktionen är inte helt oväntat 4K-läget. 4K är på frammarsch och många tillverkare har börjat anamma tekniken i allt från proffsvideokameror i hundatusenkronorsklassen ända ner till mobiltelefonkameror. Att en kamera filmar i 4K innebär dock inte per automatik att det blir utomordentlig kvalitet. Mycket mer spelar in, t.ex. sensorstorlek, processorhastighet, optik mm. När det gäller GH4:an kan vi gladeligen meddela att kvalitén inte har fått stryka på foten till förmån för marknadsförd upplösning, den är verkligen fantastisk så länge man använder bra optik.
Testutrustning
När jag testade kameran hade jag tillgång till ett Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4, ett simpelt stativ med videohuvud, en Röde videomikrofon stereo pro samt en Sennheiser ME64 med XLR-3.5mm-adapterkabel. Jag gjorde även två jämförelser mellan GH4 och Nikon D4. Dels hur de hanterar höga ISO, dels hur skärpedjupet skiljer sig mellan micro 4/3 och fullformat vid samma brännvidd och avstånd.
Handhavande
En låg vikt och ett skönt handgrepp gör den väldigt greppvänlig och lättarbetad trots att denna form rent fysiskt fortfarande är mer lämpad för fotografering än filmande. GH4 har totalt 5st funktionsknappar vilka kan programmeras för direktåtkomst till en mängd olika inställningar, tack vare dessa blir menynavigering betydligt snabbare. Pekskärmen är högupplöst samt utfäll- och vridbar vilket underlättar filmning. Därtill svarar den bra på tryck, väldigt lite kraft behövs för att navigera funktionerna. Vreden för slutare och bländare ger lämpligt motstånd däremot klickar de lite väl högt vilket hörs tydligt i videon om man ej använder extern gummiupphängd mikrofon som t.ex. Röde Videomic.
Kombinationen GH4+Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 fungerade väldigt bra för stativbaserat arbete och gav sanslöst skarpa resultat. På fri hand blev det givetvis skakigare då den optiken saknar stabilisering men tack vare den snabbare processorn i kameran är besvär av den rullande slutaren inte fullt lika allvarliga. Kameraskak upplevs inte lika störande utan mer 'filmiskt'. Vid väldigt yviga och snabba kamerarörelser blev den rullande slutaren givetvis synbar men sådana kamerarörelser hör inte till vardagen vid filmning. Jag hade gärna haft tillgång till ett Panasonic 12-35mm F2.8, det blir nog mitt val framöver p.g.a. den optiska stabiliseringen och höga bildkvalitén.
Välkomna inställningar
GH4 har en mängd intressanta inställningsmöjligheter för filmare. Av alla användbara funktioner är dessa några som jag hann testa under den korta stund jag hade tillgång till kameran:
Focus peaking - Partier i bilden som är i fokus markeras med en färg och gör det betydligt enklare att fokusera rätt, något som är otroligt viktigt när man filmar 4K. Olika nivåer och ett flertal färger kan väljas.
Zebramönster - Snedställda linjer visar var i bilden det finns risk för överexponering.
Photo styles - Välj mellan några förval eller ställ kontrast, skärpa, brusreducering, färgmättnad samt färgnyans helt manuellt.
Hightlight/Shadow - Prioritera högdagrar och/eller lågdagrar för att ge bilden stuns direkt i kameran eller göra den så platt som möjligt för att maximera dynamiskt omfång och underlätta färghantering vid klippning av materialet.
Master Pedestal - Påverka ljusstyrkan i de mörka partierna för att erhålla ännu mer detalj, eller skapa mer kontrast.
Jag valde att ställa in kameran för UHD istället för 4K Cinema, detta för att bildförhållandet skulle passa vanliga tv-apparater bäst. 'Photo style' satte jag till 'Cinelike D' för ett neutralt resultat och Shadow/Highlight ställde jag till lägre kontrast. Detta för att få en väldigt neutral bild lämplig för redigering i datorn. Resultatet var ett stort dynamiskt omfång samt väldigt naturtrogna och samtidigt dämpade färger, perfekt för redigering efteråt.
Lågt ljus
Känsligheten i sämre ljus fann jag riktigt bra. Inte i klass med min D4 på höga ISO men tack vare den höga pixeltätheten i 4K blir även bruset mindre till storlek och mindre störande. Det gjorde att jag kunde filma i upp till ISO 1600 med väldigt goda resultat. Vid ISO 3200 var bruset mer märkbart men kameran gav fortfarande bra och fullt användbar kvalitet. Givetvis beror det på motivet och handlingen i det man filmar men personligen skulle jag inte ha några som helst problem att använda ISO 3200 eller till och med 6400 om det är vad som krävs för att få rätt exponering.
Ljud
Med så mycket fokus på 4K är det lätt att glömma en annan viktig detalj, nämligen ljudet. Vid användandet av diverse DSLR för filmning så har jag fått vänja mig vid extern ljudinspelare för att få högkvalitativt ljud utan störande brus. Med GH4:an blev jag glatt överraskad. Den inbyggda mikrofonen levererar ett tydligt ljud med relativt lågt brus, om än något platt så är det bättre än vad jag hört ur liknande kameror och en helt annan klass jämfört med ljudet ur min Nikon D4:a. Som vanligt får man passa sig för att röra kamerans reglage vid inspelning dock, då ljud från manövrering sprids i kamerahuset och lätt slinker in i den inbyggda mikrofonen.
Med en Röde Videomikrofon Stereo Pro ansluten i 3.5mm-uttaget blev ljudet inte helt oväntat ännu tydligare och fylligare. Den inbyggda limitern i kameran (valbar på/av) hindrar ljudet från att bli för högt och jag upplevde ljudet som väldigt behagligt. För tystare omgivningsljud fungerade det bra att öka mikronfonsignalen på 0dB till +20dB direkt på stereomikrofonen. Det ger ett bättre signal/brus-förhållande men i de fall omgivningen är väldigt högljudd kan ljudet bli för kraftigt för kameran.
En Sennheiser ME64 med XLR->3.5mm adapterkabel ansluten direkt in i kameran levererade ett ännu tydligare och fylligare ljud. Jämfört med Röde-micken så ger ME64 en mer riktad ljudupptagning och monosignal. Ljudet är väldigt varmt, mjukt och behagligt. Allt som allt levererar GH4 ett väldigt fint ljud som är tillräckligt bra för att de flesta användare ska kunna slippa extern ljudinspelare när endast en extern mikrofonkälla används. Ett hörbart brus introduceras dock fortfarande så för de som kräver högsta ljudkvalitet med minimal brusnivå samt möjlighet till fler mikrofonkällor rekommenderar jag fortfarande att ansluta sina mikrofoner till en separat inspelare som t.ex. Zoom H6.
4K vs. Full HD
Innan jag testade kameran tänkte jag mig ett ett framtida arbetsflöde där jag skulle använda Full HD med hög bitrate för vanliga projekt och 4K när sådana behov uppstod. Med en bitrate på upp till 200 mbit/sek för Full HD och 'bara' 100 mbit/sek för 4K trodde jag att 4K i denna kamera riskerade att vara en säljgimmick med medioker kvalitet samt kräva enorm datorkraft för att avkoda. Men så fort jag såg jämförelsen på min skärm vände min åsikt direkt.
Full HD ser riktigt bra ut, men till och med på min PC-skärm på 1920x1200 pixlar ser jag enorm skillnad i skärpa mellan Full HD och 4K. Inte ens med en Macbook Retina-skärm på 2880x1800 pixlar kan jag göra materialet fullständig rättvisa men redan i den upplösningen är detaljåtergivningen hissnande och personligen har jag redan räknat bort Full HD i framtida produktioner. Stillbilder från 4K-materialet ser makalösa ut och kunde lika gärna vara fristående foton. En negativ detalj men fullt förståelig är att GH4 ej klarar av filmning i högre bildfrekvens än 25/30 fps i UHD samt 24fps i 4K Cinema vilket gör att 4K-lägena i denna kamera inte lämpar sig för slowmotion lika bra som dess Full HD-lägen i 50/60 (upp till 96 fps utan ljud). Vid inspelning av 96 fps i Full HD upplevde jag tyvärr ett mjukare och sämre resultat än vid 50/60 fps.
Även om du ska leverera i Full HD så bör du verkligen överväga att filma i 4K. Förutom möjlighet att beskära i efterhand och bibehålla högsta möjliga kvalitet blir dessutom nedskalat material betydligt skarpare än om du filmar direkt till Full HD. En relativt ny dator krävs dock för att kunna hantera materialet riktigt smidigt. Materialet spelades upp utan några problem varken i VLC media player eller Adobe Premiere Pro CC. Detta på en Macbook Pro Retina 15' samt en stationär PC med några år gammal hårdvara; 3GHz Processor, 12GB ram samt ett Geforce GTX580 grafikkort.
För mig som redigerar med Premiere Pro och har tillgång till Adobe Speedgrade blir övergången till 4K ganska lindrig. Färgprofiler/effekter som skapas i SpeedGrade och importeras till Premiere kan spelas upp i realtid på min hårdvara. Vid export av materialet till YouTube nådde jag ca 25% av realtid med min färgkorrigering påslagen vilket inte är så dåligt. Jag gjorde dock även ett test där jag använde en smula oskarp mask samt ett 3:e parts färgkorrigeringplugin i vissa partier, men då sjönk exporteringshastigheten till ynkliga 2% av realtid och jag fick avbryta.
Testvideon är exporterad i 4K (UHD) 3840x2160 pixlar som en MP4 med H264-kodek, med 50 mbit/sekund videosignal i 25P samt ljudformat AAC i 48kHz med 320 kbps bitrate.
Slutsats video:
Jag är fullständigt såld. Det finns så oerhört mycket att säga om videomöjligheterna med GH4. BANBRYTANDE är det ord jag vill välja för att beskriva denna kamera. Det finns inget alternativ till GH4 sett till kombinationen av videokvalitet, inställningar och utbyggnadsmöjligheter till ett sådant pris. Jag misstänker att YouTubes bandbreddsanvändning kommer öka ett par procent den närmsta tiden p.g.a. denna kamera och dess fantastiska 4K-video. Absolut Toppklass!
Positivt:
+ Väldigt hög videokvalitet med stort dynamiskt omfång
+ 4K-inspelning direkt i kameran utan extern inspelare
+ Avancerade och omfattande färginställningar
+ Problem med rullande slutare är reducerat
+ Skarp pekskärm med bra tryckkänslighet
+ Liten och lätt
+ Möjlighet till fler professionella funktioner via tillbehöret DMW-YAGH
+ Kompatibel med Metabones Speedboster
Negativt:
- Formfaktor, videokameror är mer ergonomiska för videoproduktion
- Aningen ljudliga inställningsvred för bländare/slutare
- Ingen möjlighet till 50/60 fps i 4K.
- Variable Frame Rate i 96fps ger en smula mjuk bild
Mer om 4K: UHD vs. Cinema 4K i den nya GH4:
De flesta av dagens TV med 4K har stöd för upplösningen 3840x2160 vilket tekniskt sett kallas för Ultra HD eller UHD. Detta tv-anpassade format har ett pixelförhållande på 16:9 precis som Full HD samt precis dubbelt så många pixlar i bredd och höjd. Detta gör att material filmat i UHD på ett effektivt sätt kan skalas ned till Full HD och passa majoriteten av tv-apparater.
Cinema 4K har till skillnad från UHD ett bredare bildförhållande, 17:9, alltså fler pixlar på bredden dock fortfarande samma i höjd, en total bildyta på 4096x2160 pixlar. Detta format är anpassat till ett mer filmiskt uttryck för visning på monitorer/projektorer med stöd för denna upplösning t.ex. biografer.
Varför är detta viktigt då? Jo för att beroende på ens slutprodukt bör man välja rätt och GH4 ger möjlighet till båda formaten! Den lämpar sig därmed till tv-produktion såväl som filminspelning för stora duken.
PAL vs. NTSC vs. 24Hz
GH4 är unik i sitt produktsortiment, dels tack vare 4K-video av sådan makalös kvalitet i sin prisklass men även för att Panasonic ger användare själv möjligheten att välja signalstandard mellan PAL, NTSC och 24Hz. Lite förenklat kan man säga att PAL(50Hz) används i Europa och NTSC(60Hz) i U.S.A. Mellan dessa standarder skiljer sig upplösning och bildfrekvens något vilket gör dem mer eller mindre inkompatibla med varann för den som eftersträvar högsta möjliga kvalitet. GH4 ger även användaren ett tredje val, 24Hz. Detta låser upp funktionen 4K Cinema vilket ger bildförhållandet 17:9 och äkta 24P inspelningsfrekvens på samtliga upplösningar för de som vill spela in film med ett mer cinematiskt uttryck.
När 4K är valt så beskär GH4 bilden något jämfört med Full HD, detta för att få exakt pixel till pixel-förhållande. Ingen ned- eller uppskalning krävs vilket ger ett makalöst skarpt resultat. Beskärningsfaktorn blir ca 2.2X när 4K Cinema är aktivt och ca 2.4X vid användning av 4K UHD.
Panasonic kommer nu med en uppgraderad version av den synnerligen populära DMC-GH4, som framförallt vunnit många hjärtan bland de som filmar med systemkameror. I det sammanhanget erbjuder den mycket funktionalitet som tidigare bara funnits i mer professionella system.
Obegränsad filmtid
DMC-GH4R är i grunden samma kamera som den vanliga GH4, men tack vare populariteten för just videotillämpningar har man valt att slipa ytterligare på funktionaliteten inom det området. Den största enskilda ändringen för normalanvändaren är att man tagit bort begränsningen i filmtid, som tidigare legat på 29 minuter och 59 sekunder per filmklipp/fil. Det gör att man nu kan filma i 4K-upplösning i obegränsad tid, dvs så långt minneskort räcker (i formatet MOV/MP4, kräver SD-minneskort med U3-stöd!). Modellen kan även filma i full HD i ultrahög kvalitet med upp till 200Mbps (ALL-intra), utan tidsbegränsning.
V-log
En annan nyhet är att man lagt till dynamiklägena/gammakurvorna V-log och V-log L, som optimerar dynamikomfånget och den information som lagras i filmen. Det innebär att man vid efterproduktion (color grading, etc) har mycket informationsmängd och spelrum att styra utseende på filmen dit man vill. Vill man att filmen ska vara klar för användning direkt ur kameran, utan efterredigering, undviker man dock att använda dessa lägen eftersom de ger en "platt", kontrast- och färgfattig bild.
V-logkurvorna har konstruerats för att efterlikna Cineon-kurvan som används vid professionell filmproduktion. Vid filmning med V-log L fås ett dynamikomfång motsvarande hela 12 bländarsteg (EV).
Nedanstående information avser den vanliga GH4, men stämmer även för GH4R
Panasonic fortsätter flytta gränserna för vad som är möjligt i en kompakt systemkamera och då framförallt när man pratar om avancerad filmning med Micro 4:3-systemet. Där har man intagit positionen som förgrundsgestalt. Man är helt enkelt bäst på det idag. Redan specarna på föregångaren GH3 fick många att häpna. Man hade verkligen pressat in en ansenlig mängd avancerade funktioner i den modellen.
Professionell video med 4K-upplösning
Nu tar man klivet vidare och skärper upp kraven ytterligare - och DMC-GH4 är en markant uppgradering. Eftersom man med denna modell fortsatt riktar in sig på krävande filmare, så kanske den största nyheten är möjligheten att filma i 4K (4096 x 2160/24p eller 3840 x 2160/30p). För att klara av att hantera den stora mängd data detta innebär på ett bra sätt har man uppdaterat både bildsensor och -processor i kameran. Tack vare den snabbare avläsningen av bildsensorn (50% snabbare än i GH3) ska man kunna filma snabba förlopp utan problem med 'rolling shutter', som annars ger risk för förvrängning i bilden.
Den nya fyrkärniga Venus Engine-processorn ger även ett bättre känslighetsomfång, bättre färgåtergivning/tonomfång och lägre brusnivåer.
Överlägsen bandbredd vid full HD-filmning
För den som filmar i Full HD, så erbjuder kameran mycket hög kvalitet med upp till 200 Mbps bitrate (vid filmning i över 100 Mbps krävs minneskort som klarar minst UHS 3). Variabel framerate gör att du kan spela in både i slow- och fast-motion i full HD (slowmotion med upp till 96 bilder/s). Kameran ger även 8- eller 10-bitars realtidsvideo via HDMI-utgången (reducerad kvalitet 4:2:2). Man markerar ytterligare sin ambition att locka professionella användare genom att i kameran erbjuda SMPTE/EBU/ARIB-testbilder och möjligheten att lägga in SMPTE-tidskod i filmen.
Stillbild
Även stillbildsdelen har fått sin beskärda del av uppgraderingar. Ny autofokus ger både markant ökade prestanda och flera alternativa fokuseringslägen. Autofokusens responstid är ner till 0,07 s. Även ljusmätningen har fått en översyn.
Nya bildsensor och Venus-processorn ger fördelar både för filmning och stillbilder med det högre dynamikomfång, bättre brushantering och den större mängd data processorn kan hantera effektivt. Bland annat tack vare snabbare sensor och processor klarar GH4 seriebildtagning med upp till 12 bilder/s i full upplösning.
Den elektroniska sökaren har förbättrats och ger nu en upplösning på 2,359 Mpixel med 100% visning och motsvarande 0,67x förstoring.
Få ut mer av din GH4
Vill du få ut mer av din GH4? Kolla in denna video där Johannes går igenom några av kamerans finesser och inställningsmöjligheter.
Utmärkande egenskaper är bland annat:
LiveMOS-bildsensor (CMOS) på 16 Mpixel
Elektronisk sökare (EVF) på 2,36 Mpixel
Filmning i 4K (4096 x 2160/24p eller 3840 x 2160/30p) och Full HD (1080/60p/50p/30p/25p/24p)
Uppdaterad autofokus med 49 fokuseringsfält och responstid ner till 0,07 s enligt Panasonic
Uppdaterad ljusmätning med hela 1728 st mätfält
Ny slutarkonstruktion med tider ner till 1/8000 s (mekaniska slutaren)
Damm- och stänkskyddat hus med ramverk i magnesiumlegering
Vrid- och vinklingsbar 3-tums OLED-touchskärm med 1,04 Mpixels upplösning
Seriebildtagning på upp till 12 bilder/s (upp till 7 bilder/s med aktiv autofokus eller i liveview)
HDMI-utgång med realtidssignal (4:2:2), 8- eller 10-bitars t ex för inkoppling till extern monitor under filmning eller till extern inspelningsenhet (10-bitars endast om man inte samtidigt sparar på kamerans minneskort)
Mikrofoningång, 3,5mm teleplugg
Hörlursuttag, 3,5mm teleplugg
WiFi med NFC, både för överföring till/från smarta enheter och för styrning av kameran via app
Extern professionell kopplingsbox (connection box) DMW-YAGHE finns som tillval med dubbla XLR-in (med fantommatning +48V), dubbla SDI-ut, nivåreglering för ljud och möjlighet till extern strömförsörjning.
Byggkvalité
GH4 känns mycket proffsig och gediget byggd. Innanför plasthöljet är den försedd med ett helgjutet chassi av magnesiumlegering, samt gummipackningar på ställen där fukt och damm kan tänkas tränga in. Ger även bra känsla i alla knappar och rattar. Slutaren är tillverkad för att klara runt 200 000 exponeringar, vilket är oerhört bra bland spegelfria kameramodeller. Suveränt med låsknapp ovanpå programvalsratten, vilket jag önskar alla kameror hade.
Hastighet
Det första man reagerar på när man startar GH4 är att den är redo för bildtagning i stort sett direkt efter påslag. Autofokuserar också rejält snabbt och tyst, även i kontinuerligt läge som jag upplever snabbare än normalt i kategorin spegelfria kameror med kontrastfokus (AF kan variera mellan olika objektiv). Sekvenstagning klarar den med 12 b/sek upp till 120 bilder i full upplösning med låst fokus, exponering och elektronisk slutare (endast JPG). Med följande fokus, exponering och mekanisk slutare klarar den ca 7 b/sek upp till 50 RAW, och i JPG verkar den mata på tills minneskortet är fullt (jag gav upp efter närmare 200 bilder). Panasonic GH4 är helt klart en mycket snabb kamera.
Sökare & skärm
Sökaren är elektronisk med en upplösning på 2,359,000 och 100% visning. Den återger en stor och mycket skarp bild och fungerar förvånansvärt bra i svagt ljus, vilket brukar vara ett problem för EVF-sökare. Sökarmusslan är större än vanligt och stänger ute ljuset effektivt. Finns även tillgång till ögonsensor och dioptri justering.
Den 3-tums stora skärmen är vrid- och vinklingsbar av OLED typ med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion. Finns även möjlighet till visning av bl.a. rutnät, elektroniskt vattenpass och histogram. GH4:ans sökare och skärm är riktigt bra.
Wifi
Wifi-funktion i kameror är helt klart här för att stanna, och det vare sig man vill eller inte. Det är faktiskt en angenäm funktion för dig som vill skicka bilder till dator, smartphone eller varför inte till en skrivare med trådlös funktion. Men enligt mitt tycke är dock det absolut bästa med Wifi att man kan fjärrstyra kameran via sin mobil också. Suveränt om man till exempel tar bilder med kameran monterad på en fotomast, eller kanske vill fotografera djur och människor utan att störa sina objekt.
För att komma igång måste man först ladda hem Panasonics gratis-App till sin smartphone eller surfplatta, och efter en kort installation är det sedan bara att börja ta bilder alternativt titta på tagna bilder. Det går fint att styra funktioner i kameran som t ex exponering & kompensation, ISO, vitbalans + mycket annat. Det går t.o.m att flytta fokuspunkten via mobilens skärm, samt starta och stoppa videofilmning. Panasonic har lyckats skapa en ovanligt kompetent och välutvecklad Wifi-funktion, som också är lätt att installera utan onödigt krångel. Det går att ta bilder i RAW, men de sparas bara på kamerans minneskort eftersom det är bara JPG som kan överföras. Räckvidden är närmare 25 meter inomhus och utan hinder med en Samsung Galaxy S3, vilket är bättre än genomsnittet.
Funktioner
Panasonic Lumix GH4 är en mycket kompetent kamera med möjligheter att programmera de flesta knappar på kameran efter eget tycke. GH4 kan alltså det mesta en kamera behöver kunna + mycket mer, och här nedan radar vi upp ett antal funktioner:
-Bländarförval A
-Slutarförval S
-Manuell exponering M
-RAW-format
-Exponeringskompensation
-Blixtexp. kompensation
-Exponeringslås
-Spotmätning
-Exponeringsvariation (gaffling/bracketing)
-Intervalltagning (time lapse)
-HDR-funktion
-Flerexponering
-Hög och lågdagervarning (översatt till Markera)
-Slutarfördröjning
-Blixtsynk första/andra ridån
-Auto-ISO med valbar högsta känslighet (400-25600)
-3st programmerbara Custom-lägen
-Tyst bildtagningsläge
-Bearbetning och konvertering av RAW-filer
-Justering av digitalskärpa
-Justering av färgmättnad och nyans
-Justering av kontrast
-Focus peaking
-Programmering av 10st Fn-knappar (5 på kameran & 5 på touch-skärmen)
-Sekvenstagning
-Brusreduceringsinställningar
-Sensorrengöring
-Pixelmappning (översatt till Uppdatera pixlar)
-Wifi
Video
GH4 har höjts till skyarna av många erfarna filmfotografer runt om i världen, och även Johannes som testat GH4:ans videofunktion är mycket lyrisk över dess kvalité och funktioner. Lite längre ner på denna sida finns en filmsnutt på strax under nio minuter där Johannes berättar om hans upplevelse med kameran och dess funktioner, samt visar ett antal varierande filmklipp och en snabb jämförelse med Nikon D4. För dig som vill fördjupa dig mer angående GH4:ans videofunktion så finns det mycket att läsa strax nedanför filmen.
Stillbildskvalité
Med skarp och vältecknande optik blir stillbildskvalitén överlag väldigt bra. Bruset är förhållandevis lågt upp till ISO 3200 med tanke på den lilla 4/3 sensorn, och det börjar likna brusnivåerna från större APS-C sensorer. Vi rekommenderar som vanligt att använda RAW format för att ta vara på kamerans potential. JPG-bilderna blir i regel bra men det går att hämta så mycket mer från en RAW-fil, särskilt för dig som har till vana att granska och analysera bilderna i 100%.
Slutsats
Panasonic GH4 är en enastående bra kamera på många sätt både som stillbild och videokamera, men det är kanske på videodelen som den imponerar mest, åtminstone när man hör Johannes exalterat berätta om hur bra den presterar vid filmning. Som stillbildskamera imponerar den med sin snabbhet, kompetens och övrig kvalité. GH4 är en smidig systemkamera optimerad för dig med höga krav på både film och stillbilder.
Testad av Mats och Johannes (som testat filmfunktionen) 2014-05-19.
GH4 - Ett möte som gav mig ha-begär utan dess like
Panasonic har precis som i tidigare GH-modeller lagt mycket fokus på videofunktionerna och det märks, den mest omtalade funktionen är inte helt oväntat 4K-läget. 4K är på frammarsch och många tillverkare har börjat anamma tekniken i allt från proffsvideokameror i hundatusenkronorsklassen ända ner till mobiltelefonkameror. Att en kamera filmar i 4K innebär dock inte per automatik att det blir utomordentlig kvalitet. Mycket mer spelar in, t.ex. sensorstorlek, processorhastighet, optik mm. När det gäller GH4:an kan vi gladeligen meddela att kvalitén inte har fått stryka på foten till förmån för marknadsförd upplösning, den är verkligen fantastisk så länge man använder bra optik.
Testutrustning
När jag testade kameran hade jag tillgång till ett Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4, ett simpelt stativ med videohuvud, en Röde videomikrofon stereo pro samt en Sennheiser ME64 med XLR-3.5mm-adapterkabel. Jag gjorde även två jämförelser mellan GH4 och Nikon D4. Dels hur de hanterar höga ISO, dels hur skärpedjupet skiljer sig mellan micro 4/3 och fullformat vid samma brännvidd och avstånd.
Handhavande
En låg vikt och ett skönt handgrepp gör den väldigt greppvänlig och lättarbetad trots att denna form rent fysiskt fortfarande är mer lämpad för fotografering än filmande. GH4 har totalt 5st funktionsknappar vilka kan programmeras för direktåtkomst till en mängd olika inställningar, tack vare dessa blir menynavigering betydligt snabbare. Pekskärmen är högupplöst samt utfäll- och vridbar vilket underlättar filmning. Därtill svarar den bra på tryck, väldigt lite kraft behövs för att navigera funktionerna. Vreden för slutare och bländare ger lämpligt motstånd däremot klickar de lite väl högt vilket hörs tydligt i videon om man ej använder extern gummiupphängd mikrofon som t.ex. Röde Videomic.
Kombinationen GH4+Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 fungerade väldigt bra för stativbaserat arbete och gav sanslöst skarpa resultat. På fri hand blev det givetvis skakigare då den optiken saknar stabilisering men tack vare den snabbare processorn i kameran är besvär av den rullande slutaren inte fullt lika allvarliga. Kameraskak upplevs inte lika störande utan mer 'filmiskt'. Vid väldigt yviga och snabba kamerarörelser blev den rullande slutaren givetvis synbar men sådana kamerarörelser hör inte till vardagen vid filmning. Jag hade gärna haft tillgång till ett Panasonic 12-35mm F2.8, det blir nog mitt val framöver p.g.a. den optiska stabiliseringen och höga bildkvalitén.
Välkomna inställningar
GH4 har en mängd intressanta inställningsmöjligheter för filmare. Av alla användbara funktioner är dessa några som jag hann testa under den korta stund jag hade tillgång till kameran:
Focus peaking - Partier i bilden som är i fokus markeras med en färg och gör det betydligt enklare att fokusera rätt, något som är otroligt viktigt när man filmar 4K. Olika nivåer och ett flertal färger kan väljas.
Zebramönster - Snedställda linjer visar var i bilden det finns risk för överexponering.
Photo styles - Välj mellan några förval eller ställ kontrast, skärpa, brusreducering, färgmättnad samt färgnyans helt manuellt.
Hightlight/Shadow - Prioritera högdagrar och/eller lågdagrar för att ge bilden stuns direkt i kameran eller göra den så platt som möjligt för att maximera dynamiskt omfång och underlätta färghantering vid klippning av materialet.
Master Pedestal - Påverka ljusstyrkan i de mörka partierna för att erhålla ännu mer detalj, eller skapa mer kontrast.
Jag valde att ställa in kameran för UHD istället för 4K Cinema, detta för att bildförhållandet skulle passa vanliga tv-apparater bäst. 'Photo style' satte jag till 'Cinelike D' för ett neutralt resultat och Shadow/Highlight ställde jag till lägre kontrast. Detta för att få en väldigt neutral bild lämplig för redigering i datorn. Resultatet var ett stort dynamiskt omfång samt väldigt naturtrogna och samtidigt dämpade färger, perfekt för redigering efteråt.
Lågt ljus
Känsligheten i sämre ljus fann jag riktigt bra. Inte i klass med min D4 på höga ISO men tack vare den höga pixeltätheten i 4K blir även bruset mindre till storlek och mindre störande. Det gjorde att jag kunde filma i upp till ISO 1600 med väldigt goda resultat. Vid ISO 3200 var bruset mer märkbart men kameran gav fortfarande bra och fullt användbar kvalitet. Givetvis beror det på motivet och handlingen i det man filmar men personligen skulle jag inte ha några som helst problem att använda ISO 3200 eller till och med 6400 om det är vad som krävs för att få rätt exponering.
Ljud
Med så mycket fokus på 4K är det lätt att glömma en annan viktig detalj, nämligen ljudet. Vid användandet av diverse DSLR för filmning så har jag fått vänja mig vid extern ljudinspelare för att få högkvalitativt ljud utan störande brus. Med GH4:an blev jag glatt överraskad. Den inbyggda mikrofonen levererar ett tydligt ljud med relativt lågt brus, om än något platt så är det bättre än vad jag hört ur liknande kameror och en helt annan klass jämfört med ljudet ur min Nikon D4:a. Som vanligt får man passa sig för att röra kamerans reglage vid inspelning dock, då ljud från manövrering sprids i kamerahuset och lätt slinker in i den inbyggda mikrofonen.
Med en Röde Videomikrofon Stereo Pro ansluten i 3.5mm-uttaget blev ljudet inte helt oväntat ännu tydligare och fylligare. Den inbyggda limitern i kameran (valbar på/av) hindrar ljudet från att bli för högt och jag upplevde ljudet som väldigt behagligt. För tystare omgivningsljud fungerade det bra att öka mikronfonsignalen på 0dB till +20dB direkt på stereomikrofonen. Det ger ett bättre signal/brus-förhållande men i de fall omgivningen är väldigt högljudd kan ljudet bli för kraftigt för kameran.
En Sennheiser ME64 med XLR->3.5mm adapterkabel ansluten direkt in i kameran levererade ett ännu tydligare och fylligare ljud. Jämfört med Röde-micken så ger ME64 en mer riktad ljudupptagning och monosignal. Ljudet är väldigt varmt, mjukt och behagligt. Allt som allt levererar GH4 ett väldigt fint ljud som är tillräckligt bra för att de flesta användare ska kunna slippa extern ljudinspelare när endast en extern mikrofonkälla används. Ett hörbart brus introduceras dock fortfarande så för de som kräver högsta ljudkvalitet med minimal brusnivå samt möjlighet till fler mikrofonkällor rekommenderar jag fortfarande att ansluta sina mikrofoner till en separat inspelare som t.ex. Zoom H6.
4K vs. Full HD
Innan jag testade kameran tänkte jag mig ett ett framtida arbetsflöde där jag skulle använda Full HD med hög bitrate för vanliga projekt och 4K när sådana behov uppstod. Med en bitrate på upp till 200 mbit/sek för Full HD och 'bara' 100 mbit/sek för 4K trodde jag att 4K i denna kamera riskerade att vara en säljgimmick med medioker kvalitet samt kräva enorm datorkraft för att avkoda. Men så fort jag såg jämförelsen på min skärm vände min åsikt direkt.
Full HD ser riktigt bra ut, men till och med på min PC-skärm på 1920x1200 pixlar ser jag enorm skillnad i skärpa mellan Full HD och 4K. Inte ens med en Macbook Retina-skärm på 2880x1800 pixlar kan jag göra materialet fullständig rättvisa men redan i den upplösningen är detaljåtergivningen hissnande och personligen har jag redan räknat bort Full HD i framtida produktioner. Stillbilder från 4K-materialet ser makalösa ut och kunde lika gärna vara fristående foton. En negativ detalj men fullt förståelig är att GH4 ej klarar av filmning i högre bildfrekvens än 25/30 fps i UHD samt 24fps i 4K Cinema vilket gör att 4K-lägena i denna kamera inte lämpar sig för slowmotion lika bra som dess Full HD-lägen i 50/60 (upp till 96 fps utan ljud). Vid inspelning av 96 fps i Full HD upplevde jag tyvärr ett mjukare och sämre resultat än vid 50/60 fps.
Även om du ska leverera i Full HD så bör du verkligen överväga att filma i 4K. Förutom möjlighet att beskära i efterhand och bibehålla högsta möjliga kvalitet blir dessutom nedskalat material betydligt skarpare än om du filmar direkt till Full HD. En relativt ny dator krävs dock för att kunna hantera materialet riktigt smidigt. Materialet spelades upp utan några problem varken i VLC media player eller Adobe Premiere Pro CC. Detta på en Macbook Pro Retina 15' samt en stationär PC med några år gammal hårdvara; 3GHz Processor, 12GB ram samt ett Geforce GTX580 grafikkort.
För mig som redigerar med Premiere Pro och har tillgång till Adobe Speedgrade blir övergången till 4K ganska lindrig. Färgprofiler/effekter som skapas i SpeedGrade och importeras till Premiere kan spelas upp i realtid på min hårdvara. Vid export av materialet till YouTube nådde jag ca 25% av realtid med min färgkorrigering påslagen vilket inte är så dåligt. Jag gjorde dock även ett test där jag använde en smula oskarp mask samt ett 3:e parts färgkorrigeringplugin i vissa partier, men då sjönk exporteringshastigheten till ynkliga 2% av realtid och jag fick avbryta.
Testvideon är exporterad i 4K (UHD) 3840x2160 pixlar som en MP4 med H264-kodek, med 50 mbit/sekund videosignal i 25P samt ljudformat AAC i 48kHz med 320 kbps bitrate.
Slutsats video:
Jag är fullständigt såld. Det finns så oerhört mycket att säga om videomöjligheterna med GH4. BANBRYTANDE är det ord jag vill välja för att beskriva denna kamera. Det finns inget alternativ till GH4 sett till kombinationen av videokvalitet, inställningar och utbyggnadsmöjligheter till ett sådant pris. Jag misstänker att YouTubes bandbreddsanvändning kommer öka ett par procent den närmsta tiden p.g.a. denna kamera och dess fantastiska 4K-video. Absolut Toppklass!
Positivt:
+ Väldigt hög videokvalitet med stort dynamiskt omfång
+ 4K-inspelning direkt i kameran utan extern inspelare
+ Avancerade och omfattande färginställningar
+ Problem med rullande slutare är reducerat
+ Skarp pekskärm med bra tryckkänslighet
+ Liten och lätt
+ Möjlighet till fler professionella funktioner via tillbehöret DMW-YAGH
+ Kompatibel med Metabones Speedboster
Negativt:
- Formfaktor, videokameror är mer ergonomiska för videoproduktion
- Aningen ljudliga inställningsvred för bländare/slutare
- Ingen möjlighet till 50/60 fps i 4K.
- Variable Frame Rate i 96fps ger en smula mjuk bild
Mer om 4K: UHD vs. Cinema 4K i den nya GH4:
De flesta av dagens TV med 4K har stöd för upplösningen 3840x2160 vilket tekniskt sett kallas för Ultra HD eller UHD. Detta tv-anpassade format har ett pixelförhållande på 16:9 precis som Full HD samt precis dubbelt så många pixlar i bredd och höjd. Detta gör att material filmat i UHD på ett effektivt sätt kan skalas ned till Full HD och passa majoriteten av tv-apparater.
Cinema 4K har till skillnad från UHD ett bredare bildförhållande, 17:9, alltså fler pixlar på bredden dock fortfarande samma i höjd, en total bildyta på 4096x2160 pixlar. Detta format är anpassat till ett mer filmiskt uttryck för visning på monitorer/projektorer med stöd för denna upplösning t.ex. biografer.
Varför är detta viktigt då? Jo för att beroende på ens slutprodukt bör man välja rätt och GH4 ger möjlighet till båda formaten! Den lämpar sig därmed till tv-produktion såväl som filminspelning för stora duken.
PAL vs. NTSC vs. 24Hz
GH4 är unik i sitt produktsortiment, dels tack vare 4K-video av sådan makalös kvalitet i sin prisklass men även för att Panasonic ger användare själv möjligheten att välja signalstandard mellan PAL, NTSC och 24Hz. Lite förenklat kan man säga att PAL(50Hz) används i Europa och NTSC(60Hz) i U.S.A. Mellan dessa standarder skiljer sig upplösning och bildfrekvens något vilket gör dem mer eller mindre inkompatibla med varann för den som eftersträvar högsta möjliga kvalitet. GH4 ger även användaren ett tredje val, 24Hz. Detta låser upp funktionen 4K Cinema vilket ger bildförhållandet 17:9 och äkta 24P inspelningsfrekvens på samtliga upplösningar för de som vill spela in film med ett mer cinematiskt uttryck.
När 4K är valt så beskär GH4 bilden något jämfört med Full HD, detta för att få exakt pixel till pixel-förhållande. Ingen ned- eller uppskalning krävs vilket ger ett makalöst skarpt resultat. Beskärningsfaktorn blir ca 2.2X när 4K Cinema är aktivt och ca 2.4X vid användning av 4K UHD.