Canon EOS 750D hus

Canon EOS 750D hus

6 490 SEK
exkl. 5 192 SEK Finns i lager

DELBETALA FRÅN 270 SEK/mån

Bästa köpet
  Värdepaket:
Canon EOS 750D hus + minneskort + batteri
(visa detaljer om värdepaketet)

7 099 SEK
exkl. 5 679 SEK klicka för info

DELBETALA FRÅN 296 SEK/mån

Lär dig mer om kameran och fotografi med EOS Companion.
Klicka här eller sök efter "EOS Companion" i Google Play / App store på din mobiltelefon/surfplatta

Canon EOS 750D /760D

Canon EOS 750D och 760D ersätter 700D och blir därmed de två nya toppmodellerna bland Canons instegs-DSLR kameror. Dessa två bygger i grund och botten på samma kameramodell. Det som skiljer dem åt är att på 760D sitter det en extra display uppe till höger, plus att programvalsratten sitter på motsatt sida och är berikad med en låsknapp. På bakstycket har 760D också en inställningsratt runt SET-knappen med låsfunktion, istället för bara knappar som på 750D och dess föregångare i samma serie, och den ratten är oerhört välkommen eftersom det underlättar hanteringen i de så kallade kreativa exponeringslägena P/TV/AV/M. 760D ger även möjlighet att videofilma i HDR, dvs skapa film med högre dynamiskt omfång än normalt. Övriga skillnader är att 760D klarar kontinuerlig motivföljande fokus i Liveview, samt möjlighet till digital zoom vid filmning.

Bilden nedan visar skillnaderna i design mellan 760D (till vänster) och 750D (till höger). Klicka på bilden om du vill se en större bild.

Utmärkande egenskaper är bl a:

  • 24 Mpixel APS-C CMOS-sensor
  • 19 punkters AF korslagda varav mittersta med högre känslighet vid användande
    av objektiv med f/2,8.
  • Hybrid-CMOS AF III AF-system för live view och video
  • Vinklingsbar 3-tums LCD-skärm med 1,04 Mpixels upplösning och touch-funktion
  • DIGIC 6-processor
  • Ljusmätningssensor med 7560 st punkter indelat i 63 zoner
  • ISO 100-12800 (kan utökas till 25600)
  • Seriebildtagning med upp till 5 bilder/s
  • Filmning i Full HD (1920x1080/30/25/24)
  • Bakre inställningsratt (gäller ej 750D)
  • HDR-filmning (gäller ej 750D)
  • Ingång för extern mikrofon (3,5mm stereoteleplugg)
  • Wifi & NFC

Text och bilder nedan avser i första hand EOS 760D, men eftersom 750D är i stort sett samma kameramodell så gäller de flesta uppgifter även den modellen. Testet omfattar ej något medföljande kit-objektiv.

Hastighet
760D startar under en halv sekund och är mycket snabb mellan bilderna. Seriebildtagning klarar den med 5 b/sek, och bufferten för JPEG är mer än tillräcklig. Canon uppger ca 940 bilder som mest, vilket är ofantligt mycket större buffert än föregångaren. I RAW däremot klarar den endast ca 7-8 st bilder per sekvens.

Byggkvalité & ergonomi
Kameran är tillverkat av både metall och plastmaterial och själva huset känns robust, men de flesta luckor, knappar och rattar ger lite plastigare intryck. Greppet är väl urtaget och med normalstora händer får man ett bra grepp om kameran trots att den inte är särskilt stor.

Funktioner
Det finns gott om funktioner och inställningar som bör tillfredsställa de flesta användare. Men som en modern kamera av 2015 års modell så saknar jag bland annat fler programmerbara knappar, focus peaking (hjälpmedel för manuell fokusering vid live view) och RAW konvertering direkt i kameran. En detalj som jag gillar extra mycket med 760D är att den har en inställningsratt runt SET-knappen (saknas tyvärr på 750D). Den ratten gör det betydligt smidigare att justera exponeringskompensation samt slutartid och bländare i P/TV/AV och M-lägena.

Här nedan har vi radat upp de kanske mest intressanta och användbara funktionerna:

  • Bländarförval (AV)
  • Slutarförval (TV)
  • Manuell exponering (M)
  • Exponeringskompensation +/- 5 steg
  • Blixtexp. kompensation
  • Blixtsynk på första eller andra ridån
  • Trådlös E-TTL blixtstyrning via inbyggd blixt
  • Spegeluppfällning
  • Skärpedjupskontroll-knapp
  • Auto-ISO med valbart högsta ISO (400-6400)
  • RAW format
  • Spotmätning
  • Bulb
  • Brusreduceringsinställningar
  • Sekvenstagning 5 b/s
  • Justering av digital skärpa
  • Justering av kontrast
  • Justering av färgmättnad
  • Justering av färgton
  • Korrigering av vinjettering
  • Korrigering av kromatisk aberration 
  • HDR-läge (via scenval)
  • Wifi

Trådlös
Inbyggda blixten fungerar även som master (trådlös sändare) till Canons EX-blixtar med E-TTL-slavfunktion. Man kan välja i menyn om den inbyggda blixten ska bidra till exponeringen eller endast styra övriga blixtar. (OBS! Inbyggda blixten ger alltid förblixt för ljusmätningen, oavsett läge).

Bilden visar bakstycket på 760D, och vill du se samma utsnitt från EOS 750D är det bara att klicka på bilden så öppnas den i nytt fönster.

Flimmer 
760D/750D har en liknande funktion för flimrande ljus som kom med den betydligt mer avancerade EOS 7D Mark II. Funktionen känner av flimrande ljus från bla lysrör, och med flimmerdetekteringen aktiverad så riskerar man inte att kameran tar en bild i det ögonblick när lampljuset är som lägst. Detta blinkande ljus är dock inget man normalt märker av eftersom det mänskliga ögat och hjärnan inte hinner uppfatta det, men kameran gör det. Speciellt användbar funktion för fotografer som plåtar i t ex belysta sportarenor och sporthallar, men kan eventuellt ha en viss negativ inverkan på seriebildtagningen, dock förmodligen rätt marginell skillnad.

Wifi, NFC & fjärr
Med Canons gratis-app Camera Connect kan man bl.a. överföra och titta på bilder i sin smartphone eller surfplatta. Det är även möjligt att ta bilder och styra kameran via appen, och applikationen är uppdaterad med fler funktioner än tidigare. Numera går det att justera bländare, slutartid, ISO, tagningsläge, samt något så ovanligt som att fokusera manuellt. Men appen var vid testtillfället buggig och förlorade ofta kontakten med telefonen, sen hade också enheterna svårt att finna varann igen trots att NFC var aktiverat. Så där får Canon bakläxa.

GPS
Med extra tillbehöret GP-E2 kan man geo-tagga sina bilder med uppgifter om longitud, latitud och även altitud samt i vilken riktning bilden togs. All information läggs in i bildens exif-data.

Skärm & Sökare
Vridbar skärm blir allt vanligare bland systemkameror, och att den går att vinkla har sina klara fördelar. Speciellt i kombination med Live View och film, vilket innebär att man kan fotografera och filma i alla möjliga och omöjliga vinklar. Dessutom om man viker skärmen inåt mot kamerakroppen så är den skyddad vid t ex transport eller vid fotograferande i sämre förhållanden. Har man en gång vant sig vid vinklingsbar skärm så vill man inte gärna vara utan. Den har även touch-funktion där kameran fokuserar och tar en bild så fort man pekar med fingret någonstans på skärmen. Pek-avtryckaren går självklart att stänga av om man inte vill använda sig av den. Den optiska sökaren visar 95% av bilden med 0,82x förstoring. Dioptrijustering finns och i menyn kan man välja visning av vattenpass och rutnät även för sökaren, trevligt. Betyget för skärm och sökare landar på MVG.

Video
EOS 760D/750D filmar som bäst i full HD 1920x1080 med 25 b/sek, (alternativt 30 b/s i NTSC). Det går att filma antingen med full automatik, eller med manuell styrning av bländare, slutare, ISO (alternativt exp.komp), som också är justerbart under pågående inspelning. Kontinuerlig autofokus jobbar mjukt och följsamt med STM optik. USM objektiven fokuserar snabbare men långt ifrån lika smidigt och lämpligt för filmning som STM. Zooma får man som vanligt göra manuellt på objektivet. Kameran har ingång för extern mikrofon, och det finns manuell nivåreglering av ljudet direkt i kameran. Saknar dock uttag för hörlurar. Båda modellerna ger bra filmkvalité, och även vid sämre ljusförhållanden tack vare lågt brus på höga ISO.

Bildkvalité
Bildkvalitén ser mycket bra ut och detaljåtergivning är högre än vanligt, trots att Canon valt att inte plocka bort lågpassfiltret som normalt brukar ge lite mindre distinkt skärpa oavsett upplösning. Jämfört med t ex EOS 70D så ger dessa två nykomlingar skarpare detaljer och faktiskt även mindre brus på höga ISO. Bruset är också förhållandevis monokromt, vilket ser mycket trevligare ut än färgflammigt brus. Men inget blir ju bättre än sämsta länken och det är faktiskt optikens kvalitéer som ger störst märkbara skillnader idag. Differenserna i bildkvalité mellan olika DSLR-hus är ganska marginella för gemene man. Kit-objektiven som säljs i paket med kamerorna tar sällan vara på kamerans fulla potential, dock räcker de oftast väl till för hobbyanvändare som bara plåtar för eget husbehov. Fasta objektiv är i regel både skarpare och ljusstarkare än standardzoomar. 

DPP
Vill man ta vara på kamerans potential så ska man absolut ta bilderna i RAW format, det finns så mycket mer att hämta från rå-filerna. Canon skickar med Digital Photo Professional (DPP) för RAW hantering till de flesta av sina kameror som kan ta bilder i rå-formatet, (till vissa kameror medföljer ingen CD-skiva, utan man får ladda hem den gratis via Canons hemsida). Det är ett mycket kompetent och bra program, och har dessutom en relativt låg inlärningströskel. Rekommenderas. DPP har förresten kommit ut i ny version, bland annat med ny design och innehåller en del förbättringar på flera områden, men man känner snabbt igen sig från tidigare version och det var inga större problem att hitta igen alla inställningar. Det tackar vi för.

Bilden nedan har vi tagit med en EOS 760D, och fler bilder hittar du under testbildsfliken som finns längre upp på denna sida.

Skillnader
Skillnaderna mellan 750D och 760D finns att läsa överst på denna sida, men om du undrar vad som skiljer 760D/750D från den mer avancerade EOS 70D samt föregångaren 700D så har vi summerat det här.

EOS 70D vs 750D/760D:

  • 760D/750D är framförallt mindre och lättare
  • 760D/750D har fler pixlar på sensorn (= bättre detaljåtergivning)
  • 760D/750D ger mindre brus på höga ISO
  • 760D/750D har ny och förbättrad processor
  • 760D/750D har 1/4000 sek som kortast slutartid (1/8000 sek på 70D) 
  • 760D/750D har mindre sökare med 95% visning av bilden (98% på 70D)
  • 760D/750D klarar sekvenstagning med 5 b/sek (7 b/s i 70D)
  • 750D saknar informationsdisplay på ovansidan (men finns på 760D & 70D)
  • 760D/750D fokuserar bättre med live view och video
  • 760D/750D har flimmerdetektion
  • 760D/750D saknar microjustering för autofokus
  • 760D/750D har färre inställningar och funktioner, helt enkelt enklare modeller

EOS 700D vs 750D/760D:

  • 760D/750D har högre upplösning på sensorn
  • 760D/750D har ny och förbättrad processor
  • 760D/750D har betydligt större buffert för serietagningen i JPEG
  • 760D/750D har bättre AF-system (samma som 70D) 
  • 760D/750D har Wifi och NFC 
  • 760D/750D fokuserar bättre med live view och video
  • 760D har en extra display på ovansidan
  • 760D har en extra ratt runt SET-knappen
  • 760D/750D har flimmerdetektion

Plus
+ Mycket bra bildkvalité
+ Hög detaljåtergivning (trots lågpassfilter)
+ RAW-format + DPP 
+ Bra och vikbar skärm med touch-funktion
+ Tillräckligt kompetent för de flesta användare
+ Trådlös TTL-blixtstyrning via den inbyggda blixten
+ Seriebildtagning med 5 b/sek
+ Relativt snabb för sin klass
+ Ergonomiskt bra och skönt grepp för sin storlek
+ Wifi & fjärrkontroll via applikation till smartenhet (när det väl fungerar)
+ Bra videokvalité
+ Extra ratt runt SET-knappen (gäller ej 750D)
+ Extra display på ovansidan (gäller ej 750D) 

Minus
- Saknar fortfarande focus peaking för manuell fokusering i live view-läget
- Saknar RAW till JPEG konvertering direkt i kameran 
- Applikationen för Wifi fungerade mindre bra

Slutsats
Canon EOS 760D/750D behåller toppplaceringen bland Canons instegsmodeller, och de står sig även mycket bra mot sina närmaste konkurrenter. Om du funderar över vilken av dessa två du bör välja och ifall prisskillnaden inte är det avgörande, då är mitt råd 760D. Varför? Jo, det är i första hand för att 760D har en extra ratt runt SET-knappen där man styr bland annat exponeringskompensationen. Det är nämligen den funktion som jag och säkert många med mig använder mest flitigt, och att inte kunna reglera både bländare och kompensation på ett snabbt och smidigt sätt tycker jag är rätt störande. Men ratten fungerar endast i P, TV, AV och M-lägena, så om du känner på dig att du aldrig kommer att använda något annat än de helautomatiska lägena så går det säkert lika bra med 750D.

  Testad av Mats Ylinikka 2015-04-28.

Rekommenderade tillbehör

Ta en titt på bilderna och avgör om de räcker till dina ändamål. Då inte annat anges är bilderna tagna med stativ med kameran i RAW och konverterade via DPP till JPEG. Slutarautomatik, vitbalans auto och ISO 100 om inte annat anges.

Objektiv: Canon EF 35/2,0 USM

ISO 200 utan stativ.

ISO 800 utan stativ.

ISO 400 utan stativ.

ISO/känslighet

Genom att klicka på ISO-värde nedan får du upp motsvarande bild i full upplösning.

Med brusreducering. 
ISO: 100 | 200 | 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800

Utan brusreducering. 
ISO: 400 | 800 | 1600 | 3200 | 6400 | 12800

Batteri - Litiumjon - Digitalkamera

Canon LP-E17
495 SEK

Canon Speedlite 270EX II
1 790 SEK
Finns i lager
Dörr Blixt DAF34 till Canon

Sökare & tillbehör

Canon Bag MS10 kameraväska
899 SEK
Finns i lager
Antal: 84 st

Bildsensor storlek 22,3 x14,9 mm CMOS
Upplösning bildsensor 24
Upplösning bild (effektiv) 6000 x 4000 bildförhållande 3:2
Kompressionsstandard JPEG, RAW, MP4 H.264
Objektiv Canon EF/EF-S-objektiv
Filterdiameter Beror på val av objektiv
Fokusering Autofokus 19-punkter alla korslagda
Minnestyp SecureDigital, SDHC, SDXC
Minne som ingår Uppgift saknas
Optisk sökare Ja, pentamirror, 95% täckning, 0,85x förstoring
Bildskärm 3,0 tum 1 040 000 punkter TFT-pekskärm vinklingsbar
Ljusmätning 63-fälts evaluerande, centrumvägd och utsnittsmätning (6%), spotmätning (3,5%)
Vitbalans Auto + 7 lägen + custom + finjustering
Ljuskänslighet Auto: ISO 100-12800 (25600 i utökat läge)
Slutartider 30-1/4000s + bulb
Exponering Full auto, programautomatik, slutar- och bländarautomatik samt manuell
Exponeringskompensation +/-5 EV i 1/3 eller 1/2 steg (kan kombineras med automatisk exponeringsvariation).
Självutlösare 2 s, 10 s + fjärr, 10 s + bildserie 2-10
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern och trådlös slavstyrning av kompatibel blixt
Blixtinställningar Auto, på/av, ''röda ögon''-reduktion, blixtexponeringslås/kompensation, höghastighetssynk, synk på andra ridån, controller-blixt för trådlös styrning av extern blixt
Räckvidd blixt Ledtal 12 (ISO 100,m)
Sekvenstagning Upp till 5 b/s
Film 1 920 x 1 080 (29,97, 25, 23,98 b/s) 1280 x 720 (59,94, 50, 29,97 b/s) 640 x 480 (29,97, 25 b/s)
Ljudinspelning Ja, stereo (även möjlighet för extern stereomikrofon)
Anslutningar USB/video ut/GPS (kombinationsport), HDMI mini, 3,5mm stereomikrofoningång, ingång för fjärrkontroll, stöd för Eye-Fi
Batteri Litiumjonbatteri LP-E17
Mått 131,9 x 100,7 x 77,8 mm
Vikt 555g med batteri och minneskort
Programvaror - Medföljande eller nedladdningsbara Digital Photo Professional, EOS Utility, Picture Style Editor
Medföljande tillbehör Laddbart batteri LP-E17, laddare LC-E18, USB-kabel , nackrem , ögonmussla EF